وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِکَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْکَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّـهُ بِهَـٰذَا مَثَلًا کَذَٰلِکَ یُضِلُّ اللَّـهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِیَ إِلَّا ذِکْرَىٰ لِلْبَشَرِ ﴿المدثر: ٣١﴾
علیرغم نیاز بشریّت به اسلام، امروز دشمن با اسلام حدّاکثر دشمنی را میکند. قضیهی بوسنی را ملاحظه کنید! ببینید مسلمانان در بوسنی هرزگوین چه میکشند. هرجا که مسلمانان حضور دارند و دشمنی در مقابلشان هست، غرب «صمٌبکم»(۱) میشود. حرف هم میزنند، اما شعار محض میدهند. تا امروز امریکا این همه تبلیغات برای بوسنی کرد؛ این همه ادّعا نمود و حرف زد. کدام یک از این حرفها جامهی عمل پوشید؟ اینها عملاً برای بوسنیاییها چه کردند؟ برای مردم مظلومی که مرد و زن و کوچک و بزرگشان روزانه از بین میروند، چه کردند؟ برای مسلمانان چچن چه کردند؟ برای سایر سرزمینهایی که مسلمانان در آن جاها مشکل و گرفتاری دارند چه کردند؟ برای مسلمین فلسطین و لبنان چه کردند؟ امروز مسلمانان در خانهی خودشان فلسطین، مشکل دارند. آقایان نشستهاند و بیاعتنا به نیازهای مسلمانان، راجع به مسائل درجه دو و درجه سهی دنیا با یکدیگر گپ میزنند! سکوت و بیاعتنایی اینها بهخاطر دشمنی با اسلام است. اما اسلام، بزرگ است. اسلام برتر است؛ «الاسلام یعلوا و لایعلی علیه»(۲). این را پیغمبر صلیاللَّهعلیهوآله فرموده است. این واقعیت است و تا امروز هم خود را نشان داده است. در آینده هم به فضل پروردگار خود را نشان خواهد داد.۱۳۷۳/۱۰/۱۰
از بیانات حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای
هیچ چیز بدتر از این نیست که کسی یک شریک خائنی داشته باشد که در کارهایش با او شریک است. این شریک خائن را بسته به درجه ی خیانتش، شریکش چطور می تواند ببخشد؟ بنده راستش یک حدیثی در این مورد شنیدم که حالا پیدا کردنش بنظر می رسد که چندان هم آسان نباشد. فرض بفرمایید که ما حکمت متعالیه ی ملا صدرا را داریم که از مدتها پیش در آن بحث و تحقیق شده است. و همینطور ما لااقل می خواهیم که نظریه های حمیدی مجیدی بر حسب فقه داشته باشیم. و همانطور که بارها گفته شده است، ریاضی فیزیک لزوماً بر حسب فقه و حکمت متعالیه نیست و بلکه آنچه ما از آن به تعبیر نظریه های حمیدی مجیدی می خواهیم برداشت کنیم تا چه حد کارساز خواهد بود؟ و الله اعلم.
اما این هم ساده لوحی است که ما دشمنی نداریم و این دشمن برای ما آشوبی هم نمی خواهد برپا کند. حالا منشاء آشوبهایی که واقع می شوند از کجا است و اینکه چطور می توان آنها را کنترل کرد؟ این هم بماند. و بالاخره ما داریم از ریاضی فیزیک آرشیو و اینسپایر-هپ و گوگل و امثالهم استفاده می کنیم که این اجازه را به شما می دهد که از آن استفاده کنید! و اگر کار شما هم قابل باشد، او هم از کار شما استفاده می کند. خوب، اینجا خیانتی هست که بطور متقابل از ریاضی فیزیک استفاده می کنید؟ تا اینجای قضایا مشکلی نیست. مشکل آنجا است که بخواهید اینها را به حکمت متعالیه و فقه کاربردی کنید. اینجا است که مسائل آندلسی و اسلامی مطرح می شوند. یعنی شما بدنبال سبب اتصال بین زمین و آسمان می گردید و بجایش یک وقت دیدید که این سبب بین اتصال بین شرق و غرب و آندلس و اسلام تبدیل شد آنطور که مسئله می باید در اموری از قبیل برجام نیز یحتمل مطرح می شد که اسلام است و اسلامی شدن کل عالم و نه آندلس و آندلسی کردن کشورهای اسلامی. و دشمن بحران و آشوب را فقط به فلسطین اشغالی نیز بسنده نکرده است و ماورای آن می رود و بلکه کل عالم را می خواهد آنجایی که باید اسلام هم بیاورد. تازه به مقدسات هم توهین می کنی؟! و اما اسلام بیاور، قولوا لا اله الا الله تفلحوا، آشوب و فتنه نکن، مسلمان شو! این تذهبون؟ لا اله الا الله. اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته.
- ۹۶/۱۱/۰۴
وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی کَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ کَذَٰلِکَ نَبْلُوهُم بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ ﴿الأعراف: ١٦٣﴾
این خبر را از ام اس ان دریافت کردم که همینطوری که صفحه ی اینترنتی جدیدی می خواهید باز کنید این اخبار هم با آنها می آیند:
http://www.msn.com/en-us/news/world/israelis-sue-new-zealanders-over-lorde-boycott/ar-BBIuAEW?li=BBmkt5R&ocid=ientp
راجع به یک خواننده ی نیوزیلاندی است که کنسرتش را به اسرائیل را بایکوت کرده است و حالا اسرائیلیها می خواهند نیوزیلاند را به دادگاه بکشانند که تو چرا ما را بایکوت می کنی! بنده داشتم در ضمن یک قسمتی از نگاهی به تاریخ جهان جواهر لعل نهرو را در مورد تاریخ انگلستان می خواندم که چطور در انقلاب کرومول پادشاه آن کشور را اعدام می کنند و کرومول یک جمهوری را برای مدتی حدود 9-10 سال تشکیل می دهد.
شما اگر یک معادله ی عظیم ماتریسی جهانی بخواهید تشکیل دهید که همه ی مسائل جهانی را در بر بگیرد یحتمل باید وزنهای مختلفی به وقایع مختلف جهانی نسبت بدهید که در نظریه ای مثل نظریه ی ریاضی فیزیکی میدانهای همدیسی/میدانهای کوانتمی حمیدی مجیدی در حکمت متعالیه ی نظریه های حمیدی مجیدی فقهی بتوانید درست کار کنند.
بسم الله الرحمن الرحیم
حمدا لک یامن خلق فرزق ، وألهم فأنطق ، وابتدأ فشرع ، وعلا فارتفع. وقدّر فأتقن ، وصوَّر فأحسن ، واحتجَّ فأبلغ ، وأنعم فأسبغ ، وأعطى فأجزل ، ومنح فأفضل.
وصلاة على سید رسلک وأفضل بریتک وعلى آله وعترته أئمّة الدّین والهداة إلى الصراط المستقیم ، الحجج المعصومین الذین تکون معرفتهم کمال الدِّین وولایتهم تمام النعمة ، وفی اتّباعهم رضى الربَّ ، ثم الفوز إلى الجنة.
کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، مقدمه، ص 3
http://lib.eshia.ir/27045/0/3
وجوب طاعة الخلیفة :
ولمّا استخلف الله عزّ وجلّ آدم فی الأرض أوجب على أهل السماوات الطاعة له فکیف الظنُّ بأهل الأرض ، ولمّا أوجب الله عزّ وجلّ على الخلق الایمان بملائکة الله وأوجب على الملائکة السجود لخلیفة الله ، ثمَّ لمّا امتنع ممتنع من الجنِّ عن السّجود له أحلَّ به الذل والصغار والدِّمار ، وأخزاه ولعنه إلى یوم القیامة ، علمنا بذلک رتبة الامام وفضله ، وانَّ الله تبارک وتعالى لمّا أعلم الملائکة أنّه جاعل فی الأرض خلیفة أشهدهم على ذلک لان العلم شهادة فلزم من ادَّعى أنَّ الخلق یختار الخلیفة أن تشهد ملائکة الله کلّهم عن آخرهم علیه ، والشهادة العظیمة تدلُّ على الخطب العظیم کما جرت به العادة فی الشاهد فکیف وأنّى ینجو صاحب الاختیار من عذاب الله وقد شهدت علیه ملائکة الله أوّلهم وآخرهم ، وکیف وأنى یعذّب صاحب النصِّ وقد شهدت له ملائکة الله کلهم.
وله وجه آخر وهو أنَّ القضیة فی الخلیفة باقیة إلى یوم القیامة ، ومن زعم أنّ الخلیفة أراد به النبوَّة فقد أخطأ من وجه ، وذلک أنّ الله عزّ وجلّ وعد أن یستخلف من هذه الاُمّة (الفاضلة) خلفاء راشدین کما قال جلَّ وتقدَّس : « وعد الله الّذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الأرض کما استخلف الذین من قبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذی ارتضى لهم ولیبدلنهم من بعد خوفهم أمناً یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا » [١] ولو کانت قضیة الخلافة قضیة النبوّة أوجب حکم الایة أن یبعث الله عزّ وجلّ نبیا بعد محمّد صلىاللهعلیهوآله وما صح قوله : « وخاتم النبیّین » [٢] فثبت ...
http://lib.eshia.ir/27045/1/5
لیس لاحد أن یختار الخلیفة إلّا الله عزَّ وجلَّ :
وقول الله عزَّ وجلَّ : « وإذ قال ربّک للملئکة إنّی جاعلٌ فی الأرض خلیفة » « جاعلٌ » منون [١] صفة الله التی وصف بها نفسه ، ومیزانه قوله : « إنّی خالقٌ بشرا من طین [٢] فنونّه ووصف به نفسه ، فمن ادعى أنَّه یختار الامام وجب أن یخلق بشراً من طین ، فلمّا بطل هذا المعنى بطل الاخر إذ هما فی حیّز واحد.
ووجه آخر : وهو أنَّ الملائکة فی فضلهم وعصمتهم لو یصلحوا لاختیار الامام حتّى تولى الله ذلک بنفسه دونهم واحتجّ به على عامّة خلقه أنَّه لا سبیل لهم إلى اختیاره لما لم یکن للملائکة سبیل إلیه مع صفائهم ووفائهم وعصمتهم ، ومدح الله إیاهم فی آیات کثیرة مثل قوله سبحانه : « بل عباد مکرمون لا یسبقونه بالقول وهم بأمره یعملون » [٣] وکقوله عزَّ وجلَّ : « لا یعصون الله ما أمرهم ویفعلون ما یؤمرون [٤]. »
ثمَّ أنَّ الانسان بما فیه من السفه والجهل کیف وأنّى یستتبُّ له [٥] ذلک فهذا والاحکام دون الامامة مثل الصّلاة والزکاة والحجِّ وغیر ذلک لم یکل الله عزَّ وجلَّ شیئا من ذلک إلى خلقه ، فکیف وکل إلیهم الاهم الجامع للاحکام کلّها والحقائق بأسرها.
وجوب وحدة الخلیفة فی کل عصر :
وفی قوله عزَّ وجلَّ « خلیفةً » إشارة إلى خلیفة واحدة ثبت به ومعه إبطال قول
من زعم أنَّه یجوز أن تکون فی وقت واحد أئمة کثیرة ، وقد اقتصر الله عزَّ وجلَّ على الواحد ، ولو کانت الحکمة ما قالوه وعبّروا عنه لم یقتصر الله عزَّ وجلَّ على الواحد ، ودعوانا محاذ لدعواهم ، ثمّ أنَّ القرآن یرجّح قولنا دون قولهم ، والکلمتان إذا تقابلتا ثمّ رجح إحداهما على الاخرى بالقرآن ، کان الرُّجحان أولى.
لزوم وجود الخلیفة :
ولقوله عزَّ وجلَّ : « وإذ قال ربّک للملئکة ـ الآیة » فی الخطاب الّذی خاطب الله عزَّ وجلَّ به نبیه صلىاللهعلیهوآله لما قال : « ربّک » من أصح الدّلیل على أنَّه سبحانه یستعمل هذا المعنى فی أمّته إلى یوم القیامة ، فإنَّ الأرض لا تخلو من حجّة له علیهم ، ولو لا ذلک لما کان لقوله : « ربّک » حکمة وکان یجب أن یقول : « ربهم » وحکمة الله فی السّلف کحکمته فی الخلف لا یختلف فی مرَّ الأیّام وکرّ الاعوام ، وذلک أنَّه عزَّ وجلَّ عدل حکیم لا یجمعه وأحد من خلقه نسبٌ ، جلَّ الله عن ذلک.
وجوب عصمة الامام :
ولقوله عزَّ وجلَّ : « وإذ قال ربّک للملئکة إنّی جاعل فی الأرض خلیفة ـ الآیة » معنى ، وهو أنَّه عزَّ وجلَّ لا یستخلف إلّا من له نقاء السریرة لیبعد عن الخیانة لانّه لو اختار من لا نقاء له فی السَّریرة کان قد خان خلقه لأنّه لو أنَّ دلّالاً قدَّم حمّالاً خائناً إلى تاجر فحمل له حملاً فخان فیه کان الدلّال خائناً ، فکیف تجوز الخیانة على الله عزَّ وجلَّ وهو یقول ـ وقوله الحق ـ : « إنَّ الله لا یهدی کید الخائنین » [١] وأدَّب محمداً صلىاللهعلیهوآله بقوله عزَّ وجلَّ : « ولا تکن للخائنین خصیما » [٢] فکیف وأنّى یجوز أن یأتی ما ینهى عنه ، وقد عیّر الیهود بسمة النفاق ، وقال :« أتأمرون النّاس بالبر وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون »[٣]. ....
کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، تا صفحه ی 10
http://lib.eshia.ir/27045/1/10