الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

ریاضی فیزیک، هندسه، مدل استاندارد فیزیک، ابرتقارن، همراه با طلبگی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۶ مطلب در اسفند ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ‎﴿الأنفال: ٤٥﴾‏

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ ‎﴿الشعراء: ٢٢٧﴾‏

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا ‎﴿الأحزاب: ٤١﴾‏

فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ‎﴿الجمعة: ١٠﴾‏

 

 به مناسبت میلاد حضرت امام حسن مجتبیٰ (علیه السّلام) (۱)
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم

و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّة الله فی الارضین.

اگر وقت نگذشته بود، من مایل بودم که از شعر بعضی از این آقایانی که اسم آوردید و بعضی دیگر که میبینم در جلسه حضور دارند و من روح لطیف و ذوق سرشار و شعر پخته‌ی آنها را می‌شناسم، استفاده کنیم؛ منتها وقت گذشته و انسان وقتی خسته است ــ حالا شماها که جوانید و به این زودی خسته نمیشوید، امّا بخصوص در سنین ما انسان زود خسته میشود ــ لذّت آن شعر را آن‌چنان که باید و شاید نمیبرد.

شعر متعهّد و انقلابی بحمدالله روبه‌رشد است. امشب برای من یک شب مژده‌آفرین بود. شعرهایی که خوانده شد، عموماً شعرهای خوبی بود. البتّه در یک حد نبود؛ بعضی خوب‌تر بود، بعضی خوب بود. و کیفیّت خواندن و توجّه به نکات شعری نشان میداد که شعرها ابتدائی سروده نشده؛ یعنی ناشی از یک منبع و یک مادّه در درون این شعرا است؛ یعنی الحمدلله شاعرِ تربیت‌شده در کشور، روزبه‌روز بیشتر شده و داریم. و البتّه گزارش هم به من دادند که در سال ۴۰۳ آزمون خوبی از سوی شعرای متعهّد و انقلابی در مراکز ذی‌ربطِ به شعر داده شده.

...

ما زمان طاغوت، شعرای بزرگی را دیدیم که واقعاً شاعر برجسته بودند، [امّا] کسی اعتنائی به آنها نمیکرد. خب مثلاً مرحوم امیری‌فیروزکوهی خیلی شاعر بزرگی بود؛ به نظر من بهترین شاعر زمان خودش بود در بین غزل‌سراها، [امّا] کسی اعتنا نمیکرد به امیری؛ یعنی اصلاً کسی کاری به کار او نداشت. اگر در خیابان راه میرفت، در همان خیابان خانه‌ی خودش کسی سلامش هم نمیکرد. هیچ وقت در یک برنامه‌ی رادیویی، در یک برنامه‌ی تلویزیونی ــ که حالا آن وقت خیلی نبود ــ  حتّی در رسانه‌های مطبوعاتی از او و امثال او دعوت نمیشد. تنها کاری که میشد مثلاً‌ فرض کنید فلان روزنامه برای اینکه صفحه‌ی خودش را پُر کند،‌ یک غزلِ مثلاً رهی را یا فرض کنید که امیری را یا دیگران را چاپ میکردند. کسی اعتنائی به اینها نمیکرد. امروز شاعر در تلویزیون، در رادیو، در برنامه‌های گوناگون و مانند اینها [حضور دارد]. بنابراین زمینه امروز برای سعدی شدن آماده است، برای حافظ شدن آماده است، برای نظامی شدن آماده است و میتوان پیش رفت.

بخصوص زبانی که امروز شعر ما پیدا کرده، این زبان، زبان بی‌سابقه است؛ یعنی الان زبان همین شعرهایی که شما خواندید، این زبان، یک زبان بی‌سابقه‌ای است؛ این ساخت دوره‌ی انقلاب است. حالا اینکه تعریفش چیست، احتیاج به کار و تأمّل دارد؛ البتّه بعضی‌ها [در این زمینه] کار کرده‌اند . حالا برای من خیلی واضح و روشن نیست امّا زبان، زبانِ جدیدی است؛ نه زبان آن اشعار قدیمی خراسانی است، نه زبان غزلهای نوع عراقی است، نه زبان غزلهای هندی است؛ از هر کدام از اینها یک چیزی دارد و یک چیز اضافه‌ای بر اینها دارد که این مخصوص این است. خب این خیلی خودش چیز مهمّی است. میتوان یک شاعر بزرگ، شعرای بزرگی، قلّه‌هایی را فرض کرد در زمان ما. باید ان‌شاءالله این کار انجام بگیرد.

باطن شاعر، در شعرِ شاعر اثر دارد؛ چون آنچه شما میگویید، از باطن شما میجوشد؛ هر چه باطن شما پاکیزه‌تر و زلال‌تر باشد، شعرتان پاکیزه‌تر و زلال‌تر خواهد شد. یعنی به این حتماً باید توجّه کرد؛ نمونه‌هایش را ما دیده‌ایم، شعرائی که با روحیّات خاصّ خودشان شعر گفته‌اند و شعرشان حاکی از آن روحیّات است. توصیه‌‌ی من این است که بخصوص شعرای جوان، که طبعاً به ‌خاطر ذوق و به ‌خاطر احساسات لطیف و مانند اینها در معرض یک مسائلی قرار میگیرند، هر چه میتوانند بر تقوا و حفظ  آن تشرّع و پایبندی به مبانی معرفتی، بیشتر تأمّل کنند. لذا شما در قرآن مشاهده میکنید که در آخر سوره‌ی شعرا، در مورد شعرا [میفرماید]: اِلَّا الَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَکَرُوا اللهَ کَثیرا»؛(۳) چرا «ذَکَرُوا اللهَ کَثیرا»؟ خب، همه باید ذکر کثیر بگویند؛ [امّا] اینکه شاعر را بالخصوص میگوید باید «ذَکَرُوا اللَهَ کَثیرا»، پیدا است که شاعر به این ذکرِ کثیر احتیاج دارد؛ یعنی بایستی ذکر کثیر گفته بشود.

یک سفارش من، استفاده از گنجینه‌ی ادب فارسی است. بله، ما گفتیم که مثلاً سبک شعر شما با سبک سعدی فرق دارد لکن سعدی یک مجموعه‌ی عظیمِ تجربه‌ی هنری است یا در درجه‌ی بعد حافظ و بعضی دیگر، که واقعاً نظیرشان را نمیشود پیدا کرد؛ اینها از لحاظ ذخایر هنری خیلی برجسته‌اند. از تکّه‌تکّه‌ و ذرّه‌ذرّه‌ی شعر اینها میشود نکته استفاده کرد؛ یعنی شما که خوش‌ذوقید، شما که جوانید، شما که یک چیزهایی را می‌بینید که امثال ماها نمیتوانیم ببینیم، خیلی چیزهای خوبی میتوانید استفاده کنید. خواهش من این است که به اینها مراجعه‌ بشود.

یک نکته‌ی دیگر، بحث شعر عاشقانه، غزل عاشقانه است. گاهی اوقات من اینجا در این جلسه میبینم ــ و در سالهای گذشته هم بوده ــ که مثلاً غزل عاشقانه کأنّه یک جرمی است، یا مثلاً یک چیز منفی‌ای است؛ نه، بالاخره در شاعر احساسات حاکی از محبّت و به صورتی عشق، به وجود می‌آید، عیبی هم ندارد؛ بنابراین گفتن شعر عاشقانه هیچ اشکالی ندارد. در کنار شعرهایی که برای مفاهیم مقدّس و متعالی گفته میشود، شعر عاشقانه هم گفته بشود، اشکالی ندارد؛ منتها مهم این است که شعر عاشقانه در سنّت شعر فارسی، همیشه عفیف و نجیب بوده؛ نگذارید شعر عاشقانه‌ی شما از این نجابت و از این عفّت خارج بشود؛ این حرف ما است. برهنگی شعرِ عاشقانه و بی‌پردگی و بی‌حیائیِ شعر عاشقانه درست نیست. در زمان طاغوت، در بین شعرا بعضی بودند که نسبت به این قضیّه تعمّد داشتند. من یک وقتی از بعضی‌هایشان اسم آورده‌ام که دیگر نمیخواهم تکرار کنم آن را؛ ولیکن خب میشود شعر عاشقانه گفت و بدون اینکه هیچ تعریضی(۴) به جنبه‌های عفّت و نجابت و مانند اینها داشته باشد. این هم یک نکته که لازم است.

یک نکته مسئله‌ی مضمون و مضمون‌سازی است. البتّه در شعرهایی که حالا خوانده شد، مضامین خوبی وجود داشت که انصافاً آدم میبیند مضمون‌یابی و مضمون‌سازی [وجود دارد]، لکن یک مطلب واحد را با چند زبان میشود بیان کرد. شما میتوانید همان مطلبی را که صد تا شاعرِ دیگر گفته‌اند ــ چون مطلب خیلی هست؛ گفت: «یک عمر میتوان سخن از زلف یار گفت»(۵) ــ با یک ترکیب جدید و با یک قالب جدید ارائه کنید؛ این میشود یک مضمون. شعر هندی که گفته میشود دارای مضمون است، یعنی این؛ وَالّا آن چیزهایی که در شعر هندی هست، این‌جور نیست که در شعرهای دیگر نباشد؛ منتها به صورت استعمال‌شده‌ی در شعر هندی نیست، با آن مضامین نیست.
شادم که از رقیبان، دامن‌کشان گذشتی
گو مشتِ خاکِ ما هم بر باد رفته باشد(۶)
این را کسی نگفته؟ چرا، شاید آدم بتواند ده شعر [با این مضمون] پیدا کند؛ امّا این تعبیرِ «دامن‌کشان گذشتی»، مضمون‌سازی است. حالا البتّه این معنا در شعر صائب که فوق‌العاده زیاد است ــ یعنی اوّل تا آخرِ شعرِ صائب همین‌جور است ــ و شعرای تابع صائب مثل حزین و امثال او هم همین‌جور هستند و آن نقطه‌ی پیچیده‌اش هم مرحوم بیدل است که خب [شعر] او خیلی سخت است و اصراری هم به نظر من وجود ندارد که ما حتماً آن‌جور مضمون‌سازی بکنیم که شرح بخواهد و تفصیل بخواهد. البتّه رتبه‌ی بیدل خیلی بالا است و در شعر، هم در لفظ و هم در معنا، کم‌نظیر است؛ امّا اصراری نیست که حالا حتماً آن‌جور شعر گفته بشود. به هر حال، مضمون لازم است؛ زبان، استفاده‌ی از واژه‌های متناسب، لازم است؛ نیامدن زبان عوامانه و گفتارِ رایجِ بخصوص در سطوح پایین در شعر، لازم است. [اگر] به اینها توجّه بکنید، شعر اعتلا پیدا میکند، شعر برجسته میشود. من اینجا نوشته‌ام «مضمونهای درس‌آموز با زبان رسا و شیرین و همراه احساس لطیف و رقیق شاعرانه»؛ اینها اگر باشد، شعر واقعاً شعر برجسته‌ای خواهد شد.

یک نکته‌ی دیگر، مسئله‌ی مفاهیم موجود زمان ما است. به نظرم کمتر زمانی این‌همه مفاهیم اجتماعی برجسته‌ی شوق‌آفرین وجود داشته. حالا شما ملاحظه بفرمایید در همین جلسه از شهید سلیمانی گفته شد، از شهید رئیسی گفته شد، از شهید سنوار گفته شد، از شهید نصرالله گفته شد و مطمئنّاً خیلی از حضّارِ محترم هم آماده بودند [بگویند] یا شاید هم دارند شعرهایی راجع به همینها؛ یعنی حتماً دارند؛ چون من از آقای ملکیان (۷) و بعضی از دوستان، شعرهای خیلی خوبی در همین زمینه‌ها شنیده‌ام. خب اینها موضوعات مهمّی است؛ در واقع، اینها زنده‌کننده‌ی مفاهیمی است که باید در ذهن مردم زنده بماند. این کارِ این زمان است. به نظر من، این هم لازم است.

و همچنین مفاهیم توحیدی و معرفتی و حکمت در شعر. اینکه شعر یکی از دوستان را من گفتم واقعاً حکمت بود، همین‌جور هم هست؛ بعضی از تعبیرات و مفاهیمی که در شعر گفته میشود، مفاهیمِ حکمت‌آمیزِ سطح بالا است و اینها خیلی باارزش است. دنبال اینها بایستی بود؛ و البتّه مخاطب کمی خواهد داشت؛ بلاشک همه آن مفاهیم را نمیفهمند.
گفتم ز کجایی تو، تسخر زد و گفتا من
نیمی‌ام ز ترکستان، نیمی‌ام ز فرغانه(۸)

این را خیلی آدم نمیفهمد که چه میخواهد بگوید او؛ یعنی این مستی‌ای که او میگوید:
ای لولی بربط‌زن تو مست‌تری یا من؟
ای پیش چو تو مستی، افسون من افسانه(۹)

این را غالباً ما نمیفهمیم که این چه مفهومی است، امّا این مفهوم وجود دارد و خواهان دارد و فهمنده دارد؛ کسانی هستند که میفهمند این مضامین را و اگر چنانچه کسانی بتوانند، مخاطبین خوبی در این زمینه‌ها پیدا میکنند.

در نوع استفاده‌ی از تلویزیون هم من یک نظری دارم دیگر؛ حالا این البتّه سلیقه‌ی شخصی است؛ نمیخواهم امرونهی‌ای در این زمینه انجام بگیرد. اینکه ما شاعر مثلاً خوب مطلوبِ در حدّ نصاب خودمان را بیاوریم در یک برنامه‌ی منظّم، مرتّب، هفتگی، یک ساعت، جلوی چشم بیننده نگاه کنیم برای اینکه شعر فلان جوان را بشنود، شعر آن یکی را بشنود، بحث کنند، صحبت کنند، این سطح اعتبار شاعر را پایین می‌آورد. استفاده‌ی تلویزیون از شاعر این نیست. همه هم استفاده نمیکنند؛ یعنی من خوفم از این است که این‌جور برنامه‌ها شعر را بازاری کند؛ آن شاعر خوب را بازاری کند. البتّه شعر باید حتماً در تلویزیون، در رادیو خوانده بشود؛ با شیوه‌های خوب و مشخّصی، یک شعر خوبی، با یک مقدّمه‌ی خوبی [خوانده شود]؛ یک مجری خوبی، بگوید: بله، مثلاً یک شاعری هستند این‌جور، با این خصوصیّات، یک شعری در این زمینه گفته‌اند، بعد شاعر با احترام تمام بیاید آنجا بنشیند و شعرش را بخواند؛ این خیلی خوب است، امّا اینکه حالا آن‌طور که من توصیف کردم [باشد]، شعر را به نظر من پایین می‌آورد، مشتری زیادی هم قاعدتاً ندارد؛ یعنی مردم، همه، دوست نمیدارند این‌جور برنامه‌ی شعری را. به ‌هر حال امیدواریم که ان‌شاءالله همه‌ی جهات را [ملاحظه بفرمایید.]

یکی از دوستانی که به من مشورت دادند برای مطالب امشب، یک نکته‌ی خوبی را تذکّر دادند و آن این است که در این دفاتر شعریِ سنّت گذشته‌ی ما رسم بر این بوده که شروع دفتر با توحیدیّه و تحمیدیّه بوده؛ «اوّل دفتر به نام ایزد دانا».(۱۰) حتّی مولوی هم که اسم خدا و مانند اینها را نمی‌آورد، در واقع آن وصل ازلی و آن ارتباط معنوی و مانند اینها را دارد بیان میکند که آن هم خدا است، آن هم معنویّت است، آن هم معرفت است.(۱۱) و به نظر من این را اگر بشود مراعات کنید، خوب است؛ یعنی دفتری که چاپ میکنید از اشعار خودتان، شروعش با همین شعر معارفی باشد، شعر توحیدی باشد، شعر تحمیدی باشد. ان‌شاءالله خداوند همه‌ی شما را موفّق کند.

والسّلام علیکم و رحمة ‌الله و برکاته

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=59693#_ftnref3

  • سید حمید بنی هاشمی
  • ۰
  • ۰

وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ‎﴿٢﴾‏ وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ﴿الطلاق: ٣﴾‏ 

هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ ‎﴿البقرة: ٢﴾‏

امّا بحث مربوط به ماه رمضان. خداوند متعال میفرماید: یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقون‌؛(۲) یعنی طبق این آیه، هدف روزه عبارت است از تقوا. تقوا چیست؟ تقوا از مادّه‌ی «وقایة» است. وقایه یعنی حفظ. تقوا یعنی وسیله‌ی حفظ، وسیله‌ی مصونیّت، عنصر مصونیّت‌بخش؛ این تقوا است. تقوا انسان را مصون میکند؛ از چه چیز؟ از بدی‌ها، از وسوسه‌ها، از بداندیشی‌ها، از بدخواهی‌ها، از خیانتها، از فسقها، از شهوت‌رانی‌ها، از بی‌اعتنائی به وظیفه، از ترک فعل واجب؛ تقوا این است؛ این خیلی مهم است. روزه به شما یک نمونه‌ای، یک مستوره‌ی(۳) کوچکی از این حالت را اعطا میکند؛ یعنی شما گرسنه هستید غذا هم هست، تشنه هستید آب هم هست [امّا] نمیخورید و نمی‌آشامید؛ یعنی خودداری میکنید؛ این همان تقوا است، منتها در چند ساعتِ روز و نسبت به چند مورد محدود؛ این حالت باید عمومیّت پیدا کند در زندگی من و شما و باتقوا بشویم.

در سرتاسر قرآن آثار تقوا خیلی زیاد است امّا حالا من دو مورد از این آثار تقوا را اشاره میکنم. اوّل: وَ مَن یَتَّقِ اللَهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً * وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب‌؛(۴) اگر تقوا حاصل شد، تقوا گشایش ایجاد میکند، «گشایش دنیوی». تقوا گشایش دنیوی ایجاد میکند؛ یعنی در زمینه‌ی اقتصاد اثر میگذارد، در زمینه‌ی امنیّت اثر میگذارد؛ تقوا این[جور] است. جامعه‌ای که باتقوا باشد، یَجعَل لَهُ مَخرَجا؛ این تقوا برای او گشایش ایجاد میکند. دوّم: هُدىً لِلمُتَّقین‌‌؛(۵) قرآن هدایت است برای صاحبان تقوا؛ «هدایت الهی». چیز کمی نیست هدایت الهی؛ مهم‌ترین چیز همین است. مگر نمیخواهیم به نجات و فلاح و سعادت برسیم؟ خب یک هدفی وجود دارد؛ به این هدف میخواهیم برسیم؛ ‌یکی باید ما را راهنمایی کند، دستگیری کند؛ خدا است. خدا دستگیری میکند؛ کِی؟ آن وقتی که ما تقوا را رعایت کنیم. پس بنابراین روزه را وسیله‌ای قرار بدهید برای اینکه تقوا را در خودتان تقویت کنید؛ این اساس کار است. امروز هر دوی این نتیجه‌ها، یعنی هم گشایش، هم هدایت، برای ما جنبه‌ی کاربردی دارد. ما، هم احتیاج داریم به گشایش، هم احتیاج داریم به هدایت الهی.

خب، تقوا را چه جوری به دست بیاوریم؟ در این زمینه حرف زده‌اند، راه‌‌حل گفته‌اند، آنچه بنده میخواهم در یک جمله عرض بکنم، [این است که] تقوا دست خود من و شما است؛ ‌عزم و اراده‌ی ما را لازم دارد؛ باید اراده کنیم. امام (رضوان الله علیه) در یکی از این کتابهای اخلاقی‌شان ــ شاید چهل حدیث یا اسرار الصّلوة ــ خطاب به خواننده‌ای که میخواهد راه توحید را پیش برود و در راه توحید سلوک کند، چند جا تکرار میکنند و میگویند: «تصمیم مردانه بگیرید، تصمیم قاطع بگیرید»؛(۶) با تصمیم شما، با ملاحظه‌ی شما، با مراقبت شما تقوا حاصل میشود. آن جوانی که در یک حادثه‌ی پُرجاذبه برای جوان ولی حرام، خودش را حفظ میکند، این [کار]، نیروی تقوا را در او تقویت میکند و آن حالت مصونیّت را، خویشتن‌داری را افزایش میدهد. این بحث درباره‌ی ماه رمضان.

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=59664#_ftnref5

  • سید حمید بنی هاشمی
  • ۰
  • ۰

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ ‎﴿آل عمران: ١٥٩﴾‏

کَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ کَانُوا أَشَدَّ مِنکُمْ قُوَّةً وَأَکْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَاقِکُمْ کَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُم بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ کَالَّذِی خَاضُوا أُولَـٰئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ‎﴿التوبة: ٦٩﴾‏

 

 

۱۴۰۳/۱۲/۱۸

بیانات در دیدار مسئولان نظام

...

خب، امّا خودفراموشی مربوط به اجتماع. در مقیاس اجتماعی، خودفراموشی مهم‌تر است. یک آیه‌ی شریفه‌ای در قرآن، در سوره‌ی توبه هست ــ البتّه این آیه‌ی شریفه در مورد منافقین است ــ که خیلی بنده را زیاد متوجّه خودش میکند، وقتی که به اینجا میرسم و آن را میخوانم. آن تکّه‌ی مورد نظر من از آن آیه، این است: فَاستَمتَعوا بِخَلاقِهِم فَاستَمتَعتُم بِخَلاقِکُم کَمَا استَمتَعَ الَّذینَ مِن قَبلِکُم بِخَلاقِهِم وَ خُضتُم کَالَّذی خاضُوا؛(۱۲) این [مطلب] آدم را تکان میدهد. خب قبل از نظام جمهوری اسلامی، این کشور حکّامی داشته، فرمانروایانی داشته، مدیرانی داشته، کارهایی میکردند، بدعملی‌هایی داشتند، خلافهایی داشتند؛ این انقلاب با همه‌ی زحمات، با همه‌ی رنجها، با معجزه‌ی کسی مثل امام (رضوان الله علیه) ــ که واقعاً حضور او و وجود او در این برهه‌ی زمان، یک چیزی شبیه معجزه بود ــ با فداکاری‌های فراوان، با از دست دادن چقدر جوان عزیز و برجسته و خوب، با همه‌ی اینها به پیروزی رسید و حفظ شد و این نظام جمهوری اسلامی به وجود آمد. خب، اگر چنانچه همان وضعی را، همان کاری را، همان راهی را که مدیران دوران طاغوت انجام میدادند، ما هم بتدریج به همان سمت برویم، این جرمِ خیلی بزرگی است؛ این آیه این را میگوید. فَاستَمتَعوا بِخَلاقِهِم؛ آنهایی که قبل از شما بودند، نصیب و بهره‌ای برای خودشان فرض کردند، آن نصیب و بهره را بردند. فَاستَمتَعتُم بِخَلاقِکُم؛ شما هم برای خودتان یک نصیب و بهره‌ای فرض کردید، شما هم آن بهره را برداشتید. کَمَا استَمتَعَ الَّذینَ مِن قَبلِکُم بِخَلاقِهِم؛ شما هم مثل آنها عمل کردید. وَ خُضتُم کَالَّذی خاضوا؛ همان راهی که آنها رفتند، شما هم رفتید. این[طور] اگر بشود، خیلی مایه‌ی نگرانی است؛ خسارت بی‌نظیری است چنین چیزی اگر پیش بیاید. البتّه خدای متعال، لطفش و فضلش و هدایتش نگذاشته تاکنون جمهوری اسلامی به یک چنین وضعی دچار بشود، امّا باید بترسیم، باید مراقب باشیم.

...

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=59631#_ftnref12

 

[مقدمة الناشر]

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

إنّ کتاب «وسیلة النجاة» التی ألّفها سماحة آیة اللَّه العظمى السیّد الأصفهانی (قدّس سرّه) (1284- 1365 ق) کان لها دورها البارز بین المقلّدین بل و عامّة المراجعین فی زمن مرجعیّة السیّد الأصفهانی (قدّس سرّه) و بعده؛ لما فی الکتاب و مؤلّفه من الامتیاز و الجلال.

و لهذا فقد أقدم إمامنا الراحل آیة اللَّه العظمى الإمام الخمینی (قدّس سرّه) (1320- 1409 ق) لتحشیته، و هو أوّل کتاب فقهیّ فتوائیّ زیّنه سماحته بتعالیقه الثمینة، و کان ختامها فی سنة 1372 ق.

و حیث إنّ هذه التعلیقة کانت أساس کتاب «تحریر الوسیلة» و کان لها حظّا وافراً للتعریف بمنهجه الشریف فی الاستنباط و التفریع و للأسف لم یطبع فی سالف الزمان بصورة منقّحة، فقد أقدمنا على تحقیقه و مقابلته مع النسخة الخطّیة و النسخة المطبوعة المصحّحة فی سنة 1382 ق.

و جدیر بالذکر أنّ فتاواها الشریفة قد تفاوتت فی بعض الموارد مع هذه التعلیقة، فعلى المراجع الکریم أن یلتفت إلى أنّ المدار فی أخذ الفتاوى الأخیرة على کتاب «تحریر الوسیلة»، ففی مقام التخالف و التعارض هو المرجع لا التعلیقة.

و آخر دعوانا أن الحمد للَّه رب العالمین.

مؤسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدّس سرّه) فرع قم المقدّسة

وسیلة النجاة (مع تعلیقات الامام الخمینی ره)، ابوالحسن اصفهانی، ص 7

https://lib.eshia.ir/11191/1/7

  • سید حمید بنی هاشمی
  • ۰
  • ۰

شجرة طیبة

 

 

أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ ‎﴿ابراهیم: ٢٤﴾‏

أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ‎﴿یس: ٦٠﴾‏

  • سید حمید بنی هاشمی
  • ۰
  • ۰

یَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَـٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ ‎﴿المنافقون: ٨﴾‏

‫عبدالله جوادی آملی - ویکی شیعه‬‎

۱۴۰۳/۱۲/۰۵

پیام به مناسبت مراسم تشییع مجاهد کبیر شهید سیدحسن نصرالله و شهید سیدهاشم صفی‌الدین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری مراسم تشییع و تدفین مجاهد کبیر شهید سیّدحسن نصرالله و همچنین سیّدهاشم صفیّ‌الدّین با تجلیل از این دو شهید بزرگ مقاومت، تأکید کردند: دشمن بداند که مقاومت در برابر غصب و ظلم و استکبار، تمام‌شدنی نیست و تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه خواهد یافت.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قال الله عزّ و جل: وَ لِلّٰهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنینَ وَ لٰکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمون.(۱)

مجاهد کبیر و زعیم پیشتاز مقاومت در منطقه، حضرت سیّدحسن نصرالله (اعلی الله مقامه)، اکنون در اوج عزّت است. بدن پاک او در سرزمین جهاد فی‌سبیل‌الله به خاک سپرده میشود، ولی روح و راه او هر روز سرافرازتر از پیش جلوه خواهد کرد ان‌شاءالله، و راه را به رهروان نشان خواهد داد.

دشمن بداند که مقاومت در برابر غصب و ظلم و استکبار، تمام‌شدنی نیست و تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه خواهد یافت باذن‌الله.

نام نیک و چهره‌ی نورانی جناب سیّدهاشم صفیّ‌الدّین (رضوان الله علیه) نیز ستاره‌ی درخشان تاریخ این منطقه است. او یاور نزدیک و جزء جدانشدنی رهبری مقاومت در لبنان بود.

سلام خدا و بندگان صالحش بر این دو مجاهد سرافراز و بر دیگر مبارزان شجاع و فداکار که در برهه‌ی اخیر به شهادت رسیدند، و بر همه‌ی شهدای اسلام. و سلام ویژه‌ی من به شما فرزندان عزیزم، جوانان سلحشور لبنان.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۴۰۳/۱۲/۳    


 سوره‌ی منافقون، بخشی از آیه‌ی ۸؛ «... و[لی] عزّت از آنِ خدا و از آنِ پیامبرِ او و از آنِ مؤمنان است، لیکن این دورویان نمیدانند.»

https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=59429

 

۱۴۰۳/۱۲/۰۶

دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم که در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.

https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=59467

 

فکر کنم خبر تشییع جنازه ی رایانه ی این حقیر هم همین روزها برسد چرا که نمی دانم چرا همانطوری که قبلترها هم چندین بار اتفاق می افتاده است، باز هم یک مرتبه خودش خود به خودی خاموش شده و از کار می افتد؛ ان شاء الله که خیر است! ولی برای همین هم بنده سعی می کنم خیلی سریع حرفم را بزنم.

یک مسئله ی هوش مصنوعی ای هست که یحتمل بعضی اشکال هم بفرمایند که اینها که دیگر به محمد و نیرو و اینها ربطی ندارند! ولی بعضی یحتمل هم بفرمایند که هر چیزی را جاهلات به مزاح می گیرند و می خواهند جاهلانه هم از کنارش بگذرند.؛ ولی این یکی مسئله ای نیست که بتوان با آن چنین کاری هم کرد. مثلاً شما ChatGPT و Google Gemini را در نظر بگیرید که استاد محمد نیرو هم که بنده اخیراً ایشان را نه فقط در گوگل هم ملاقات کردم را در نظر بگیرید. چیزهایی که ایشان در مورد این مقولات و هوش مصنوعی می فرمایند اصلا شوخی بردار نیست. یعنی اگر انقلابی را که در یافتن مسیریابها و سهولتی را که در یافتن آدرسها برای مردم ایجاد می کنند را نسبت به علامات چاده ای قبل از اینکه این مسیریابهای ماهواره ای بیرون بیایند و مثلاً احتیاج به نقشه های مختلف و ... را در نظر بگیرید. آنگه متوجه می شوید که چقدر این انقلاب عجیب و غریب است، هر چند که مثل آب خوردن هم این روزها در اختیار همه ی رانندگان محترم از اسنپچ و تاکسی گرفته تا هر ماشین و موتورسوار و دوچرخه سوار و بلکه عابر پیاده ای هم قرار دارد و می تواند بسهولت از آن استفاده هم ببرد و ....

همین مسئله را شما در مورد ترجمه ی از یک زبان به زبانی دیگر هم دارید. مثلاً همین ترکی یا کردی یا حتی عربی خودمان و بلکه انواع لهجه هایی را که در نقاط مختلف عالم در کشورهای کوچک و بزرگ داریم را در نظر بگیرید. این خود می تواند یک پروژه ی هوش مصنوعی مفصلی باشد برای هر کدام از این زبانها که به عنوان مثال شما همین انگلیسی خودمان را هم دارید که فرض بفرمائید یک لغتی مثل pituitary- که یک غذه ای است زیر مغز و همتراز بینی در بدن- را تایپ می کنید، و در همان اول کار اطلاعات خوبی به شما می دهد. ولی آیا این را در هر نقطه ای از دنیا برای زبانهای دیگر هم دارید؟! التفات می فرمائید؟

نکته ای که اینجا هست این است که حالا بنده همینقدر را تا رایانه خاموش نشده ارسال کنم!!!

------------------------------------------------

نکته ای که اینجا هست این است که بنده ی حقیر داشتم این مسئله را به یک استادی که یک کتاب تفسیری را به ما نشان می دادند گفتم که می خواستند این کتاب را منتشر کنند ولی بودجه ی کافی برای این کار را هم نداشتند. بنده گفتم چرا شما بنظرتان نمی رسد که این را در اینترنت در اختیار مردم بگذارید. این کار رایگان است و عایدی ای برای کسی که سالها برای این کار زحمت کشیده است ندارد. ولی حتی در مورد تفسیر 80 جلدی تسنیم هم بنده فکر می کنم که این کار مهم است که در کتابخانه های الکترونیکی اینترنتی در اختیار عموم قرار گیرند چرا که بالاخره وقتی شما یک تفسیر 80 جلدی را می خواهید بخرید، اگر قبلاً هم محتوای آنرا دیده باشید و اینکه واقعاً هم یک نسخه ی نفیسی را دارید می خرید؛ آیا این اطمینان بهتری به شما نمی دهد؟ این حداقل مسئله است. ولی خوب، بالاخره هیچ کس هم نمی خواهد دسترنجش را رایگان در اختیار دیگران هم قرار دهد، الا اینکه چنین چیزی را به این صورت در اختیار مثلاً کتابخانه ی ای-شیعه قرار دادن، آنچنان که پیام امام امیر المومنین هم چنین است، این خودش یک مزیت عظیمی است برای افرادی که می خواهند با محتوای آن آشنا شوند. و آنگاه هوش مصنوعی را به آن کاربردی کردن نیز خودش یک عمری کار می برد.

یعنی بعضی یحتمل بدتر از این بندده ی حقیر بنظرشان برسد که امام زمان عجل الله فرجه الشریف را هر چقدر دنبالش گشتیم، نتوانستیم پیدایش کنیم. ولی وقتی به یک عالم ربانی برسیم، ایشان یحتمل با تعجب هم اظهار بدارند که ای جاهل، تو چقدر هم در جهلت داری دست و پا می زنی و بلکه متوجه هم نمی شوی که این همه شهداء که رفتند و در راه اسلام و نایب امام زمان و بلکه خود امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم شهادت دادند، اینها امامشان را درنیافتند؟ و تو دریافتی و هیچ کس دیگر هم درنیافته است؟ ولی واقعاً هم عرض بنده ی حقیر این است که در حیطه های نظامی در مورد این مسائل کار کردن و بلکه شهید شدن خود یک مسائل عظیمی را ایجاد می کنند، ولی همانطوری هم که مستحضرید در حیطه ی اجتیماعی هم حتی در این سطوح که بالاخره چطور می توان هوش مصنوعی را بسیار هم الی ما شاء الله ارتقاء داد؟ الی ما شاء الله کار هست! 

این را بنده ی حقیر از دوستی که متاسفانه همین روزها هم خبر فوت ایشان را شنیدم، یعنی مرحوم دکتر محمد رضا مختارزاده، و راستش بسیار هم متاثر شدم یاد گرفتم. یادم هست که آن زمانها خیلی هم هنوز اینترنت مُد نشده بود و بلکه هنوز یک چیزهایی مثل ویندوز 95 و اینها خیلی چیزهای لوکسی هم بودند و ... ایشان در آن زمان سعی داشتند چند تا رایانه را با هم شبکه کنند و از جمله مثلاً با یونیکس هم سعی می کردند کار کنند. یادم هست که وقتی دو تا رایانه را به هم وصل شد و بلکه شبکه شدند، یک اتفاق جدیدی بود که رخ داده بود، ولی اینها را تنهایی هم انجام می دادند و خیلی هم با صبر و حوصله! یادم هست که یک نسخه ای از یونیکس یا لونیکس یا هر چه که بود را پیدا کرده بودند، ولی حدود یک سال بعد هم ایشان فرمودند که خوب حالا این بالاخره پاسوردی هم باید داشته باشد؛ ببینیم پاسوردش را هم بلکه بتوانیم پیدا کنیم!!!

حالا شما حساب هم بفرمائید که بخواهید مردم را هم با انواع شبکه هایی که امروزه خیلی هم داریم، بخواهیم با هم شبکه شان کنیم؛ و لذا آیا هوش مصنوعی هم چقدر احتیاج داریم که مثلاً یک جاهلی هم مثل این حقیر را بالاخره نشان دهیم که متوجه جهلت هم هستی که بتوانی بالاخره پای درس اساتیدی که تو را می توانند از جهلت در بیاورند هم بنشینی و استفاده هم ببری؟ و حالا ما وارد بحثهایی هم خیلی نمی شویم که شاگرد یحتمل بخواهد از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه  مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم آیا چقدر میل کند و .... ولی این هم خودش یک دنیایی را می تواند به روی شما بگشاید که مثلاً اگر می خواهید ترکی را هم یاد بگیرید، اول بروید ترکی استانبولی را به انگلیسی ترجمه کنید و از انگلیسی و فارسی هم به ترکسی استانبولی ترجمه کنید، و آنگاه یحتمل دنبال ترجمه ی ترکی استانبولی به ترکی همین ترک زبانهای خودمان مثل ترکی آذری و زنجانی و همدانی و حتی اصفهانی و بلکه ترکمن و ازبک و اویغور اینها هم بپردازید. 

نکته اینجا یحتمل فقط این نیست که بروید ببینید که آیا وقتی دارید لغت rate exceeded را در آرشیو جستجو می فرمائید، چقدر نتیجه به شما برمی گرداند: 1298 نتیجه داریم! و بلکه قسمت دیگری از مسئله  که مهمتر هم هست این است که آیا مثلاً اگر شما دارید مسیریابی را برای هوش مصنوعی طراحی هم می کنید، آیا می توانید بهتر آنی که در بازار هم هست را ارائه دهید؟ یا اینکه این طراحی شما یحتمل زیادی هم under-rated است؟ یا حتی امکان هم دارد که بیش از حد هم over-rated شده باشد آنچنان که باعث پیغام rate exceeded هم برای شما شود و گیر قضایا را هم برای شما نتواند باز کند! یعنی یک وقت هست که دارید یک کاری را انجام هم می دهید و بلکه کار خود را آنقدر بزرگ هم فرض گرفته اید که یحتمل اشکال هم کنید که بنده ی حقیر حتی یک قرون هم برایش چیزی نمی خواهم دریافت کنم، یا برعکس اش هم یحتمل انتظار هم دارید که به اندازه ی میلیاردها تومان یا دلار هم برایش دریافت بفرمائید؟ آیا مبنای کار اینها است؟ یا این است که استاد و آقا معلم هم چطور وقت و انرژی و نیروی خود را در این راه صرف می کند تا هر چه بیشتر شاگردانش هم از حالات خلاء درآمده و بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه هم میل کنند و .... مثل اینکه خیلی هم برق رایانه قطع نشد تا حالا، ولی محض احتیاط هم که شده همینجا تمامش کنیم تا بلکه وارد حالات خلاء و بلکه سیاه چاله ای هم دچار نشویم و فقط این را هم اضافه کنم که این یک مسئله است که عرض شود که هر کسی یک ستاره ای مخصوص خودش در آسمان شب و بلکه حتی روز هم دارد؛ ولی این یک مسئله ی دیگری هم هست که بفرمایند نخیر؛ یک شبکه ای از انسانها هم هستند که وقتی حتی قرار است نابود هم شوند، این ستاره یعنی ستاره ی طارق در روز قیامت نمایان هم می شود و .... یحتمل اگر شما خیلی هم مایل باشید که در مورد  نظریه ی میدان کلاس و نظریه ی گالوا هم بدانید، خوشحال هم می شوید راجع به کارهای آرش رستگار هم بشنوید و حتی یاد هم بگیرید و مثلاً

deformation of outer representations of Galois groups  

https://arxiv.org/abs/math/0610012

https://arxiv.org/abs/1506.01956

....

ولی یک چیزی هم که می ماند این است که به یک حالات دن کیشوت واری همینطوری هر چیزی را جستجو بفرمایند. مثلاً بنده ی حقیر داشتم دنبال نویسنده ی کتاب سفرهای گالیور هم می گشتم که فهمیدم از ویکیپدیا جاناتان سویفت است؛ و چقدر هم آثارش زیاد است. ولی یک چیزی هم که جالب توجه است این است که در انگلیس، شما متوجه می شوید که اینها یک دین مسیحی برای خودشان دارند که یحتمل به دلایلی بر مبنای خدا شاه میهن هم هست که برای این بنده ی حقیر خودم جالب است که این کار را از چه زمانی انجام داده اند و از کی شروع شده است و یحتمل از کلیسای کاتولیک جدا شده اند، هر چند که این اختلاف بین ایرلندیها و انگلیسیها هم شدت و ضعفهایی را ایجاد می کند و .... همین کارها را هم می کنند که یک مرتبه متوجه می شوید چطور هم از صهیونیسم دفاع می کنند و بلکه آنها را چطور هم همه و همه را کوچ داده اند وسط جغرافیای مسلمانها و حتی حالاها هم بجای آنها ایالات متحده هم کارهای صهیونیسم را دنبال می کنند و بلکه از چنگ انگلیسیها هم آیا چقدر خارج شده است و یحتمل هم باید چاره ای اندیشید که بالاخره با ایالات متحده چند جهانی استکان نلبیکهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی مسائل را بیش از حد هم over-rated or under-rated exceeding تخمین نزنیم و درست و حسابی هم حلش کنیم و حتی دیدگاههایی جهانی هم ارائه دهیم که هوش مصنوعی هم بهتر راه بیافتد و دختر و پسرها هم بهتر راغب شوند بر حسب شرع مقدس اسلام با هم ازدواج کنند و ...! یحتمل اینجا بعضی از علماء اشکال هم بفرمایند که مگر تو خودت آدم نیستی که همه اش هم بفکر دختر و پسرهای جوانی که با هم ازدواج کنند و مگر ازدواج فقط مال جوانها است و پیر و میان سال هم دیگر نمی شود ازدواج کنند؟! و خوب راست هم می گویند دیگر؛ و. اما مسئله تقوای الهی هم هست که می فرماید:  وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ‎﴿٢﴾‏ وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ‎﴿الطلاق: ٣﴾‏  لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته الهلم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

  • سید حمید بنی هاشمی
  • ۰
  • ۰
  • سید حمید بنی هاشمی