- ۰۴/۰۶/۰۲
لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ ﴿التوبة: ١٢٨﴾
۱۳۶۵/۰۸/۱۰
بیانات در شب رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در کانون توحید تهرانشب ۲۸ صفر سال ۱۴۰۷ ه.ق
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابیالقاسم محمّد و علی اهل بیته الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّة الله فی الارضین. قال الله الحکیم فی کتابه: لَقَد جاٰءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیم.(۱)
شب بسیار مهمّی است، زیرا مصادف است با رحلت نبیّ اکرم که یکی از حوادث بسیار مهمّ و تعیینکنندهی تاریخ اسلام بود و با خصوصیّاتی که این رحلت و درگذشت تاریخی و مؤثّر و تعیینکننده داشت، میتوان گفت که مسیر تاریخ اسلام و سرنوشت امّت اسلامی با شرایط و ظروف خاصّ این درگذشت، شکل خاصّ خودش را پیدا کرد؛ و همچنین مصادف است با شهادت سبط اکبر، امام مجتبیٰ، که آن هم در تاریخ اسلام یک مقطع و یک فصل قابل توجّه و مهمّی است. لذا جای آن است که با توجّه به این دو مناسبت، یک بحث کوتاهی راجع به خصوصیّات پیغمبر اسلام و اگر فرصتی باقی بماند، اشارهای به زندگی سیاسی و سرگذشت غمانگیز امام مجتبیٰ (علیه الصّلاة و السّلام) بکنیم. البتّه من بحث دیگری را آماده کرده بودم لکن با توجّه به وضع این جلسهی محترم و این مناسبت، [کار] بهتر و شایستهتر را در این میدانم که همین موضوعی را که گفته شد -که اگر برسیم، دربارهی نبیّ اکرم و امام مجتبیٰ خواهد بود- دنبال کنیم.
...
و در پایان این سؤال، این برادر سؤال کردهاند: «در سخنرانی اشاره کردید که از سال ششم بعثت دعوت پیامبر علنی شد؛ چندین بار هم تکرار کردید؛ با اینکه طبق تاریخ و اقوال معروف، دعوت علنی بعد از سال سوّم بعثت بوده؛ لطفاً توضیح دهید.» دو مرحلهی دعوتِ علنی هست؛ درست است. تا سال سوّم، پیغمبر دعوتش را کتمان میکرد، به هیچ کس نمیگفت؛ از سال سوّم دعوت را آشکار کرد، و از سال ششم پیغمبر به صورت دستهجمعی تظاهرات اسلامی میکرد؛ به مسجدالحرام میآمدند، آنجا نماز میخواندند؛ تا آن وقت پیغمبر در مسجدالحرام نماز نمیخواند. و فکر میکنم در همین سال ششم بود که حمزه اسلام آورد و پیغمبر قوی شد، و به کمک حمزه بود که پیغمبر دستهجمعی با اصحابشان میآمدند در مسجدالحرام و آنجا نماز میخواندند. قبل از آن، تظاهرات دستهجمعی به مسلمانی نمیتوانستند بکنند.
انشاءالله که خدای متعال ما را توفیق بدهد تا بتوانیم پیروان راستین برای آن بزرگوار باشیم و شایستگی این را داشته باشیم که آن راه را ادامه بدهیم و پرچم آن دعوت را بعد از گذشت قرنها، باز در دنیا برافرازیم.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
۱) سورهی توبه، آیهی ۱۲۸
۲) پیگیری کردن (لهجهی مشهدی)
۳) سورهی تحریم، بخشی از آیهی ۷۳
۴) نهجالبلاغه، نامهی ۹
۵) نهجالبلاغه، حکمت ۲۶۶
۶) تعصّب
۷) سورهی صف، آیهی ۴؛ «در حقیقت، خدا دوست دارد کسانی را که در راه او صف در صف، چنان که گویی بنائی ریخته شده از سُربند، جهاد میکنند.»
۸) سورهی انفال، بخشی از آیهی ۶۳؛ «... اگر آنچه در روی زمین است همه را خرج میکردی، نمیتوانستی میان دلهایشان الفت برقرار کنی، ولی خدا بود که میان آنان الفت انداخت...»
۹) سورهی احزاب، بخشی از آیهی ۲۱؛ «... برای شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقی نیکو است...»
۱۰) نهجالبلاغه، خطبهی ۵۶ (با اندکی تفاوت)
۱۱) بازدارندگان از راه خدا
۱۲) سورهی نور، بخشی از آیهی ۶۳
۱۳) شرح نهجالبلاغهی ابنابیالحدید، ج ۱۸، ص ۲۵۲
۱۴) بررسی
۱۵) سورهی مائده، بخشی از آیهی ۵۴؛ «... بزودی خدا گروهی [دیگر] را میآورد که آنان را دوست میدارد و آنان [نیز] او را دوست دارند...»
۱۶) سورهی شعرا، آیهی ۲۱۴؛ «و خویشانِ نزدیکت را هشدار ده.»
۱۷) سورهی هود، بخشی از آیهی ۱۱۲؛ «پس، همان گونه که دستور یافتهای ایستادگی کن...»
۱۸) بحارالانوار، ج ۹۰، ص ۲۰۸؛ «بگویید خدایی جز الله نیست.»
۱۹) سورهی فرقان، بخشی از آیهی ۳۱ و ۳۲
۲۰) سورهی اسراء، بخشی از آیهی ۷۴
۲۱) سورهی توبه، بخشی از آیهی ۴۰؛ «... آنگاه که در غار [ثَور] بودند، وقتی به همراه خود میگفت: "اندوه مدار که خدا با ما است. " پس خدا آرامش خود را بر او فرو فرستاد...»
۲۲) همان، بخشی از آیهی ۲۶؛ «آنگاه خدا آرامش خود را بر فرستادهی خود و بر مؤمنان فرود آورد، و سپاهیانی فرو فرستاد که آنها را نمیدیدید...»
۲۳) مترقّی
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46657
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=46660
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ﴿القصص: ٥﴾
کارشناس شبکه 4: حسن روحانی، اشعث بن قیس علیه نظام است
رجبی دوانی، کارشناس شبکه 4 سیما روی آنتن زنده با همراهی و تایید مجری برنامه، حسن روحانی رئیس جمهور اسبق و جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین را به اشعث و ابوموسی تشبیه کردند. رجبی دوانی با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی گفت: حسن روحانی اشعث بن قیس زمانه علیه نظام است و ظریف همان ابوموسی اشعری است؛ اشعری اعتراف کرد که سرش کلاه رفت اما ظریف اعتراف نکرد.
https://www.aparat.com/v/yna2zv5
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ﴿القصص: ٥﴾
1 . الکشف عن انحراف الخوارجفَإِنْ أَبَیْتُمْ إِلاَّ أَنْ تَزْعُمُوا أَنِّی أَخْطَأْتُ وَضَلَلْتُ، فَلِمَ تُضَلِّلُونَ عَامَّةَ أُمَّةِ مُحَمَّد (صلى الله علیه وآله وسلم) ، بِضَلاَلِی، وَتَأْخُذُونَهُمْ بِخَطَئِی، وَتُکَفِّرُونَهُمْ بِذُنُوبِی! سُیُوفُکُمْ عَلَى عَوَاتِقِکُمْ تَضَعُونَهَا مَوَاضِعَ الْبُرْءِ (البراءة) وَالسُّقْمِ، وَتَخْلِطُونَ مَنْ أَذْنَبَ بِمَنْ لَمْ یُذْنِبْ. وَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولِ اللهِ(صلى الله علیه وآله وسلم)رَجَمَ الزَّانِیَ الُْمحْصَنَ، ثُمَّ صَلَّى عَلَیْهِ، ثُمَّ وَرَّثَهُ أَهْلَهُ; وَقَتَلَ الْقَاتِلَ (القائل) وَوَرَّثَ مِیرَاثَهُ أَهْلَهُ. وَقَطَعَ السَّارِقَ وَجَلَدَ الزَّانِیَ غَیْرَ الُْمحْصَنِ، ثُمَّ قَسَمَ عَلَیْهِمَا مِنَ الْفَیءِ، وَنَکَحَا الْمُسْلِمَاتِ. فَأَخَذَهُمْ رَسُولُ اللهِ(صلى الله علیه وآله وسلم)بِذُنُوبِهِمْ، وَأَقَامَ حَقَّ اللهِ فِیهِمْ، وَلَمْ یَمْنَعْهُمْ سَهْمَهُمْ مِنَ الاِْسْلاَمِ، وَلَمْ یُخْرِجْ أَسْمَاءَهُمْ مِنْ بَیْنِ أَهْلِهِ. ثُمَّ أَنْتُمْ شِرَارُ النَّاسِ، وَمَنْ رَمَى بِهِ الشَّیْطَانُ مَرَامِیَهُ، وَ ضَرَبَ بِهِ تِیهَهُ!
https://lib.eshia.ir/26580/1/118
4 . کیفیّة خلق السمّواتوَنَظَمَ بِلاَ تَعْلِیق رَهَوَاتِ فُرَجِهَا، وَلاَحَمَ صُدُوعَ انْفِرَاجِهَا وَوَشَّجَ بَیْنَهَا وَبَیْنَ أَزْوَاجِهَا، وَ ذَلَّلَ لِلْهَابِطِینَ بِأَمْرِهِ، وَالصَّاعِدِینَ بِأَعْمَالِ خَلْقِهِ، حُزُونَةَ مِعْرَاجِهَا، وَنَادَاهَا بَعْدَ إِذْ هِیَ دُخَانٌ[ 2 ]، فَالْتَحَمَتْ
فالتجمت) عُرَى أَشْرَاجِهَا، وَفَتَقَ بَعْدَ الاِرْتِتَاقِ صَوَامِتَ أَبْوَابِهَا، وَأَقَامَ رَصَداً مِنَ الشُّهُبِ الثَّوَاقِبِ عَلَى نِقَابِهَا، وَأَمْسَکَهَا مِنْ أَنْ تَمُورَ فِی خَرْقِ الْهَوَاءِ بِأَیْدِهِ (بائدة ـ رائدة)، وَأَمَرَهَا أَنْ تَقِفَ مُسْتَسْلِمَةً لاَِمْرِهِ. وَجَعَلَ شَمْسَهَا آیَةً مُبْصِرَةً لِنَهَارِهَا، وَقَمَرَهَا آیَةً مَمْحُوَّةً مِنْ لَیْلِهَا، وَأَجْرَاهُمَا فِی مَنَاقِلِ مَجْرَاهُمَا، وَقَدَّرَ سَیْرَهُمَا (مسیرهما) فِی مَدَارِجِ دَرَجِهِمَا، لُِیمَیِّزَ بَیْنَ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ بِهِمَا، وَلِیُعْلَمَ عَدَدُ السِّنِینَ وَالْحِسَابُ[ 1 ] بِمَقَادِیرِهِمَا، ثُمَّ عَلَّقَ فِی جَوِّهَا فَلَکَهَا، وَنَاطَ بِهَا زِینَتَهَا، مِنْ خَفِیَّاتِ دَرَارِیِّهَا وَمَصَابِیحِ کَوَاکِبِهَا، وَرَمى مُسْتَرِقِی السَّمْعِ بِثَوَاقِبِ شُهُبِهَا، وَأَجْرَاهَا عَلَى أَذْلاَلِ تَسْخِیرِهَا مِنْ ثَبَاتِ ثَابِتِهَا، وَمَسِیرِ سَائِرِهَا، وَهُبُوطِهَا وَصُعُودِهَا (معودها)، وَنُحُوسِهَا وَسُعُودِهَا.
https://lib.eshia.ir/26580/1/75
14 . العلمُ الالهىعَالِمُ السِّرِّ مِنْ ضَمَائِرِ الْمُضْمِرِینَ، وَنَجْوَى الْمُتَخَافِتِینَ، وَخَوَاطِرِ رَجْمِ الظُّنُونِ، وَعُقَدِ عَزِیمَاتِ الْیَقِینِ، وَمَسَارِقِ إِیمَاضِ الْجُفُونِ وَمَا ضَمِنَتْهُ أَکْنَانُ الْقُلُوبِ وَغَیَابَاتُ (بابات) الْغُیُوبِ، وَمَا أَصْغَتْ لاِسْتِرَاقِهِ مَصَائِخُ الاَْسْمَاعِ، وَ مَصَائِفُ الذَّرِّ، وَ مَشَاتِی الْهَوَامِّ، وَ رَجْعِ الْحَنِینِ مِنَ الْمُولَهَاتِ، وَهَمْسِ الاَْقْدَامِ....
ص 79
https://lib.eshia.ir/26580/1/79
154 ـ ومن خطبة له (علیه السلام)عقائدیة ، اخلاقیة1 . الطاعة عن اهل البیت(علیهم السلام)وَنَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِیبِ بِهِ یُبْصِرُ أَمَدَهُ، وَیَعْرِفُ غَوْرَهُ وَنَجْدَهُ. دَاع دَعَا، وَرَاع رَعَى، فَاسْتَجِیبُوا لِلدَّاعِی (الرّاعى)، وَاتَّبِعُوا الرَّاعِیَ. قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ، وَأَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ. وَأَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ، وَنَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ. نَحْنُ الشِّعَارُ وَالاَْصْحَابُ، وَالْخَزَنَةُ وَالاَْبْوَابُ; وَلاَ تُؤْتَى الْبُیُوتُ إِلاَّ مِنْ أَبْوَابِهَا; فَمَنْ أَتَاهَامِنْ غَیْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّیَ سَارِقاً. منها: فِیهِمْ کَرَائِمُ الْقُرْآنِ (الایمان)، وَهُمْ کُنُوزُ الرَّحْمنِ. إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا، وَإِنْ صَمَتُوا لَمْ یُسْبَقُوا.
https://lib.eshia.ir/26580/1/143
الحکمة 252 فلسفة الاحکام الاسلامیّة
وَقَالَ(علیه السلام): فَرَضَ اللهُ الاِْیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ، وَالصَّلاَةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْرِ، وَالزَّکَاةَ تَسْبِیباً لِلرِّزْقِ، وَالصِّیَامَ ابْتِلاَءً لاِِخْلاَصِ الْخَلْقِ، وَالْحَجَّ تَقْرِبَةً لِلدِّینِ، وَالْجِهَادَ عِزّاً لِلاِْسْلاَمِ، وَالاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ، وَالنَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ، وَصِلَةَ الرَّحِمِ
مَنَْماةً لِلْعَدَدِ، وَالْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ، وَإِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ، وَتَرْکَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِیناً لِلْعَقْلِ، وَمُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً لِلْعِفَّةِ، وَتَرْکَ الزِّنَى تَحْصِیناً لِلنَّسَبِ، وَتَرْکَ اللِّوَاطِ تَکْثِیراً لِلنَّسْلِ، وَالشَّهَادَاتِ اسْتِظْهَاراً عَلَى الُْمجَاحَدَاتِ، وَتَرْکَ الْکَذِبِ تَشْرِیفاً لِلصِّدْقِ، وَالسَّلاَمَ (والاسلام) أَمَاناً مِنَ الَْمخَاوِفِ، وَالأَْمَـانَةَ (الامامة) نِظَاماً لِلاُْمَّةِ، وَالطَّاعَةَ تَعْظِیماً لِلاِْمَامَةِ.
https://lib.eshia.ir/26580/1/351
الحکمة 271 طریق القضاء)
و روی أنه(علیه السلام) رفع إلیه رجلان سرقا من مال الله، أحدهما عبد من مال الله، والآخر من عروض الناس.
فَقَالَ(علیه السلام) : أَمَّاهذَا فَهُوَ مِنْ مَالِ اللهِ وَلاَحَدَّ عَلَیْهِ، مَالُ اللهِ أَکَلَ بَعْضُهُ بَعْضاً; وَأَمَّا الاْخَرُ فَعَلَیْهِ الْحَدُّ الشَّدِیدُ. فقطع یده.
https://lib.eshia.ir/26580/1/360
https://lib.eshia.ir/search/26580/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%A7
%D8%B1%D9%82?https://lib.eshia.ir/26580/1/75
28
«حکم الاَرض عند ظهور القائم»
المقدَّمة
کان أبو سیار مسمع بن عبد الملک قد حمل إلى أبی عبد اللّه _ علیه السلام _ مالاً فی تلک السنة فرده علیه، فقیل له: لِمَ ردَّ علیک أبو عبد اللّه _ علیه السلام _ المال الذی حملته إلیه؟ فقال: إنِّی قلت له حین حملت إلیه المال: إنّی کنت ولیت البحرین الغوص فأَصبت أربعمائة ألف درهم وقد جئت بخمسها ثمانین ألف درهم وکرهت أن أحبسها عنک أو أعرض لها وهی حقک الذی جعله اللّه تعالى لک فی أموالنا، فقال: «ومالنا مِنَ الاَرض وما أخرجَ اللّه منها إلاّ الخمس !! یا أبا سیار! الاَرض کلّها لنا فما أخرج اللّه منها من شیء فهو لنا». قال: قلت له: أنا أحمل إلیک المال کلّه؟ فقال: «یا أبا سیّار! قد طیّبناهُ لکَ، وأحللناکَ منهُ فضمّ إلیکَ مالک، وکل ما فی أیدی شیعتنا منَ الاَرض فهم فیه محللون حتى یقوم قائمنا فیجیبهم طَسْقَ ما کان فی أیدیهم، ویترک الاَرض فی أیدیهم، وأما ما کان فی أیدی غیرهم فإنَّ کسبهم من الاَرض حرام علیهم حتّى یقوم قائمنا، فیأخذ الاَرض من أیدیهم ویخرجهم صَغَـرَةً» [ 1 ].
[1] قوله _ علیه السلام _ : «فمالنا» ـ استفهام انکاری، وکون الاَرض کلّها لهم لا ینافی حلها لشیعتهم بتحلیلهم لهم، وأمّا لغیر شیعتهم فهی حرام علیهم، ویمکن أن یکون المعنى أنّهم أولى بالنفس والمال، ویجوز لهم أخذ کل ما فی ید غیرهم، إذا عرفوا المصلحة فی ذلک، وعلى المشهور حملوه على الاَنفال.
الصاغر الراضی بالذل، والجمع صغرة ککتبة. القاموس: 2|70.
1ـ محمّد بن علیّ بن محبوب (قال فی المشیخة: 10|72 ـ وما ذکرته فی هذا الکتاب، عن محمّد بن علیّ بن محبوب، فقد أخبرنی به الحسین بن عبید اللّه، عن أحمد بن محمَّد بن یحیى العطار، عن أبیه محمّد بن یحیى، عن محمّد بن علیّ بن محبوب) ، عن محمّد ابن الحسین ، عن الحسن بن محبوب، عن عمر بن یزید، قال: سمعت رجلاً من أهل الجبل یسأل أبا عبد اللّه _ علیه السلام _ عن رجل أخذ أرضاً مواتاً ترکها أهلها فعمرها وأکرى أنهارها وبنى فیها بیوتاً وغرس فیها نخلاً وشجراً، قال: فقال أبو عبد اللّه _ علیه السلام _ : «کان أمیرُ الموَمنین _ علیه السلام _ یقول: مَنْ أَحْیا أرْضاً مِنَ الموَمنین فَهیَ لَهُ، وَعَلَیْهِ طَسْقُها [ 1 ]یوََدِّیهِ إلى الاِمام فی حَالِ الهدْنَةِ [ 2 ]، فَإِذَا ظَهَرَ القَائِمُ _ علیه السلام _ فَلْیوطِّن نَفْسَهُ علَـى أنْ تُوَْخَذَ مِنْهُ» [ 3 ] 2ـ وباسناده عن أبی خالد الکابلی قال: قال أبو جعفر _ علیه السلام _ : «وجدنا فی کتاب علیّ _ علیه السلام _ أنّ الاَرض للّه یورثها من یشاء من عباده والعاقبة للمتّقین، فمن أخذ أرضاً من المسلمین فعمرها فلیوَدِّ خراجها إلى الاِمام من أهل بیتی وله ما أکل منها حتّى یظهر القائم _ علیه السلام _ [من أهل بیتیج بالسیف فیحویها ویخرجهم عنها کما حواها رسول اللّه صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم إلاّ ما کان فی أیدی شیعتنا فإنّه یقاطعهم على ما فی أیدیهم ویترک الاَرض فی أیدیهم» [ 4 ].
[1] الطسق: خراج الاَرض، فارسی معرّب ـ صحاح اللغة: 4|1517.
[2] الهدنة ـ بالضم السکون ـ والهدنة: الصلح والموادعة بین المسلمین والکفّار وبین کلّ المتحاربین، نهایة ابن الاَثیر: 5|252.
[3] التهذیب: 4|145، ملاذ الاَخیار: 6|420ـ421، إثبات الهداة: 3|453 ملخّصاً، کلاهما عن التهذیب.
[4] البحار: 52|390.
الموسوعة احادیث امیر المومنین علی علیه السلام، اللجنة العلیا للتحقیق فی موسسة نهج البلاغه، ص 355- 356
https://lib.eshia.ir/26579/1/355
نهج البلاغه مرحوم محمد دشتی را که با "السارق" جستجو بفرمائید، متوجه ای عبارات هم می شوید که فرازهایی از آنها را در بالا ارائه داده ایم:
وَرَمى مُسْتَرِقِی السَّمْعِ بِثَوَاقِبِ شُهُبِهَا، ص 75
وَقَطَعَ السَّارِقَ وَجَلَدَ الزَّانِیَ غَیْرَ الُْمحْصَنِ، ثُمَّ قَسَمَ عَلَیْهِمَا مِنَ الْفَیءِ، وَنَکَحَا الْمُسْلِمَاتِ. ص 118
یَلْبَسُونَ السَّرَقَ وَ الدِّیبَاجَ، ص 120، در پیام امام می فرمایند الشرق از ریشه فارسی سره است!
نَحْنُ الشِّعَارُ وَالاَْصْحَابُ، وَالْخَزَنَةُ وَالاَْبْوَابُ; وَلاَ تُؤْتَى الْبُیُوتُ إِلاَّ مِنْ أَبْوَابِهَا; فَمَنْ أَتَاهَامِنْ غَیْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّیَ سَارِقاً. ص 143
وَمُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً لِلْعِفَّةِ، ص 352
یک نکته هایی هست در فشرده سازی استون- چک که شما در این مقالات که 8 تا هم هستند هم در عناوینشان ملاحظه می کنید این عبارت استون- چک آمده است. ولی بعد شما همین را در همه ی موارد و نه فقط در عناوین هم ملاحظه کنید، 74 مقاله هم دارید:
https://arxiv.org/search/?query=Stone-
+Cech&searchtype=title&abstracts=show&order=-
announced_date_first&size=50
https://arxiv.org/search/?query=Stone-+Cech&searchtype=all&source=header
arXiv:2506.18784 [pdf, ps, other]
math.GR
Completely Syndetic Sets in Discrete Groups
Authors: Guy Salomon, Yotam Svoray, Ariel Yadin
Abstract: …CS sets, we show that virtually abelian groups do not. We also characterize CS subsets of the group of integers Z, and as a result characterize subsets of Z whose closure in the Stone-Cech compactification contains the smallest two sided ideal. Finally, we show that CS sets can have an arbitrarily small density. ▽ More
Submitted 23 June, 2025; originally announced June 2025.
arXiv:2412.15029 [pdf, ps, other]
math.FA math.OA
-bases, algebraic structure and strong Arens irregularity of Banach algebras in harmonic analysis
Authors: Mahmoud Filali, Jorge Galindo
Abstract: …rich algebraic structure of the algebras and semigroups under study such as the second dual of Banach algebras with an Arens product or certain semigroup compactifications (the Stone-\v Cech compactification of an infinite discrete group, for instance) is also unveiled ▽ More
Submitted 19 December, 2024; originally announced December 2024.
MSC Class: Secondary 22D10; 22D15; 43A10; 43A20; 43A30; 43A75; 46H10
math.GN math.FA math.PR
Stone-Cech extensions of probability measure spaces
Authors: E. A. Reznichenko
Abstract: …is a Stone-Cech extension of the space . A locally compact pseudocompact space is constructed such that is not pseudocompact. Conditions are obtained under which is pseudocompact. ▽ More
Submitted 16 December, 2024; originally announced December 2024.
Comments: in russian
arXiv:2408.05180 [pdf, ps, other]
math.DS
On the amenability of semigroups of entire maps and formal power series
Authors: C. Cabrera, P. Dominguez, P. Makienko
Abstract: …generated by rational elements. We prove that a left-amenable semigroup S of entire maps admits a invariant probability measure for a continuous extension of S on the Stone-Cech compactification of the complex plane. Finally, given an entire map f, we associate a semigroup S such that f admits no ergodic fixed point of… ▽ More
Submitted 9 August, 2024; originally announced August 2024.
Comments: 33 pages
MSC Class: 37F45; 43A07; 37F10
و حالا اگر اینشتن و ویتن را جستجو کنید، این مقالات را هم داریم:
arXiv:2501.04044 [pdf, ps, other]
math.DG
The spectral Einstein functional for the Witten Deformation
Abstract: In the paper, given two vector fields and the Witten deformation, we compute the spectral Einstein functional for the Witten deformation on even-dimensional spin manifolds without boundary.
Submitted 5 January, 2025; originally announced January 2025.
Comments: arXiv admin note: text overlap with arXiv:2412.08028
arXiv:2402.10366 [pdf, ps, other]
math.DG math.GT
Seiberg-Witten Equations and Einstein Metrics on Finite Volume 4-Manifolds with Asymptotically Hyperbolic Ends
Authors: Alex Xu
Abstract: We construct infinitely many examples of finite volume 4-manifolds with ends that do not admit any cusped asymptotically hyperbolic Einstein metrics yet satisfy a strict logarithmic version of the Hitchin-Thorpe inequality due to Dai-Wei. This is done by using estimates from Seiberg-Witten theory due to LeBrun as well as a method for constructing solutions to the Seiberg-Witten equations on… ▽ More
Submitted 15 February, 2024; originally announced February 2024.
Comments: 20 pages
MSC Class: 53C21; 57K41
arXiv:1103.3348 [pdf, ps, other]
hep-th gr-qc
Non-commutative Einstein equations and Seiberg-Witten map
Authors: Paolo Aschieri, Elisabetta Di Grezia, Giampiero Esposito
Abstract: The Seiberg--Witten map is a powerful tool in non-commutative field theory, and it has been recently obtained in the literature for gravity itself, to first order in non-commutativity. This paper, relying upon the pure-gravity form of the action functional considered in Ref. 2, studies the expansion to first order of the non-commutative Einstein equations, and whether the Seiberg--Witten map can l… ▽ More
Submitted 15 June, 2011; v1 submitted 17 March, 2011; originally announced March 2011.
Comments: 6 and 1/2 pages, based on talk prepared for the Friedmann Seminar, May-June 2011. In the final version, the presentation has been improved, including a better notation
Report number: DSF preprint 2011/3
arXiv:0803.3734 [pdf, ps, other]
math.DG gr-qc math.AG
The Einstein-Maxwell Equations, Extremal Kahler Metrics, and Seiberg-Witten Theory
Authors: Claude LeBrun
Abstract: The Einstein-Maxwell equations on a smooth compact 4-manifold are reformulated as a purely Riemannian variational problem analogous to Calabi's variational problem for extremal Kahler metrics. Next, Seiberg-Witten theory is used to show that these two problems are in fact intimately related. Extremal Kahler metrics are then used to probe the limits of Seiberg-Witten curvature estimates. The arti… ▽ More
Submitted 9 May, 2008; v1 submitted 26 March, 2008; originally announced March 2008.
Comments: 21 pages, LaTeX2e. To appear in "The Many Facets of Geometry: a Tribute to Nigel Hitchin." Final version includes two new results, as well as many added references
MSC Class: 53C25; 57R57; 83C22
arXiv:hep-th/0103119 [pdf, ps, other]
hep-th
doi10.1088/0264-9381/18/16/319
Fake R^4's, Einstein Spaces and Seiberg-Witten Monopole Equations
Authors: Cihan Saclioglu
Abstract: We discuss the possible relevance of some recent mathematical results and techniques on four-manifolds to physics. We first suggest that the existence of uncountably many R^4's with non-equivalent smooth structures, a mathematical phenomenon unique to four dimensions, may be responsible for the observed four-dimensionality of spacetime. We then point out the remarkable fact that self-dual gauge… ▽ More
Submitted 15 March, 2001; originally announced March 2001.
Comments: 9 pages, Talk at the Second Gursey Memorial Conference, June 2000, Istanbul
Journal ref: Class.Quant.Grav. 18 (2001) 3287
arXiv:math/0002243 [pdf, ps, other]
math.DG
Seiberg-Witten invariants of non-simple type and Einstein metrics
Authors: Heberto del Rio Guerra
Abstract: We construct examples of four dimensional manifolds with Spin-structures, whose moduli spaces of solutions to the Seiberg-Witten equations, represent a non-trivial bordism class of positive dimension, i.e. the Spin-structures are not induced by almost complex structures. As an application, we show the existence of infinitely many non-homeomorphic compact oriented 4-manifolds with free fu… ▽ More
Submitted 28 February, 2000; originally announced February 2000.
Comments: 19 pages, LaTeX
MSC Class: 53C27;53C25
arXiv:hep-th/9909034 [pdf, ps, other]
hep-th
Solutions of the Einstein-Dirac and Seiberg-Witten Monopole Equations
Authors: Cihan Saclioglu
Abstract: We present unique solutions of the Seiberg-Witten Monopole Equations in which the U(1) curvature is covariantly constant, the monopole Weyl spinor consists of a single constant component, and the 4-manifold is a product of two Riemann surfaces of genuses p_1 and p_2. There are p_1 -1 magnetic vortices on one surface and p_2 - 1 electric ones on the other, with p_1 + p_2 \geq 2 p_1 = p_2= 1 being… ▽ More
Submitted 7 September, 1999; originally announced September 1999.
Comments: 22 pages. Rep. no: FGI-99-7
Journal ref: Class.Quant.Grav. 17 (2000) 485-495
arXiv:math/9803093 [pdf, ps, other]
math.DG math.AG math.GT
Weyl Curvature, Einstein Metrics, and Seiberg-Witten Theory
Authors: Claude LeBrun
Abstract: We show that solutions of the Seiberg-Witten equations lead to non-trivial lower bounds for the L2-norm of the Weyl curvature of a compact Riemannian 4-manifold. These estimates are then used to derive new obstructions to the existence of Einstein metrics. These results considerably refine those previously obtained using scalar-curvature estimates alone.
Submitted 15 April, 1998; v1 submitted 20 March, 1998; originally announced March 1998.
Comments: 17 pages. LaTeX2e. Revised version improves estimates, simplifies proofs, and gives cleaner applications
...
البته یک حالات زوری کوهن هم در منطق ریاضی وارد شده است که از جمله مثلاً اگر cohen forcing را بگردید، اینها را از جمله می گیرید:
arXiv:2508.12018 [pdf, ps, other]
math.LO
Dominating numbers at singular cardinals
Authors: Yusuke Hayashi
Abstract: …, a finite-support iteration of Cohen forcing of length yields . On the other hand, for , natural -cc posets force . ▽ More
Submitted 16 August, 2025; originally announced August 2025.
arXiv:2507.07746 [pdf, ps, other]
gr-qc
Metric reconstruction and the Hamiltonian for eccentric, precessing binaries in the small-mass-ratio limit
Authors: Zachary Nasipak
Abstract: …, using four different methods. The first two follow the work of Chrzanowski, Cohen, Kegeles, and Wald and reconstruct the metric perturbation from either or , leading to perturbations in the ingoing or outgoing radiation gauges. The other two methods build upon the work of Aksteiner, Andersson, and B{ä}ckdahl and reconstruct the metric perturbati… ▽ More
Submitted 10 July, 2025; originally announced July 2025.
Comments: 22 pages, 6 figures, 2 tables
arXiv:2503.14811 [pdf, ps, other]
math.LO
Forcing, genericity and CBERS
Authors: Filippo Calderoni, Dima Sinapova
Abstract: In this paper we continue the study of equivalence of generics filters started by Smythe in [Smy22]. We fully characterize those forcing posets for which the corresponding equivalence of generics is smooth using the purely topological property of condensation. Next we leverage our characterization to show that there are non-homogeneous… ▽ More
Submitted 18 March, 2025; originally announced March 2025.
Comments: 10 pages, comments are welcome
MSC Class: 03E15; 03E40
arXiv:2503.04471 [pdf, ps, other]
math.LO
The Horizontal Direction
Authors: Tristan van der Vlugt
Abstract: …. Specifically, we will compare consistency proofs from the classical Cichoń diagram with various well-known forcing notions to similar constructions generalised to the higher Cichoń diagram. We are especially interested in separation in a horizontal direction, that is, the consistency of and of… ▽ More
Submitted 6 March, 2025; originally announced March 2025.
Comments: 30 pages, survey article, submitted to RIMS kokyuroku
MSC Class: 03E17 03E35 03E55
arXiv:2502.10029 [pdf, ps, other]
math.LO math.GN
Weak Baumgartner axioms and universal spaces
Authors: Corey Bacal Switzer
Abstract: …and we show in particular that it fails in the Cohen and random models. This motivates several new classes of pairs of spaces which are ``very far from being homeomorphic" which we call ``avoiding", ``strongly avoiding", and ``totally avoiding". The paper concludes by studying these classes, particularly in the context of… ▽ More
Submitted 9 March, 2025; v1 submitted 14 February, 2025; originally announced February 2025.
Comments: 20 pages, submitted. Second version incorporates several recommendations from anonymous referees. In particular the terminology of "hating" etc has been changed
....
البته در رابطه با اینشتنیوم هم این 8 مقالات را دارید:
nucl-ex nucl-th
Decay spectroscopy of heavy and superheavy nuclei
Authors: Dieter Ackermann
Abstract: …the progress that has been made in recent years by employing the versatile tool park of Decay Spectroscopy After Separation (DSAS) for the heaviest isotopes from Z=99 (einsteinium) to Z=118 (oganesson). In addition, references to earlier reviews and the relevant papers, together with the major decay properties of all these isotopes are given. ▽ More
Submitted 29 January, 2025; v1 submitted 6 January, 2025; originally announced January 2025.
Comments: Review article, 135 pages, 32 figures
arXiv:2405.11839 [pdf, ps, other]
physics.atom-ph
Highly charged ions of heavy actinides as sensitive probes for time variation of the fine structure constant
Authors: V. A. Dzuba, V. V. Flambaum
Abstract: Highly charged ions of heavy actinides from uranium to einsteinium are studied theoretically to find optical transitions sensitive to the variation of the fine structure constant. A number of promising transitions have been found in ions with ionisation degree ~10. All these transitions correspond in single-electron approximation to the - tra… ▽ More
Submitted 20 May, 2024; originally announced May 2024.
Comments: 8 pages, 7 tables, 1 figure
arXiv:2301.03154 [pdf, ps, other]
physics.atom-ph
doi10.1103/PhysRevA.107.032805
Calculation of the hyperfine structure of Dy, Ho, Cf, and Es
Authors: Saleh O. Allehabi, V. A. Dzuba, V. V. Flambaum
Abstract: …of the configuration interaction (CI) method for open shells with a large number of valence electrons has been used to study two heavy atoms, californium (Cf, Z= 98) and einsteinium (Es, Z= 99). Motivated by experimental work to measure the hyperfine structure (HFS) for these atoms, we perform the calculations of the magnetic dipole HFS constants and ele… ▽ More
Submitted 8 January, 2023; originally announced January 2023.
Comments: 7 pages
Journal ref: Phys. Rev. A 107, 032805 (2023)
arXiv:1502.01096 [pdf, ps, other]
physics.atom-ph
Highly charged ions for atomic clocks and search for variation of the fine structure constant
Authors: V. A. Dzuba, V. V. Flambaum
Abstract: …). E.g., californium and einsteinium ions have largest known sensitivity to -variation while holmium ion looks as the most suitable ion for experimental study. We study the spectra of the ions and their features relevant to the use as frequency standards. ▽ More
Submitted 4 February, 2015; originally announced February 2015.
Comments: 5 pages, 4 figures, based on talk presented at TCP2014 conference, Takamatsu, Japan, 4 Dec. 2014
nucl-ex
Discovery of Scandium, Titanium, Mercury, and Einsteinium Isotopes
Authors: D. Meierfrankenfeld, A. Bury, M. Thoennessen
Abstract: Currently, twenty-three scandium, twenty-five titanium, forty mercury and seventeen einsteinium isotopes have been observed and the discovery of these isotopes is discussed here. For each isotope a brief synopsis of the first refereed publication, including the production and identification method, is presented.
Submitted 8 September, 2010; v1 submitted 26 March, 2010; originally announced March 2010.
Comments: This manuscript combines the manuscripts on Scandium (1003.5128), Titanium (0912.0139), Mercury (0912.0141), and Einsteinium (0912.4455), to be published in Atomic Data and Nuclear Data Tables
nucl-ex
Discovery of the Einsteinium Isotopes
Authors: A. Bury, A. Fritsch, J. Q. Ginepro, M. Heim, A. Schuh, A. Shore, M. Thoennessen
Abstract: Seventeen einsteinium isotopes have so far been observed; the discovery of these isotopes is discussed. For each isotope a brief summary of the first refereed publication, including the production and identification method, is presented.
Submitted 8 September, 2010; v1 submitted 22 December, 2009; originally announced December 2009.
Comments: This paper has been withdrawn by the authors. This manuscript has been combined with the discovery of Scandium, Titanium, and Mercury and can be found at arXiv:1003.5128v1 to be published in Atomic Data and Nuclear Data Tables
nucl-ex
Discovery of the Mercury Isotopes
Authors: D. Meierfrankenfeld, M. Thoennessen
Abstract: Forty mercury isotopes have so far been observed; the discovery of these isotopes is discussed. For each isotope a brief summary of the first refereed publication, including the production and identification method, is presented.
Submitted 8 September, 2010; v1 submitted 1 December, 2009; originally announced December 2009.
Comments: This paper has been withdrawn by the authors. This manuscript has been combined with the discovery of Scandium, Titanium, and Einsteinium and can be found at arXiv:1003.5128v1 to be published in Atomic Data and Nuclear Data Tables
nucl-ex
Discovery of the Titanium Isotopes
Authors: D. Meierfrankenfeld, M. Thoennessen
Abstract: Twentyfive titanium isotopes have so far been observed; the discovery of these isotopes is discussed. For each isotope a brief summary of the first refereed publication, including the production and identification method, is presented.
Submitted 8 September, 2010; v1 submitted 1 December, 2009; originally announced December 2009.
Comments: This paper has been withdrawn by the authors. This manuscript has been combined with the discovery of Scandium, Mercury, and Einsteinium and can be found at arXiv:1003.5128v1 to be published in Atomic Data and Nuclear Data Tables
عرض بنده ی حقیر اینجا این است که همانطوری که مثلاً لغت شناسان می فرمایند در الشّرق و الدیباج، لغت سرق از سره ی فارسی هم گرفته شده، یحتمل بعضی اشکال هم کنند که فشرده سازی استون-چک و بلکه اینشتینیوم هم برمی گردد به منزلت عقل در هندسه ی معرفت دینی که آیا مسائل مربوط به جدول تناوبی عناصر همچون ایرانیوم و اورانیوم و آذریوم و بلکه ابراهیمیوم و زنگزوریوم را هم چطور در این هندسه ها داریم و بلکه پاکستانیوم و هندوستانیوم و تاجیکستانیوم و ازبکستانیوم و قرقیزستانیوم و انگلستانیوم و کانادیوم یا کانادستانیوم و کالیفرنیوم و کالیفرنیاستانیوم و آمریکیوم و آمریکستانیوم و اوکراینیوم یا اوکراینستانیوم و استرالیوم و استرالیاستانیوم و همه و همه ی این عناصر مختلف را در مسائل هندسی و فشرده سازی استون-چک یا همان استان-چک را در الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه هم احتیاج دارد یا اینکه فشرده سازیهایی از قبیل استون-چک یک نقطه ای هم برای چنین هندسه های در الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه بالاتری که مثلاً حتی هندسه ی آراکلوف را هم در (infinite-adic) بینهایت- تایی های هندسی را هم در بر گیرند، آیا چقدر هم کفایت می کنند و ...؟ البته یحتمل بعضی اینجا اشکال هم کنند که حالا ما عنصر آراکلوفیوم را هم اگر حذف کنیم یا حتی زورش هم کنیم که حذف شود، مگر چطور هم می شود؟ و الله چه عرض کنم؟! یحتمل بعد بعضی حتی اشکال هم کنند که خوب مگر بجایش لس آلاموسیوم را هم حذف کنیم، بهتر نخواهد شد؟! و این در صورتی است که نه لس آلاموسیوم و نه آراکلوفیوم نیز هنوز از عناصر جدول تناوبی حتی بصورت پتانسیل هم خیلیها قبولش نداشته باشند و بلکه خواص و حتی ناورداهای هندسی مربوط به این عناصر را هم ندانیم باید چطور در مدل استاندارد ذرات فیزیک همراه ابرتقارنهایی و بلکه ابرریسمانهایی هم جای دهیم و .... البته بعضی هم یحتمل اشکال بفرمایند که اگر به یاری کردن امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم بیشتر می پرداختیم، حتی این همه دانشمندان هسته ای مان را نیز کسی جرات نمی کرد به شهادت هم برسانند و جرا که اصولاً دانشمندان را که هیچ قبیله ی وحشی ای هم باورش نمی شود که وقتی برایشان این همه سود دارد را به چه دلیلی هم به شهادت برسانند؟!
البته این یک روانشناسی ای را هم در شناخت ائمه ی اطهار علیهم السلام و حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب علیهما سلام و حضرت رسول اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلام می طلبد که حتی بیشتر هم در مورد دشمنانشان اعمال شود که بالاخره دشمنی با آنها برای چه هم بوده است؟ و تا آنجا که دیگر در کربلا آن جنایات فجیع رخ دهد و بلکه حتی به شهادت امام علی بن موسی الرضا هم بیانجامد و .... و امروزه هم می بینیم در فلسطین اشغالی دارد چه می گذرد؟ بشریت دارد به کجا می رود اینطور که در کوچه ها و خیابانها هم ولو شده و آزادانه برای خودش جولانی هم می دهد و ...؟ چه چیزهایی و بلکه چه تکینگیهایی است که حتی در کیهانشناسی هم سانسور شده اند که بشر را به این روز انداخته است؟ بعضی یحتمل بفرمایند تازه باید بیشتر هم سانسور شود که کار خرابتر از اینها هم نشود و بلکه مثلاً مردم حجاب و حیا و غیرت را هم بیشتر دریابند و بهتر سر مکتبخونه ها هم ظاهر شوند و ...! لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه
ذکر صلوات بر آن حضرت
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ اَلْحَسَنِ وَ وَصِیِّهِ وَ وَارِثِهِ اَلْقَائِمِ بِأَمْرِکَ وَ اَلْغَائِبِ فِی خَلْقِکَ وَ اَلْمُنْتَظِرِ لِإِذْنِکَ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ قَرِّبْ بُعْدَهُ وَ أَنْجِزْ وَعْدَهُ وَ أَوْفِ عَهْدَهُ وَ اِکْشِفْ عَنْ بَأْسِهِ حِجَابَ اَلْغَیْبَةِ وَ أَظْهِرْ بِظُهُورِهِ صَحَائِفَ اَلْمِحْنَةِ وَ قَدِّمْ أَمَامَهُ اَلرُّعْبَ وَ ثَبِّتْ بِهِ اَلْقَلْبَ وَ أَقِمْ بِهِ اَلْحَرْبَ وَ أَیِّدْهُ بِجُنْدٍ مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ مُسَوِّمِینَ وَ سَلِّطْهُ عَلَى أَعْدَاءِ دِینِکَ أَجْمَعِینَ وَ أَلْهِمْهُ أَنْ لاَ یَدَعَ مِنْهُمْ رُکْناً إِلاَّ هَدَّهُ وَ لاَ هَاماً إِلاَّ قَدَّهُ وَ لاَ کَیْداً إِلاَّ رَدَّهُ وَ لاَ فَاسِقاً إِلاَّ حَدَّهُ وَ لاَ فِرْعَوْنَ إِلاَّ أَهْلَکَهُ وَ لاَ سِتْراً إِلاَّ هَتَکَهُ وَ لاَ عَلَماً إِلاَّ نَکَّسَهُ وَ لاَ سُلْطَاناً إِلاَّ کَسَبَهُ وَ لاَ رُمْحاً إِلاَّ قَصَفَهُ وَ لاَ مِطْرَداً إِلاَّ خَرَقَهُ وَ لاَ جُنْداً إِلاَّ فَرَّقَهُ وَ لاَ مِنْبَراً إِلاَّ أَحْرَقَهُ وَ لاَ سَیْفاً إِلاَّ کَسَرَهُ وَ لاَ صَنَماً إِلاَّ رَضَّهُ وَ لاَ دَماً إِلاَّ أَرَاقَهُ وَ لاَ جَوْراً إِلاَّ أَبَادَهُ وَ لاَ حِصْناً إِلاَّ هَدَمَهُ وَ لاَ بَاباً إِلاَّ رَدَمَهُ وَ لاَ قَصْراً إِلاَّ خَرَّبَهُ [أَخْرَبَهُ] وَ لاَ مَسْکَناً إِلاَّ فَتَّشَهُ وَ لاَ سَهْلاً إِلاَّ أَوْطَأَهُ وَ لاَ جَبَلاً إِلاَّ صَعِدَهُ وَ لاَ کَنْزاً إِلاَّ أَخْرَجَهُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ
إِلَهِی عَظُمَ اَلْبَلاَءُ وَ بَرِحَ اَلْخَفَاءُ وَ اِنْکَشَفَ اَلْغِطَاءُ وَ اِنْقَطَعَ اَلرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ اَلْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ اَلسَّمَاءُ وَ أَنْتَ اَلْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ اَلْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ اَلْمُعَوَّلُ فِی اَلشِّدَّةِ وَ اَلرَّخَاءِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی اَلْأَمْرِ اَلَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِیباً کَلَمْحِ اَلْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اِکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ اُنْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلاَنَا یَا صَاحِبَ اَلزَّمَانِ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی اَلسَّاعَةَ اَلسَّاعَةَ اَلسَّاعَةَ اَلْعَجَلَ اَلْعَجَلَ اَلْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلطَّاهِرِینَ
مَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنکُمْ ۚ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ ﴿الحشر: ٧﴾
31 باب فیما جاء عن الرضا(ع)من الأخبار المجموعة
1 قَالَ الشَّیْخُ الْفَقِیهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَیْهِ الْقُمِّیُّ نَزِیلُ الرَّیِّ (قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ) حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِیدِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ قَالا حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا(ع)یَقُولُ صَدِیقُ کُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ
عیون اخبار الرضا، جلد 2، ص 24
https://lib.eshia.ir/86808/2/24
باب (31) آنچه از حضرت رضا 7 از اخبار مجموعه آمده است
1- پدرم علىّ و استادم ابن ولید به سند مذکور متن از حسن بن جهم روایت کردهاند که گفت: شنیدم ابو الحسن علىّ بن موسى الرّضا 7 مىفرمود:
دوست هر کس عقل اوست و دشمن او جهل و نادانى و حماقت اوست.
https://lib.eshia.ir/12732/2/3
1404/05/31
دکتر لاریجانی در گفتوگوی تفصیلی با رسانه KHAMENEI.IR مطرح کرد؛ایرانیها «تسلیمبشو» نیستند... نکتهی دوّم این است که یکی از عوامل مهم برای پایداری عبارت است از اینکه مردم از یک حدّاقلّی در زندگی برخوردار باشند. درست است که جنگ است، ولی بههرحال باید ادارهی امور زندگی مردم طوری باشد که بتوانند پایداری داشته باشند. این یکی از موضوعاتی است که الان ما داریم بحث میکنیم و فکر میکنم دولت و خود آقای رئیسجمهور هم خیلی به این مسئله مقیّدند و توجّه دارند و بخشی از عدالت را این میدانند. بنابراین، یک پایهای از نیازهای مردم باید بهخوبی تأمین بشود که این در شرایط غیر جنگ یک جور است، در شرایط جنگ هم جور دیگری است. این هم نکتهی دوّم است که به نظر من باید تمهید بشود. ....
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60963
اینکه می فرمایند مردم از یک حد اقلی برخوردار باشند، مسئله ای بسیار مهم است. بقول قدیمیها می فرمودند که بالاخره یک لقمه نان که پیدا می شود برای خوردن؛ و این است که با همین یک لقمه نانی هم که خودش باز یک فضلی نیز هست، یک کاری هم برای خدا بکن دیگر. و اما وقتی شکاف طبقاتی اشرافی و فقر آنقدر هم زیاد شود که غیر قابل تحمل گردد، این شکاف فقری- اشرافیگری می تواند تبدیل شود به یک دو قطبی و دوگانگی که هر کدام هم برای خودشان زندگی می کنند خصوصاً اگر این اشرافیگری را دولت هم داشته باشد که ایجادش کند. آیه ی مبارکه هم همین را می فرماید که این برای آن است که غنائم دولت توانگران را نیافزاید. و از آن طرف هم فقراء را باز هم ضعیفتر و فقیرتر نکند و ....
این دوگانگی و دو قطبی وقتی به بدترین وجوهی هم جلوه گر می شود که یک دو قطبی جهانی ای هم ایجاد شده باشد که یک طرفش ادعای کمونیستی و سوسیالیستی دارد، و یک طرف دیگرش هم ادعای ابرقدرتی جهانی امپریالیستی آنطور که یک موقعی انگلیس چنین بود و حالا آمریکا مدعی اش هم است. و این را فقط در سخنان حضرت آقا، حضرت ولی فقیه مد ظله العالی نیست که امروز هم فرمودند که آمریکا حتی به ایران می گوید باید حرف شنو باشد و بلکه گوش به فرمان او باشد! آمریکا از خدایش است که بر ایران مسلط شود همانطوری که اگر شما حتی آمریکا هم بروید، همین تسلط را همانجا هم می خواهد الا اینکه آمریکایی شده و همرنگ جماعتش شوید؛ و حتی آن وقت هم نژادپرستانشان باز هم به دیده ی تحقیر به شما می نگرند. دلیلش هم این است که از خدایش است که چنین شود واما خدایش هم خدایی فرعونی و از نوع انا ربکم الاعلی است. جور دیگری بلد نیست! و جواب اینها را کمونیستها و سوسیالیستها و مارکسیستها هم یحتمل بعضی اشکال کنند که خوب می دهند، ولی خودشان هم توی وضعیت نابسامان کشورهای خودشان آیا چقدر مانده باشند؛ و الله اعلم.
این یک دو قطبی و دوگانگی عجیبی را در کشور ایجاد می کند وقتی فقر و اشرافیگری بیجا هم در آن حکمفرما شود چرا که امپریالیسم و کمونیسم دو نوع از حدودی از جوابهایی هستند به یک مسئله ای که نظام طبقاتی کشورها را از روی عقلانیت و اسلام هم می خواهد مسائلش را حل کند و وقتی مشکلات عدیده هم شدند، چه در کمونیسم و چه در امپریالیسم نمی توانند این شکافهای طبقاتی را درست برطرف کنند. علم را برای چه می خواهید؟ برای اینکه به مدینة النبی حضرت رسول هم برسیم دیگر تا آنگاه کل جهان را هم مدینة النبی کنیم. ولی مسئله چیست؟ علم را می خواهد که طغیان هم کند و لذا نمی تواند هم به مدینة النبی برسد:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ ﴿٣﴾ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿٥﴾ کَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَىٰ ﴿٦﴾ أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ ﴿٧﴾ إِنَّ إِلَىٰ رَبِّکَ الرُّجْعَىٰ ﴿٨﴾ أَرَأَیْتَ الَّذِی یَنْهَىٰ ﴿٩﴾ عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰ ﴿١٠﴾ أَرَأَیْتَ إِن کَانَ عَلَى الْهُدَىٰ ﴿١١﴾ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَىٰ ﴿١٢﴾ أَرَأَیْتَ إِن کَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ ﴿١٣﴾ أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ یَرَىٰ ﴿١٤﴾ کَلَّا لَئِن لَّمْ یَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِیَةِ ﴿١٥﴾ نَاصِیَةٍ کَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ﴿١٦﴾ فَلْیَدْعُ نَادِیَهُ ﴿١٧﴾ سَنَدْعُ الزَّبَانِیَةَ ﴿١٨﴾ کَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِب ۩ ﴿١٩﴾
و لذا راه عبادت خدا را هم سد می کند: ارایت الذی ینهی. راه علم و کسب آن هم خود به خودی سد می شود حتی وقتی ریاضی فیزیک خیلی پیشرفته ای را هم دارا باشید و به نظریه های پیشرفته ای هم مثل مدل استاندارد ذرات فیزیک همراه ابرتقارنها و ابرریسمانهایی هم رسیده باشد. ولی باز هم نداند که می خواهد با این همه علمش چه کند آنچنان که راه به حکمت الهی و از آنجا هم به ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی را نیز آیا چطور می تواند بیابد و ...؟! این است که می خواهد اقل کم همانقدری که خودش هم عقلش می رسد تا همانجا هم راه عبادت خدا را ببندد که کسی به کارش هم کاری نداشته باشد و هر کار دلش خواست هم بکند. رهبر یک کشوری دیگر را هم ببینید که تهدید می کند و بلکه به صهیوینستها هم کمک می کند که سایتهای هسته ای ما را هم بمباران کند و رهبری را تهدید هم می کند که جایت را هم بلدیم، ولی در عین حال مثل اینکه فراموشکار و آلزهایمر هم گرفته است که داری چه غلطی می کنی؟ جایزه ی صلح نوبل هم می خواهی؟! خیلی دیر شد. بدوم بلکه برسم به آخرهای نماز. دیشب که دیر رسیدیم و سخنرانی هم نزدیک تمام شدن بود و درهای مسجد هم لذا بسته بودند و .... دیر شد، دیر شد. بنده رفتم نماز. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد وآل محمد وتقبل شفاعته و ارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و المستشهدین بین یدیه.