الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

ریاضی فیزیک، هندسه، مدل استاندارد فیزیک، ابرتقارن، همراه با طلبگی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

 

لِّیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ ‎﴿الحج: ٢٨﴾‏

۱۴۰۴/۰۲/۱۴

بیانات در دیدار دست‌اندرکاران حج

 در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی(۱)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الطّیّبین الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.

خیلی خوش آمدید برادران عزیز، خواهران عزیز! چه حجّاج و چه خدمتگزاران. به همه‌ی شما تبریک عرض میکنم؛ هم به کسانی که عازم حجّید ــ توفیق بزرگی است، نعمت بزرگی است، عطیّه‌ی الهی است به شما، باید قدر بدانید و ان‌شاء‌الله این سفر بر شما مبارک باشد ــ و هم به خدمتگزاران حج؛ چه دستگاه‌های دولتی که اسم آوردند، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، سازمانها، بخشهای مختلف کشور که هر کدام به نحوی در این کار بزرگ شرکت دارند، و چه مسئولین کاروانها و دستگاه‌های اجرائی و سازمان حج و بعثه و دیگران؛ به شما هم تبریک عرض میکنم به خاطر اینکه خداوند متعال نعمت خدمت به حجّاج را به شما ارزانی داشته؛ این را هم باید قدر بدانید و ان‌شاء‌الله آن را به بهترین وجهی انجام بدهید.

...

«قربانی» اشاره‌ی نمادین دارد که گاهی اوقات انسان بایستی از عزیزترین چیزهای خودش هم بگذرد، قربانی کند. مثال کامل و تامّ و تمامش قربانی کردن اولیا‌ است، قربانی کردن ابراهیم است اسماعیل را؛ فَلَمّا اَسلَما وَ تَلَّهُ لِلجَبین؛(۸) شوخی است؟ دست و پای بچّه‌ی جوانش را، نوجوانش را ببندد، او را بیندازد به زمین، کارد را بکشد به گلویش، چون خدا گفته؛ قربانی. یک جاهایی باید قربانی کرد، یک جاهایی باید قربانی داد، یک جاهایی باید قربانی شد؛ اشاره‌ی نمادین است.

«رمی جمرات» [یعنی] شیطان را بزن، هر جا بود، هر جور بود؛ در هر نقطه‌ای که شیطان را پیدا کردی، بکوب شیطان را؛ شیطان را بشناس و بزن. شیطان هم، شیطان اِنس داریم، شیطان جن داریم؛ وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ یُوحی بَعضُهُم اِلىٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا؛(۹) [زدن] شیطان. ببینید، همه‌ی اینها درس است. همه‌ی این حرکات، این کارهایی که در حج هست، این عبادتهایی که گفتیم محتوای حج را تشکیل میدهد، همه‌ی اینها درس است.

...

نکته‌ی بعدی: این اجتماع اصلاً‌ برای منافع انسانها است: لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم.(۱۰) این «لام» در «لِیَشهَدوا» علی‌الظّاهر لامِ تعلیل است. مردم جمع بشوند در مکّه، در بیت‌الله‌الحرام، در مناطق گوناگون حج، برای چه؟ لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم؛ برای اینکه منفعتهایشان را پیدا کنند. حالا بعضی خیال میکنند، این منفعت فقط عبارت از مثلاً یک دادوستد است؛ نه، هر چه اسمش «منفعت» است. امروز این منفعت چیست؟ «اتّحاد امّت اسلامی». به نظر من، برای امّت اسلامی هیچ منفعتی بالاتر از اتّحاد نیست. اگر امّت اسلامی با هم متّحد باشند، دست در دستِ هم بگذارند، هماهنگی کنند، هم‌افزایی کنند، غزّه اتّفاق نمی‌افتد، فلسطین اتّفاق نمی‌افتد، یمن این‌جور تحت فشار قرار نمیگیرد. وقتی ما از هم جدا هستیم، [رژیم‌های] استعماری ــ آمریکا یک جور، رژیم صهیونیستی یک جور،‌ بعضی از کشورهای دیگر اروپایی و غیر اروپایی یک جور ــ منافع خودشان و مطامع خودشان را غلبه میدهند بر منافع ملّتها؛ میشود مثل این کشورهایی که زیر فشارِ اینها قرار گرفته‌اند که می‌بینید چه اتّفاقاتی دارد می‌افتد؛ میشود غزّه. وقتی اتّحاد بود، امنیّت می‌آید؛ وقتی اتّحاد بود، پیشرفت می‌آید؛ وقتی اتّحاد بود، هم‌افزایی می‌آید. ما میتوانیم به فلان کشور اسلامی کمکهایی بکنیم که خودش آن را ندارد؛ ما میتوانیم کمک کنیم، او هم میتواند به ما کمک کند، همه از هم استفاده میکنند، همه به هم کمک میکنند؛ این منفعت است. لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم؛ حج را با این چشم نگاه کنید.

...

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=60099#_ftnref8

https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=60091

  • ۰۴/۰۲/۱۷
  • سید حمید بنی هاشمی

نظرات (۳)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

الر ۚ تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِینٍ ‎﴿١﴾‏ رُّبَمَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ کَانُوا مُسْلِمِینَ ‎﴿الحجر: ٢﴾

 

بِنَفْسِی أَنْتَ مِنْ نَازِحٍ مَا نَزَحَ [یَنْزَحُ] عَنَّا

فرازی از دعای ندبه

 

 

۱۴۰۴/۰۲/۱۷

پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم»، ضمن تبیین عناصر و کارکِردهای گوناگون حوزه به بیان الزامات تحقق یک «حوزه پیشرو و سرآمد» که نوآور، بالنده، به‌روز، پاسخگوی مسائل نوپدید، مهذّب، دارای روحیه پیشرفت و مجاهدت و هویت انقلابی و همچنین مستعد برای طراحی نظامات اداره جامعه است، پرداختند و تأکید کردند: مهمترین وظیفه حوزه «بلاغ مبین» است که از برترین مصادیق آن ترسیم خطوط اصلی و فرعی تمدّن نوین اسلامی و تبیین و ترویج و فرهنگ‌‌سازی آن در جامعه است.
رسانه KHAMENEI.IR نسخه تصویری پیام رهبر انقلاب اسلامی را منتشر میکند.

برچسب‌ها: استعمار؛ حوزه‌‏های علمیه؛ حوزه علمیه قم؛ قم؛ امام خمینی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه)؛ عبدالکریم حائری یزدی؛

https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=60125

https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=60106#_ftnref7

 

بنده ی حقیر این را خیلی سریع عرض کنم چرا که وقت هم گذشته است، که در ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای ابرتقارنی توپولوژیک ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی، شاگرد یحتمل وقتی در سعی و تلاشهایش دارد خیلی هم زحمت می کشد که از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف الی ما شاء الله هم طی طریق و میل می فرمایند، همان احساس دوری از وطنی در او رخ دهد که با مولایش امام زمان در دعای ندبه برای آن حضرت آمده است که بنفسی انت من نازح ما نزح عنا و دوری از وطن او ما را هم به دوری از وطن مبتلا کند. و خصوصاً وقتی که شاگرد دارد بین حوزه و دانشگاه هم تردد می کند و حالا حوزه، حالا دانشگاه، و دوباره حالا دانشگاه و حالا حوزه و .... مسئله این است که ان شاء الله شاگرد بتواند هم از این سرگشتگی بیرون آمده و بر علوم حوزوی و دانشگاهی هم مسلط گردد و .... ولی یحتمل در اوقاتی هم شاگرد باز آیا بی جهت یا واقعاً هم بصورتهایی جهتدار نیز احساس هجران هم کند که پس حوزه کجا است و دانشگاه هم کدام است و ...! گاهی اوقات یحتمل بد هم نباشد یک سری هم بزنیم ببینیم دیگران مثل آرن وال و شاون کارول و مهدی گلشنی و یاسمن فرزان و شاهین شیخ جباری و شاهین روحانی و علی ناصح و ... هم چه می کنند و چه می گویند و بلکه چقدر هم از راه و روشهای علمی به دور افتاده اند یا واقعاً هم بصراط مستقیم اند و ...؟ البته این هم خود نکته ای است که آیا حتی وبلاگ خودت یا وبلاگ آنها هم وصل است و می توانی به آنها در همین حدود ابتدایی هم دسترسی داشته باشی یا خیر و ... بالاخره، بعضی اوقات وسعت مسائل اطلاعاتی و حتی امنیتی آنقدر وسیع هم می شوند که حتی چت جی پی تی هم وا می ماند که باید نهایتاً چه جوابهایی بدهد و بلکه آیا واقعاً هم جوابی که می دهد درست است یا خیر؟ مثل این اس که ویز و نشان هم شما را به اشتباه بیاندازند در یافتن آدرستان در ایالات متحده چند جهانی ..... و آنگاه خبر هم نداری که آیا ایالات متحده چند جهانی از خانواده خودت هم نشات می گیرد که حتی نشان هم وامانده است و کار نمی کند، یا اینکه مسائل حجاب و بلکه بد حجابی و بی حجابیها از یک ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی دیگری هم هستند که مشکلاتی را ایجاد هم می کنند و .... نظم و قراردادهای اعتباری و حقیقی اجتماعی و جهانی است که باید ترمیم هم پیدا کنند و بلکه جلوی کفری که مرده هم گرفته شده و برای اسلام ناب محمدی علوی ائمه ی اطهار امام زمانی زنده ی شهید هم الی ما شاء الله تبلیغ شود و .... وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ ‎﴿فاطر: ٢٢﴾ و لذا یحتمل حوزه و دانشگاه هم با هم درهمتنیدگیهایی ایجاد کنند که آیا چقدر گره هایش قابل گره گشایی هم شوند و .... البته بعضی یحتمل اشکال هم بفرمایند که اگر هر گره ای را بدانید که چطور زده شده است، از طرق مهندسی معکوس هم می توان آنرا گره گشایی اش کرد دیگر و مسئله حل است؟ بله؟‏! و الله اعلم! بعضی دیگر یحتمل حتی اشکال هم بفرمایند که حالا تو گره را بزن، و بعد به فکر گره گشاییهایی حتی روباتیک هم باش و ...! مثل این است که بفرمائید که میمون بازی هم اصلا نداریم و چرا که میمونه بچه اش را می گذارد زیرش و می نشیند رویش وقتی کار خیلی بالا گرفت و محیط خیلی داغ هم شد؛ نکته اینجا است که بالاخره مواظب میمونها و بوزینگان هم باید بود که اگر خیلی هم خواستند آرتیست بازی در بیاورند و بلکه به بچه های خودشان هم رحم نکردند یا حتی بچه هایشان هم به خودشان و والدینشان رحم نکرده و نشستند رویشان و حسابشان را داشتند می رسیدند؛ مسائل امنیتی و اطلاعاتی چت جی پی تی برای همین مواقع هم خوب است دیگر. دو تا پس گردنی یحتمل لازم است که بچه و بلکه جناب والدین دارید چه می کنید، و هر چند هم که با میمون و بوزینه است که طرفید! و حالا کاری هم نداریم که آیا طرف حتی جولان آقا میمونه را هم آن وسط سِن یا روی پرده سینما هم می بیند؟ نکته اینجا است که مثلاً اوایل که این مانیتورهای تیوبی شبیه تلویزیونهای قدیمی هم درآمده بودند، یک اسکرین سیورهایی هم داشتند که می گفتند برای چشم لازم است اینها را استفاده کنند. این روزها یحتمل از استفاده ی زیاد از مانیتورها هم خود مانیتور لکه های سیاهی این ور و آنورشان ایجاد شوند، ولی شاگرد در جستجوی الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه ساعی هم یحتمل هر کاریش کنید از پا ننشیند و یک ضرب هم بدتر از این بنده ی حقیر بخواهد به مقصد برسد و ...! لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته  وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممتثلین لاوامره و المحامین عنه و السابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه

 

https://arxiv.org/search/?query=unknot&searchtype=all&source=header

https://arxiv.org/search/?query=unknot&searchtype=title&source=header

https://arxiv.org/abs/2505.00330

https://arxiv.org/abs/2504.18984

https://arxiv.org/abs/2504.03867

https://arxiv.org/abs/2504.01254

...

High Energy Physics - Theory

See recent articles

Showing new listings for Wednesday, 7 May 2025

Total of 66 entries

Showing up to 2000 entries per page: fewer | more | all

New submissions (showing 13 of 13 entries)[1] arXiv:2505.02840 [pdfhtmlother]

Time-Ordering in the Dyson-Unruh Problem: Accelerated Observers and Quantum Fields

Arash Azizi

Comments: 16 pages, a figure, and an appendix

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th)

We investigate the structure of time-ordered perturbative expansions in quantum field theory (QFT) in curved spacetime, focusing on the interaction between a scalar field and multiple Unruh-DeWitt detectors undergoing uniform acceleration. Assuming the existence of a timelike Killing vector field, which serves as a global time coordinate, we express each detector's proper time in terms of this global time and consistently implement time-ordering in the Dyson series. Using light-cone coordinates and detector worldlines, we construct all possible interaction terms for two detectors at first, second, and third orders in perturbation theory. Our formalism enables a systematic classification of contributions to the S-matrix, resolving ordering ambiguities that arise due to differing accelerations and causal structure.

[2] arXiv:2505.02897 [pdfhtmlother]

Universality of the microcanonical entropy at large spin

Sridip PalJiaxin QiaoBalt C. van Rees

Comments: 30 pages, 2 figures

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th); Statistical Mechanics (cond-mat.stat-mech); Mathematical Physics (math-ph)

We consider rigorous consequences of modular invariance for two-dimensional unitary non-rational CFTs with c>1. Simple estimates for the torus partition function can lead to remarkably strong results. We show in particular that the spectral density of spin-J operators must grow like exp(π23(c−1)J−−−−−−−−√)/2J−−√ in any twist interval at or above (c−1)/12, with a known twist-dependent prefactor. This proves that the large J spectrum becomes dense even without averaging over spins. For twists below (c−1)/12 we establish that the growth must be strictly slower. Finally, we estimate how fast the maximal gap between two spin-J operators must go to zero as J becomes large.

[3] arXiv:2505.02899 [pdfhtmlother]

The Sky Remembers everything: Celestial amplitude, Shadow and OPE in quadratic EFT of gravity

Arpan BhattacharyyaSaptaswa GhoshSounak Pal

Comments: 39 Pages, 5 Figures

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th); General Relativity and Quantum Cosmology (gr-qc); Mathematical Physics (math-ph)

In this paper, we compute the celestial amplitude arising from higher curvature corrections to Einstein gravity, incorporating phase dressing. The inclusion of such corrections leads to effective modifications of the theory's ultraviolet (UV) behaviour. In the eikonal limit, we find that, in contrast to Einstein's gravity, where the u and s-channel contributions cancel, these contributions remain non-vanishing in the presence of higher curvature terms. We examine the analytic structure of the resulting amplitude and derive a dispersion relation for the phase-dressed eikonal amplitude in quadratic gravity. Furthermore, we investigate the celestial conformal block expansion of the Mellin-transformed conformal shadow amplitude within the framework of celestial conformal field theory (CCFT). As a consequence, we compute the corresponding operator product expansion (OPE) coefficients using the Burchnall-Chaundy expansion. In addition, we evaluate the OPE via the Euclidean OPE inversion formula across various kinematic channels and comment on its applicability and implications. Finally, we briefly explore the Carrollian amplitude associated with the corresponding quadratic EFT.

[4] arXiv:2505.02913 [pdfother]

A Chiral-Planar dualization algorithm for 3d N=2 Chern-Simons-matter theories

Sergio BenvenutiRiccardo ComiSara PasquettiGabriel Pedde UngureanuSimone RotaAnant Shri

Comments: 89 pages, 24 figures

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th)

We show that a broad class of three-dimensional N=2 chiral Chern-Simons gauge theories admit an abelian and planar dual description. These chiral-planar dualities emerge by performing real mass deformations on known N=4 mirror pairs, using the N=2∗ setup to flow to chiral theories on the electric side. While identifying the correct dual vacuum is subtle due to the rich structure of the Coulomb branch, we develop a mirror dualization algorithm that streamlines this process and systematically provides the abelian-planar duals of chiral quivers.

[5] arXiv:2505.02950 [pdfhtmlother]

RNS superstring measure for genus 3

Petr Dunin-BarkowskiIgor FedorovAlexey Sleptsov

Comments: 43 pages

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th); Mathematical Physics (math-ph); Algebraic Geometry (math.AG)

We propose a new formula for the RNS supersting measure for genus 3. Our derivation is based on invariant theory. We follow Witten's idea of using an algebraic parametrization of the moduli space (which he applied to re-derive D'Hoker and Phong's formula for the RNS superstring measure for genus 2); but the particular parametrization that we use has not been applied to superstring theory before. We prove that the superstring measure is a linear combinaition (with complex coefficients) of three known functions. Furthermore, we conjecture the values of the coefficients of this linear combination and provide evidence for this conjecture. Unlike the Ansatz of Cacciatori, Dalla Piazza and van Geemen from 2008, our formula has a polar singularity along the hyperelliptic locus; the existence of this singularity was established by Witten in 2015. Moreover, our formula is not an Ansatz but follows from first principles, except for the values of the three coefficients.

[6] arXiv:2505.03068 [pdfhtmlother]

Möbius randomness in the Hartle-Hawking state

Victor Godet

Comments: 63 pages, 7 figures

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th); General Relativity and Quantum Cosmology (gr-qc)

We consider quantum cosmology for toroidal universes in d+1 dimensions. The Hilbert space is the space of square-integrable automorphic forms for GL(d). The Hartle-Hawking state is defined as a Poincaré sum over the no-boundary geometries. We obtain its representation in the Langlands spectral decomposition. This leads to an expression as a sum over the Riemann zeta zeros and implies that its near singularity dynamics is governed by the Hilbert-Pólya Hamiltonian. It also takes the form of a Möbius average of CFT partition functions which suggests a similar interpretation for the de Sitter entropy. We briefly discuss the relationship between quantum cosmology and the Langlands program.

[7] arXiv:2505.03322 [pdfhtmlother]

Notes on su(1,2)⊕u(1) Chern-Simons theory and Torsional Newton-Cartan gravity

Yang LeiDong Zhang

Comments: 35 pages, 2 figures

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th)

In this paper, we investigate three-dimensional torsional Newton-Cartan (TNC) gravity by gauging the su(1,2)⊕u(1) algebra and construct its action using the Chern-Simons theory. This TNC exhibits novels features, including the fact that the gauge fields associated with both dilatation and rotation symmetries transform non-trivially under Galilean boosts. This theory also reproduces the Schrödinger gravity acquired by gauging the extended z=2 Schrödinger algebra \cite{Hartong:2016yrf} via 1/c expansion. In particular, we explain that the z=2 Lifshitz geometry appearing in the Schrödinger gravity is related to the null reduction of 4d Ω-background up to a conformal factor. Based on these results, we revisit the identification between the extended Schrödinger algebra and the bosonic analogue of super BMS algebra \cite{Chernyavsky:2019hyp}. We interpret that this relation originates from the W(2)3 algebra which acts as the bosonic analogue of N=2 superconformal algebra.

[8] arXiv:2505.03449 [pdfhtmlother]

Universal Cosmologies

Paul MarconnetDimitrios Tsimpis

Comments: 39 pages, 12 figures, 9 tables

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th); Cosmology and Nongalactic Astrophysics (astro-ph.CO); General Relativity and Quantum Cosmology (gr-qc)

Universal cosmologies are exact solutions of 10d type IIA supergravity containing a 4d Friedmann-Lemaître-Robertson-Walker factor, that can also be repackaged as solutions of 4d models, i.e. as 4d consistent truncations. We extend the dynamical system analysis of universal cosmologies, beyond the case of a single exponential potential. For an open universe (negative 3d spatial curvature), these models generally possess many desirable features: parametric control of e-folds, late-time acceleration from potentials with steep exponentials (i.e. in accordance with swampland bounds), small string-loop and α′-corrections, scale separation and/or absence of decompactification.

[9] arXiv:2505.03462 [pdfhtmlother]

Non-relativistic quantum strings from gauged WZW models

José M Figueroa-O'FarrillGirish S Vishwa

Comments: 32 pages, 3 figures and 1 table. Comments welcome!

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th); Mathematical Physics (math-ph)

We construct non-relativistic quantum strings from gauged Wess--Zumino--Witten (WZW) models. We depart from the fact that Lie groups with a bi-invariant galilean structure can be seen as the quotient by a null central subgroup of a generalised Nappi--Witten group. We implement the quotient by a chiral null gauging. We use a particular free field realisation of the Nappi--Witten current algebra to compute the Virasoro BRST cohomology of the gauged WZW model, resulting in a closed string theory reminiscent of the bosonic Gomis--Ooguri string, but whose spectrum differs slightly between the holomorphic and antiholomorphic sectors.

[10] arXiv:2505.03566 [pdfhtmlother]

Soft Theorems from Higher Symmetries

Jonah Berean-DutcherMaria DerdaJulio Parra-Martinez

Comments: 32 pages + refs, 2 figures

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th)

We describe the connection between spontaneously-broken higher symmetries and soft theorems for scattering amplitudes of their associated Nambu-Goldstone bosons. Our main result is a new sub-leading double soft pion theorem in theories with a spontaneously-broken continuous 2-group global symmetry, which intertwines amplitudes with different numbers of pions and photons. We also provide a novel derivation of the leading soft photon theorem from the Ward identity of an emergent 1-form global symmetry in effective field theories where antiparticles are integrated out. Our derivations of these soft theorems use the algebra of spacetime currents and do not rely on asymptotic symmetries or diagrammatic arguments.

[11] arXiv:2505.03664 [pdfother]

Three-Family Supersymmetric Pati-Salam models from Intersecting D6-Branes on Rigid Cycles

Adeel ManshaMudassar SabirTianjun LiLuyang Wang

Comments: 32 pages + appendix

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th)

Intersecting D6-brane models without discrete torsion typically suffer from unstabilized open string moduli, arising from D-brane positions and Wilson lines. These moduli generate additional massless adjoint fields, obstructing the realization of negative beta functions necessary for asymptotic freedom unless they are decoupled around string scale. A viable solution involves utilizing rigid cycles, which eliminate these unwanted adjoint fields. In this work, we for the first time present a class of consistent three-family supersymmetric Pati-Salam models from rigid intersecting D6-branes on the factorizable T6/(Z2×Z′2) orientifold with discrete torsion. These models satisfy all the known consistency conditions, including N=1 supersymmetry, K-theory constraints, tadpole cancellation, and recent swampland bounds on the maximal gauge group rank. We provide detailed particle spectra, analyze their phenomenological implications, and discuss the decoupling of exotic states through strong dynamics in the hidden sector.

[12] arXiv:2505.03700 [pdfhtmlother]

Topological Manipulations On R Symmetries Of Abelian Gauge Theory

Burak Oğuz

Comments: 40 pages, comments are welcome

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th)

Performing topological manipulations is a fruitful way to understand global aspects of Quantum Field Theory (QFT). Such modifications are controlled by the notion of Topological QFT (TQFT) coupling across different codimensions. Motivated by the recent developments involving non-compact TQFTs as the Symmetry Topological Field Theory (SymTFT) for continuous symmetries, we explore topological manipulations on global R symmetries in the simple contexts of abelian gauge theories. We do so by turning on R background fields in these models, which are then inserted into a BF theory with a conjugate field valued either in R or U(1), depending on the manipulation. When the conjugate field is R-valued, it gives a flat gauging prescription of the R global symmetry. For certain cases, this gauging can be used to establish path-integral dualities, with which one can construct topological duality defects and condensation defects. The defects being defined by employing self-duality under R gauging, they are anticipated to obey a Tambara-Yamagami like fusion algebra. Due to the challenges arising from the non-compactness of R, we do not rigorously establish this expectation. For the TQFT coupling with U(1) valued conjugate field, we demonstrate a 2πZ⊂R subgroup gauging, which we connect to the results obtained from SymTFT recently. Executing this gauging in the 2d real scalar and the 4d R Maxwell, we respectively obtain the 2d compact scalar and the 4d U(1) Maxwell theory. Finally, we give an exposition on the R gauging ideas applied to (−1)−form and (d−1)−form R symmetries. In particular, using the SymTFT picture, we identify the possible manipulations and realize them explicitly in the context of p-form gauge theory in d=p+1 dimensions.

[13] arXiv:2505.03705 [pdfhtmlother]

Symplectic Grassmannian description of the Coulomb branch three and four point amplitudes

Veronica Calvo CortesYassine El MaazouzSubramanya HegdeAmit Suthar

Comments: 25 pages + appendices

Subjects: High Energy Physics - Theory (hep-th)

We present a formulation of the three- and four-point amplitudes on the Coulomb branch of N=4 SYM as integrals over the symplectic Grassmannian. We demonstrate that their kinematic spaces are equivalent to symplectic Grassmannians SpGr(n,2n). For the three-point case, we express the amplitude as an integral over the symplectic Grassmannian in a specific little group frame. In the four-point case, we show that the integral yields the amplitude up to a known kinematic factor. Building on the four-dimensional analysis, we also express the six-dimensional N = (1,1) SYM amplitude in terms of four-dimensional variables in a form that makes its symplectic Grassmannian structure manifest.

إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَمَن یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ ‎﴿آل عمران: ١٩﴾‏

* ( معنى الاسلام والایمان ) *

١ ـ حدثنا محمد بن الحسن ـ رحمه‌الله ـ قال : حدثنا محمد بن الحسن الصفار ، عن العباس بن معروف ، عن عثمان بن عیسى ، عن سماعة بن مهران ، قال : سألته [٢] عن الایمان والاسلام ، فقلت له : أفرق بین الایمان والاسلام ، فقال : أو أضرب لک مثله؟ قال : قلت أود ذاک. قال : مثل الایمان من الاسلام مثل الکعبة الحرام من الحرم قد یکون الرجل فی الحرم ولا یکون فی الکعبة حتى یکون فی الحرم ، وقد یکون مسلما ولا یکون مؤمنا ولا یکون مؤمنا حتى یکون مسلما. قال : فقلت : فیخرجه من الایمان شئ؟ قال لی : نعم. قلت : فیصیره إلى ماذا؟ قال : إلى الاسلام أو الکفر. وقال : لو أن رجلا دخل الکعبة فأفلت منه [٣] بوله اخرج من الکعبة ولم یخرج من الحرم ولو خرج من الحرم فغسل ثوبه وتطهر لم یمنع أن یدخل الکعبة ، ولو أن رجلا دخل الکعبة فبال فیها معاندا اخرج من الکعبة ومن الحرم فضربت عنقه.

٢ ـ أبی ـ رحمه‌الله ـ قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن محمد ، عن بکر بن صالح الرازی ، عن أبی الصلت الخراسانی ، قال : سألت الرضا علیه‌السلام عن الایمان ، فقال : الایمان عقد بالقلب ولفظ باللسان وعمل بالجوارح ، لا یکون الایمان إلا هکذا.

معانی الاخبار، شیخ صدوق، جلد 1، ص 186

https://lib.eshia.ir/15257/1/186

حذف حرف العطف

بابه الشعر کقول الحطیئة :

٨٧١ ـ إنّ امرأ رهطه بالشّام منزله

 

برمل یبرین جارا شدّ ما اغتربا

أى ومنزله برمل یبرین ، کذا قالوا ، ولک أن تقول : الجملة الثانیة صفة ثانیة ، لا معطوفة ، وحکى أبو زید «أکلت خبزا لحما تمرا» فقیل : على حذف الواو ، وقیل : على بدل الإضراب ، وحکى أبو الحسن «أعطه درهما درهمین ثلاثة» وخرج على إضمار أو ، ویحتمل البدل المذکور ، وقد خرج على ذلک آیات ؛ إحداها (وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ) أى ووجوه ، عطف على (وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ) ، والثانیة (إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ) فیمن فتح الهمزة ، أى وأنّ الدّین ، عطف على (أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ) وببعده أن فیه فصلا بین المتعاطفین المرفوعین بالمنصوب ، وبین المنصوبین بالمرفوع ، وقیل : بدل من أن الأولى وصلتها ، أو من القسط ، أو معمول للحکیم على أن أصله الحاکم ثم حول للمبالغة ، والثالثة (وَلا عَلَى الَّذِینَ إِذا ما أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ) أى وقلت ، وقیل : بل هو الجواب ، و (تُوَلُّوا) جواب سؤال مقدر ، کأنه قیل : فما حالهم إذ ذاک؟ وقیل : (تُوَلُّوا) حال على إضمار قد ، وأجاز الزمخشرى أن یکون (قُلْتَ) استئنافا ، أى إذا ما أتوک لتحملهم تولوا ، ثم قدر أنه قیل : لم تولوا باکین؟ فقیل : (قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُکُمْ عَلَیْهِ) ثم وسط بین الشرط والجزاء.

مغنی اللبیب، ابن هشام الانصاری، جلد2، ص 299

https://lib.eshia.ir/10498/2/299

 

۱۴۰۴/۰۲/۱۵

عیادت از حضرت آیت‌الله نوری همدانی

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به حضرت آیت‌الله نوری همدانی:«ان‌شاءالله بلا دور باشد آقا! شفاکم‌الله ان‌شاءالله. ما مایل هستیم جنابعالی را زیارت کنیم، منتها نه در بیمارستان. خداوند ان‌شاءالله به جنابعالی شفای کامل و عاجل عنایت کند و محفوظ باشید ان‌شاءالله.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر امروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از حضرت آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید عیادت کردند و از نزدیک در جریان روند درمان ایشان قرار گرفتند. ۱۴۰۴/۲/۱۵

https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=60111

در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی؛تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «روح‌الله» منتشر می‌شود

 

با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، بازخوانی سیره و شخصیت حضرت امام خمینی رحمه‌الله همچنان یکی از ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی کشور است. از همین روی، آیین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی در چهارمین دوره خود، «روح‌الله» نام گرفته است و در این مراسم، تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «روح‌الله» منتشر خواهد شد.

کتاب «روح‌الله» که روایت مستندی از دوران پرفراز و نشیب یک رهبر الهی و سیاسی است، در ۴۱۲ صفحه توسط انتشارات شهرستان ادب در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است.

نویسنده‌ این کتاب، هادی حکیمیان با نگاهی جدید و بکر به زندگی امام‌خمینی(ره)، ضمن بازگویی لحظات سرنوشت‌ساز انقلاب، مخاطب را با زوایای جدیدی از رهبری ایشان آشنا می‌سازد.

رویداد «روح‌الله» در خردادماه ۱۴۰۴، در ایام سالگرد رحلت حضرت امام خمینی رحمه‌الله برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها: پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی؛

https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=60112

کتاب شهریار سرزمین من با عنوان فرعی زندگی‌نامهٔ شهید علم، دکتر مجید شهریاری نوشتهٔ معصومه زینلی است که انتشارات سورهٔ مهر آن را منتشر و روانهٔ بازار کرده است.

مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای ایرانی بود که در سال ۱۳۸۹ به شهادت رسید.

معصومه زینلی یادداشت‌برداری و مصاحبه‌های این اثر را از تابستان ۱۳۹۴ آغاز کرده است. نویسنده در این کتاب با مادر، خواهر، برادر، خاله، دایی و نزدیکان سببی مجید شهریاری مصاحبه کرده و حاصل این مصاحبه‎‌‌ها را حدود یک سال بعد در این کتاب گردآوری کرده است.

نویسنده از نوشته‌ها و فیلم‌های موجود بهره برده است و درنهایت روایتی به شیوهٔ داستانی از زندگی‌نامهٔ این شهید تهیه کرده است.

کتاب شهریار سرزمین من در ۴ فصل تألیف شده است که به کودکی، نوجوانی، تحصیلات و ازدواج شهید مجید شهریاری می‌پردازد. همچنین چگونگی شهادت، آراء شخصیت‌های مهم دینی و سیاسی راجع‌به شهید شهریاری و ابعاد متفاوت زندگی‌ ایشان در این اثر ذکر شده است.

بریده‌ای از کتاب شهریار سرزمین من

رسم بود که در اولین جلسه خواستگاری، بزرگتر خانه - مادر- به همراه دختر یا دختران ازدواج کرده و عروس بزرگ‌تر در اتاق مهمانخانه حضور می‌یافتند و دختران مجرد و کوچکترها حق ورود به جلسه خواستگاری را نداشتند. مادرها صحبت می کردند و دیگر همراهان می بایست به احترام دو بزرگتر فقط گوش می‌کردند و حق اظهار نظر نداشتند. در ادامه، زمانی که مادر به دختر دم بختش اجازه ورود می‌داد، او می بایست در کمال سلیقه و رعایت ادب به اتاق مهمانخانه می‌آمد و پس از تعارف چای یا شربت، خارج می‌شد. در همین حد خواستگاران می‌توانستند قد و بالا و وجاهت دختر مورد نظرشان را ببینند. گاهی اتفاق می‌افتاد که بر حسب اتفاق در حمام عمومی یا مراسم عروسی دختر را از نزدیک شناسایی می‌کردند اما در بیشتر مواقع بانوان پا به سن گذاشته‌ای بودند که در بین خانواده‌ها رفت و آمد می‌کردند و کارشان پیوند دادن دو خانواده با یکدیگر بود. آنان با شناسایی دختران دم بخت و وضعیت خانواده ها و داشتن آمار پسران در شرف ازدواج، واسطه و عامل وصلت دو خانواده می‌شدند و بابت خدمتی که می‌کردند از خانواده داماد و گاهی حتی از خانواده عروس هم صله دریافت می‌کردند. اما در این خواستگاری واسطه آقا و از فامیل‌های زهرا خانم بود. مطابق معمول، هر دو مادر پس از تعارفات اولیه و صحبت از آب و هوا و زیبایی طبیعت بهاری و جلوه تمیزی حیاط و دل انگیزی گل ها و شکوفه های درختان سیب و مواردی از این قبیل، در حالیکه رفتار یکدیگر را سبک و سنگین می‌کردند، شروع به صحبت از خانواده کردند. در ابتدا زهرا خانم خود و اعضای خانواده‌اش را معرفی کرد و از خصوصیات اخلاقی پسرش گفت. در این صحبت‌ها مکرمه خانم متوجه شد که زهرا خانم دو سالی است بازنشسته شده، در آغاز معلم و سپس بیشترین زمان خدمتش مدیر و در پایان خدمت نیز مدیر دبیرستان ژاله بوده است. زهرا خانم از خانواده خودش - اوریادی بههم گفت و اینکه پدرش مسگر بوده و به رغم اینکه سواد مکتب خانه‌‎ای داشته، بسیار روشنفکر و اهل کتاب و مطالعه بوده است. او وقتی علاقه دخترش را به تحصیل و حضور در جامعه می‌بیند، به رغم جو فرهنگی آن دوره - که به دختران کمتر اجازه فعالیت در خارج از خانه داده می شد- فرزندش را حمایت و همراهی می‌کند و مشوق او در تحصیل می شود. زهرا خانم هم با راهنمایی پدر و خواست او پس از تحصیل توانسته بود در کسوت معلمی وارد آموزش و پرورش شود.

https://sooremehr.ir/book/4095

 

یک انتزاع و تجریدی هست حتی در شهریار سرزمین من، که کتاب را بیشتر هم قابل خواندن می کند که بالاخره کمابیش شهریار سرزمین من یعنی شهید مجید شهریاری هم کیست و زندگینامه اش از زمان پدربزرگ و مادربزرگ و حتی والدین آنها هم به چه روزگاری بوده است؟ آیا امثال ماکیاولی هم می توانند شهریار سرزمین من باشند یا شهریار ماکیاولی با شهریار سرزمین من هم حتی چه تفاوتهایی دارند. یقیناً آنچه ماکیاولی در شهریارش در نظر داشته است، با شهریار سرزمین من فرقها هم دارند که آیا اهل فن و اهل نظر در این زمینه ها یحتمل هم کتابها بتوانند در این موارد بنویسند. مسئله این است که آیا فقط با لج و لجبازی هم می شود به درجاتی از علوم عالی دانشگاهی نیز رسید که بعضی هم یحتمل بنظرشان برسد که حتی شاگرد برای اینکه از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی هم می خواهد میل کند، همان سفرهای اسفار اربعه نیز کافی است و هر کسی هم که شروع کرد به لج و لجبازی با دیگری، مسئله اش حل است و بالاخره می تواند راهش را در میان ضد و نقیضهایی که با آنها روبرو هم هست و بین تز و آنتی تز هم سنتزی آیا چقدر رخ می دهند، بالاخره راه خود را یک جورهایی هم می یابد و مسئله حل است! نکته ی مهم اینجا است که خوب پیس چرا شهریار سرزمین من هم شهید می شود ولی امثال این بنده ی حقیر نیز سر جایشان مدام دارند درجا هم می زنند و پیشرفتی هم نمی کنند و .... البته اینکه بنده ی حقیر هنوز هم راه های بیرون رفت از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف را هنوز هم نیافته ام، معنایش این نیست که دیگر شهید زنده نیز یافت نمی شوند و حال بقیه مردم هم بدتر از این بنده ی حقیر است. قسمتی از مسئله این نیز است که حتی خود نماز و صلاة هم می تواند از دیدگاه تجرید و انتزاعی نگاه شود و برای همین هم مسائل فقهی عدیده ای است که حول نماز و دعا و خدا و توحید الهی محمدی علوی و پیغمبر و ائمه ی اطهار و ... هم الی ما شاء الله داریم و نو به نو مسائلشان تازه هم می شوند! و از دیدگاه های ماکیاولی ای نمی شود به راه حلهای این مسائل رسید و کار کرد و بلکه کار و تلاش مضاعفی هم در بین حوزه و دانشگاه حتی نیاز داریم و ... باز هم بنده عرض کنم که نمونه اش هم همین مسئله ی حجاب خودمان است که آیا بی حجابی و بد حجابیها هم چه ربطی به حجابهای ظلمانی و نورانی مختلف دارند و .... لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممتثلین لاوامره و المحامین عنه و السابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه

 وَإِذْ قُلْنَا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ ۚ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْنَاکَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ ۚ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیَانًا کَبِیرًا ‎﴿الاسراء: ٦٠﴾‏

وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنکُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِینَ ‎﴿البقرة: ٦٥﴾‏

قُلْ هَلْ أُنَبِّئُکُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِکَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّهِ مَن لَّعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَیْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِیرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولَـٰئِکَ شَرٌّ مَّکَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِیلِ ‎﴿المائدة: ٦٠﴾‏

فَلَمَّا عَتَوْا عَن مَّا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِینَ ‎﴿الأعراف: ١٦٦﴾‏

 

السنة فی الغناء والمعازف

قد جاء فی السنة الشریفة عنه (صلى اللّٰه علیه و آله): ما من رجل یرفع صوته بالغناء إلا بعث الله علیه شیطانین أحدهما على هذ المنکب والآخر على هذا المنکب، فلا یزالان یضربانه بأرجلهما حتى یکون هو الذی یسکت.

وفی لفظ ابن أبی الدنیا وابن مردویه: ما رفع أحد صوته بغناء إلا بعث الله تعالى إلیه شیطانین یجلسان على منکبیه یضربان بأعقابهما على صدره حتى یمسک.

راجع تفسیر القرطبی 14: 43، تفسیر الزمخشری 2: 411، نقد العلم والعلماء لابن الجوزی ص 248، تفسیر الخازن 3: 460، تفسیر النسفی هامش الخازن 3: 460، إرشاد الساری 9: 164، الدر المنثور 5: 159، تفسیر الشوکانی 4: 228، تفسیر الآلوسی 21: 68.

2 ـ عن عبد الرحمن بن عوف: إن رسول الله (صلى اللّٰه علیه و آله) قال: إنما نهیت عن صوتین أحمقین فاجرین: صوت عند نغمة لهو ومزامیر الشیطان.

وصوت عند مصیبة خمش وجوه، وشق جیوب، ورنة شیطان.

وفی لفظ الترمذی وغیره من حدیث أنس مرفوعا: صوتان ملعونان فاجران أنهى عنهما: صوت مزمار ورنة شیطان عند نغمة ومرح، ورنة عند مصیبة، لطم خدود، وشق جیوب.

تفسیر القرطبی 14: 53، نقد العلم والعلماء ص 248، الدر المنثور 5: 160، کنز العمال 7: 333، تفسیر الشوکانی 4: 229 نیل الأوطار 8: 268.

3 - عن عمر بن الخطاب مرفوعا: ثمن القینة سحت، وغناء ها حرام، والنظر

إلیها حرام، وثمنها من ثمن الکلب وثمن الکلب سحت.

أخرجه الطبرانی کما فی إرشاد الساری للقسطلانی 9: 163، ونیل الأوطار للشوکانی 8: 264.

4 - عن أبی موسى الأشعری مرفوعا: من استمع إلى صوت غناء لم یؤذن له أن یسمع الروحانیین.

فقیل: ومن الروحانیون یا رسول الله ؟ قال: قراء أهل الجنة.

أخرجه الحکیم الترمذی فی نوادر الأصول، والقرطبی فی تفسیره 14: 54.

5 - مرفوعا: لیکونن فی أمتی قوم یستحلون الخز والخمر والمعازف [1] أخرجه أحمد. وبن ماجة. وأبو نعیم.

وأبو داود بأسانیدهم صحیحة لا مطعن فیها، وصححه جماعة آخرون من الأئمة، کما قاله بعض الحفاظ.

قاله الآلوسی فی تفسیره 21: 76، وأخرجه البیهقی فی السنن الکبرى 10: 221 فقال: أخرجه البخاری فی الصحیح.

6 - عن ابن عباس وأنس وأبی أمامة مرفوعا: لیکونن فی هذه الأمة خسف و قذف ومسخ، وذلک إذا شربوا الخمور، واتخذوا القینات، وضربوا بالمعازف. أخرجه ابن أبی الدنیا. وأحمد. والطبرانی، کما فی الدر المنثور 2: 324، و تفسیر الآلوسی 21: 76.

7 - عن عبد الله بن عمر - عمرو - قال: إن قوله تعالى یا أیها الذین آمنوا إنما الخمر والمیسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشیطان. هی فی التوراة: إن الله أنزل الحق لیذهب به الباطل، ویبطل به اللعب والزفن والمزامیر والکبارات یعنی البرابط والزمارات یعنی الدف والطنابیر. أخرجه ابن أبی حاتم، وأبو الشیخ، والبیهقی فی سننه 10: 222، وراجع تفسیر ابن کثیر 2: 96، والدر المنثور 2: 317.

8 - عن أنس وأبی أمامة مرفوعا: بعثنی الله رحمة وهدى للعالمین، وبعثنی بمحق المعازف والمزامیر وأمر الجاهلیة. کتاب العلم لابن عبد البر 1: 153، الدر


[1] فی حواشی الدمیاطی: المعازف: الدفوف وغیرها مما یضرب به. ویطلق على الغناء عزف وعلى کل لعب. نیل الأوطار 8: 261.

 

المنثور 2: 323، نیل الأوطار 8: 262.

9 - عن علی مرفوعا: تمسخ طائفة من أمتی قردة، وطائفة خنازیر، ویخسف بطائفة، ویرسل على طائفة الریح العقیم بأنهم شربوا الخمر، ولبسوا الحریر، واتخذوا القیان، وضربوا بالدفوف.

الدر المنثور 2: 324 .

10 - عن أبی هریرة مرفوعا: یمسخ قوم من هذه الأمة فی آخر الزمان قردة وخنازیر قالوا یا رسول الله ! ألیس یشهدون أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله ؟ قال: بلى ویصومون ویصلون ویحجون، قالوا: فما بالهم ؟ قال: إتخذوا المعازف والدفوف والقینات، وباتوا على شربهم ولهوهم، فأصبحوا قد مسخوا قردة وخنازیر. وقریب من هذا الحدیث من حدیث عبد الرحمن بن سابط. والغازی بن ربیعة. وصالح بن خالد. وأنس بن مالک. وأبو أمامة. وعمران بن حصین. أخرجها ابن أبی الدنیا. ابن أبی شیبة. ابن عدی. الحاکم. البیهقی. أبو داود. ابن ماجة. راجع الدر المنثور: 324.

11 - عن أنس بن مالک مرفوعا: من جلس إلى قینة یسمع منها صب فی أذنه الآنک [1] یوم القیامة.

تفسیر القرطبی 14: 53، نیل الأوطار 8: 264.

12 - عن عائشة مرفوعا: من مات وعنده جاریة مغنیة فلا تصلوا علیه. تفسیر القرطبی 14: 53.

13 - أخرج الترمذی من حدیث علی مرفوعا: إذا فعلت أمتی خمس عشرة خصلة حل بها البلاء - فذکرها منها -: إذا اتخذت القینات والمعازف.

وفی لفظ أبی هریرة: ظهرت القیان والمعازف.

نقد العلم والعلماء لابن الجوزی ص 249، تفسیر القرطبی 14: 53، نیل الأوطار 8: 263 14 - عن ابن المنکدر: بلغنا إن الله تعالى یقول یوم القیامة: أین عبادی الذین کانوا ینزهون أنفسهم وأسماعهم عن اللهو ومزامیر الشیطان ؟ أحلوهم ریاض المسک و أخبروهم أنی قد أحللت علیهم رضوانی.

تفسیر القرطبی 14: 53.

15 - عن ابن مسعود: إن النبی (صلى اللّٰه علیه و آله) سمع رجلا یتغنى من اللیل فقال: ل


[1] الآنک: الرصاص.

 

صلاة له، لا صلاة له، لا صلاة له. نیل الأوطار 8: 264.

16 - قال رسول الله (علیه السلام)یوم فتح مکة: إنما بعثت بکسر الدف والمزمار، فخرج الصحابة (رضوان الله علیهم) یأخذونها من أیدی الولدان ویکسرونها.

بهجة النفوس شرح مختصر صحیح البخاری لأبی محمد ابن أبی جمرة الأزدی 2: 74.

م 17 - فی حدیث من طریق معاویة: یا أیها الناس إن النبی (صلى اللّٰه علیه و آله) نهى عن تسع وأنا أنهى عنهن.

وعد منها: الغناء. تاریخ البخاری 4 قسم 1: 234 ].

الغدیر، علامه امینی، جلد 8، ص 69- 72

https://lib.eshia.ir/15083/8/69

الجهة التاسعة : أن لا یتأمل عند وجود المشتبهات ، ولذلک أمثلة :

أحدها : نحو «زید أحصى ذهنا ، وعمرو أحصى مالا» فإن الأول على أن أحصى اسم تفضیل ، والمنصوب تمییز مثل «أحسن وجها» والثانى على أن أحصى فعل ماض ، والمنصوب مفعول مثل (أَحْصى کُلَّ شَیْءٍ عَدَداً).

ومن الوهم قول بعضهم فى (أَحْصى لِما لَبِثُوا أَمَداً) : إنه من الأول ، فإن الأمد لیس محصیا بل محصى ، وشرط التمییز المنصوب بعد أفعل کونه فاعلا فى المعنى کـ «زید أکثر مالا» بخلاف «مال زید أکثر مال».

الثانى : نحو «زید کاتب شاعر» فإن الثانى خبر أو صفة للخبر ، ونحو «زید رجل صالح» فإن الثانى صفة لا غیر ، لأن الأول لا یکون خبرا على انفراده لعدم الفائدة ومثلهما «زید عالم یفعل الخیر وزید رجل یفعل الخیر» وزعم الفارسى أن الخیر

لا یتعدد مختلفا بالإفراد والجملة ؛ فیتعین عنده کون الجملة الفعلیّة صفة فیهما ، والمشهور فیهما الجواز ؛ کما أن ذلک جائز فى الصفات ، وعلیه قول بعضهم فى (فَإِذا هُمْ فَرِیقانِ یَخْتَصِمُونَ) : إن یختصمون خبر ثان أو صفة ، ویحتمل الحالیة أیضا ، أى فإذا هم مفترقون مختصمین ، وأوجب الفارسىّ فى (کُونُوا قِرَدَةً خاسِئِینَ) کون خاسئین خبرا ثانیا ؛ لأن جمع المذکر السالم لا یکون صفة لما لا یعقل.

الثالث : «رأیت زیدا فقیها ، ورأیت الهلال طالعا» فإن رأى فى الأول علمیة ، وفقیها مفعول ثان ، وفى الثانى بصریة ، وطالعا حال ، وتقول : «ترکت زیدا عالما» فإن فسرت ترکت بصیّرت فعالما مفعول ثان ، أو بخلفت فحال ، وإذا حمل قوله تعالى : (وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُماتٍ لا یُبْصِرُونَ) على الأول فالظرف ولا یبصرون مفعول ثان ، وتکرر کما یتکرر الخبر ، أو الظرف مفعول ثان والجملة بعده حال ، أو بالعکس ، وإن حمل على الثانى فحالان.

الرابع : (اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ) إن فتحت الغین فمفعول مطلق ، أو ضممتها فمفعول به ، ومثلهما «حسوت حسوة ، وحسوة».

* * *

المغنی اللبیب، ابن هشام الانصاری، جلد 2، ص 263

https://lib.eshia.ir/10498/2/263

 

بسیاری نکاتی هستند راجع به بوزینگانی که از منبر پیغمبر هم بالا می روند و از جمله هم روایتی است که در کافی شریف هم آمده است که اینها بنی امیه هم هستند. بنده ی حقیر این را قبلاً هم گفته ام که مثلاً در رامایانا هم هست که هانومان میمون به راما کمک می کند که همسرش سیتا را چطور نجات هم دهد و .... ولی به هر حال، میمونها و بوزینگان، یک میمون بازیهایی هم دارند که یحتمل خودشان به خودشان هم صدمه بزنند هر چقدر هم که نصیحت شوند که بابا این کارها را نکنید. مثلاً این یک امری هم هست که معروف است که میمون وقتی خیلی محیط داغ هم شود، بچه اش را می گذارد زیرش و می نشیند رویش. البته این منحصر به میمونی که پدر یا مادر است هم یحتمل نباشد و بلکه در میمون فرزند هم یحتمل صادق باشد که وقتی خیلی کفرش بالا بیاید نیز همان پدر یا مادرش را وقتی کار خیلی بالا گرفت و محیطش داغ شد، هم او را بگیرد و بنشیند رویش که خودش از فرط گرما نسوزد!

ولی همین میمونها یحتمل خیلی بهتر از هوش مصنوعی هم بتوانند عمل کنند و بلکه بشریت را هم بتوانند با همین میمون بازیهایشان نجات نیز دهند و حتی از یاران خیلی معتبر امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم از آب درآیند و بلکه در رکاب آن حضرت هم با دشمنانشان حتی وارد مسائل ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و .... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی و هوش مصنوعی هم شده و همه و همه ی مسائل را هم یک جا حل کنند و ..... و حالا یحتمل بعضی اشکال هم کنند که نه آقا، میمون؟ میمون می تواند به مسائل هوش مصنوعی هم پرداخته و بلکه مسائلش را هم همه را حل کند؟ نخیر، نمی شود! لیلة القدر خیر من الف شهر. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرح و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

 

SCHOOL OF ASTRONOMY

 

Joint Astronomy and Particle Physics Colloquium - Shahin Rouhani

 

The Nobel Prize in Physics 2024 was awarded jointly to John J. Hopfield and Geoffrey Hinton "for foundational discoveries and inventions that enable machine learning with artificial neural networks".

Read more…

https://astro.ipm.ac.ir/news.jsp?actiontype=nextpage&newpage=61

 

می خواستم مفهوم و تفسیر این حدیث را از شما عزیزان بپرسم؟

حدیث از امام علی (ع) است که فرموده اند:12میمون از منبر پیامبر اکرم(ص) بالا می روند

رسول خدا (ص) در خواب بنی امیه را دید، که بعد از رحلت آن جناب بر فراز منبرش بالا رفته، مردم را از راه راست به سوی عقب بر می‏گردانند و چون از خواب برخاست، ...

حدیثی شنیده ام .می خواستم مفهوم و تفسیر این حدیث را از شما عزیزان بپرسم . حدیث از امام علی (ع) است که فرموده اند:12میمون از منبر پیامبر اکرم(ص) بالا می روند

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز

حدیث مورد نظر به شرح زیر است:

أحمد بن محمد ، عن علی بن الحسین ، عن محمد بن الولید ; ومحمد بن أحمد ، عن یونس بن یعقوب ، عن علی بن عیسی القماط ، عن عمه ، عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال : رأی رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) فی منامه بنی أمیة یصعدون علی منبره من بعده و یضلون الناس عن الصراط القهقری فأصبح کئیبا حزینا قال : فهبط علیه جبرئیل ( علیه السلام ) فقال : یا رسول الله مالی أراک کئیبا حزینا قال : یا جبرئیل إنی رأیت بنی أمیة فی لیلتی هذه یصعدون منبری من بعدی و یضلون الناس عن الصراط القهقری فقال : و الذی بعثک بالحق نبیا إن هذا شئ ما اطلعت علیه فعرج إلی السماء فلم یلبث أن نزل علیه بآی من القرآن یؤنسه بها قال : " أفرأیت إن متعناهم سنین ثم جاء هم ما کانوا یوعدون * ما أغنی عنهم ما کانوا یمتعون " و أنزل علیه " إنا أنزلناه فی لیلة القدر * و ما أدریک ما لیلة القدر * لیلة القدر خیر من ألف شهر " جعل الله عز وجل لیلة القدر لنبیه ( صلی الله علیه وآله ) خیرا من ألف شهر ملک بنی أمیة (1) .

رسول خدا (ص) در خواب بنی امیه را دید، که بعد از رحلت آن جناب بر فراز منبرش بالا رفته، مردم را از راه راست به سوی عقب بر می‏گردانند و چون از خواب برخاست ،اندوهناک و محزون شد. پس جبرئیل بر او نازل شد و عرضه داشت:

یا رسول اللَّه !چرا اندوهناکت می‏بینم؟

فرمود: ای جبرئیل !سبب این است که من دیشب بنی امیه را در خواب دیدم که بر منبرم بالا رفته‏اند،  بعد از من مردم را گمراه نموده ،به قهقرا برمی‏گردانند، جبرئیل گفت: به آن خدایی سوگند که تو را به حق به نبوت مبعوث فرموده، هیچ گونه اطلاعی از این جریان ندارم، پس به سوی آسمان صعود نموده، چیزی نگذشت که دوباره بر آن جناب نازل شد و آیاتی از قرآن آورد که مایه تسلیت خاطر آن حضرت بود و آن آیه" أَ فَرَأَیْتَ إِنْ مَتَّعْناهُمْ سِنِینَ ثُمَّ جاءَهُمْ ما کانُوا یُوعَدُونَ ما أَغْنی‏ عَنْهُمْ ما کانُوا یُمَتَّعُونَ" و نیز این آیات را آورد:" إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ" که در آن خدای تعالی شب قدر را برای رسولش بهتر از هزار ماه سلطنت بنی امیه قرار داد.

این روایت را با مضمون های نزدیک به هم ، همه محدثان اهل سنت هم آورده اند. البته هیچ جا تعداد دوازده در آن نیامده و  احتمالا از دستبردهایی است که در اینترنت در احادیث انجام می دهند تا اذهان را برای القاهای شیطانی آماده سازند، زیرا دوازده عدد امامان و عدد نقبای بنی اسرائیل و عدد اسباط بنی اسرائیل و عدد ماه های سال در تقدیر خدا از روز اول خلقت و ...می باشد . این که تعداد بنی امیه را دوازده نامیده ،با این که تعداد آن ها بیش از این بوده، شیطنتی است هدفدار.

اما پیام حدیث این است که به صورت های مختلف از جمله در خواب آینده امت اسلام به پیامبر نشان داده شد . ایشان دید که چگونه بنی امیه که دشمنان توحید و خدا و نبوت اند ، بر مقدرات امت اسلام حاکم می شوند  . به طور طبیعی اندوهناک شد . خداوند با فرستادن سوره های قدر و کوثر و... ایشان را تسلیت داد که  دنیا محل فتنه و آزمون است . خدا اجازه داده ظلم و انحرف بتواند حاکم شود و اسباب گمراهی را به وجود آورد ،همچنان که اجازه داده مؤمنان بتوانند حاکم  شوند و اسباب هدایت فراهم کنند. بنا بر این بر حاکم شدن بنی امیه اندوهناک مباش .

آیه زیر نیز ناظر به همین خواب رسول الله است:

وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتی‏ أَرَیْناکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ؛ (2)

و ما آن رؤیایی را که به تو نشان دادیم، فقط برای آزمایش مردم بود .همچنین شجره ملعونه [درخت نفرین شده‏] را که در قرآن ذکر کرده‏ایم.

پی نوشت ها:

1. کافی ، ج 4 ، ص 159.

2. اسراء (17) آیه 60.

https://www.pasokhgoo.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی