فتحالفتوح امام!
حضرت آیتالله خامنهای: «انسان در نوع رفتار شهید رئیسی و بسیاری از همکاران جوان او، همان روحیه و نورانیّتی را مشاهده میکرد که در همکاران شهید رجائی بود. همان روحیه، همان انگیزه، همان احساس مسئولیّت؛ آن هم بعد از چهل سال! این نشاندهندهی آن است که این انقلاب، انقلابِ قدرتمندی است؛ این همان «فتحالفتوح» امام بزرگوار است. امام فتحالفتوح را تربیت و تولید مردان ازخودگذشته و کارآمد، به وسیلهی انقلاب معرّفی کردند؛ این، اتّفاق افتاد.» ۱۴۰۴/۲/۳۰
رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، لوح «فتحالفتوح امام!» را منتشر میکند.
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=60250
۱۴۰۴/۰۲/۳۰
مراسم نخستین سالگرد رئیسجمهور شهید سیّدابراهیم رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت صبح امروز (سهشنبه) با سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
بیانات در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت
...
اوّلین مطلبی که در مورد شهید رئیسی من عرض میکنم، این است که ایشان مصداق این آیهی شریفه بود که «تِلکَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الاَرضِ وَ لا فَسادًا».(۶) این یک معیار مهمّی برای مدیریّت کشور است: لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الاَرض. در سورهی قصص، در همین سورهای که این آیه در آن هست ــ این آیه در اواخر سوره است ــ در اوّل سوره میفرماید: اِنَّ فِرعَونَ عَلا فِی الاَرض؛(۷) نقطهی مقابلش این است؛ او اهل علو است: اَ لَیسَ لی مُلکُ مِصرَ وَ هٰذِهِ الاَنهارُ تَجری مِن تَحتی.(۸) خود را برتر دیدن، بار خود را بر دوش مردم انداختن، مردم را با چشم حقارت نگاه کردن، خاصیّت حکومت فرعونی است.
نقطهی مقابلش خاصیّت حکومت الهی است: لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الاَرض، که مصداق کاملش شهید رئیسی بود؛ جایگاه سیاسی و اجتماعی او خیلی بالا بود ــ خب میدیدید در این سفرها، در این دیدارهایی که او با مردم داشت، مردم نسبت به او چه اظهار ارادتی میکردند، چه علاقهای نشان میدادند ــ امّا او خودش را از دیگران برتر نمیدانست؛ خودش را در ردیف مردم، مثل مردم، در مواردی کوچکتر از مردم به حساب میآورد؛ با این نگاه، با این دید حکمرانی میکرد بر کشور و دولت را اداره میکرد و کارها را پیش میبرد. برای خودش چیزی از این امکان سیاسی و اجتماعی نمیخواست، برداشت نمیکرد؛ همهی توانش، همهی نیرویش، همه در خدمت مردم بود، برای مردم بود، برای خدمت به بندگان خدا بود، برای اعتلا و ارتقاء آبروی ملّی و عزّت ملّی بود؛ برای خدمت بود و در راه خدمت هم به لقاءالله پیوست؛ این خصوصیّت بسیار مهمّی در این شهید عزیز است که باید یاد بگیریم. خب بحمدالله در نظام جمهوری اسلامی کم نیستند کسانی که یک چنین خصوصیّاتی را در خودشان دارند لکن باید اینها را درس کنیم، اینها را به صورت فرهنگ عمومی دربیاوریم.
...
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=60240
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=60236#114
- ۰۴/۰۳/۰۱
وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ کَمَا کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَوَاءً ۖ فَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِیَاءَ حَتَّىٰ یُهَاجِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ ۖ وَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا ﴿النساء: ٨٩﴾
الصلاة علی صاحب الزمان علیهالسلام :
اللّهمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وأَهْلِ بَیْتِهِ وَصَلِّ عَلى وَلِیِّ الحَسَنِ وَوَصِیِّهِ وَوارِثِهِ القائِمِ بأَمْرِکَ وَالغائِبِ فِی خَلْقِکَ وَالمُنْتَظِرِ لاِذْنِکَ ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَقَرِّبْ بُعْدَهُ وَأَنْجِزْ وَعْدَهُ وَأَوْفِ عَهْدَهُ وَاکْشِفْ عَنْ بَأسِهِ حِجابَ الغَیْبَةِ وَأَظْهِرْ بِظُهُورِهِ صَحائِفَ المحْنَةِ ، وَقَدِّمْ أَمامَهُ الرُّعْبَ وَثَبِّتْ بِهِ القَلْبَ وَأَقِمْ بِهِ الحَرْبَ وَأَیِّدْهُ بِجُنْدٍ مِنَ المَلائِکَةِ مُسَوِّمِینَ وَسَلِّطْهُ عَلى أَعْداء دِینِکَ أَجْمَعِینَ ، وَأَلْهِمْهُ أَنْ لایَدَعَ مِنْهُمْ رُکْناً إِلاّ هَدَّهُ وَلا هَاماً إِلاّ قَدَّهُ وَلا کَیْداً إِلاّ رَدَّهُ وَلا فاسِقاً إِلاّ حَدَّهُ وَلا فِرْعَوْنَ إِلاّ أَهْلَکَهُ وَلا سِتْراً إِلاّ هَتَکَهُ وَلا عَلَماً إِلاّ نَکَّسَهُ وَلا سُلْطاناً إِلاّ کَسَبَهُ وَلا رُمْحاً إِلاّ قَصَفَهُ وَلا مِطْرَداً [١] إِلاّ خَرَقَهُ وَلاجُنْداً إِلاّ فَرَّقَهُ وَلا مِنْبَراً إِلاّ أَحْرَقَهُ وَلا سَیْفاً إِلاّ کَسَرَهُ وَلا صَنَماً إِلاّ رَضَّهُ وَلادَماً إِلاّ أَراقَهُ وَلا جَوْراً إِلاّ أَبادَهُ وَلا حِصْناً إِلاّ هَدَمَهُ وَلا باباً إِلاّ رَدَمَهُ وَلا قَصْراً إِلاّ خَرَّبَهُ [٢] وَلا مَسْکَناً إِلاّ فَتَّشَهُ وَلا سَهْلاً إِلاّ أَوْطَأَهُ وَلا جَبَلاً إِلاّ صَعِدَهُ وَلا کَنْزاً إِلاّ أَخْرَجَهُ بِرَحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرَّاحِمِینَ [٣].
أقول : أورد المفید الزیارة السالفة التی أولها : الله أَکْبَرُ الله أَکْبَرُ لا إِلهَ إِلاّ الله وَالله أَکْبَرُ .... ثم قال : روی بطریق آخر تقول عند نزول السرداب : السَّلامُ عَلى الحَقِّ الجَدِیدِ ، فأورد الزیارة إلى موضع صلاتها ثم قال : ثم تصلی صلاة الزیارة اثنتی عشرة رکعة کل رکعتین بتسلیمة ثم تدعو بعدها بالدعاء المروی عنه علیهالسلام وهو : اللّهُمَّ عَظُمَ البَلاُء وَبَرِحَ الخَفاءُ وَانْکَشَفَ الغِطاءُ وَضاقَتِ الاَرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماء وَإِلَیْکَ یا رَبِّ المُشْتَکى وَعَلَیْکَ المُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ فَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ ، فَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً کَلَمْحِ البَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ مِنْ ذلِکَ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ انْصُرانِی فَإِنَّکُما ناصِرانَ وَاکْفِیانِی فَإِنَّکُما کافِیانَ ، یا مَوْلایَ یا صاحِبَ الزَّمانِ الغَوْثَ الغَوْثَ الغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی
بیان آیات
این آیات متصل به آیات قبل است و اتصالش از این جهت است که همه این هفت آیه یعنى آیات 91- 85 درباره امر قتال با طائفهاى از مشرکین یعنى مشرکین دو چهره و منافق سخن مىگوید. و اگر در این آیات دقت شود روشن مىگردد که درباره کسانى از مشرکین نازل شده که چون به مسلمانان بر مىخوردند اظهار ایمان مىکردند و چون به محل خود بر
مىگشتند با مشرکین در شرک آنان شرکت مىنمودند و در نتیجه درباره جنگیدن با آنان دچار تردید مىشدند، مسلمانان نیز درباره قتال با اینگونه افراد مردد بودند و نظرهایشان مختلف بود، یکى مىگفت به نظر من باید با اینها قتال کرد (چون در دعوى ایمان دروغ مىگویند)، دیگرى مخالفت مىکرد که زنهار دست به چنین کارى نزنید و براى آن افراد دو چهره به خاطر همین که تظاهر به ایمان داشتند شفاعت مىکرد، خداى سبحان در این آیات فرمان داده که باید یا مهاجرت کنند و یا قتال و مؤمنین را از اینکه در حق آنان شفاعت کنند بر حذر مىدارد.
ملحق به این طائفه قومى دیگر و دیگرند که در این آیات به آنان فرمان مىدهد باید یا تسلیم شوند و یا آماده جنگ گردند، چون در این آیات سخن صلح رفته و به عنوان برائت استهلال.[1] دو جمله در دو آیه آورده: یکى بیانگر حال شفاعت و دیگرى بیانگر حال تحیت.
ترجمه المیزان، علامه طباطبایی، جلد 5، ص 42- 43
https://lib.eshia.ir/50081/5/43
(وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ کَما کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَواءً ...) این آیه شریفه به منزله بیان است براى جمله:(وَ اللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِما کَسَبُوا أَ تُرِیدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ) و معناى آن این است که چگونه مىخواهید آنان را که خداى تعالى گمراهشان کرده، هدایت کنید؟ و حال آنکه علاوه بر اینکه خدا گمراهشان کرده و شما نمىتوانید آنان را هدایت کنید، آنها مىخواهند شما را به طرف خود بکشند، دوست دارند شما و ایشان در کفر مساوى باشید سپس مسلمانان را نهى مىکند از اینکه با کفار دوستى کنند، مگر آنکه آن کفار دست از کفر برداشته به سوى اسلام هجرت کنند، پس اگر از این کار روى گرداندند دیگر وظیفهاى جز این ندارید که آنان را هر جا یافتید دستگیر نموده و به قتل برسانید، و دیگر از ولایت و نصرت آنها اجتناب کنند و اینکه فرمود: و اگر روى گرداندند ... دلالت دارد بر اینکه مؤمنین موظف شده بودند دوستان مشرک خود را وادار به مهاجرت نمایند، اگر اجابت کردند به دوستى خود با آنان ادامه دهند، و اگر اجابت نکردند به قتلشان برسانند.
ترجمه المیزان، علامه طباطبایی، جلد 5، ص 45
https://lib.eshia.ir/50081/5/45
۱۴۰۴/۰۳/۰۵
دیدار نخست وزیر پاکستان با رهبر انقلابحضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای «شهباز شریف»، نخست وزیر پاکستان و هیئت همراه، با اشاره به جایگاه ویژه پاکستان در مجموعه دنیای اسلام بر لزوم فعالیتهای مشترک و تأثیرگذار ایران و پاکستان برای متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تأکید کردند.
...
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=60287
رویداد «روحالله» آغاز شددر آستانه فرارسیدن سی و ششمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی رحمهالله، رسانه KHAMENEI.IR از عموم فعالین و تشکلهای فرهنگی جهت مشارکت در رویداد «روحالله» با برگزاری جلسات، مراسمها و برنامههای متنوع در مساجد، مدارس، دانشگاهها و... دعوت به عمل میآورد.
شما میتوانید، با ثبتنام در این سامانه، یک رویداد فرهنگی را در مسجد یا تشکل خودتان، همراه با سایر تشکلهای فرهنگی سراسر کشور با عنوان «روحالله» برگزار کنید و علاوه بر بیان و معرفی سیره و شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمهالله، به معرفی کتاب «روحالله» به عنوان تازهترین کتاب تقریظ شده توسط حضرت آیتالله خامنهای بپردازید. همچنین میتوانید گزارش تصویری برنامه خود را برای ما ارسال و یا با برچسب #خطبهخط_با_روحالله در فضای مجازی منتشر کنید.
برای پشتیبانی محتوایی از برنامه شما، برخی محصولات فرهنگی و رسانهای مورد نیاز شامل مستندها، پوسترها، کلیپها و... در بخش کولهبار صفحه ویژه رویداد روحالله به آدرس farsi.khamenei.ir/event/ruhollah قرار گرفته است.
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=60278
در رابطه با صحبتهای قبلی، یک مسئله ای که در مسائل توحیدی یافت می شوند، این است که دوگانهای بازبهنجارشهایی که طیفهای مادون قرمز و ماورای بنفش را شامل هم می شوند، این یک مسئله است. ولی مسئله ی دیگر این است که برای اینکه دو قطبیهایی مثل افسردگی- سرخوشی هم درمان شوند و کلاً مسائل توحیدی هم بهتر درک شوند، شما یحتمل بر حسب عادت در مورد هر چیزی هم بفرمائید که این هم که دیگر کشک! ولی در نهایت، نمی توانید حضرت ولی فقیه مد ظله العالی را که نایب امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم تشریف دارند را نیز بفرمائید کشک؛ و این در حالی است که امام زمان عجل الله فرجه الشریف و بلکه نایب ایشان هم که ولایت مطلقه ی فقیه تشریف دارند، اشاره به آن انسان کاملی هم دارند که همه به عنوان امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم می شناسند! و لذا بعضی اینجا یحتمل اشکال هم می کنند که همه ی ماجرا از همینجا هم شروع می شود که با یک طیفهای عظیمی از انحرافاتی روبرو می شویم که آیا چطور هم می خواهند خود را بچسبانند به حضرت ولی فقیه در صورتی که اصلا یا منافق اند یا مشرک اند یا کافرند یا همه ی اینها و بلکه قسمتی از اینها هم هستند. نکته اینجا این است که وقتی گروه های بازبهنجارش را می خواهیم بسنجیم، یک طیف متناهی ای را در نظر می گیریم که ماورای آنها هم کرانهایی هستند که در طیفهای بینهایت مادون قرمز و ماورای بنفش می شوند و .... یعنی در طیفهایی از این انواع افسردگی- سرخوشی که آیا کرانهای بالادستی و پائین دستی سرخوشی و افسردگی را هم کجاها حساب کرده و ماورای این کرانها را هم به حساب نمی آوریم.
مثلاً شما صلوات بر حضرت امام زمان عجل الله فرجه الشریف را که در نظر می آورید، آیا دچار یک سرخوشی ای چقدر می شوید؛ و آنگاه بعد از آن هم که دعای فرج اللهم عظم البلاء را هم زمزمه می فرمائید، آیا چقدر هم دچار افسردگی می شوید؟ و اما بدلیل این دعاها هم نزدیکی و دوری آن حضرت را عیناً آیا چقدر مشاهده کرده و حتی در نفس خود هم آیا چقدر به امام زمان عجل الله فرجه الشریف می توانید نزدیک شوید هر چند که او را عیناً هم نمی بینید و ...؟ مسئله این است که واما دوباره و دوباره به توهماتی هم نیافتید که این افسردگیها و سرخوشیها را هم آنچنان شدت یا ضعف دهند که از محدوده های جایزی که کرانهایی در طیفهای مجازند، فراتر رفته و شما را هر چه بیشتر هم مبتلا کنند. و لذا در مسائل توحیدی هم یک جاهایی هست که بشر دارد به تکاملش هم فکر می کند و در آن جهت هم پیش می رود، ولی یک جاهایی هم آیا چقدر به شرور و شرارت هم مبتلا شده و آیا چقدر مجبور است که با آنها وارد جنگ و قتال هم شود؟ مثلاً بالاخره، حتی حیوانات و گیاهان و بلکه جامدات و مایعات و گازها هم بعضی یحتمل اشکال کنند که به عنوان ذره ای از ذرات عالم نیز توحید را درک می کنند؛ ولی کجاها است و در چه کرانهایی هم هست که ماورای آنها انسان توحیدی، نبوی، علوی، امام زمانی هم در مرزهای خارج شدن از انسانیت و افتادن در وادیهای شرارت واقع می شوند و ...؟!
این است که انسانی که ولایت مطلقه ی فقیه مد ظله العالی و نایب امام زمان عحل الله فرجه الشریف را حتی برای اینکه نمی تواند به آن حضرت نزدیک هم شود یا بنظرش هم اینطور می رسد که چنین کاری از او ساخته نیست چرا که قبل از او بسیاری هم در صف انتظار یاری رساندن و بلکه نزدیک شدن به آن حضرت قرار دارند، یحتمل واقعاً هم قات بزند و یک مرتبه اظهار هم بدارد که اینها همه اش یعنی کشک، همانطوری که خشکه مقدسهایی کاذب هم اظهار بدارند که تو که بابا هیچ چی حالیت نیست و از مشرکین و بت پرستان و گوساله پرستان هم بدتری، و خصوصاً جوانان را هم از بسیج شدن بسیجیان باز دارند و ناامید کنند. و چرا که بطور کاذب هم به استکباری افتاده اند این خشکه مقدسها که به همه یحتمل می فرمایند پیف پیف پیف نزدیک من هم نیا که بدجوری هم بو می دهی و ....
ولی حالا یحتمل از یک دانشمندی هم بپرسید که برای احیاء علوم دینی و راه روشن مرحوم ملا محسن فیض کاشانی آیا بهتر هم می بود که همانطوری که آیات مبارکه ی سوره انسان هم می فرمواید که
إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا ﴿الانسان: ٥﴾
وَیُسْقَوْنَ فِیهَا کَأْسًا کَانَ مِزَاجُهَا زَنجَبِیلًا ﴿الانسان: ١٧﴾
آیا اگر بنظرتان هم رسید که مجبورید در تابستان یا زمستان هم چقدر، چقدر کافور و زنجبیل هم مصرف بفرمائید، آیا در کدام فصل گرما یا سرما هم اول باید سردی کافور را چشید و بعد هم گرمی زنجبیل را یا بر عکسش اول باید گرمی زنجبیل را هم چشید و بعد هم سردی کافور را؟ یا اینکه اینها نیست و بلکه می توان از بین کافور و زنجبیل هم، از یکی به عنوان مصلح دیگری هم استفاده کرد و ...؟ نکته این است که یک دوگان الکتریسیته- مغناطیسمی را چطور در اعصاب و روان هم می توان ایجاد کرد که موجب حرکت انسان بسمت تکامل خود هم باشد و بلکه او را از افتادن عفونتها و امراض و بیماریها هم پیشگیری کند. یحتمل بهتر است به عطاری محله تان هم مراجعه بفرمائید و بلکه با پزشک خانوادگی خود هم مشورت کنید و ....
و بنابراین نکته ای که بنده دلم می خواهد دوباره اینجا متذکر شوم این است که یک مسئله ی مهمی در ولایت مطلقه ی فقیه مد ظله العالی نهفته است که این از قلب و دل و هسته ی اصلی دین و مذهب هم برمی خیزد و در همه ی ادیان نیز کمابیش یافت می شود و آن اینکه حتی همه ی فتنه ها نیز با کلام حضرت ولی فقیه مد ظله العالی پایان می یابند و چرا که مسائل دینی و مذهبی، یک وجهی توحیدی و الهی هم دارند که مطلقاً هم حق را از باطل جدا می کند و طرف حق هم مطلقاً برجسته است و باطل هم رفتنی است: جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقاً
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا ﴿الإسراء: ٨١﴾
و بر همین حسب هم توجه بفرمائید که چقدر هم مسائلی را حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی در کتاب قاضی نور الله شوشتری، احقاق الحق و ازهاق الباطل هم مطرح فرموده اند. یا همینطور کتاب عبقات النوار میر سید حامد حسین کنتوری و نفحات الازهار فی عبقات الانوار سید علی میلانی بر همین حسب را هم داریم. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره واعوانه والمستشهدین بین یدیه
یک مسأله پیچیده
مأمون به یحیى بن اکثم گفت: سؤالى براى ابو جعفر محمّد بن الرضا علیهما السّلام طرح نما که از پاسخش فرو ماند. پس یحیى گفت: اى ابو جعفر، آیا مردى که با زنى زنا نموده مىتواند او را به همسرى خود درآورد؟
امام جواد علیه السلام فرمود: آن زن را وانهد تا از نطفه او و نطفه دیگرى پاک گردد؛ زیرا اطمینانى نیست که با مرد دیگرى هم آمیزش نکرده باشد؛ سپس اگر خواست با او پیمان زناشویى بندد مانعى ندارد؛ زیرا مثل این مرد مثل درخت خرمایى است که مردى به حرام از آن خورده و سپس همان درخت را خریده و از میوه آن به طور حلال خورده است. پس یحیى فروماند.
آنگاه امام جواد علیه السلام خطاب به یحیى کرده، فرمود: اى ابو محمّد! تو چه گویى در باره مردى که زنى در بامداد بر او حرام است و چون روز بالا مىآید بر او حلال مىشود و در نیمه روز بر او حرام و وقت ظهر بر او حلال و هنگام عصر حرام و هنگام مغرب حلال مىگردد و نیمه شب بر او حرام و هنگام سپیده دم حلال و با برآمدن روز حرام مىشود و چون نیمه روز شود حلال مىگردد؟ در این هنگام یحیى و همه فقیهان مات و مبهوت شدند و لب از لب برنداشتند. آنگاه مأمون گفت: اى ابو جعفر- خداوند همواره تو را عزیز نماید- توضیح این مسأله را براى ما بیان فرما.
امام جواد علیه السلام فرمود: این مرد به کنیز دیگرى نگاه کرد و بعد او را خرید و برایش حلال شد، سپس وى را آزاد نمود و بر او حرام گشت، دوباره او را به همسرى خود درآورد و حلال شد، سپس ظهارش کرد و بر او حرام شد، آنگاه کفّاره ظهار را داد و دوباره برایش حلال گشت، آنگاه او را یک طلاق داد و بر او حرام شد، سپس از طلاق خود رجوع نمود و برایش حلال گشت، بعد مرد از اسلام برگشت و بر او حرام شد، سپس توبه کرد و به آغوش اسلام برگشت و همسرش به همان نکاح سابق بر او حلال شد، همان طور که پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم چون ابى العاص بن ربیع اسلام اختیار کرد همسرى زینب را به همان نکاح سابق برقرار ساخت.
تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ترجمه حسن زاده، ص 823
https://lib.eshia.ir/12722/1/823
arXiv:2501.12504 [pdf, other]
math.NT
Shapes of unit lattices in -number fields
Authors: Robert Harron, Erik Holmes, Sameera Vemulapalli
Abstract: The unit group of the ring of integers of a number field, modulo torsion, is a lattice via the logarithmic Minkowski embedding. We examine the shape of this lattice, which we call the unit shape, within the family of prime degree number fields whose Galois closure has dihedral Galois group and a unique real embedding. In the case , we prove that the unit shapes lie on a single hypercycle on the modular surface (in this case, the modular surface is the space of shapes of rank lattices). For general , we show that the unit shapes are contained in a finite union of translates of periodic torus orbits in the space of shapes. △ Less
Submitted 21 January, 2025; originally announced January 2025.
Comments: Comments welcome!
MSC Class: 11R27; 11R18; 11R33
arXiv:2411.10572 [pdf, ps, other]
math.NT
Monogenic cyclic trinomials of the form
Authors: Lenny Jones
Abstract: A monic polynomial of degree that is irreducible over is called cyclic if the Galois group over of is the cyclic group of order , while is called monogenic if is a basis for the ring of integers of , where . In this article, we show that there do not exist any monogenic cyclic trinomials of the form . This result, combined with previous work, proves that the only monogenic cyclic quartic trinomials are , and . △ Less
Submitted 15 November, 2024; originally announced November 2024.
[Submitted on 12 Mar 2024 (v1), last revised 8 May 2025 (this version, v5)]
The power operation in the Galois cohomology of a reductive group over a number fieldMikhail Borovoi, Zinovy Reichstein, Philippe Gille