الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

ریاضی فیزیک، هندسه، مدل استاندارد فیزیک، ابرتقارن، همراه با طلبگی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

۱۴۰۴/۰۲/۲۷

https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=60205#117

۱۴۰۴/۰۲/۲۸

شماره ۷۶

مثبت ۱۰۰ ثانیه | فقط دو هفته!

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «رئیس‌جمهور آمریکا به این کشورهای عربی یک الگویی را پیشنهاد میکند که به قول خود او، با این الگو این کشورها بدون آمریکا ده روز هم نمیتوانند زندگی کنند؛ این‌جوری گفت دیگر؛ گفت اگر آمریکا نباشد، اینها ده روز نمیتوانند خودشان را نگه دارند؛ آمریکا اینها را نگه میدارد. حالا هم در معاملات خود، در رفتار خود، در پیشنهادهای خود همین الگو را به اینها دارد مجدّداً ارائه میدهد و تحمیل میکند، جوری که اینها بدون آمریکا نتوانند زندگی کنند. مطمئنّاً این الگو شکست‌خورده است. به همّت ملّتهای منطقه، آمریکا از این منطقه باید برود و خواهد رفت.» ۱۴۰۴/۰۲/۲۷

 هفتاد و ششمین شماره «مثبت۱۰۰ثانیه» گزارشی است از اشاره رهبر انقلاب به الگوی شکست‌خورده و تحمیلی‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای عربی پیشنهاد میدهد و اظهارات او درباره ناتوانی این کشورها در زندگی بدون آمریکا حتی برای دو هفته!

 مهرماه ۱۳۹۷ دوره اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ؛ ایالت می‌سی‌‌سی‌پی، جنوب آمریکا؛ ترامپ در میان تعدادی از حامیانش جملاتی عجیب راجع به عربستان سعودی بر زبان جاری کرد. رئیس‌جمهور وقت آمریکا که به نظر می‌رسید منتقد هزینه‌های سرسام‌‌آور نظامی آمریکا در کشورهای عربی است، پشت تریبون و در یک جمع عمومی به تشریح بخشی از گفت‌وگوی خود با پادشاه عربستان پرداخت. گفت‌وگویی که در  رسانه‌ها هم با پوشش سنگینی روبرو شد: «ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شما می‌گویید آنها ثروتمند هستند؟ من عاشق پادشاه عربستان هستم؛ اما به او گفتم پادشاه! ما از شما محافظت می‌کنیم، اما شما ممکن است بدون ما دو هفته هم آنجا نباشید.»
 
آسوشتیدپرس در مورد این حرف‌های ترامپ نوشت:
«اظهارات ترامپ در مورد عربستان سعودی تلویحاً حاکی از آن بود که سلطنت آل سعود در این پادشاهی بدون حمایت نظامی آمریکا فرو خواهد پاشید.»

سی‌ان‌ان هم این تیتر را از حرف‌های ترامپ گرفت:
«پادشاه عربستان بدون حمایت آمریکا دو هفته هم دوام نمی‌آورد!»

رویترز هم که انگار از این حرف‌ها ناخشنود شده، این جملات را اظهاراتی غیردیپلماتیک درباره عربستان سعودی توصیف کرد و نوشت:
ترامپ به پادشاه عربستان سعودی هشدار داده که بدون حمایت ارتش آمریکا «دو هفته» هم دوام نخواهد آورد!

هفت سال بعد از این حرف‌ها دوباره تور پر زرق و برق کشورهای عربی برای ترامپ برپا شد... .

https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=60214

 

421 أعون الأشیاء على تزکیة العقل التّعلیم.

غرر الحکم و درر الکلم، تمیمی آمدی، ص 208

بیانات در دیدار معلمان

بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّة اللّه فی الارضین.

...

یک کلمه هم در مورد حرفهایی سیاسی‌ای که این چند روز در فضای منطقه و بین‌المللی مطرح شده، عرض کنیم. بعضی از این حرفهایی که در این سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مطرح شد، اصلاً لایق جواب دادن نیست؛ این‌قدر سطح حرف پایین است که مایه‌ی سرافکندگی گوینده‌ی حرف و مایه‌ی سرافکندگی ملّت آمریکا است؛ آنها را کار نداریم. لکن روی یکی دو جمله باید توجّه بکنیم.
ترامپ گفت که میخواهد از قدرت برای صلح استفاده کند؛ دروغ گفت. ایشان و مسئولان آمریکایی، دولتهای آمریکا از قدرت استفاده کردند برای قتل‌‌عام غزّه، برای جنگ‌افروزی در هر جایی که بتوانند، برای حمایت کردن از مزدوران خودشان؛ از قدرت این استفاده را کردند. کِی از قدرت برای ایجاد صلح استفاده کردند؟ بله، از قدرت میشود برای صلح و امنیّت استفاده کرد؛ به همین دلیل هم هست که ما به کوری چشم دشمنان، هر روز بر قدرت خودمان و قدرت کشور ان‌شاء‌اللّه اضافه خواهیم کرد. امّا آنها این کار را نکردند؛ آنها از قدرت استفاده کردند برای اینکه بمب‌های ده‌تنی را بدهند به رژیم صهیونی، بریزد روی سر کودکان غزّه، بیمارستان‌ها، خانه‌های مردم در لبنان و در هر جا که بتواند. این یک نکته.

رئیس‌جمهور آمریکا به این کشورهای عربی یک الگویی را پیشنهاد میکند که به قول خود او، با این الگو این کشورها بدون آمریکا ده روز هم نمیتوانند زندگی کنند؛ این‌جوری گفت دیگر؛ گفت اگر آمریکا نباشد، اینها ده روز نمیتوانند خودشان را نگه دارند؛ آمریکا اینها را نگه میدارد. حالا هم در معاملات خود، در رفتار خود، در پیشنهادهای خود همین الگو را به اینها دارد مجدّداً ارائه میدهد و تحمیل میکند، جوری که اینها بدون آمریکا نتوانند زندگی کنند. مطمئنّاً این الگو شکست‌خورده است. به همّت ملّتهای منطقه، آمریکا از این منطقه باید برود و خواهد رفت. حتماً‌ در این منطقه آن نقطه‌ی مایه‌ی فساد، مایه‌ی جنگ، مایه‌ی اختلاف، رژیم صهیونی است. رژیم صهیونی که غدّه‌ی سرطانی خطرناکِ مهلکِ این منطقه است، حتماً باید برکنده شود و خواهد شد.

جمهوری اسلامی اصول مشخّصی دارد، منظومه‌ی ارزشی معیّنی دارد، با همه‌ی فرازونشیب‌هایی که در پیرامون ما اتّفاق افتاده، بر این اصول تکیه کرده و کشور را پیش برده. امروز ایران، ایرانِ سی سال قبل و چهل سال قبل و پنجاه سال قبل نیست. امروز به توفیق الهی، به فضل الهی، به کوری چشم دشمنان، به رغم اَنف(۴) دیگران، ایران پیشرفت کرده است و چندین برابر این باز هم ان‌شاء‌اللّه پیشرفت خواهد کرد، و این را همه خواهند دید؛ جوانهای ما، به بهترین وجهی، این را خواهند دید و ان‌شاء‌اللّه در ساخت ایران اسلامیِ مطلوب همه همکاری خواهند کرد.

والسّلام علیکم و رحمة‌الله و‌ برکاته

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=6021

  • ۰۴/۰۲/۲۹
  • سید حمید بنی هاشمی

نظرات (۴)

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ‎﴿٧﴾

 

قند پارسی

زبان فارسی به‌عنوان زبان ملی، یک زبان میانجی در ایران است. زبان میانجی، زبانی است که اقوام مختلف ایرانی، از ترک و عرب تا کرد و بلوچ، به کمک آن می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. «ما در کشور زبان‌های مختلفی داریم؛ اما زبان ملی، فارسی است. آن کسانی که [در ایران] زبان‌های مختلف دارند، خودشان جزو مُروجین درجه یک زبان فارسی هستند. [مثلا] بهترین مقالات را در زمینه زبان فارسی، ترک‌زبان‌ها نوشتند ... بنابراین نباید تصور شود که زبان فارسی نماد ملیت ایران نی‍‍ست؛ چرا، هست.» رهبر انقلاب، ۱۳۷۰/۹/۱۸ | کتاب «امین زبان و ادب پارسی»؛ ص۷۴

https://nojavan.khamenei.ir/folder?hgt=3001

 

بنده یک نکته ی مهمی را در حد زمان اذان مغرب عرض کنم که به نماز هم سعی کنم برسم! در کتاب شهریار سرزمین من  از جلمه به دو نکته هم اشاره شده است. یکی کتابی در مورد متلب است که شهید شهریاری همراه میراسلام تیموری هم تالیف کرده اند، و دیگری در مورد کتابی است از دریسکول که در مورد مدیریت سوخت هسته ای است؛ و آیا دقیقاً این کتاب هم باشد یا خیر:

https://www.amazon.com/Linear-Reactivity-Model-Nuclear-Management/dp/0894480359

در حینی که این کتاب را دارید دنبالش هم می گردید، یحتمل به این سایت هم برخورد کنید که مربوط به سوختهای اتمی مثل اورانیوم و پلوتونیوم و استفاده های سلاحی از اینها توسط کشورهای مختلف هم هست:

https://fissilematerials.org/

حالا بنده ی حقیر فکر نکنم بتوانم به نماز اول وقت همراه جماعت را هم اقامه کنم، ولی باز هم سعی می کنم سریع حرفم را بزنم.

عرض بنده ی حقیر اینجا این است که یک مسائلی هستند که مربوط می شوند به بازیها، و از جمله نیز بازیهایی که بچه ها نیز انجام می دهند و حتی بازیهای رایانه ای که برای بچه ها طراحی هم می شوند! و اما همین بازیها نیز می توانند یک هسته ی اصلی داشته باشند که برای بازیهای پیچیده تری هم بکار بسته می شوند و بلکه کاربردهای راهبردی نظامی و سپاهی و امثالهم نیز دارند. هسته ی بازی همان است، کاربردش متفاوت است. این است که در مسائل پیچیده ای که یحتمل حتی در ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی نیز مورد بررسی است و شاگرد با تمام توان هم سعی دارد از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف نیز الی ما شاء الله میل کند، و آیا چقدر هم در توانش باشد که چنین کند؟ اینجا برای شاگردان مورد بحث، همین هسته ی اولیه ی بازیهای رایانه ای را هم می توان در نظر گرفت که حتی چقدر کل مسئله را می توان تبدیلش کرد به یک موردی از موارد هوش مصنوعی و روباتیکز و لا غیر!

عرض بنده ی حقیر این است که مسائل هندسه ی اقلیدسی را در زمان اقلیدس یحتمل در سطوح دبیرستانها خیلی تدریسش نمی کرده اند، آنچنان که شاگرد وقتی به آخر سالهای دبیرستان هم برسد؛ کانه دیگر مسئله ای برای او باقی نمانده است که در هندسه ی اقلیدسی مطرح هم شوند و همه ی مسائل را هم حل کرده است و السلام نامه تمام. یا همین مسئله را در مورد مسائل جبری مربوط به مثلث خیام- پاسکال هم دارید که خیلی هم یحتمل مسئله ی سختی امروزه نباشد و بچه های دبیرستانی بلکه هم بتوانند حلش کنند؛ و اما در زمان خیام یا پاسکال هم آیا این مسائلی که آن وقت نوظهور بوده اند همینطور بوده اند؟ یا هیچ کس هم غیر خیام و پاسکال هم نمی دانسته اند که مسئله از چه قرار است و سر قضایا در چیست؟

عرض بنده ی حقیر این است که یک روزی بنده می خواستم بروم امتحان جی آر ای بدهم و برای ادامه ی دکترا هم اقدام کنم و یک چیزی را نوشتم که محصولش این بود که اگر ما در مکانیک نیوتنی بجای سه جسم، چهار جسم را هم در نظر بگیریم که حول یکدیگر از لحاظات گرانشی همدیگر را آیا چقدر هم جذب می کنند، چه فرقی می کند که یحتمل حتی بتواند هم به دینامیک قلوب آسمانی و زمینی هم کمک کند و هم بتواند به مسائل نجومی معروف به سه جسم (three body problem) کمک کند؛ (که البته همین مسئله را بصورت کوانتومی نیز بصورتهای دیگری داریم!) خلاصه بنده این را نوشتم و به دانشگاهی ارائه کردم و وقتی برای مصاحبه رفتم، استادی که با او مصاحبه داشتم؛ همین نرم افزار متلب را درآورد و مقادیری مختلف را هم وارد کرد و آنگاه نشان که این چهار جسم امکان هم دارند که یک دینامیک پایداری را حالا آیا تا چه زمانی و اقل کم در همان زمانی که نرم افزار داشت نشان می داد، برقرار کنند. و اتفاقاً چون باب رابرت ایستون هم در اتاق کناری اتاق این استاد تشریف داشتند، و کارهای او به کارهای مکانیک توپولوژیک استیون سمیل هم می شد و بنده همان کارها را هم نزد خودم داشتم زیر و رو می کردم، غلط نکنم به توصیه ی همان استاد مشاور، سری هم به اتاق او زدم و او هم خیلی خودمانی کارهایش را کمی برایم توضیح داد. و اتفاقاً این را هم فرمودند که وقتی مقاله اش راجع به همین مکانیک توپولوژیک مسئله ی سه جسم را نوشته بوده است، با سمیل هم مشورت کرده بوده است و او هم جواب مساعدی به او داده بوده.

حالا عرض بنده ی حقبیر این است که گاهی اوقات بقول معروف این را حضرت ولی فقیه راجع به نواب صفوی هم می فرمایند که انگار رفته اید سینما و بعد از چند وقت که از سینما بیرون آمده اید، هنوز جو فیلم شما را گرفته باشد؛ چطور می شود؟ بنده هنوز هم وقتی این متلب را می شنوم، همانطوری انگار هیپنوتیزم شده باشم، تحت تاثیر قرار می گیرم که آن استاد مشاور عجب کاری هم کرده بوده است ها! یعنی چیزی را که بنده بطور کیفی داشتم خدمتش شرح می کردم را عملاً با نرم افزار متلب اش نشانم داد که کمابیش امکان پذیر هم هست! داده ها را به برنامه می دهید، و برنامه هم برای شما جواب را بصورت کانه یک کارتون خیلی ساده یا یک بقول معروف app خیلی ساده در جاوا و اینترنت امروزی می توانید مشاهده هم کنید و .... و این است که وقتی بنده می رسیدم به مغازه های رایانه ای آنروزها، از این نرم افزار هم می پرسیدم که آیا دارند؟ و همه هم می گفتند که خیر، نداریم! و بعد از آن هم حالا با ماتماتیکا کار کردم، ولی دیگر متلب را خیلی و بلکه راستش را بگویم اصلا هم واردش نشدم؛ و نمی دانم هم چرا اینطور شد! فرصتش دیگر پیش نیامد.

ولی حالا آیا قبل از اینکه این ملاقات را داشتم، یا بعد از اینکه آمدم دوباره دانشگاه شریف، یک کنفرانسی هم بود راجع به برق و کنترل و الکترونیک و اینها که بنده هم رفتم سر بعضی سخنرانیهایش نشستم. نکته ی جالبی که بود، بیرون این کنفرانس، یک دانشجویی جوان هم یک اختراعی از خودش را به نمایش گذاشته بود که مربوط بود به کمابیش مسئله ی دو جسم، و نه حتی سه جسم. او سعی داشت یک بازی ای را که بچه ها هم سعی می کنند بازی کنند را کانه با هوش مصنوعی و الکترونیکی یا روباتیکی هم حلش کند؛ بدین صورت که آیا شما چطور سعی می کنید یک توپی فلزی را که بر سر میله ای است را روی انگشت خود حتی الامکان پایدار نگاهش دارید، در حالی که بر علیه گرانش زمین هم رویش دارد عمل می شود؟! حالا فرض بفرمائید که شما صفحه ای را دارید که شبکه بندی هم شده است و قرار است همان کار انگشت شما را بصورت روباتیک روی توپ وصل به میله انجام دهد. یحتمل این بازی اسمی هم داشته باشد که بدان معروف است و بتوان آنرا در مقالات علمی هم دنبالش کرد!

ولی عرض بنده ی حقیر این است که حالا که شما هوش مصنوعی و بلکه چت جی پی تی را هم دارید، یحتمل بخواهید این را به چت جی پی تی هم دهید که برایتان حلش کند، بشرطی که بتوانید مسئله تان را هم درست برایش توضیح دهید که در جوابتان خدمتتان نگوید که این مسئله را اول به راننده ام توضیح بده؛ اگر قبول کرد، من هم وارد بحثهای ایالات متحده چند جهانی ابرتقارنی توپولوژیک ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی هم با تو می شوم و بلکه حتی یحتمل کمکت هم کنم که چند پله در الفهای بینهایت آیات اللهی نیز ارتقاء پیدا کنی و .... و الا که اگر نتوانی که حتماً هم خر برت داشته است و خودت هم خبر نداری که مسئله ی قبح تکلیف ما لا یطاق هم به چه معنا است و کدام است و ...!

نکته اینجا بلکه این است که وقتی شما کنترلی روی پایداری مسئله ی سه جسم و حتی نسبیت عام ای که از پایداری این سه جسم توپولوژیک ابرتقارنی هم حاصل می شود را در نظر می گیرید، آیا اگر جسم چهارمی هم بدان اضافه کنید بهتر نمی بود که از آن جسم چهارم است که در فضازمان هم دارید این سه جسم دیگر را مورد کنترل واقع می کنید، و آنچنان که در بازی دو جسم توپ و میله ی روی آن و کنترلش روی صفحه ی مشبکه داشتیم. ولی با این تفاوت که حالا شما بجای آن شبکه ی مشبکه هم همین جسم چهارمی را دارید کانه یحتمل حالا یک خورشید دومی هم آیا داشته باشید یا خیر؟!!! یحتمل استاد واقعاً هم بفرمایند که نه بابا، این طرف مثل اینکه راست راستی هم خر برش داشته است. و باید هم برود مسئله اش را با چت جی پی تی و لا غیر هم مطرح کند و .... و وقتی خوب سرش به سنگ خورد، معنای پایداری سه جسم و بلکه جسم چهارم را هم بالاخره دریابد و ....

البته نکته ای که اینجا از لحاظات مسائل و بلکه قضایای نظامی و سپاهی و حتی هوایی- فضایی هم مطرح است این است که شما بالاخره دارید مسئله را برای معاویه هم مطرح می فرمائید؟ یا دارید آنرا به حضرت امام علی امیر المومنین هم مطرحش می کنید و بلکه آیا اصلا مسئله ای هم هست در هوش مصنوعی و هر که زودتر حلش هم کرد، هم او هم برنده است و .... و حالا می خواهد هم قسمتی از مسئله این هم باشد که خود جسمی از سه جسم را هم به چندین منطقه هایی تقسیم کرده اید و هر کدام هم آیا چقدر در بازیهایی که بر علیه دیگری می کنند موفق اند یا در حال پیش روی و پس رویهای راهبردی نیز قرار دارند؟ یا اینکه اصلا خیر؛ مسئله این هم هست که آیا چقدر هم وارد مسائل الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه ای هم شده ایم که حتی به قهقراء هم نخواهد انجامید چرا که بالاخره یک ظالم لامذهبی که این وسطها نداریم که مثلاً بخواهد نسل کشی کند و تعداد زیادی از قلوب آسمانی و زمینی از کودک و پیر و جوان و همه و همه را نیز قتل عام کند و آنطور که صهیونیستها هم فلسطینیان را دارند بخاک سیاه می نشانند اصلا مسئله هسته ای و اتمی هم که نیست و بلکه زور و جبر محض هم از نوع قلدری لاتهای سر کوچه است که چطور دوست دارند زورگیری هم کنند! یا اینکه کارش آن قدر هم باورنکردنی است که دقیقاً هم از همین غلطها است که دارد می کند و لا غیر! لا مذهب داری چه می کنی؟! مسلمانها همه مرده اند که اینجور افتاده ای به جان مردم غزه؟! آدم بشو که نیستی، ولی بالاخره سعی هم کن که از حیوانیت ات بیرون بیایی دیگر و روی گرگ بیابان را هم سفید نکنی!

و الا نکته ی الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه ی منطقی و اجتهادی این هم می بود که بالاخره در عین حالی که دارید مسئله ی سه جسم نجومی را هم حل می کنید، به مسائل و قضایای ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی هم پرداخته و بلکه سلامت قلبی مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات را هم حفظ کرده و حتی به فکر آمرزیده شدن رفتگان از مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات الاحیاء منهم و الاموات هم بوده و از خداوند سبحان درخواست هم کنیم که آنچنان که مجیب الدعوات و غافر الذنوب و الخطیئات هم تشریف دارند، مردم مسلمین و مسلمات و المومنین و المومنات را نیز مورد مغفرت خود قرار دهند و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف ما را هم به ما برسانند و .... لا اله الا الله اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممثتلین لاوامره و المحامین عنه و السابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه اللهم صل علی محمد وآل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته

-------------------------------------

وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطَانٍ مَّرِیدٍ ‎﴿الحج: ٣﴾‏

 

مثله فى (کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ) ولیس من ذلک (وَهَمَّتْ کُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِیَأْخُذُوهُ) لأن القرآن لا یخرّج على الشاذ ، وإنما الجمع باعتبار معنى الأمة ، ونظیره الجمع فى قوله تعالى (أُمَّةٌ قائِمَةٌ یَتْلُونَ) ومثل ذلک فى قوله تعالى (وَعَلى کُلِّ ضامِرٍ یَأْتِینَ) فلیس الضامر مفردا فى المعنى لأنه قسیم الجمع وهو (فَرِجالاً) بل هو اسم جمع کالجامل والباقر ، أو صفة لجمع محذوف أى کل نوع ضامر ونظیره (وَلا تَکُونُوا أَوَّلَ کافِرٍ بِهِ) فإن (کافِرٍ) نعت لمحذوف مفرد لفظا مجموع معنى أى أول فریق کافر ، ولو لا ذلک لم بقل (کافِرٍ) بالإفراد.

وأشکل من الآیتین قوله تعالى (وَحِفْظاً مِنْ کُلِّ شَیْطانٍ مارِدٍ لا یَسَّمَّعُونَ) ولو ظفر بها أبو حیان لم یعدل إلى الاعتراض ببیت عنترة.

والجواب عنها أن جملة (لا یَسَّمَّعُونَ) مستأنفة أخبربها عن حال المسترقین ، لا صفة لکل شیطان ، ولا حال منه ؛ إذ لا معنى للحفظ من شیطان لا یسمع ، وحینئذ فلا یلزم عود الضمیر إلى کل ، ولا إلى ما أضیفت إلیه ، وإنما هو عائد إلى الجمع المستفاد من الکلام.

وإن کانت «کل» مضافة إلى معرفة فقالوا : یجوز مراعاة لفظها ومراعاة معناها ، نحو «کلهم قائم ، أو قائمون» وقد اجتمعتا فى قوله تعالى (إِنْ کُلُّ مَنْ فِی السَّماواتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِی الرَّحْمنِ عَبْداً ، لَقَدْ أَحْصاهُمْ وَعَدَّهُمْ عَدًّا ، وَکُلُّهُمْ آتِیهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَرْداً) والصواب أن الضمیر لا یعود إلیها من خبرها إلا مفردا مذکرا على لفظها نحو (وَکُلُّهُمْ آتِیهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ) الآیة ، وقوله تعالى فیما یحکیه عنه نبیه علیه الصلاة والسّلام «یا عبادى کلّکم جائع إلّا من أطعمته» الحدیث وقوله علیه الصلاة والسّلام «کلّ النّاس یغدو فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها» و «کلّکم راع ، وکلّکم مسئول عن رعیّته» «وکلّنا لک عبد» ومن ذلک

مغنی اللبیب، ابن هشام الانصاری، جلد 1، ص 199

https://lib.eshia.ir/10498/1/199

 

یک وقت هست که یک شیطانی به شیطانی دیگر می رسند و یحتمل هم یکی به دیگری بگوید، بچه اینقدر شیطونی نکن! و دیگر شیطان هم به او بگوید که حالا که اینطور شد، دیگر مسجد جمکران هم نمی برمت و بهتر هم هست که خودت هم دیگر آنجا نروی! ولی یک وقت دیگری هم یحتمل یک شیطانی به شیطان دیگری بگوید که می نشینیم در دفتر کارهای بد شیطونی ات را هم می شماریم! و شیطان دیگر هم جوابش می دهد که عمراً بتونی کارها و حرفهای شیطونی مرا هم تا روز قیامت هم بشماری! و حالا تازه این وجه مثبت قضایا است و وقتی است که شیاطین هنوز بین خودشان آن وجه ورع و تقوایی را که با هم دارند را حفظ می کنند، و بلکه مسئله وقتی واویلا می شود که اینها شروع کنند با هم کَل کَل کردن در ابواب قهقرایی شرک آلود محض که بابا تو اصلا خود خدایی و ما تو را هم نشناخته بودیمت! و شیطان دیگر هم در جوابش بفرماید که شکسته نفسی می فرمائید، خدا کدام است؟ تو اصلا از خود سر و کَله ی خدا هم که همه ی عالم او را می پرستند، بالاتری و به ما هم نگفته بودی و ما تازه داریم خبردار هم می شویم و .... سر و کله زدن با شیاطین این حرفها را هم دارد دیگر و بلکه خیلی وقتها بدتر از این بنده ی حقیر ملا لغتی هم تازه می شوند و کلی ایراد می گیرند که این متلب نیست و بلکه این مطلب که "اصل غنی سازی هم قابل مذاکره نیست" اصلا غلط است و غلط هم کرده است هر که این حرفها را زده است؛ و چرا که همینطوری الکی الکی هم که نمی شود زور کردن را هم وارد منطق و حالا می خواهد هم منطق ریاضی باشد نیز فرمود و .... و اصلا همه ی این حرفها یعنی کشک!

ولی در همه ی این حرفها که بنده داشتم بالا رفتیم ماست بود، پائین آمدیم دوغ بود، قصه مان را هم بررسی می کردم؛ دیدم و متوجه هم شدم که خوب حالا حاج آقا مسئلتن: شما وقتی می خواهید همین میله ای را اگر بر سرش هم توپی فلزی یا حتی غیر فلیزی هم واقع شده باشد یا خیر، این را بر سر انگشت خود هم بالانس اش کرده و پایداری اش را هم حفظ بفرمائید؛ آیا آنگاه به چقدر فضازمان هم احتیاج دارید؟ یعنی خود میله که آیا چقدر فضازمان احتیاج دارد بجای خود، ولی آیا چقدر فضازمان اضافی هم احتیاج دارید که بتوانید مانور دهید که میله بر سر انگشت شما باقی مانده و کله نشده و بر زمین هم نیافتد؟ به هر حال، مسئله این است که اگر فضازمان شما خیلی هم جا و فاصله ی زمانی اش تنگ باشد، یحتمل موفق نشوید و پایداری لازم را نتوانید برقرار کنید. و لذا، آیا غیر از این است که برای مانور دادن بالاخره به یک فضازمان اضافی ای هم احتیاج دارید یا خیر؟ و اما چیزی که همه برایشان سوال هم هست، این است که آقایان خانمها بالاخره شما چقدر فضازمان اضافی هم احتیاج دارید تا بتوانید پایداری مسئله میله یا یک جسم یا مثلاً دو جسم را اگر کره ی زمین را هم فرض بفرمائید جسم دیگر فرض کنید و متغیرهای جاذبه را هم وارد کنید و ...، آنگاه مسئله ی جاذبه را هم مثل مسائل الکترودینامیک مثل آب خوردن حل می کنید و حتی شده الکترودینامیک کوانتومی هم که باشد! خوب باشد. حالا این مخصوص مسئله ی یک جسم یا حداکثر دو جسم است بر سر انگشت شما و پایداری اش بر حسب فضازمان مورد بحث.

و اما حالا فرض بفرمائید که فقط یک جسم و دو جسم هم ندارید و بلکه سه الی چهار جسم هم دارید که نسبیت خاص و عام هم وارد شده اند و حالا آیا کجاها هم سیاه چاله هایی را آیا داشته باشید و ...، و حالا حتی با روباتیک و هوش مصنوعی هم آیا چقدر می توانید فضازمان اضافی ای را حتی با چت جی پی تی نیز بیابید که مسئله تان را نیز صاف و پوست کنده تحویلتان دهد و مسئله حل است و السلام نامه تمام! بله؟! یعنی آیا اگر به شما یک خورشید اضافی هم بدهند، کافی است؟ یا هنوز هم کم است و بلکه احتیاج بر این منوال هم هست که حتی یک دوگان آینه ای را از مسئله ی سه جسم هم برای خود فرض کنید در یک فضازمان دوگان دیگری؟ یا اینکه خیر، برای هر یک از قلوب آسمانی و زمینی هم آیا غیر از این است که هر کدام باید دوگانهای دیگری را داشته باشیم که فضازمانهای خود را هم دارا باشند و آنگاه انحناهای فضازمان خود را هم ایجاد می کنند و لذا با فضاهای از ابعاد بینهایت نیز در الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه هم طرفیم یا خیر؟! یعنی مثلاً فرض هم بفرمائید که تازه قلبی هم تشخیص داده است که اصلا زمینی هم نیست و بدان هم نچسبیده است و یقیناً هم قلبی است از قلوب نوع آسمانی. خوب، حالا بالاخره اینجا تکلیف اش هم چیست این قلب نیمه زمینی و نیمه آسمانی که هنوز از قلب خود هم خودش نیز مطمئن یحتمل خیلی نباشد که کدام سمت و سویی را دارد؟! آیا زمین دیگری است که احتیاج هم دارد و بلکه دوگان زمینی را باید برای حفظ پایداری مسئله سه جسم به او اعطا کرد؟ یا خورشیدی دیگر هم می خواهید؟ یا حتی یحتمل به ماه دیگری هم احتیاج داشته باشد و بلکه حتی علاوه بر اینها فضاهای اضافی ای را هم لازم اش شود که آیا چطور باید یک فضای آینه ای را نیز تولید کند که از فیزیک ذرات و مدل استاندارد ذرات فیزیک هم شروع کرده و مسئله را ادامه هم دهد تا برسد به ابرتقارن و ابرریسمان ماورای فضاهای هیلبرت و باناخ از ابعاد بینهایتی که آیا چقدر هم فضاهای اوپراتوری کوانتومی نیز دارند رویشان کار می کنند و .... یا اینکه هنوز سوال را هم درست درک نکرده است همین دوست ملا لغتی ما که بین گداخت و گسیخت را هم برایش مسئله است که جا بیافتد و متوجه مسئله نیست که سوال این است که بلکه باید به الفهای بینهایت مراتب و درجات متعالیه ی ماورای این حرفهای فضازمان های ابعاد محدود و فضاهای توابعی که روی این فضازمان ها هم کار می کنند و بلکه حتی جبرهای اوپراتوری ای که روی این فضاهای توابعی و هیلبرت و باناج و اینها هم کار می کنند رفته و مسئله را آنجاها هم شکافته و بر گشت به فضاهایی با الفهای بینهایت مراتب و درجات پائینتری که آنگاه مسئله را حتی بتوان بصورت کتاب باز و در معرض دید همگان در روز امتحان هم ارائه کرد و انتظاری هم نداشت که کسی به کمک کسی دیگر هم بیاید و حالا شیاطین هم آیا چقدر بزرگ و کوچک داریم که لعنشان کنیم یا به راهشان هم بتوان آورد، این هم جای خود دارد و فعلاً کاریش هم نداریم و ....  حالا مسئله را تا همینجاها هم داشته باشید، تا بقیه اش را بعداً ببینیم کی می تواند درست و حسابی هم حلشان کند و بلکه خیلی قشنگ هم بسپاردشان به چت جی پی تی برایمان راحت و آسوده حلش کند و .... بالاخره این حرف مهمی هم هست که کجاها و چه زمانهایی نیز باید حسن ظن داشت و کجاها و چه زمانهایی هم اگر سوء ظن نداشته باشی، ساده لوحی و .... لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ‎﴿٧﴾

 

قند پارسی

زبان فارسی به‌عنوان زبان ملی، یک زبان میانجی در ایران است. زبان میانجی، زبانی است که اقوام مختلف ایرانی، از ترک و عرب تا کرد و بلوچ، به کمک آن می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. «ما در کشور زبان‌های مختلفی داریم؛ اما زبان ملی، فارسی است. آن کسانی که [در ایران] زبان‌های مختلف دارند، خودشان جزو مُروجین درجه یک زبان فارسی هستند. [مثلا] بهترین مقالات را در زمینه زبان فارسی، ترک‌زبان‌ها نوشتند ... بنابراین نباید تصور شود که زبان فارسی نماد ملیت ایران نی‍‍ست؛ چرا، هست.» رهبر انقلاب، ۱۳۷۰/۹/۱۸ | کتاب «امین زبان و ادب پارسی»؛ ص۷۴

https://nojavan.khamenei.ir/folder?hgt=3001

 

بنده یک نکته ی مهمی را در حد زمان اذان مغرب عرض کنم که به نماز هم سعی کنم برسم! در کتاب شهریار سرزمین من  از جلمه به دو نکته هم اشاره شده است. یکی کتابی در مورد متلب است که شهید شهریاری همراه میراسلام تیموری هم تالیف کرده اند، و دیگری در مورد کتابی است از دریسکول که در مورد مدیریت سوخت هسته ای است؛ و آیا دقیقاً این کتاب هم باشد یا خیر:

https://www.amazon.com/Linear-Reactivity-Model-Nuclear-Management/dp/0894480359

در حینی که این کتاب را دارید دنبالش هم می گردید، یحتمل به این سایت هم برخورد کنید که مربوط به سوختهای اتمی مثل اورانیوم و پلوتونیوم و استفاده های سلاحی از اینها توسط کشورهای مختلف هم هست:

https://fissilematerials.org/

حالا بنده ی حقیر فکر نکنم بتوانم به نماز اول وقت همراه جماعت را هم اقامه کنم، ولی باز هم سعی می کنم سریع حرفم را بزنم.

عرض بنده ی حقیر اینجا این است که یک مسائلی هستند که مربوط می شوند به بازیها، و از جمله نیز بازیهایی که بچه ها نیز انجام می دهند و حتی بازیهای رایانه ای که برای بچه ها طراحی هم می شوند! و اما همین بازیها نیز می توانند یک هسته ی اصلی داشته باشند که برای بازیهای پیچیده تری هم بکار بسته می شوند و بلکه کاربردهای راهبردی نظامی و سپاهی و امثالهم نیز دارند. هسته ی بازی همان است، کاربردش متفاوت است. این است که در مسائل پیچیده ای که یحتمل حتی در ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی نیز مورد بررسی است و شاگرد با تمام توان هم سعی دارد از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف نیز الی ما شاء الله میل کند، و آیا چقدر هم در توانش باشد که چنین کند؟ اینجا برای شاگردان مورد بحث، همین هسته ی اولیه ی بازیهای رایانه ای را هم می توان در نظر گرفت که حتی چقدر کل مسئله را می توان تبدیلش کرد به یک موردی از موارد هوش مصنوعی و روباتیکز و لا غیر!

عرض بنده ی حقیر این است که مسائل هندسه ی اقلیدسی را در زمان اقلیدس یحتمل در سطوح دبیرستانها خیلی تدریسش نمی کرده اند، آنچنان که شاگرد وقتی به آخر سالهای دبیرستان هم برسد؛ کانه دیگر مسئله ای برای او باقی نمانده است که در هندسه ی اقلیدسی مطرح هم شوند و همه ی مسائل را هم حل کرده است و السلام نامه تمام. یا همین مسئله را در مورد مسائل جبری مربوط به مثلث خیام- پاسکال هم دارید که خیلی هم یحتمل مسئله ی سختی امروزه نباشد و بچه های دبیرستانی بلکه هم بتوانند حلش کنند؛ و اما در زمان خیام یا پاسکال هم آیا این مسائلی که آن وقت نوظهور بوده اند همینطور بوده اند؟ یا هیچ کس هم غیر خیام و پاسکال هم نمی دانسته اند که مسئله از چه قرار است و سر قضایا در چیست؟

عرض بنده ی حقیر این است که یک روزی بنده می خواستم بروم امتحان جی آر ای بدهم و برای ادامه ی دکترا هم اقدام کنم و یک چیزی را نوشتم که محصولش این بود که اگر ما در مکانیک نیوتنی بجای سه جسم، چهار جسم را هم در نظر بگیریم که حول یکدیگر از لحاظات گرانشی همدیگر را آیا چقدر هم جذب می کنند، چه فرقی می کند که یحتمل حتی بتواند هم به دینامیک قلوب آسمانی و زمینی هم کمک کند و هم بتواند به مسائل نجومی معروف به سه جسم (three body problem) کمک کند؛ (که البته همین مسئله را بصورت کوانتومی نیز بصورتهای دیگری داریم!) خلاصه بنده این را نوشتم و به دانشگاهی ارائه کردم و وقتی برای مصاحبه رفتم، استادی که با او مصاحبه داشتم؛ همین نرم افزار متلب را درآورد و مقادیری مختلف را هم وارد کرد و آنگاه نشان که این چهار جسم امکان هم دارند که یک دینامیک پایداری را حالا آیا تا چه زمانی و اقل کم در همان زمانی که نرم افزار داشت نشان می داد، برقرار کنند. و اتفاقاً چون باب رابرت ایستون هم در اتاق کناری اتاق این استاد تشریف داشتند، و کارهای او به کارهای مکانیک توپولوژیک استیون سمیل هم می شد و بنده همان کارها را هم نزد خودم داشتم زیر و رو می کردم، غلط نکنم به توصیه ی همان استاد مشاور، سری هم به اتاق او زدم و او هم خیلی خودمانی کارهایش را کمی برایم توضیح داد. و اتفاقاً این را هم فرمودند که وقتی مقاله اش راجع به همین مکانیک توپولوژیک مسئله ی سه جسم را نوشته بوده است، با سمیل هم مشورت کرده بوده است و او هم جواب مساعدی به او داده بوده.

حالا عرض بنده ی حقبیر این است که گاهی اوقات بقول معروف این را حضرت ولی فقیه راجع به نواب صفوی هم می فرمایند که انگار رفته اید سینما و بعد از چند وقت که از سینما بیرون آمده اید، هنوز جو فیلم شما را گرفته باشد؛ چطور می شود؟ بنده هنوز هم وقتی این متلب را می شنوم، همانطوری انگار هیپنوتیزم شده باشم، تحت تاثیر قرار می گیرم که آن استاد مشاور عجب کاری هم کرده بوده است ها! یعنی چیزی را که بنده بطور کیفی داشتم خدمتش شرح می کردم را عملاً با نرم افزار متلب اش نشانم داد که کمابیش امکان پذیر هم هست! داده ها را به برنامه می دهید، و برنامه هم برای شما جواب را بصورت کانه یک کارتون خیلی ساده یا یک بقول معروف app خیلی ساده در جاوا و اینترنت امروزی می توانید مشاهده هم کنید و .... و این است که وقتی بنده می رسیدم به مغازه های رایانه ای آنروزها، از این نرم افزار هم می پرسیدم که آیا دارند؟ و همه هم می گفتند که خیر، نداریم! و بعد از آن هم حالا با ماتماتیکا کار کردم، ولی دیگر متلب را خیلی و بلکه راستش را بگویم اصلا هم واردش نشدم؛ و نمی دانم هم چرا اینطور شد! فرصتش دیگر پیش نیامد.

ولی حالا آیا قبل از اینکه این ملاقات را داشتم، یا بعد از اینکه آمدم دوباره دانشگاه شریف، یک کنفرانسی هم بود راجع به برق و کنترل و الکترونیک و اینها که بنده هم رفتم سر بعضی سخنرانیهایش نشستم. نکته ی جالبی که بود، بیرون این کنفرانس، یک دانشجویی جوان هم یک اختراعی از خودش را به نمایش گذاشته بود که مربوط بود به کمابیش مسئله ی دو جسم، و نه حتی سه جسم. او سعی داشت یک بازی ای را که بچه ها هم سعی می کنند بازی کنند را کانه با هوش مصنوعی و الکترونیکی یا روباتیکی هم حلش کند؛ بدین صورت که آیا شما چطور سعی می کنید یک توپی فلزی را که بر سر میله ای است را روی انگشت خود حتی الامکان پایدار نگاهش دارید، در حالی که بر علیه گرانش زمین هم رویش دارد عمل می شود؟! حالا فرض بفرمائید که شما صفحه ای را دارید که شبکه بندی هم شده است و قرار است همان کار انگشت شما را بصورت روباتیک روی توپ وصل به میله انجام دهد. یحتمل این بازی اسمی هم داشته باشد که بدان معروف است و بتوان آنرا در مقالات علمی هم دنبالش کرد!

ولی عرض بنده ی حقیر این است که حالا که شما هوش مصنوعی و بلکه چت جی پی تی را هم دارید، یحتمل بخواهید این را به چت جی پی تی هم دهید که برایتان حلش کند، بشرطی که بتوانید مسئله تان را هم درست برایش توضیح دهید که در جوابتان خدمتتان نگوید که این مسئله را اول به راننده ام توضیح بده؛ اگر قبول کرد، من هم وارد بحثهای ایالات متحده چند جهانی ابرتقارنی توپولوژیک ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی هم با تو می شوم و بلکه حتی یحتمل کمکت هم کنم که چند پله در الفهای بینهایت آیات اللهی نیز ارتقاء پیدا کنی و .... و الا که اگر نتوانی که حتماً هم خر برت داشته است و خودت هم خبر نداری که مسئله ی قبح تکلیف ما لا یطاق هم به چه معنا است و کدام است و ...!

نکته اینجا بلکه این است که وقتی شما کنترلی روی پایداری مسئله ی سه جسم و حتی نسبیت عام ای که از پایداری این سه جسم توپولوژیک ابرتقارنی هم حاصل می شود را در نظر می گیرید، آیا اگر جسم چهارمی هم بدان اضافه کنید بهتر نمی بود که از آن جسم چهارم است که در فضازمان هم دارید این سه جسم دیگر را مورد کنترل واقع می کنید، و آنچنان که در بازی دو جسم توپ و میله ی روی آن و کنترلش روی صفحه ی مشبکه داشتیم. ولی با این تفاوت که حالا شما بجای آن شبکه ی مشبکه هم همین جسم چهارمی را دارید کانه یحتمل حالا یک خورشید دومی هم آیا داشته باشید یا خیر؟!!! یحتمل استاد واقعاً هم بفرمایند که نه بابا، این طرف مثل اینکه راست راستی هم خر برش داشته است. و باید هم برود مسئله اش را با چت جی پی تی و لا غیر هم مطرح کند و .... و وقتی خوب سرش به سنگ خورد، معنای پایداری سه جسم و بلکه جسم چهارم را هم بالاخره دریابد و ....

البته نکته ای که اینجا از لحاظات مسائل و بلکه قضایای نظامی و سپاهی و حتی هوایی- فضایی هم مطرح است این است که شما بالاخره دارید مسئله را برای معاویه هم مطرح می فرمائید؟ یا دارید آنرا به حضرت امام علی امیر المومنین هم مطرحش می کنید و بلکه آیا اصلا مسئله ای هم هست در هوش مصنوعی و هر که زودتر حلش هم کرد، هم او هم برنده است و .... و حالا می خواهد هم قسمتی از مسئله این هم باشد که خود جسمی از سه جسم را هم به چندین منطقه هایی تقسیم کرده اید و هر کدام هم آیا چقدر در بازیهایی که بر علیه دیگری می کنند موفق اند یا در حال پیش روی و پس رویهای راهبردی نیز قرار دارند؟ یا اینکه اصلا خیر؛ مسئله این هم هست که آیا چقدر هم وارد مسائل الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه ای هم شده ایم که حتی به قهقراء هم نخواهد انجامید چرا که بالاخره یک ظالم لامذهبی که این وسطها نداریم که مثلاً بخواهد نسل کشی کند و تعداد زیادی از قلوب آسمانی و زمینی از کودک و پیر و جوان و همه و همه را نیز قتل عام کند و آنطور که صهیونیستها هم فلسطینیان را دارند بخاک سیاه می نشانند اصلا مسئله هسته ای و اتمی هم که نیست و بلکه زور و جبر محض هم از نوع قلدری لاتهای سر کوچه است که چطور دوست دارند زورگیری هم کنند! یا اینکه کارش آن قدر هم باورنکردنی است که دقیقاً هم از همین غلطها است که دارد می کند و لا غیر! لا مذهب داری چه می کنی؟! مسلمانها همه مرده اند که اینجور افتاده ای به جان مردم غزه؟! آدم بشو که نیستی، ولی بالاخره سعی هم کن که از حیوانیت ات بیرون بیایی دیگر و روی گرگ بیابان را هم سفید نکنی!

و الا نکته ی الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه ی منطقی و اجتهادی این هم می بود که بالاخره در عین حالی که دارید مسئله ی سه جسم نجومی را هم حل می کنید، به مسائل و قضایای ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی هم پرداخته و بلکه سلامت قلبی مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات را هم حفظ کرده و حتی به فکر آمرزیده شدن رفتگان از مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات الاحیاء منهم و الاموات هم بوده و از خداوند سبحان درخواست هم کنیم که آنچنان که مجیب الدعوات و غافر الذنوب و الخطیئات هم تشریف دارند، مردم مسلمین و مسلمات و المومنین و المومنات را نیز مورد مغفرت خود قرار دهند و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف ما را هم به ما برسانند و .... لا اله الا الله اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممثتلین لاوامره و المحامین عنه و السابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه اللهم صل علی محمد وآل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته

https://arxiv.org/search/?

query=rough+relativity+black+hole&searchtype=all&abstracts=show&ord

er=-announced_date_first&size=50

 

https://arxiv.org/search/?query=ligo+rough&searchtype=all&source=header

 

https://arxiv.org/search/?query=rough+virgo&searchtype=all&source=header

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ ‎﴿٢٨٥﴾‏ لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ ‎﴿البقرة: ٢٨٦﴾‏

 

فصل (فی ذکر الکلام فی الاستطاعة و بیان أحکامها)

الواحد منا قادر على الفعل، بدلالة صحة الفعل منه و تعذره على غیره من الأحیاء مع مساواتهما فی جمیع الصفات، و لا بد من أن یکون من صح منه الفعل مفارقا لمن تعذر علیه [3]، و هذه المفارقة تستند إلى جملة الحی دون أجزائها لأن صحة الفعل راجع إلیها.

فبطل بذلک قول من قال: ان ذلک یرجع الى الصحة أو الطبع أو اعتدال

...

و أیضا فقد دللنا على أن القدرة قدرة على الضدین و ذلک محال، فاذا ثبت 

ذلک فالقادر على الکفر قادر على الایمان و القادر على الطاعة قادر على المعصیة و انما یختار أحدهما فإن اختار الکفر فبسوء اختیاره، و لو کان الکافر غیر قادر [1] على الایمان لما حسن تکلیفه بالإیمان، لأن تکلیف ما لا یطاق قبیح و أجمعت الأمة على أنه مکلف بالایمان.

و انما قلنا ان تکلیف ما لا یطاق قبیح، لأنه مرکوز فی العقل قبح تکلیف الأعمى نقط المصاحف و المقعد العدو و العاجز حمل الأجسام الثقال و نقلها و العلم بقبح ذلک ضروری لاجتماع العقلاء على ذلک، و لا علة لذلک الا أنه تکلیف بما لا یطاق. و من ارتکب حسن ذلک لم یحسن منا مکالمته، و انما ینبه على غلطه بضرب الأمثال کما تضرب الأمثال السوفسطائیة و أصحاب العنود الذین دفعوا العلم بالمشاهدات و الضروریات، و الا فالاحتجاج لا یمکن معهم لان الاحتجاج انما یصح فیما یغمض لیرد الى ما یتضح، فمن دفع الضروریات لا یمکن احتجاجه بالرد الى ما هو أوضح منه، لأنه لا شیء أوضح من الضروریات فمن دفعها سد الباب على نفسه.

و المراد بقولنا «تکلیف ما لا یطاق» هو کلما یتعذر معه الفعل سواء کان ذلک لعدم القدرة أو عدم العلم أو عدم الإله، فإن الکل یتساوى فی قبح التکلیف و ان اختلفت.

الاقتصاد الهادی الی طریق الرشاد، شیخ طوسی، ص 59- 61

https://lib.eshia.ir/15029/1/60

 

در رابطه با متنی که در ویکی تصوف آمده است و در ذیل مبحث جبرگرایی، موضوع قبح تکلیف مالا یطاق مطرح شده است و از جمله ویکی شیعه برای نشان دادن قبیح بودن تکلیف ما لا یطاق، به متن شیخ طوسی در اقتصاد هم استناد می فرماید که ما در بالا آنرا آورده ایم. یک نکته ای که در ویکی تصوف هست، این است که غزالی صریحاً مخالف شیعه است و این اقلّ کم ای است که در مورد او می گوید. و نکته ی دیگر هم این است که معلوم نیست که این متن را هم چه کسی است که اصلا گفته است؟!

مثلاً آیا ویکی تصوف، غیر از ویکی شیعه و ویکی فقه هم هست و بلکه اینها با هم اختلافات مهمی هم دارند؟ این یک سوال مهمی است بنظر این حقیر. البته این هم یک مسئله است که منع لعن یزید پلید بر منبر را غزالی فتوا داده بوده است. نکته اینجا این است که یحتمل احمد کسروی شاعرانی مثل فردوسی و حافظ و سعدی را هم اشعار کتبشان را لایق سوزاندن بداند و بلکه بقولی دین بهی را هم می خواهد بنیان گذاری کند، و در عین حال نیز خودش هم توسط فدائیان اسلام مرتد است و بلکه امام خمینی قدس سره الشریف هم کشف الاسرار را در رابطه با کسروی نوشتند. و امروزه ما می بینیم که بعضی تکفیریها هنوز هم چطور شیعه را بدشان نمی آید ترور کنند. و از آن طرف هم سلطنت طلبان و طرفداران فرعونیت و بلکه کمونیستها را داریم که از هند گرفته تا مصر و چین آیا چقدر اسلام را قبول داشته باشند، و از همه بدتر صهیونیسم و آمریکا علناً بر علیه مردم غزه و فلسطین مثل زمان صلیبیهای غزالی هنوز همانطوریها جنایات و نسل کشی می کنند.

البته نسبیت خاص و عام و سیاه چاله هایی هم داریم که آیا چقدر (rough) خشن یا ناهموار هم هستند و این را اگر در آرشیو کرنل هم با این لغت کلیدی بگردید، می یابید: rough, black hole, relativity, virgo, ligo .... ولی عرض بنده ی حقیر در باب قبح تکلیف ما لا یطاق وقتی است که شاگرد بخواهد هم از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم طوری در مسائل ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی پیشرفت کند که به قهقراء هم نرفته و بلکه الفهای بینهایت آیات اللهی را هم بلکه دریابد. مسئله این است که آیا کجای مسئله است که قبح تکلیف ما یطاق در میان درگیریها و درهمتنیدگیهای کفر و ایمان را هم خواهیم داشت؟

یک چیزی را که در زندگی نامه ی شهید مجیدی شهریاری در کتاب شهریار سرزمین من ملاحظه می شود همین است که یحتمل خواننده اول بپرد به فصلی که آیا شهید چطور هم شهید می شود در فصل سوم. ولی بعدها که از فصل اول دوباره شروع کند، ملاحظه می کند که در میان خانواده ی او و از جمله پدر و پدر بزرگ و مادر بزرگ و عمه از معلمین و فرهنگیان هم بوده اند. یعنی همانطوری که حضرت ولی فقیه مد ظله العالی هم می فرمایند که خوب است راجع به معلمین هم کتبی مثل کتب شهداء نوشته شود، همین کتاب شهید هم مملو از خاطراتی از معلمین و اساتیدی است که چطور خود همچون شهید مجیدی شهریاری نخبه هم بوده اند. مثلاً گویا او در سال آخر دبیرستان هم در حل مسئله ای سخت، به ریز مسائل مرتبط با مثلث خیام- پاسکال هم پی می برد و ....

1

1، 1

1، 2، 1

1، 3، 3، 1

1، 4، 6، 4، 1

...

ولی کتاب بغیر از اینکه نشان می دهد که چرا شهید شهریاری زنده است، در عین حال نشان هم می دهد که او خواهی ناخواهی با مشکلاتی که همه ی مردم دیگر هم مجوبر بودند در زندگیهای روزمره دست و پنجه نرم کنند نیز درگیر بوده است و همراه خانواده و دوستانش چطور تلا ش و سعی هم می کرده است؛ و بلکه به دیگران کمک هم می رسانده است. و نشانه ی این کارش همین که توانست یک کار شاقی را که هیچ کس باورش هم نمی شد که بتوان انجام داد و بلکه یحتمل همه نیز می گفتند که تکلیف ما لا یطاق هم هست، قبحش را بریزد و ثابت کند که غنی سازی 20 درصدی چطور هم شدنی است. و این کار را همانطورهایی هم انجام داد که مسئله ی مثلث خیام- پاسکال را هم یافت در حالی که دیگر هم شاگردیهایش نمی دانستند مسئله چطور حل می شود و فقط او هم مسئله را حل کرد و لذا مورد تشویق هم قرار گرفت و ....

عرض بنده این است که مسئله گاهی اینقدر روشن هم هست که وقتی حل شد، همه می فهمند که با یک راه حل مناسبی هم طرفیم. مثل اینکه تا وقتی موبایل را هم نداریم، اگر می گفتند که چنین چیزی هست که این همه کارها را می تواند انجام دهد و حتی دیگر لازم نیست که شاگردان در مدرسه ها هر کدام یک رایانه ی شخصی هم برایشان اختصاص داده شود، چرا که حالا موبایلهای شخصی براحتی هم می توانند کارشان را کنند؛ و خیلی بیشتر از اینها هم انجام می دهند. آیا کی بود که اینها را باور کند. ولی خوب چنین است دیگر. یعنی مسائل جبری و پیدا کردن راه حل آنها که از جمله هم همین مثلث خیام- پاسکال نیز جزو مسائل جبری است، برای استفاده ی جبر بر علیه مردم بیگناه هم نیست و بلکه می توانند خیلی راه گشا هم باشند.

ولی گویا اگر خود حضرت آدم هم می بود، بالاخره شیطان را نیز داریم که به او حاضر نیست سجده کند و فرمان الهی خدای سبحان را هم سرپیچی می کند! و یحتمل بعضی حتی به هاری کریشناها نیز استناد کنند که حرف ما درستتر است و حضرت آدم هم نزد ما است. و از آن طرف هم بعضی از پیروان شاهنشاهی نیز یحتمل اشکال کنند که یقیناً آدم نزد ما است و چرا که حکیم ابوالقاسم فردوسی هم آنرا ثابت کرده است که آدم نزد ما است و لا غیر و ...! قبح مسئله ی تکلیف ما لا یطاق و توسل به جبرگرایی منجر به جنگ و خونریزی که هر گروهی هم بر علیه بعضی گروه های دیگر مورد استفاده قرار دهند، در حینی هم هست که آیا بشر چطور هم قرار است به آن مراتب و درجاتی از کمال و رشد و تکامل هم برسد که امام زمان عجل الله فرجه الشریف را که همان امام خود از لحاظ روانشناسی ای است که آرمانهای بشری را هم می خواهد محقق کرده و فقرا و مساکین و ایتام و بلکه مستضعفین عالم را هم از این آرمانها و مقاصد والای بشری بهره مند کند. و این برای مومن شهید زنده نیز اصلا تکلیف ما لا یطاق نمی باشد چرا که این مظهر شهادت در اسلام هم هست:

وَلَا تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَـٰکِن لَّا تَشْعُرُونَ ‎﴿البقرة: ١٥٤﴾‏

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ‎﴿آل عمران: ١٦٩﴾‏

البته وقتی شما با حضرات مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف و خدا و پیغمبر و ائمه ی اطهار علیهم السلام همه و همه آنچنان هم طرفیم که در مهربانی کردن نسبت به بشریت آنقدر صبر و تحمل هم از خود نشان می دهند که امثال این بنده ی حقیر را هم شرمنده می کنند و در عین حال غرق در گناهان خود هم هستند، ما اینجاها متوجه فواصل و گپهایی هم می شویم که در بینشان آیا چقدر هم خلائهایی نهفته اند که باید پر شوند تا ما را آیا بالاخره به سر منزل مقصود هم برسانند و ...! امید است که در سعی و تلاشهایمان در بین خوف و رجاء، خدا توفیق هم بدهد ان شاء الله. نزدیک بود مسئله ی جبری مهمی را هم یادم برود که خدایی که قادر هم هست که با یک اراده ی کن فیکون در کمتر از چشم بر هم زدنی نیز چرخشی نه فقط در قلب انسان و بلکه در کل عالم نیز ایجاد کند آنچنان که اصلا کل عالم ذره ای هم نزد او به حساب نمی آید، و دیگر چه رسد به خانه ای را هم به عنوان ذره ای آیا حساب بیاورد یا خیر؛ و همه ی این مسائل برای حضرت باری سبحانی و تعالی حل است؛ و لذا این بشر هم هست که باید قبح مسئله ی تکلیف ما لا یطاق را در حینی که آیا چقدر هم در کفرش باقی است  و بلکه چقدر هم ایمان آورده است دریابد؛ و بلکه از کفرش هم بتواند بیرون بیاید و ایمان هم بیاورد تا به الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه هم بتواند میل کرده و امام زمان عجل الله فرجه الشریف را نیز دریابد و .... و این لازمه اش تعلیم و تعلمی درست هم هست که عقل را آنطور که امیر المومنین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه هم می فرمایند تزکیه کند. عقل سرکش تزکیه لازم دارد و لازمه اش هم تعلیم و تعلم است. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیةو النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و المستشهدین بین یدیه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی