وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَىٰ ﴿الضحى: ٥﴾
ذکر صلوات بر حضرت ولی عصر:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ اَلْحَسَنِ وَ وَصِیِّهِ وَ وَارِثِهِ اَلْقَائِمِ بِأَمْرِکَ وَ اَلْغَائِبِ فِی خَلْقِکَ وَ اَلْمُنْتَظِرِ لِإِذْنِکَ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ قَرِّبْ بُعْدَهُ وَ أَنْجِزْ وَعْدَهُ وَ أَوْفِ عَهْدَهُ وَ اِکْشِفْ عَنْ بَأْسِهِ حِجَابَ اَلْغَیْبَةِ وَ أَظْهِرْ بِظُهُورِهِ صَحَائِفَ اَلْمِحْنَةِ وَ قَدِّمْ أَمَامَهُ اَلرُّعْبَ وَ ثَبِّتْ بِهِ اَلْقَلْبَ وَ أَقِمْ بِهِ اَلْحَرْبَ وَ أَیِّدْهُ بِجُنْدٍ مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ مُسَوِّمِینَ وَ سَلِّطْهُ عَلَى أَعْدَاءِ دِینِکَ أَجْمَعِینَ وَ أَلْهِمْهُ أَنْ لاَ یَدَعَ مِنْهُمْ رُکْناً إِلاَّ هَدَّهُ وَ لاَ هَاماً إِلاَّ قَدَّهُ وَ لاَ کَیْداً إِلاَّ رَدَّهُ وَ لاَ فَاسِقاً إِلاَّ حَدَّهُ وَ لاَ فِرْعَوْنَ إِلاَّ أَهْلَکَهُ وَ لاَ سِتْراً إِلاَّ هَتَکَهُ وَ لاَ عَلَماً إِلاَّ نَکَّسَهُ وَ لاَ سُلْطَاناً إِلاَّ کَسَبَهُ وَ لاَ رُمْحاً إِلاَّ قَصَفَهُ وَ لاَ مِطْرَداً إِلاَّ خَرَقَهُ وَ لاَ جُنْداً إِلاَّ فَرَّقَهُ وَ لاَ مِنْبَراً إِلاَّ أَحْرَقَهُ وَ لاَ سَیْفاً إِلاَّ کَسَرَهُ وَ لاَ صَنَماً إِلاَّ رَضَّهُ وَ لاَ دَماً إِلاَّ أَرَاقَهُ وَ لاَ جَوْراً إِلاَّ أَبَادَهُ وَ لاَ حِصْناً إِلاَّ هَدَمَهُ وَ لاَ بَاباً إِلاَّ رَدَمَهُ وَ لاَ قَصْراً إِلاَّ خَرَّبَهُ [أَخْرَبَهُ] وَ لاَ مَسْکَناً إِلاَّ فَتَّشَهُ وَ لاَ سَهْلاً إِلاَّ أَوْطَأَهُ وَ لاَ جَبَلاً إِلاَّ صَعِدَهُ وَ لاَ کَنْزاً إِلاَّ أَخْرَجَهُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ
یازدهم [دعاء فرج حضرت حجة علیه السلام]
کفعمى در بلد الامین فرموده: این دعاى حضرت صاحب الامر علیه السلام است که تعلیم فرمود آن را به شخصى که محبوس بود پس خلاص شد
إِلَهِی عَظُمَ اَلْبَلاَءُ وَ بَرِحَ اَلْخَفَاءُ وَ اِنْکَشَفَ اَلْغِطَاءُ وَ اِنْقَطَعَ اَلرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ اَلْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ اَلسَّمَاءُ وَ أَنْتَ اَلْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ اَلْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ اَلْمُعَوَّلُ فِی اَلشِّدَّةِ وَ اَلرَّخَاءِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی اَلْأَمْرِ اَلَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِیباً کَلَمْحِ اَلْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اِکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ اُنْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلاَنَا یَا صَاحِبَ اَلزَّمَانِ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی اَلسَّاعَةَ اَلسَّاعَةَ اَلسَّاعَةَ اَلْعَجَلَ اَلْعَجَلَ اَلْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلطَّاهِرِینَ
وفی الدر المنثور فی قوله تعالى : « وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى » أخرج ابن أبی شیبة عن ابن مسعود قال : قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله : إنا أهل بیت اختار الله لنا الآخرة على الدنیا ـ « وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى ».
وفیه ، أخرج العسکری فی المواعظ وابن لآل وابن النجار عن جابر بن عبد الله قال : دخل رسول الله صلىاللهعلیهوآله على فاطمة ـ وهی تطحن بالرحى وعلیها کساء من حلة الإبل ـ فلما نظر إلیها قال : یا فاطمة تعجلی ـ فتجرعی مرارة الدنیا لنعیم الآخرة غدا ـ فأنزل الله « وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى ».
أقول : تحتمل الروایة نزول الآیة وحدها بعد نزول بقیة آیات السورة قبلها ثم الإلحاق وتحتمل نزولها وحدها ثانیا.
وفیه ، أخرج ابن المنذر وابن مردویه وأبو نعیم فی الحلیة من طریق حرب بن شریح قال : قلت لأبی جعفر محمد بن علی بن الحسین : أرأیت هذه الشفاعة التی یتحدث بها أهل العراق أحق هی؟ قال : إی والله حدثنی عمی محمد بن الحنفیة ـ عن علی أن رسول الله صلىاللهعلیهوآله قال : أشفع لأمتی حتى ینادینی ربی : أرضیت یا محمد؟ فأقول : نعم یا رب رضیت.
ثم أقبل علی فقال : إنکم تقولون یا معشر أهل العراق ، إن أرجى آیة فی کتاب الله : « یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ ـ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ ـ إِنَّ اللهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً » قلت : إنا لنقول ذلک ، قال : فکلنا أهل البیت نقول : إن أرجى آیة فی کتاب الله ـ « وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى » الشفاعة.
المیزان، علامه طباطبایی، جلد 20، ص 312
http://lib.eshia.ir/12016/20/312
و سیوطى در الدر المنثور در ذیل آیه(وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى) از ابن ابى شیبه از ابن مسعود روایت آورده که گفت: رسول خدا 6 فرمود: ما اهل بیتى هستیم که خداى تعالى براى ما آخرت را بر دنیا برگزید و ترجیح داد، و لذا فرمود:(وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى)[3].
و در همان کتاب است که عسکرى در کتاب المواعظ و ابن لال و ابن نجار، از جابر بن عبد اللَّه روایت کردهاند که گفت: روزى رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم بر على و فاطمه وارد شد، دید فاطمه مشغول دستاس کردن است، در حالى که به جاى لباس، حله [حُلَّه(به ضم حاء و فتح و تشدید لام)، به دو جامه از جامههای یمن گفته میشود و از این عنوان در باب دیات سخن رفته است. (از ویکی فقه)] شتر بر خود افکنده، همین که چشمش به او افتاد فرمود: یا فاطمه بشتاب و تلخى دنیا را بچش، براى فردا و نعیم آخرتش، دنبال این جریان بود که آیه (وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى) نازل شد[4].
مؤلف: در این روایت دو احتمال وجود دارد: یکى اینکه خواسته باشد بگوید آیه مذکور نخست به تنهایى بعد از آیات قبلش نازل شد، و بعدها بقیه آیات سوره به آن ملحق گردید، دوم اینکه سوره همهاش یکباره نازل شد، و در خصوص این داستان آیه مورد بحث دوباره نازل شده باشد.
و در همان کتاب است که ابن منذر و ابن مردویه و ابو نعیم- در کتاب الحلیه- از طریق حرب بن شریح روایت کردهاند که گفت: من به ابى جعفر محمد بن على بن الحسین (امام باقر ع) گفتم: به نظر شما این شفاعتى که اهل عراق بر سر زبانها دارند حق است؟ فرمود: آرى به خدا سوگند عمویم محمد بن حنفیه از على بن ابى طالب نقل کرد که رسول خدا 6 فرمود: آن قدر از امتم شفاعت مىکنم که خداى تعالى خطاب مىکند اى محمد آیا راضى شدى؟ عرضه مىدارم: بلى، پروردگارا راضى شدم.
آن گاه رو به من- حرب ابن شریح- کرد و فرمود: شما به اهل عراق مىگویید: از تمامى آیات قرآن آیهاى که بیش از همه امید بخش است آیه زیر است که مىفرماید: (یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً)- اى بندگانم که بر خود ستم روا داشتید، از رحمت خدا مایوس نشوید، که خدا همه گناهان را مىآمرزد عرضه داشتم بله، ما اینطور معتقدیم، فرمود: لیکن ما اهل بیت مىگوییم از همه آیات در کتاب خدا امیدبخشتر آیه(وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى) است، که راجع به شفاعت است[1].
ترجمه تفسیر المیزان، علامه محمد حسین طباطبایی رحمة الله علیه، جلد 20، ص 526- 527
http://lib.eshia.ir/50081/20/526
[سورة الضحى (93) : الآیات 4 الى 5]
وَلَلْآخِرَةُ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الْأُولى [4] وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى [5]
فإن قلت: کیف اتصل قوله وَلَلْآخِرَةُ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الْأُولى بما قبله؟ قلت: لما کان فی ضمن نفى التودیع والقلى: أنّ الله مواصلک بالوحی إلیک [4] ، وأنک حبیب الله ولا ترى کرامة أعظم من ذلک ولا نعمة أجل منه: أخبره أن حاله فی الآخرة أعظم من ذلک وأجل، وهو السبق والتقدّم على جمیع أنبیاء الله ورسله، وشهادة أمته على سائر الأمم، ورفع درجات المؤمنین وإعلاء مراتبهم بشفاعته، وغیر ذلک من الکرامات السنیة وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى موعد شامل لما أعطاه فی الدنیا من الفلج والظفر [5] بأعدائه یوم بدر ویوم فتح مکة، ودخول الناس فی الدین أفواجا، والغلبة على قریظة والنضیر وإجلائهم، وبث عساکره وسرایاه فی بلاد العرب، وما فتح على خلفائه الراشدین فی أقطار الأرض من المدائن وهدم بأیدیهم من ممالک الجبابرة وأنهبهم من کنوز الأکاسرة، وما قذف فی قلوب أهل الشرق والغرب من الرعب وتهیب الإسلام [1] ، وفشوّ الدعوة واستیلاء المسلمین، ولما ادّخر له من الثواب الذی لا یعلم کنهه إلا الله. قال ابن عباس رضى الله عنهما: له فی الجنة ألف قصر من لؤلؤ أبیض ترابه المسک. فإن قلت: ما هذه اللام الداخلة على سوف؟ قلت: هی لام الابتداء المؤکدة لمضمون الجملة، والمبتدأ محذوف. تقدیره: ولأنت سوف یعطیک، کما ذکرنا فی:
لا أقسم، أن المعنى: لأنا أقسم، وذلک أنها لا تخلو من أن تکون لام قسم أو ابتداء، فلام القسم لا تدخل على المضارع إلا مع نون التأکید، فبقى أن تکون لام ابتداء، ولام الابتداء لا تدخل إلا على الجملة من المبتدإ والخبر، فلا بد من تقدیر مبتدإ وخبر، وأن یکون أصله:
ولأنت سوف یعطیک. فإن قلت: ما معنى الجمع بین حرفى التوکید والتأخیر؟ قلت: معناه أن العطاء کائن لا محالة وإن تأخر، لما فی التأخیر من المصلحة.
تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، زمخشری، جلد 4، ص 766- 767
http://lib.eshia.ir/41732/4/767
[سورة التوبة (9) : الآیات 71 الى 72]
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ (71) وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَمَساکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ (72)
بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ فی مقابلة قوله فی المنافقین بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ. سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ السین مفیدة وجود الرحمة لا محالة، فهی تؤکد الوعد، کما تؤکد الوعید فی قولک: سأنتقم منک یوماً، تعنى أنک لا تفوتنی وإن تباطأ ذلک، ونحوه سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا، وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى، سَوْفَ یُؤْتِیهِمْ أُجُورَهُمْ. عَزِیزٌ غالب على کل شیء قادر علیه، فهو یقدر على الثواب والعقاب حَکِیمٌ واضع کلا موضعه على حسب الاستحقاق وَمَساکِنَ طَیِّبَةً عن الحسن قصوراً من اللؤلؤ والیاقوت الأحمر والزبرجد. وعَدْنٍ علم، بدلیل قوله جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمنُ ویدل علیه ما روى أبو الدرداء رضى الله عنه عن رسول الله صلى الله علیه وسلم «عدن دار الله التی لم ترها عین ولم تخطر على قلب بشر، لا یسکنها غیر ثلاثة: النبیون، والصدّیقون، والشهداء. یقول الله تعالى: طوبى لمن دخلک» [1] وقیل: هی مدینة ...
تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، زمخشری، جلد 2، ص289
http://lib.eshia.ir/41732/2/289
قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿الزمر: ٥٣﴾
این یک حدیث قدسی است که می فرماید من عرف نفسه عرف ربه. ولی این سوال هم مطرح است که آیا جبرئیل روح الامین ناقل وحی بر پیغمبر اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم نازل می شد چون آن حضرت، رسول خدا تشریف داشتند، یا اصل مسئله هم این است که اول محمد مصطفی صل الله علیه و آله هم رسول الله تشریف داشته اند و بلکه به همین دلیل هم بوده است که جبرئیل بر آن حضرت نازل می شده است. بعضی یحتمل اشکال بفرمایند که خوب اینها که هر دو یکی است و بلکه چه فرقی هم با هم دارند؟ نکته اینجا است که گویا گاهی اوقات هم وحی بدون واسطه ی جبرئیل و حتی مستقیماً هم از طرف خود خدا بر پیغمبر اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم نازل می شده است.
بنده ی حقیر علوه بر چادهوری مقاله ی زیر، چکیده بعضی مقالات کاملیکا چادهوری را هم در مورد یادگیریهای ماشینی نگاه می کردم:
https://arxiv.org/abs/2404.02866
https://arxiv.org/abs/2403.14421
https://arxiv.org/abs/2403.05598
https://arxiv.org/abs/2403.02506
https://arxiv.org/abs/2402.12572
https://arxiv.org/abs/2402.11526
https://arxiv.org/abs/2402.02103
https://arxiv.org/abs/2305.11351
که البته هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی عنوانهایی است که نه فقط مقالات چادهوری را در موردشان داریم و بلکه مقالات ریاضی در همین زمینه ها در بولتن انجمن ریاضی آمریکا هم در شماره ی تازه اش یعنی No 2 vol. 61 بدان می پردازد و از جمله هم اثباتهای قضایا و مسائل ریاضی بوسیله یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق و هوش مصنوعی رایانه ای و .... البته ما در عین حال و با همه ی این تفاصیل هم مقام خاتم الانبیاء رسول اکرم و مقام وحیانی را نیز در کتاب الله قرآن کریم و انسان 250 ساله و امام زمان عجل الله فرجه الشریف را داریم که شاگرد آیا چقدر هم مایل است از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی و اجتهاد و حضرات آیات عظام تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف هم هر چه بیتشر عزمش را جزم کند و ...! یا خیر المسئولین و یا خیر المعطین ارزقنی و عیالی من فضلک الواسع انک ذوالفضل العظیم لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممتثلین لاوامره و المستشهدین بین یدیه
------------------------------------------
حالا بنده ی حقیر اگر بخواهم از امام جماعتمان هم تبعیت کرده و در تاییدات حرفهای ایشان هم حتی بیشتر نیز عرض کنم که مسئله ی من عرف نفسه عرف ربه چطور هم گره می خورد با خدا و پیغمبر اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم و ائمه ی اطهار علیهم السلام و امام زمان عجل الله فرجه الشریف. شما همین مسئله را از مناقب آل ابیطالب ابن شهر آشوب در نظر آورید که می فرماید جبرئیل 60000 شصت هزار بار بر پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم نازل شد:
و سمعت مذاکرة أنه نزل جبرئیل على رسول الله ص ستین ألف مرة.
مناقب آل ابیطالب ابن شهر آشوب، جلد 1، ص 44
http://lib.eshia.ir/12566/1/44
شما خیلی هم خوب است برای اینکه حتی در ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی هم الهامات درست و حسابی ای کسب بفرمایید و بلکه بتوانید هم انواع مراکز تحقیقاتی و علمی و دانشگاهی و گردهماییهای ریاضی فیزیکی رسمی و غیر رسمی هم تشکیل دهید، فقط به همین یک نکته هم اکتفا بفرمایید که اصلا این یعنی چه که روح الامین جبرئیل 60000 بار بر پیغمبر نازل شد و از جمله هم پیامهای وحیانی الهی را بر حضرت رسول الله نازل کرد که در کتاب الله قرآن مجید هم ثبت است. حالا شما فرض هم بفرمایید که می خواهید یک مقاله ای را هم از چادهوری پیدا کنید و توجه هم بفرمایید که آیا این مقاله نظریه میدانهای همدیسی غیر ابرتقارنی را یحتمل حتی بتوان یک جورهایی به میدانهای ابرتقارنی هم بسطش داد:
https://arxiv.org/abs/2101.02861
https://arxiv.org/abs/2011.13981
https://arxiv.org/abs/2005.03676
و آنگاه از طرق حجمهای ویل-پترسون گرانشهای میرزاخانی- ویتن، مثلاً
https://arxiv.org/abs/2305.19438
را نیز حساب کرد و بلکه نقبی هم زد به نظریه ی گالوای هندسه ی ناجابجایی؛ مثلاً:
https://arxiv.org/abs/1910.10407
و آنگاه یحتمل بعضی حتی اشکال هم کنند ک دیگر مسئله خیلی آسان هم شده است یا اینکه حتی اشکال هم کنند که داری با پتک هم روی میخ می کوبی یا بلکه لقمه را دور سرت هم می گردانی و بعد آیا چقدر هم نوش جان کنی، وقتی می خواهید در حدس ون دِر وائردن (van der Waerden conjecture) بلوکهای ساختمانی گروه های ابتدایی و غیر ابتدایی (primitive, imprimitive groups) را هم در حل مسئله ی مانجول بهارگاوا بهتر هم درک بفرمایید. ولی بعضی یحتمل اشکال هم کنند که یک وقت هست که شما می خواهید جوابهای مسئله ای را برای یک چند جمله ای نیز بیابید که فرض بفرمایید گروه گالوای آن هم کدام است؟ و یک وقت هست که مسئله با مجموعه ای از معادلات چند جمله ای هم طرف است که آیا چطور هم می خواهید آنها را بطور احتمالات و آماری بدست هم بیاورید. این کارهای آماری گالوایی را از جمله ملونی وود شاگرد بهارگاوا هم رویش کار کرده است. و این خوب در هندسه ی ناجابجایی هم که با جبرهای فن نویمن (و لذا نظیر آنها در مدلهای ابرگرانشی میرزاخانی-ویتن) سر و کار داریم نیز مسئله اش معنادار می شود و بلکه انگیزه های کیهانی گالوایی هم به میان می آیند و .... بعضی یحتمل اینجا بخواهند به مسئولین بقبولانند که بلوکهای ساختمانی گروه های ابتدایی و غیر ابتدایی هم یحتمل می تواند تنزل کند به اینکه حفظ حجاب با چادر مشکی هم بهترین نوعش چادر است. ولی خوب آیا چقدر هم بتوان از طریق پرفکتویدهای شولتز و بلکه قوانین متقابل هم ثابت کرد که مسئولین بهتر هم هست فریب نخورند و حتی وقتی از خیر المسئولین و خیر المعطین هم پیروی کنند مسئله کلاً اثبات هم می شود و حل است البته اگر اشکال هم نشود که چرخشها و انحناهای فضازمان را برای نواسانات حتی اله کلنگی نیوترینوها هم خوب است محاسبات کنیم در ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام ... چرخشی قلوب زمینی و آسمانی همینطوری که شاگرد دارد از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و حضرت امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم هر چه بیشتر سعی و تلاش می فرمایند. یا خیر المسئولین و یا خیر المعطین ارزقنی و عیالی من فضلک الواسع انک ذوالفضل العظیم لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممتثلین لاوامره و المستشهدین بین یدیه
- ۰۳/۰۱/۲۷
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فَعِندَ اللَّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَةٌ کَذَٰلِکَ کُنتُم مِّن قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَتَبَیَّنُوا إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا ﴿النساء: ٩٤﴾
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَٰلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿المائدة: ٣﴾
یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿المائدة: ٦٧﴾
وَإِذَا جَاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿الأنعام: ٥٤﴾
وَبَیْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیمَاهُمْ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَن سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَمْ یَدْخُلُوهَا وَهُمْ یَطْمَعُونَ ﴿الأعراف: ٤٦﴾
سَلَامٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿الرعد: ٢٤﴾
الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿النحل: ٣٢﴾
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ ﴿القصص: ٥٥﴾
وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ ﴿الزمر: ٧٣﴾
یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلَامَکُم بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ ﴿الحجرات: ١٧﴾
هَـٰذَا فَوْجٌ مُّقْتَحِمٌ مَّعَکُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿ص: ٥٩﴾
قَالُوا بَلْ أَنتُمْ لَا مَرْحَبًا بِکُمْ أَنتُمْ قَدَّمْتُمُوهُ لَنَا فَبِئْسَ الْقَرَارُ ﴿ص: ٦٠﴾
یک موضوع مهمی که در مسئله ی شتاب در هم ارزی در نسبیت عام و معادلات ریچادهوری و نظریه ی ریسمان نهفته است که اصلا آیا چرا باید مشتقات درجات بالاتر از درجه ی دو که ماورای سرعت و شتاب هم هستند را نیز در نظر گرفت؟ البته اینها بیشتر هم برمی گردند به اینکه شاگرد و دانشجو و طلبه خیلی هم مایل باشد از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم الی ما شاء الله متمایل هم شوند. و بلکه نه فقط حالات سیاه چاله ای و بلکه دو تاییها و چند تاییهای ستارگان- سیاه چاله های ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی و ابرریسمانی ... و ربع و نیم و تمام و ... چرخشی را نیز حساب کتاب بفرمایید. مثلاً بعضی یحتمل اینجا اشکال هم کنند که اگر شما بخواهید حدس بته (Bethe ansatz) زنجیره های چرخشی یا اسپینی (spin chains) فرض بفرمایید XXX را هم بدست آورید، یحتمل خیلی هم از مسائلی شبیه تناظر اکس- اکس- اکس هر چه که هست و دنباله های فیبناچی بر حسب پست اخیر لیپتون در نامه ی گمشده ی گودل و نیز بتوانید الهام بگیرید. نکته اینجا این است که یحتمل بعضی اوقات شما احتیاج دارید که بتوانید به الفهای بینهایت آیات اللهی درجات و مراتب متعالیه ای که در دسترس هم هنوز نیستند عبور کنید که مثلاً حتی براحتی هم بتوانید جواب حدس ریمان زتا را هم متوجه شوید که چطور حل می شوند. و الا حتی به اندازه ی کافی اسباب و ابزارهای ریاضی فیزیکی را هم برای حل مسئله در آیات اللهی های موجود نداشته باشیم. حالا یحتمل بعضی از ابعاد مسئله هم بر می گردد به گرانش کوانتومی بر حسب نسبیت عام و حتی سیاه چاله ها و بعضی ابعاد مسئله هم بر می گردد به مدل استاندارد ذرات فیزیک آیا چقدر هم همراه ابرتقارنها و ابرریسمانهایی و بلکه هندسه ی ناجابجایی و .... حل است؛ آیا مسئله حل می شود؟! و الله اعلم!
یعنی یحتمل مشتقات بالاتری را باید وارد معادلات کرد تا بتوان السابقون السابقون را که آیا در فضازمانهایی که در الفهای بینهایت آیات اللهی مورد بحث در فضاهای ریسمانی و بلکه هندسه ی ناجابجایی است را بتوان متوجه شد که چطور بر حسب فرض بفرمایید معادلات ریچادهوری هم ایجاد شتابهایی از درجات و مراتب بالاتری در ژئودسیها ایجاد کرده و کدام منحنیها هستند که بر کدام منحنیهای دیگر دارند شتاب برمی دارند و آیا در فضازمانها چطور هم ممکن است این آیات اللهی های مراتب و درجات متعالیه حتی برای خودشان هم تکینگیهایی را ایجاد کنند که از دیدگاه آنهایی که اف- شل off-shell و حتی آن- شل on-shell هم تشریف دارند غیر قابل جبران هم باشند چرا که دیگر آیا چقدر هم از نوع آیات اللهی هایی غیر قابل دسترس هم می شوند؟! یحتمل حتی ماورای آیات اللهی ها، امام است، و آیا چطور هم در کدام فضازمانهایی غیر قابل دسترس هم چرا یحتمل بدلایل on-shell ای با سرعتها و شتابها و بلکه مشتقات درجات و مراتب بالاتر نیز غیر قابل دسترس بنظر می رسند؟ و بلکه فقط بنظر هم اینطور نمی رسند و بلکه واقعاً هم غیر قابل دسترس شده اند. مثلاً فرض بفرمایید اشقی الاولین و الآخرین هم امام صلوات الله و سلامه علیه را بقتل رسانده است یا کربلایی دیگر هم شده است آنچنان که می فرمایند کربلا کربلا ما داریم می آییم و ...؟ البته گاهی اوقات هم ما خیلی سریع می پریم به نتیجه ی مورد دلخواهمان که فرض بفرمایید هنوز قیام متصل به رکوع را تمام نکرده هم می پریم به سجده! از آن طرف هم یحتمل بیش از حد نیز تعلل می کنیم که حالا چقدر هم باید راجع به فردا یا پس فردا نیز بحث کنیم که مثلاً روز معلم و شهادت استاد مطهری است چرا که از امام علی امیر المومنین و امام صادق هم روایت است که
عن اسماعیل بن مسلم السّکونى عَنِ الصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ عَن اَبیهِ عَن آبائِهِ عَلَیهِمُ السَّلامُ قالَ، قالَ عَلِىٌّ عَلَیهِالسَّلامُ:
مَا اَنزَلَ المَوتَ حَقَّ مَنزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَدا مِن اَجَلِهِ.
هرکسى که فردا را جزو مهلت عمر خود بداند، مرگ را درست نشناخته و آن را در جایگاه حقیقى خود قرار نداده است.
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=45906&nt=2&year=1393&tid=1402
شناسه حدیث : ۹۸۲۸۴ | نشانی : من لا یحضره الفقیه , جلد۱ , صفحه۱۳۹ عنوان باب : الجزء الأول [ابواب الطهارة ] بَابُ غُسْلِ اَلْمَیِّتِقائل : امام صادق (علیه السلام)
وَ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : «مَنْ عَدَّ غَداً مِنْ أَجَلِهِ فَقَدْ أَسَاءَ صُحْبَةَ اَلْمَوْتِ» .
من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری ; ج ۱ ص ۱۹۵382 - و امام صادق علیه السّلام فرمود: هر کس فردا را از عمر خود بشمار آورد و باور داشته باشد که فردا نیز جزء عمر اوست با مرگ، بد سلوک کرده و بد مصاحبت نموده است (یا نشناخته طریقۀ نادرستى با مرگ پیموده است).
https://hadith.inoor.ir/en/hadith/98284/translate?rownumber=NaN
حتی خیلی اوقات و نه فقط گاهی اوقات مسئله سیاه چاله ای چنین است که ما توحید الهی را درست متوجه نمی شویم که روز قیامت چطور دوباره قرار است باز گردیم حتی بعد از اینکه فرشته ی مرگ هم بر ما نازل شد؟! یعنی یک درس آموزنده ای هست آنجایی که می فرماید چطور برای اصحاب کهف سعی شد که موحدین مسجدی بسازند ولی آیا چقدر هم مشرکین می خواستند یک دیواری حول آنها بکشند که حالا هر کس هم خواست برود زیارتشان:
وَکَذَٰلِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَیْبَ فِیهَا إِذْ یَتَنَازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِم بُنْیَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا ﴿الکهف: ٢١﴾
تفسیر المیزان در این مورد بحث نسبتاً مفصلی هم دارد. البته اینکه در سفر از مسجد الحرام به مسجد الاقصی هم برای نبی اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم نیز چه چیزهایی واقع شد، روایات فراوانی نیز داریم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿الإسراء: ١﴾
ولی حالا بنده ی حقیر این را هم می خواستم مطرح کنم که حالا شما مقالاتی را به هر دلیلی برای اسامی توماج و صالحی نیز در آرشیو دانشگاه کرنل جستجو بفرمایید، مقالات زیادی هم می یابید؛ مثلاً
مقالات احتمالات عبدالسعید توماج:
https://arxiv.org/abs/2103.07682
https://arxiv.org/abs/1501.03285
نیلوفر صالحی
https://arxiv.org/abs/2403.13004
زهرا زمانزاده دربان، جفری وب، مهسا صالحی
https://arxiv.org/abs/2404.11269
حالا ما اینجا خیلی هم نمی خواهیم وارد اعتراضات گسترده در دانشگاه های آمریکا شده که در ارتباط با نسل کشی در غزه هم واقع شده است که آیا خود چقدر هم می تواند یک سیاه چاله ای مشابه هم داشته باشد که جهانی هم می شود و نه فقط دنباله های آنها در دانشگاه های ایران نیز مشاهده می شوند. یعنی گاهی اوقات سرعت و شتاب حوادث آنچنان هم می شوند که دانشگاه های ایران هم از پشتیبانی دانشگاه های آمریکا نیز بپا می خیزند! ولی از آن طرف هم شما ملاحظه می فرمایید که حتی 6 فرزندان و نوه های اسماعیل هنیه را نیز صهیونیستها شهید می کنند حتی بعد از اینکه او خدمت حضرت ولی فقیه مد ظله العالی نیز تشریف آورده و آنطور که می فرمایند بییشتر حرفهای ایشان با حضرت ولی فقیه نیز قرآنی بوده است. نکته اینجا این است که یحتمل ما بدنبال این مسئله هم به و ارحم استکانتنا بعده در مورد دعای عهد با امام زمان نیز حتی به استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی و ابرریسمانی ... و بلکه ایالات متحده چند جهانی آنها هم می پردازیم. ولی استبعادی هم ندارد که فرض بفرمایید یک شخیصی و حالا هر شخصی هم می خواهد باشد، اشکال بفرمایند که وقتی خواستید که سجده روید، مواظب هم باشید که هر چوری امام صادق صلوات الله و سلامه علیه چشمهایش را باز یا بسته نگه می دارند، شما بر عکسش را هم انجام دهید. یا حتی بعضی هم اشکال کنند که اصلا چرا ما اینقدر روی استکان نلبکیها هم باید تاکید کنیم؟ و مثلاً مگر فنجان نلبکی هم چه اشکالی دارند که حتی می شود با آنها قهوه هم بهتر میل کرد؟ و این در حالی است که فنجان و استکان هم آیا چقدر با هم بسته به اینکه چقدر دسته هم دارند یا ندارند از لحاظات ناورداهای توپولوژیکی هومئومورفیک و بلکه حتی دیفئومورفیک هم هستند دیگر. و حتی ممکن هم هست که اگر دسته ها بصورت هموارتری هم به فنجانها و استکانها و نلبکیها چسبانده شوند، آنگاه حتی اینها را بتوان بصورت چقدر چقدر و بلکه بصورت هموار هم متوجه شد که دیفئومورفیک هم هستند و .... و اما یحتمل بعضی حتی بخواهند فال قهوه هم با فنجونهایشان بگیرند. و حالا ما دیگر وارد این بحثها نمی شویم و با این کارها کاری نداریم و .... مثل این است که شما یحتمل به علت ازدحام خیلی هم نتوانید خیلی نزدیک جایگاه نماز عید فطر جا بگیرید، و لذا تصمیم هم بگیرید که بهتر است برای اینکه مراسم را بهتر هم مشاهده کنید؛ همان دور و بر خانه تان نماز عید فطر را برگزار کرده و آنگاه بروید منزل مراسم را از تلویزیون نیز مشاهده بفرمایید. و این هم خوب یکی از مزایای خوب صدا و سیما است دیگر که باید هم قبول کرد. هر چند که حالا یک وقتها هم می نشینید بعد از اخبار سخنرانیهای حضرت آقا را گوش دهید. و می بینید که دیگر خبری هم نیست. البته این روزها حتی اینترنت هم دیگر نیاز به صدا و سیما را از این بابتها کمتر هم کرده است و .... دیگر خیلی هم دیر شد؛ بروم نماز.
البته بحث دیر شدن هم شد، بنده این را ه عرض کنم که گاهی اوقات هم هست که در محاسبات تکینگیهای زینی saddle point singularities در فضاهای دوگانی A)dS)/CFT مسئله این هم هست که آیا چقدر هم این نکینگیها یحتمل حالاتی شبیه به عکس توابع دلتای دیرک را به خود می گیرند آنچنان که اگر دو شاخه های زینی رو به بینهایت هم می روند، توابع دلتای دیرک برعکس دوشاخه هایشان طوری است که کله ی قندی تابع دیرک است که در حد بینهایت باریکتر و باریکتر هم شده و بسمت بینهایت هم می رود. و لذا در دو شاخه های زینی عکس تابع دلتای دیرک کانه شما دو دوشاخه یا دو ذوالقرنین هم دارید که آیا یکی چقدر هم رو به آسمان میل می کند و دیگری رو به زمین؛ یا یکی رو به بهشت میل می کند و دیگری رو به جهنم! این را در یک حدودی هم در طوفانهایی که سایکلونها و گردبادها آیا چقدر همراه گردآب های سهمگین هم می شوند، می توان مشاهده کرد کانه در یک آشفتگی عظیم بحرانی چطور زمین و زمان و آسمان را یک جا دارند به هم می پیچانند و همه چیز را از جا می کنند و .... لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و المستشهدین بین یدیه