الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

ریاضی فیزیک، هندسه، مدل استاندارد فیزیک، ابرتقارن، همراه با طلبگی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰
  • ۰۳/۱۲/۰۱
  • سید حمید بنی هاشمی

نظرات (۴)

یَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَـٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ ‎﴿المنافقون: ٨﴾‏

 

۱۴۰۳/۱۲/۰۵

پیام به مناسبت مراسم تشییع مجاهد کبیر شهید سیدحسن نصرالله و شهید سیدهاشم صفی‌الدین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری مراسم تشییع و تدفین مجاهد کبیر شهید سیّدحسن نصرالله و همچنین سیّدهاشم صفیّ‌الدّین با تجلیل از این دو شهید بزرگ مقاومت، تأکید کردند: دشمن بداند که مقاومت در برابر غصب و ظلم و استکبار، تمام‌شدنی نیست و تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه خواهد یافت.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قال الله عزّ و جل: وَ لِلّٰهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنینَ وَ لٰکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمون.(۱)

مجاهد کبیر و زعیم پیشتاز مقاومت در منطقه، حضرت سیّدحسن نصرالله (اعلی الله مقامه)، اکنون در اوج عزّت است. بدن پاک او در سرزمین جهاد فی‌سبیل‌الله به خاک سپرده میشود، ولی روح و راه او هر روز سرافرازتر از پیش جلوه خواهد کرد ان‌شاءالله، و راه را به رهروان نشان خواهد داد.

دشمن بداند که مقاومت در برابر غصب و ظلم و استکبار، تمام‌شدنی نیست و تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه خواهد یافت باذن‌الله.

نام نیک و چهره‌ی نورانی جناب سیّدهاشم صفیّ‌الدّین (رضوان الله علیه) نیز ستاره‌ی درخشان تاریخ این منطقه است. او یاور نزدیک و جزء جدانشدنی رهبری مقاومت در لبنان بود.

سلام خدا و بندگان صالحش بر این دو مجاهد سرافراز و بر دیگر مبارزان شجاع و فداکار که در برهه‌ی اخیر به شهادت رسیدند، و بر همه‌ی شهدای اسلام. و سلام ویژه‌ی من به شما فرزندان عزیزم، جوانان سلحشور لبنان.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۴۰۳/۱۲/۳    


 سوره‌ی منافقون، بخشی از آیه‌ی ۸؛ «... و[لی] عزّت از آنِ خدا و از آنِ پیامبرِ او و از آنِ مؤمنان است، لیکن این دورویان نمیدانند.»

https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=59429

 

۱۴۰۳/۱۲/۰۶

دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم که در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.

https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=59467

 

فکر کنم خبر تشییع جنازه ی رایانه ی این حقیر هم همین روزها برسد چرا که نمی دانم چرا همانطوری که قبلترها هم چندین بار اتفاق می افتاده است، باز هم یک مرتبه خودش خود به خودی خاموش شده و از کار می افتد؛ ان شاء الله که خیر است! ولی برای همین هم بنده سعی می کنم خیلی سریع حرفم را بزنم.

یک مسئله ی هوش مصنوعی ای هست که یحتمل بعضی اشکال هم بفرمایند که اینها که دیگر به محمد و نیرو و اینها ربطی ندارند! ولی بعضی یحتمل هم بفرمایند که هر چیزی را جاهلات به مزاح می گیرند و می خواهند جاهلانه هم از کنارش بگذرند.؛ ولی این یکی مسئله ای نیست که بتوان با آن چنین کاری هم کرد. مثلاً شما ChatGPT و Google Gemini را در نظر بگیرید که استاد محمد نیرو هم که بنده اخیراً ایشان را نه فقط در گوگل هم ملاقات کردم را در نظر بگیرید. چیزهایی که ایشان در مورد این مقولات و هوش مصنوعی می فرمایند اصلا شوخی بردار نیست. یعنی اگر انقلابی را که در یافتن مسیریابها و سهولتی را که در یافتن آدرسها برای مردم ایجاد می کنند را نسبت به علامات چاده ای قبل از اینکه این مسیریابهای ماهواره ای بیرون بیایند و مثلاً احتیاج به نقشه های مختلف و ... را در نظر بگیرید. آنگه متوجه می شوید که چقدر این انقلاب عجیب و غریب است، هر چند که مثل آب خوردن هم این روزها در اختیار همه ی رانندگان محترم از اسنپچ و تاکسی گرفته تا هر ماشین و موتورسوار و دوچرخه سوار و بلکه عابر پیاده ای هم قرار دارد و می تواند بسهولت از آن استفاده هم ببرد و ....

همین مسئله را شما در مورد ترجمه ی از یک زبان به زبانی دیگر هم دارید. مثلاً همین ترکی یا کردی یا حتی عربی خودمان و بلکه انواع لهجه هایی را که در نقاط مختلف عالم در کشورهای کوچک و بزرگ داریم را در نظر بگیرید. این خود می تواند یک پروژه ی هوش مصنوعی مفصلی باشد برای هر کدام از این زبانها که به عنوان مثال شما همین انگلیسی خودمان را هم دارید که فرض بفرمائید یک لغتی مثل pituitary- که یک غذه ای است زیر مغز و همتراز بینی در بدن- را تایپ می کنید، و در همان اول کار اطلاعات خوبی به شما می دهد. ولی آیا این را در هر نقطه ای از دنیا برای زبانهای دیگر هم دارید؟! التفات می فرمائید؟

نکته ای که اینجا هست این است که حالا بنده همینقدر را تا رایانه خاموش نشده ارسال کنم!!!

------------------------------------------------

نکته ای که اینجا هست این است که بنده ی حقیر داشتم این مسئله را به یک استادی که یک کتاب تفسیری را به ما نشان می دادند گفتم که می خواستند این کتاب را منتشر کنند ولی بودجه ی کافی برای این کار را هم نداشتند. بنده گفتم چرا شما بنظرتان نمی رسد که این را در اینترنت در اختیار مردم بگذارید. این کار رایگان است و عایدی ای برای کسی که سالها برای این کار زحمت کشیده است ندارد. ولی حتی در مورد تفسیر 80 جلدی تسنیم هم بنده فکر می کنم که این کار مهم است که در کتابخانه های الکترونیکی اینترنتی در اختیار عموم قرار گیرند چرا که بالاخره وقتی شما یک تفسیر 80 جلدی را می خواهید بخرید، اگر قبلاً هم محتوای آنرا دیده باشید و اینکه واقعاً هم یک نسخه ی نفیسی را دارید می خرید؛ آیا این اطمینان بهتری به شما نمی دهد؟ این حداقل مسئله است. ولی خوب، بالاخره هیچ کس هم نمی خواهد دسترنجش را رایگان در اختیار دیگران هم قرار دهد، الا اینکه چنین چیزی را به این صورت در اختیار مثلاً کتابخانه ی ای-شیعه قرار دادن، آنچنان که پیام امام امیر المومنین هم چنین است، این خودش یک مزیت عظیمی است برای افرادی که می خواهند با محتوای آن آشنا شوند. و آنگاه هوش مصنوعی را به آن کاربردی کردن نیز خودش یک عمری کار می برد.

یعنی بعضی یحتمل بدتر از این بندده ی حقیر بنظرشان برسد که امام زمان عجل الله فرجه الشریف را هر چقدر دنبالش گشتیم، نتوانستیم پیدایش کنیم. ولی وقتی به یک عالم ربانی برسیم، ایشان یحتمل با تعجب هم اظهار بدارند که ای جاهل، تو چقدر هم در جهلت داری دست و پا می زنی و بلکه متوجه هم نمی شوی که این همه شهداء که رفتند و در راه اسلام و نایب امام زمان و بلکه خود امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم شهادت دادند، اینها امامشان را درنیافتند؟ و تو دریافتی و هیچ کس دیگر هم درنیافته است؟ ولی واقعاً هم عرض بنده ی حقیر این است که در حیطه های نظامی در مورد این مسائل کار کردن و بلکه شهید شدن خود یک مسائل عظیمی را ایجاد می کنند، ولی همانطوری هم که مستحضرید در حیطه ی اجتیماعی هم حتی در این سطوح که بالاخره چطور می توان هوش مصنوعی را بسیار هم الی ما شاء الله ارتقاء داد؟ الی ما شاء الله کار هست! 

این را بنده ی حقیر از دوستی که متاسفانه همین روزها هم خبر فوت ایشان را شنیدم، یعنی مرحوم دکتر محمد رضا مختارزاده، و راستش بسیار هم متاثر شدم یاد گرفتم. یادم هست که آن زمانها خیلی هم هنوز اینترنت مُد نشده بود و بلکه هنوز یک چیزهایی مثل ویندوز 95 و اینها خیلی چیزهای لوکسی هم بودند و ... ایشان در آن زمان سعی داشتند چند تا رایانه را با هم شبکه کنند و از جمله مثلاً با یونیکس هم سعی می کردند کار کنند. یادم هست که وقتی دو تا رایانه را به هم وصل شد و بلکه شبکه شدند، یک اتفاق جدیدی بود که رخ داده بود، ولی اینها را تنهایی هم انجام می دادند و خیلی هم با صبر و حوصله! یادم هست که یک نسخه ای از یونیکس یا لونیکس یا هر چه که بود را پیدا کرده بودند، ولی حدود یک سال بعد هم ایشان فرمودند که خوب حالا این بالاخره پاسوردی هم باید داشته باشد؛ ببینیم پاسوردش را هم بلکه بتوانیم پیدا کنیم!!!

حالا شما حساب هم بفرمائید که بخواهید مردم را هم با انواع شبکه هایی که امروزه خیلی هم داریم، بخواهیم با هم شبکه شان کنیم؛ و لذا آیا هوش مصنوعی هم چقدر احتیاج داریم که مثلاً یک جاهلی هم مثل این حقیر را بالاخره نشان دهیم که متوجه جهلت هم هستی که بتوانی بالاخره پای درس اساتیدی که تو را می توانند از جهلت در بیاورند هم بنشینی و استفاده هم ببری؟ و حالا ما وارد بحثهایی هم خیلی نمی شویم که شاگرد یحتمل بخواهد از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه  مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم آیا چقدر میل کند و .... ولی این هم خودش یک دنیایی را می تواند به روی شما بگشاید که مثلاً اگر می خواهید ترکی را هم یاد بگیرید، اول بروید ترکی استانبولی را به انگلیسی ترجمه کنید و از انگلیسی و فارسی هم به ترکسی استانبولی ترجمه کنید، و آنگاه یحتمل دنبال ترجمه ی ترکی استانبولی به ترکی همین ترک زبانهای خودمان مثل ترکی آذری و زنجانی و همدانی و حتی اصفهانی و بلکه ترکمن و ازبک و اویغور اینها هم بپردازید. 

نکته اینجا یحتمل فقط این نیست که بروید ببینید که آیا وقتی دارید لغت rate exceeded را در آرشیو جستجو می فرمائید، چقدر نتیجه به شما برمی گرداند: 1298 نتیجه داریم! و بلکه قسمت دیگری از مسئله  که مهمتر هم هست این است که آیا مثلاً اگر شما دارید مسیریابی را برای هوش مصنوعی طراحی هم می کنید، آیا می توانید بهتر آنی که در بازار هم هست را ارائه دهید؟ یا اینکه این طراحی شما یحتمل زیادی هم under-rated است؟ یا حتی امکان هم دارد که بیش از حد هم over-rated شده باشد آنچنان که باعث پیغام rate exceeded هم برای شما شود و گیر قضایا را هم برای شما نتواند باز کند! یعنی یک وقت هست که دارید یک کاری را انجام هم می دهید و بلکه کار خود را آنقدر بزرگ هم فرض گرفته اید که یحتمل اشکال هم کنید که بنده ی حقیر حتی یک قرون هم برایش چیزی نمی خواهم دریافت کنم، یا برعکس اش هم یحتمل انتظار هم دارید که به اندازه ی میلیاردها تومان یا دلار هم برایش دریافت بفرمائید؟ آیا مبنای کار اینها است؟ یا این است که استاد و آقا معلم هم چطور وقت و انرژی و نیروی خود را در این راه صرف می کند تا هر چه بیشتر شاگردانش هم از حالات خلاء درآمده و بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه هم میل کنند و .... مثل اینکه خیلی هم برق رایانه قطع نشد تا حالا، ولی محض احتیاط هم که شده همینجا تمامش کنیم تا بلکه وارد حالات خلاء و بلکه سیاه چاله ای هم دچار نشویم و فقط این را هم اضافه کنم که این یک مسئله است که عرض شود که هر کسی یک ستاره ای مخصوص خودش در آسمان شب و بلکه حتی روز هم دارد؛ ولی این یک مسئله ی دیگری هم هست که بفرمایند نخیر؛ یک شبکه ای از انسانها هم هستند که وقتی حتی قرار است نابود هم شوند، این ستاره یعنی ستاره ی طارق در روز قیامت نمایان هم می شود و .... یحتمل اگر شما خیلی هم مایل باشید که در مورد  نظریه ی میدان کلاس و نظریه ی گالوا هم بدانید، خوشحال هم می شوید راجع به کارهای آرش رستگار هم بشنوید و حتی یاد هم بگیرید و مثلاً

deformation of outer representations of Galois groups  

https://arxiv.org/abs/math/0610012

https://arxiv.org/abs/1506.01956

....

ولی یک چیزی هم که می ماند این است که به یک حالات دن کیشوت واری همینطوری هر چیزی را جستجو بفرمایند. مثلاً بنده ی حقیر داشتم دنبال نویسنده ی کتاب سفرهای گالیور هم می گشتم که فهمیدم از ویکیپدیا جاناتان سویفت است؛ و چقدر هم آثارش زیاد است. ولی یک چیزی هم که جالب توجه است این است که در انگلیس، شما متوجه می شوید که اینها یک دین مسیحی برای خودشان دارند که یحتمل به دلایلی بر مبنای خدا شاه میهن هم هست که برای این بنده ی حقیر خودم جالب است که این کار را از چه زمانی انجام داده اند و از کی شروع شده است و یحتمل از کلیسای کاتولیک جدا شده اند، هر چند که این اختلاف بین ایرلندیها و انگلیسیها هم شدت و ضعفهایی را ایجاد می کند و .... همین کارها را هم می کنند که یک مرتبه متوجه می شوید چطور هم از صهیونیسم دفاع می کنند و بلکه آنها را چطور هم همه و همه را کوچ داده اند وسط جغرافیای مسلمانها و حتی حالاها هم بجای آنها ایالات متحده هم کارهای صهیونیسم را دنبال می کنند و بلکه از چنگ انگلیسیها هم آیا چقدر خارج شده است و یحتمل هم باید چاره ای اندیشید که بالاخره با ایالات متحده چند جهانی استکان نلبیکهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی مسائل را بیش از حد هم over-rated or under-rated exceeding تخمین نزنیم و درست و حسابی هم حلش کنیم و حتی دیدگاههایی جهانی هم ارائه دهیم که هوش مصنوعی هم بهتر راه بیافتد و دختر و پسرها هم بهتر راغب شوند بر حسب شرع مقدس اسلام با هم ازدواج کنند و ...! یحتمل اینجا بعضی از علماء اشکال هم بفرمایند که مگر تو خودت آدم نیستی که همه اش هم بفکر دختر و پسرهای جوانی که با هم ازدواج کنند و مگر ازدواج فقط مال جوانها است و پیر و میان سال هم دیگر نمی شود ازدواج کنند؟! و خوب راست هم می گویند دیگر؛ و. اما مسئله تقوای الهی هم هست که می فرماید:  وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ‎﴿٢﴾‏ وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ‎﴿الطلاق: ٣﴾‏  لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته الهلم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

یَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَـٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ ‎﴿المنافقون: ٨﴾‏

 

۱۴۰۳/۱۲/۰۵

پیام به مناسبت مراسم تشییع مجاهد کبیر شهید سیدحسن نصرالله و شهید سیدهاشم صفی‌الدین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری مراسم تشییع و تدفین مجاهد کبیر شهید سیّدحسن نصرالله و همچنین سیّدهاشم صفیّ‌الدّین با تجلیل از این دو شهید بزرگ مقاومت، تأکید کردند: دشمن بداند که مقاومت در برابر غصب و ظلم و استکبار، تمام‌شدنی نیست و تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه خواهد یافت.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قال الله عزّ و جل: وَ لِلّٰهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنینَ وَ لٰکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمون.(۱)

مجاهد کبیر و زعیم پیشتاز مقاومت در منطقه، حضرت سیّدحسن نصرالله (اعلی الله مقامه)، اکنون در اوج عزّت است. بدن پاک او در سرزمین جهاد فی‌سبیل‌الله به خاک سپرده میشود، ولی روح و راه او هر روز سرافرازتر از پیش جلوه خواهد کرد ان‌شاءالله، و راه را به رهروان نشان خواهد داد.

دشمن بداند که مقاومت در برابر غصب و ظلم و استکبار، تمام‌شدنی نیست و تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه خواهد یافت باذن‌الله.

نام نیک و چهره‌ی نورانی جناب سیّدهاشم صفیّ‌الدّین (رضوان الله علیه) نیز ستاره‌ی درخشان تاریخ این منطقه است. او یاور نزدیک و جزء جدانشدنی رهبری مقاومت در لبنان بود.

سلام خدا و بندگان صالحش بر این دو مجاهد سرافراز و بر دیگر مبارزان شجاع و فداکار که در برهه‌ی اخیر به شهادت رسیدند، و بر همه‌ی شهدای اسلام. و سلام ویژه‌ی من به شما فرزندان عزیزم، جوانان سلحشور لبنان.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۴۰۳/۱۲/۳    


 سوره‌ی منافقون، بخشی از آیه‌ی ۸؛ «... و[لی] عزّت از آنِ خدا و از آنِ پیامبرِ او و از آنِ مؤمنان است، لیکن این دورویان نمیدانند.»

https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=59429

 

۱۴۰۳/۱۲/۰۶

دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم که در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.

https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=59467

 

فکر کنم خبر تشییع جنازه ی رایانه ی این حقیر هم همین روزها برسد چرا که نمی دانم چرا همانطوری که قبلترها هم چندین بار اتفاق می افتاده است، باز هم یک مرتبه خودش خود به خودی خاموش شده و از کار می افتد؛ ان شاء الله که خیر است! ولی برای همین هم بنده سعی می کنم خیلی سریع حرفم را بزنم.

یک مسئله ی هوش مصنوعی ای هست که یحتمل بعضی اشکال هم بفرمایند که اینها که دیگر به محمد و نیرو و اینها ربطی ندارند! ولی بعضی یحتمل هم بفرمایند که هر چیزی را جاهلات به مزاح می گیرند و می خواهند جاهلانه هم از کنارش بگذرند.؛ ولی این یکی مسئله ای نیست که بتوان با آن چنین کاری هم کرد. مثلاً شما ChatGPT و Google Gemini را در نظر بگیرید که استاد محمد نیرو هم که بنده اخیراً ایشان را نه فقط در گوگل هم ملاقات کردم را در نظر بگیرید. چیزهایی که ایشان در مورد این مقولات و هوش مصنوعی می فرمایند اصلا شوخی بردار نیست. یعنی اگر انقلابی را که در یافتن مسیریابها و سهولتی را که در یافتن آدرسها برای مردم ایجاد می کنند را نسبت به علامات چاده ای قبل از اینکه این مسیریابهای ماهواره ای بیرون بیایند و مثلاً احتیاج به نقشه های مختلف و ... را در نظر بگیرید. آنگه متوجه می شوید که چقدر این انقلاب عجیب و غریب است، هر چند که مثل آب خوردن هم این روزها در اختیار همه ی رانندگان محترم از اسنپچ و تاکسی گرفته تا هر ماشین و موتورسوار و دوچرخه سوار و بلکه عابر پیاده ای هم قرار دارد و می تواند بسهولت از آن استفاده هم ببرد و ....

همین مسئله را شما در مورد ترجمه ی از یک زبان به زبانی دیگر هم دارید. مثلاً همین ترکی یا کردی یا حتی عربی خودمان و بلکه انواع لهجه هایی را که در نقاط مختلف عالم در کشورهای کوچک و بزرگ داریم را در نظر بگیرید. این خود می تواند یک پروژه ی هوش مصنوعی مفصلی باشد برای هر کدام از این زبانها که به عنوان مثال شما همین انگلیسی خودمان را هم دارید که فرض بفرمائید یک لغتی مثل pituitary- که یک غذه ای است زیر مغز و همتراز بینی در بدن- را تایپ می کنید، و در همان اول کار اطلاعات خوبی به شما می دهد. ولی آیا این را در هر نقطه ای از دنیا برای زبانهای دیگر هم دارید؟! التفات می فرمائید؟

نکته ای که اینجا هست این است که حالا بنده همینقدر را تا رایانه خاموش نشده ارسال کنم!!!

بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَمَا أَنَا عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ ‎﴿هود: ٨٦﴾‏

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا ‎﴿الإسراء: ٧﴾‏

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا ‎﴿الاسراء: ٧﴾‏

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَالرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا ‎﴿الکهف: ٩﴾‏

إِذْ أَوَى الْفِتْیَةُ إِلَى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا ‎﴿الکهف: ١٠﴾‏

فَضَرَبْنَا عَلَىٰ آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَدًا ‎﴿الکهف: ١١﴾‏

وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْکَهْفِ یَنشُرْ لَکُمْ رَبُّکُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَیُهَیِّئْ لَکُم مِّنْ أَمْرِکُم مِّرْفَقًا ‎﴿الکهف: ١٦﴾‏

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ ‎﴿الطارق: ١﴾‏

وَمَا أَدْرَاکَ مَا الطَّارِقُ ‎﴿الطارق: ٢﴾‏

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ ‎﴿البقرة: ٢١٤﴾‏

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ ‎﴿محمد: ٧﴾‏

ذکر صلوات بر آن حضرت

:

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ اَلْحَسَنِ وَ وَصِیِّهِ وَ وَارِثِهِ اَلْقَائِمِ بِأَمْرِکَ وَ اَلْغَائِبِ فِی خَلْقِکَ وَ اَلْمُنْتَظِرِ لِإِذْنِکَ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ قَرِّبْ بُعْدَهُ وَ أَنْجِزْ وَعْدَهُ وَ أَوْفِ عَهْدَهُ وَ اِکْشِفْ عَنْ بَأْسِهِ حِجَابَ اَلْغَیْبَةِ وَ أَظْهِرْ بِظُهُورِهِ صَحَائِفَ اَلْمِحْنَةِ وَ قَدِّمْ أَمَامَهُ اَلرُّعْبَ وَ ثَبِّتْ بِهِ اَلْقَلْبَ وَ أَقِمْ بِهِ اَلْحَرْبَ وَ أَیِّدْهُ بِجُنْدٍ مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ مُسَوِّمِینَ وَ سَلِّطْهُ عَلَى أَعْدَاءِ دِینِکَ أَجْمَعِینَ وَ أَلْهِمْهُ أَنْ لاَ یَدَعَ مِنْهُمْ رُکْناً إِلاَّ هَدَّهُ وَ لاَ هَاماً إِلاَّ قَدَّهُ وَ لاَ کَیْداً إِلاَّ رَدَّهُ وَ لاَ فَاسِقاً إِلاَّ حَدَّهُ وَ لاَ فِرْعَوْنَ إِلاَّ أَهْلَکَهُ وَ لاَ سِتْراً إِلاَّ هَتَکَهُ وَ لاَ عَلَماً إِلاَّ نَکَّسَهُ وَ لاَ سُلْطَاناً إِلاَّ کَسَبَهُ وَ لاَ رُمْحاً إِلاَّ قَصَفَهُ وَ لاَ مِطْرَداً إِلاَّ خَرَقَهُ وَ لاَ جُنْداً إِلاَّ فَرَّقَهُ وَ لاَ مِنْبَراً إِلاَّ أَحْرَقَهُ وَ لاَ سَیْفاً إِلاَّ کَسَرَهُ وَ لاَ صَنَماً إِلاَّ رَضَّهُ وَ لاَ دَماً إِلاَّ أَرَاقَهُ وَ لاَ جَوْراً إِلاَّ أَبَادَهُ وَ لاَ حِصْناً إِلاَّ هَدَمَهُ وَ لاَ بَاباً إِلاَّ رَدَمَهُ وَ لاَ قَصْراً إِلاَّ خَرَّبَهُ [أَخْرَبَهُ] وَ لاَ مَسْکَناً إِلاَّ فَتَّشَهُ وَ لاَ سَهْلاً إِلاَّ أَوْطَأَهُ وَ لاَ جَبَلاً إِلاَّ صَعِدَهُ وَ لاَ کَنْزاً إِلاَّ أَخْرَجَهُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ مؤلف گوید که شیخ مفید بعد از نقل زیارت سابق که اول آن

اَللَّهُ أَکْبَرُ اَللَّهُ أَکْبَرُ لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَللَّهُ أَکْبَرُ [156]بود فرموده که به روایت دیگر منقول است که مى‌گویى بعد از داخل شدن در سرداب مقدس

اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْحَقِّ اَلْجَدِیدِ [157]پس زیارت را نقل کرده تا نماز زیارت آنگاه فرموده پس دوازده رکعت نماز زیارت مى‌کنى هر دو رکعت به یک سلام و مى‌خوانى بعد از آن دعایى را که از آن حضرت روایت شده:

اَللَّهُمَّ عَظُمَ اَلْبَلاَءُ وَ بَرِحَ اَلْخَفَاءُ وَ اِنْکَشَفَ اَلْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ اَلْأَرْضُ وَ مَنَعَتِ اَلسَّمَاءُ وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ اَلْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ اَلْمُعَوَّلُ فِی اَلشِّدَّةِ وَ اَلرَّخَاءِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ فَعَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً کَلَمْحِ اَلْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ مِنْ ذَلِکَ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اُنْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَایَ وَ اِکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَایَ یَا مَوْلاَیَ یَا صَاحِبَ اَلزَّمَانِ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی مؤلف گوید که این دعاى شریفى است و سزاوار است خواندن آن در آنجا مکرر و در غیر آن مکان و ما در باب اول ذکر کردیم این دعا را با اختلاف جزئى

1403/12/4

گزارش تصویری دو

حضور مردم در کنار قبور مطهر شهدا در روضة الحوراء، گلزار شهدای حزب‌الله لبنان در ضاحیه بیروت

شب گذشته؛ علاوه بر شهدای پیشین، برخی از شهدای حزب‌الله در نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی نیز در این مکان دفن شده‌اند. از جمله شهید سیّدهاشم صفی‌الدین که پیکر ایشان بصورت ودیعه در این مکان دفن شده بود و فردا همراه با شهید سیّدحسن نصرالله تشییع خواهد شد.
مجموعه گزارش‌های تصویری KHAMENEI.IR از حال و هوای بیروت در روزهای منتهی به تشییع شهیدان سیّدحسن نصرالله و سیّدهاشم صفی‌الدین را دنبال کنید.

https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=59404

 

بنده ی حقیر داشتم تفسیر سوره الطارق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله العالی را که در چهار جلسه است را گوش می کردم که مسئله ی معاد را هم مطرح می فرماید. غیر از این هم یک مقاله ی حوزوی نیز در این رابطه هست که می فرماید از سایت بلاگفا سارا مومنی است که گویا سایت اش کنسل هم شده است:

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4227/7784/98870

معنایی را که از ستاره ی طارق در این  مقاله ی حوزوی می دهد را در تفاسیر علامه طباطبایی و حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله العالی چیزی از این قبیل را بیان نمی فرمایند. تصویری که از معاد ارائه می شود همان تصویر معاد است و بلکه مقاله ی مجله ی موعود حوزه هم کماکان همین تصویر را جور دیگری ارائه می دهد. کانه شما باید تصویر امام زمان عجل الله فرجه الشریف را در معاد از جای دیگری هم تهیه بفرمائید و آیا بتوانید هم تهیه بفرمائید؛ و الا که امر توحیدی نبوی و علوی به معاد هم می انجامد و خوشا به حال آنهایی که امام زمانشان را هم در همین حین یافته اند و خدا و پیغمبرشان محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم و امام زمان عجل الله فرجه الشریف را هم تا روز قیامت نیز یاری می فرمایند. و حتی اگر قبل از ظهور آن حضرت نیز از دنیا رخت بربندند، دوباره کفن پوش برمی گردند و امام زمان عجل الله فرجه الشریف را یاری می فرمایند همانطوری که در همه حال نیز او را یاری کرده اند و می کنند و خواهند کرد.

البته اینجا یک چیزی یحتمل بعضی اشکال هم بفرمایند که خیلی ماورای هوش مصنوعی هم داریم که بنده ی حقیر یک کمیش را سعی می کنم عرض کنم. بنده داشتم دنبال rate exceeded در رباطه با متون هندسه ی جبری می گشتم که اتفاقی به این مقاله هم برخوردم:

https://arxiv.org/abs/2502.14858

و حالا این مقاله ی دیگر را هم اگر این لغات را در عناوین مقالات بگردید، هم دارید:

https://arxiv.org/abs/1603.09000

ولی در مورد مقاله ی تونگمو هی عرض بنده این است که شما اگر قضیه ی تناظر بین گروه های گالوا و جوابهای معادلات چند جمله ایهای جبری را بدانید، مطالعه ی مباحثی شبیه این مقاله یحتمل برایتان جالبتر باشد و بلکه هم بخواهید بروید دنبال مطاله ی نظریه ی میدان کلاس class field theory. ولی یحتمل هم بنظرتان برسد که اینها چه چیز جدیدی را دارند می گویند و بلکه همان تکرار مکررات مسائل قبلی جبری است که به زبان جدیدی دارند دوباره بحث می کنند و .... حالا فرض بفرمایید که بخواهید بروید اوفر گابر و لورنزو رامرو و گرد فالتینگز را هم مطالعه کنید که می فرماید قاطیغوریایی هم شده است:

https://arxiv.org/abs/math/0002064

https://arxiv.org/abs/math/0201175

https://arxiv.org/abs/math/0409584

این آخری را در کامنت مقاله می فرماید که 1650 صفحه هم هست! یحتمل اگر مسائل توحیدی و اصالت وجود را هم کسی در نظر داشته باشد، مسائل آیا چقدر هم روانتر شوند. ولی خوب، یحتمل همانطوری که استاد بخواهد اشکال کند به شاگردی که از دوره ی کارشناسی می خواهد بپرد بنشیند سر کلاسهای کارشناسی ارشد و دکترا، اینجا هم یحتمل شاگرد متوجه ستاره ی طارق شود و معاد هم دریابد و اما در یافتن امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم حیران بماند؛ و لذا آیا چقدر هم شاگرد مسئله کوهمولوژی گالوا جبری خاص مسئله را بر حسب زبان پرفکتویدهای شولتز نیز دریابد و ...؟! و یحتمل هم بعضی اشکال بفرمایند که مسئله مثل این است که شما متوجه هم شده اید که دلار دارد نزدیک قیمت صد هرزار تومان و یک میلیون ریال می رسد و نگران هم هستید که آیا باید چه کرد و اقتصاد را هم چطور باید اداره نمود؟ و اما حالا یک صفر هم که کم نمی شود و بلکه اگر یک یا چند صفر دیگر هم به قیمتها اضافه شد و قیمت دلار مثلاً رسید به یک میلیون تومان و ده میلیون ریال چی و ...؟! و این داستانها همینطوری ادامه هم دارد و .... نکته اینجا این است که یک نظمی و انتظامی توحیدی را هم یحتمل شاگرد بیابد که بر حسب قبل از انقلاب است و تا بعد از انقلاب هم ادامه دارد، و همینطور هم آیا بر حسب حسینیه ی علی اصغر و علی اکبر علیهم السلام تا چندین انقلابهای جهانی حول عالم در کشورهای مختلف هم ادمه داشته باشند، ولی حتی رابطه ی بین استاد و شاگرد هم آیا چقدر هنوز برقرار است آنچنان که می بایست هم باشد تا بتوان درست هم درسها را مرور کرد و مطمئن شد که یاد گرفته است یا خیر؟ ولی به عبارتی دیگر هم وقتی شاگرد از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مرابت و درجات متعالیه و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم میل می کند، یک جاهایی هم یحتمل خوب است اقل کم متوجه شود که باید رابطه ی درونی خودش را با امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم درست کند؛ و الا که هر چه الفهای بنیهایت آیات اللهی هم از یک الف به الف بعدی میل می کنند، شاگرد یحتمل هم می فرماید که خوب این الف هم که همان الف قبلی نیست مگر؟ و همان همان است دیگر؟! و لذا، پس امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم کو و کجا است و چرا حتی در حضور او هم که هستیم، باز هم ظهور نمی فرمایند؟!!! یعنی گاهی اوقات در مسائل حسابی یحتمل هم اینطور بنظر می رسد که الا و لله که دو بعلاوه دو نمی شود پنج، ولی وقتی مسئله را هندسی اش کنیم و مسئله را در حدود منزلت عقل در هندسه ی معرفت دینی هم نتوانیم در کنیم، آنگاه شاگرد تعجب هم کند که مثل اینکه  می شود هم دو بعلاو دو هم بشود پنج؟! و چرا که در اثر طغیانهایی در بعضی سطوح قلوب آسمانی و زمینی مسئله پدیدارشناسی اینطور هم در ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ... ربع و نیم و تمام و ... چرخشی دیکته می شود و بلکه انواع جزایر و حتی قاره های جدیدی هم آیا چطور و چقدر پدیدار شده یا حتی ناپدید هم گردند و .... غیر از این است؟! و اما حسینیه ی جهانی علی اصغر و علی اکبر علیهم السلام هم کجا است، یحتمل گوگلش کنید و بلکه هوش مصنوعی هم استفاده کنید؛ و نیز آنگاه بیابیدش! لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والذابین عنه وا لمسارعین الیه فی قضاء جوائجه و الممتثلین لاوامره و المحامین عنه و المستشهدین بین یدیه

وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـٰکِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یَقِینًا ‎﴿النساء: ١٥٧﴾‏

79 و قال علیه‌السلام خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى‌ کَانَتْ، فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى‌ تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.

امام علیه السلام فرمود:

حکمت و دانش را فرا گیر هرجا که باشد، زیرا حکمت گاهى در سینه منافق است؛ اما در سینه او آرام نمى‌گیرد تا از آن خارج شود و در کنار

حکمت‌هاى دیگر در سینه مؤمن جاى گیرد. [1]


[1]. سند گفتار حکیمانه:

در مصادر نهج‌البلاغه آمده است که این سخن حکمت‌آمیز را قبل از شریف رضى جماعتى نقل کرده‌اند از جمله جاحظ در البیان و التبیین و برقى در کتاب مصابیح الظلم از کتاب محاسن و وطواط در غُرر و عُرر در ضمن کلماتى که امام علیه السلام به فرزندش امام حسن مجتبى فرموده است ... و این سخن حکمت‌آمیز در صدر اسلام از آن حضرت مشهور بوده است سپس داستان «عمر بن على» و «سعید بن مسیب» را در این زمینه نقل مى‌کند. (مصادر نهج‌البلاغه، ج 4، ص 65 و 66).

 

شرح و تفسیر دانش را هر جا بیابى فرا گیر!

خلاصه این کلام گهربار این است که سخنان حکمت‌آمیز را از هر کس باید پذیرفت حتى اگر گوینده آن منافق باشد. مى‌فرماید: «حکمت و دانش را فرا گیر هرجا که باشد»؛

(خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ)

. سپس به دلیل آن اشاره کرده، مى‌افزاید: «زیرا حکمت گاهى در سینه منافق است؛ اما در سینه او آرام نمى‌گیرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت‌هاى دیگر در سینه مؤمن جاى گیرد»؛

(فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ‌ [1]

فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ)

. تعبیر به «تَلَجْلَجُ ...» با توجه به اینکه این واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جایگاه کلام حکمت‌آمیز سینه منافق نیست، ازاین‌رو در آنجا پیوسته ناآرامى مى‌کند تا خارج شود و در جایگاهى که متناسب آن است؛ یعنى سینه شخص مؤمن در کنار سایر سخنان حکمت‌آمیز قرار گیرد.

نتیجه این سخن همان است که از روایات مختلف معصومان علیهم السلام استفاده کردیم که علم و دانش هیچ محدودیتى ندارد؛ نه از نظر زمان:

«أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ»

و نه از نظر مکان:

«أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّینِ»

و نه از نظر مقدار


[1]. در بعضى از نسخ نهج البلاغه از جمله در بحار الانوار به جاى «تلجلج»، «تتخلّج» آمده که از نظر معنا چندان‌تفاوتى با آن ندارد.

 

تلاش و کوشش:

«أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ»

و نه از نظر گوینده همان‌گونه که در این حکمت و در حکمت بعد آمده است.

آرى علم وحکمت به حدى اهمیت داردکه هیچ محدویتى را به‌خودنمى‌پسندد.

در اینجا این سؤال مطرح مى‌شود که در بعضى از روایات از جمله روایتى که از امام باقر علیه السلام در ذیل آیه شریفه‌ «فَلْیَنْظُرِ الْإنْسانِ إلى‌ طَعامِهِ» آمده است که امام علیه السلام فرمود: منظور از طعام‌

«عَلْمُهُ الَّذى‌ یَأخُذُهُ مِمَّنْ یَأخُذُهُ؛

دانشى است که فرا مى‌گیرد باید نگاه کند از چه کسى فرا مى‌گیرد» [1] بنابراین گرفتن سخن حکمت‌آمیز از منافق چه معنا دارد.

پاسخ سؤال این است که گاه سخن حکمت‌آمیز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد باید آن را پذیرفت؛ ولى در موارد دیگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى‌گیرد باید نزد کسى برود که از نظر دیانت و علمیت مورد اعتماد باشد.

در شرح نهج‌البلاغه علّامه شوشترى‌ اشاره به نکته جالبى شده است که با ذکر آن این سخن را پایان مى‌دهیم، نقل مى‌کند: «ابن مبارک» به عنوان نظارت بر شهر در کوچه‌ها راه مى‌رفت چشمش به مرد مستى افتاد که آواز مى‌خواند و مى‌گفت:

أضَلَّنى‌ الْهَوى‌ وَأنَا ذَلیلٌ‌     وَلَیْسَ إلى‌ الَّذى‌ أهْوى‌ سَبیلٌ‌

ابن مبارک از آستین خود کاغذى درآورد و این بیت را نوشت. به او گفتند:

شعرى را از شاعر مست مى‌نویسى؟ او گفت: مگر ضرب‌المثل معروف را نشنیده‌اید که‌

«رُبَّ جَوْهَرَةٍ فى‌ مَزْبَلَةً»

اى بسا گوهرى در میان زباله‌ها افتاده باشد؟

گفتند: آرى. گفت: این هم گوهرى بود از مزبله! [2]


[1]. بحارالانوار، ج 2، ص 96.

[2]. بهج الصباغه، ج 12، ص 597.

 

80 و قال علیه‌السلام الْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِکْمَةَ وَلَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ.

امام علیه السلام فرمود:

علم و دانش و حکمت گمشده مؤمن است، بنابراین حکمت را بگیر

هرچند از اهل نفاق باشد. [1]


[1]. سند گفتار حکیمانه:

در کتاب مصادر نهج‌البلاغه آمده است از جمله کسانى که قبل از سیّد رضى این سخن حکمت‌آمیز را در کتاب‌هاى خود نقل کرده‌اند، ابن قتیبه در عیون الاخبار و ابو على قالى در امالى و ابن عبد ربه در عقد الفرید و مسعودى در مروج الذهب است.

بعضى از راویان حدیث آن را به این صورت نقل کرده‌اند: «الْحِکْمَةُ ضالَّةُ الْمُؤمِنِ فَلْیَطْلُبَها وَلَوْ فى‌ أیْدى‌ أهْلِ الشِّرْکِ» و بعضى: «وَلَوْ فى أیْدى أهْلِ الشَّرِ» که مضمون همه با یکدیگر نزدیک است». (مصادر نهج‌البلاغه، ج 4، ص 67).

در کتاب تمام نهج‌البلاغه نیز این گفتار حکمت‌آمیز در ضمن اندرزهایى که امام به فرزندش «محمد بن حنفیه» فرمود آمده است. (تمام نهج‌البلاغه، ص 699).

 

شرح و تفسیر دانش گمشده مؤمن است‌

آنچه در این کلام گهربار آمده است شبیه چیزى است که در کلام قبل آمد؛ اما به تعبیر و به شکل دیگر.

امام علیه السلام براى این‌که نامحدود بودن منبع علم را روشن سازد تشبیه زیبایى کرده مى‌فرماید: «علم و دانش گمشده مؤمن است، بنابراین دانش را بگیر، هرچند از اهل نفاق باشد»؛

(الْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِکْمَةَ وَلَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ)

. روشن است هرگاه انسان گمشده پرارزشى داشته باشد دائماً به دنبال آن مى‌گردد و آن را نزد هرکس ببیند از او مى‌گیرد؛ خواه آن شخص مؤمن باشد یا کافر، منافق باشد یا مشرک، نیکوکار باشد یا بدکار. این سخن در واقع نشان مى‌دهد که صاحبان اصلى علم ودانش افراد باایمان اند و منافقان و فاسدان غاصبانه از آن استفاده مى‌کنند و چه بسا آن را وسیله‌اى براى رسیدن به اهداف سوء خود قرار مى‌دهند، بنابراین، صاحب حقیقى آن که مؤمنان اند هر جا که آن را بیابند به آن سزاوارترند.

شبیه چیزى که به صورت گسترده‌تر در قرآن مجید آمده است؛ در سوره «اعراف»، آیه 32 مى‌خوانیم: « «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی‌ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ‌

لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ»؛ بگو چه کسى زینت‌هاى الهى را که براى بندگان خود آفریده و (همچنین) روزى‌هاى پاکیزه را حرام کرده است. بگو اینها در زندگى دنیا از آن کسانى است که ایمان آورده‌اند (هرچند دیگران نیز از آن استفاده مى‌کنند ولى) در قیامت خالص براى مؤمنان خواهد بود. این‌گونه آیات خود را براى کسانى که آگاهند شرح مى‌دهیم».

گرچه آیه ناظر به مواهب مادى است؛ ولى مواهب معنوى را به طور مسلم شامل مى‌شود.

در شرح نهج‌البلاغه ابن ابى‌الحدید آمده است که روزى «حجاج» خطبه خواند و در ضمن آن گفت:

«إنَّ اللَّهَ أمَرَنا بِطَلَبِ الْآخِرَةِ وَکَفانا مَؤنَةَ الدُّنْیا فَلْیَتَنا کُفینا مَؤنَةُ الْآخِرَةِ وَأُمرْنا بِطَلَبِ الدُّنْیا؛

خداوند ما را به طلب آخرت دستور داده و روزى دنیوى ما را ضمانت کرده. اى کاش آخرت را براى ما تضمین مى‌کرد و ما مأمور به طلب دنیا بودیم». حسن بصرى این سخن را شنید و گفت:

«هذهِ ضالَّةُ الْمؤمِنْ خَرَجَتْ مِنْ قَلْبِ الْمُنافِقِ؛

این همان گمشده مؤمن است که از قلب منافقى خارج شده است». [1]

 

***

 


[1]. شرح نهج‌البلاغه ابن ابى‌الحدید، ج 18، ص 229.

پیام امام امیر المومنین، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی، جلد 12، ص 475- 482

https://lib.eshia.ir/27571/12/475

 

یحتمل بعضی اینجا اشکال بفرمایند که این کار خیلی بدی هم نیست که حالا کسی خودش اقل کم خودش را به صلیب بکشد چرا که کارهای غلط و خطا و گناه هایی را که مرتکب شده است را از لحاظات آسیبشناسیهای پاتو-روانکاویها نیز بتواند جبران کند! این را خصوصاً هم وقتی یحتمل بفرمایند که انسان احتیاج به تزکیه ی نفس هم دارد و باید بتواند به کمالی که در خور انسان کامل هم هست برسد، و لذا بخاطر همین هم می فرماید علم را هر جایی که هست نیز سعی کن بیاموزی حتی شده از منافق؛ ولی چرا نمی فرماید از کافر هم علم بیاموز! آیا برای این است که کافر که دیگر مرده است؟! یا همان منافق هم همچون کافر است، ولی کفرش را هم رو نمی کند و بلکه سعی هم می کند که آنرا پنهان نیز کند و ...؟ نکته ای که در مورد به صلیب نکشیدن حضرت عیسی ابن مریم، حضرت مسیح علی نبینا علیه السلام  وجود دارد این است که مسیحیان می فرمایند که چطور او را به صلیب کشاندند، ولی آنگاه آیا خودشان با دیگرانی که غیر مسیحی اند چنین نمی کنند و کسی را به صلیب نمی کشند و بلکه بدتر از آنرا به سر کسی نمی آورند؟ یعنی اگر از منافق هم می شود یاد گرفت، که حالا شما حساب هم بفرمائید که از انسان کامل آنگاه چقدر هم می شود یاد گرفت؟ و لذا چطور می شود که کسی بخواهد آسیبی هم به انسان کاملی بزند که همچون معدن علم است و بلکه عالم هم نورش را از او می گیرد؟ و لذا آیا مسئله این نیست که چنین انسان کاملی در میان ما غائب هم هست چرا که ما نسبت به او منافقیم و بلکه آیا حتی کافریم؟ یعنی یک جایی هست که مسئله چنین است که از قول امیر المومنین هم می فرمایند که در اسفار هم در نظر قبل نقل قول کردیم:

کما نقل عن مولانا إمام الموحدین و أمیر المؤمنین ع أنه قال: لا یعرف الحق بالرجال و لکن اعرف الحق تعرف أهله‌

و لذا یحتمل حق را به شخصیتها هم نباید شناخت و بلکه باید سعی کرد که خود حق را بشناسیم و بوسیله ی آن هم اهلش را بتوان شناخت، همانطوری که حارث همدانی هم یک جورهایی وسط دعواهای طرفداران امیر المومنین امام علی علیه السلام و طلحه و زبیر گیر کرده بوده:

در حدیثى مى‌خوانیم که «اصبغ بن نباته» مى گوید من خدمت امیرمؤمنان على علیه السلام بودم که «حارث هَمْدانى» با چند نفر از شیعیان وارد شد. «حارث» نزد آن حضرت مقام و منزلت خاصى داشت و در آن هنگام بیمار بود. امام پرسید:

حالت چطور است؟ عرض کرد: روزگار، من را پیر ساخته است (و بیمارم) و اختلاف یاران تو در جلوى درب منزل بر ناراحتى‌ام افزوده است.

امام علیه السلام پرسید: در چه چیزى اختلاف دارند؟ عرض کرد: درباره شما و آن سه نفر که پیش از شما عهده‌دار خلافت بودند. گروهى درباره شما غلوّ مى‌کردند، گروهى تفریط، گروهى حد وسط بودند و گروهى هم در تردید و حیرت باقى مانده بودند.

امام علیه السلام فرمود: همین (ناراحت بودن) تو را کفایت مى‌کند (و مایه نجات توست) و بدان بهترین شیعیان من گروه حد وسط اند؛ غالیان باید به سوى آنها بازگردند و عقب ماندگان به آنها برسند.

آن‌گاه امام بعد از سخنان دیگرى فرمود: اى حارث! تو را بشارت مى‌دهم که هنگام مرگ، در کنار صراط، در کنار حوض کوثر و به هنگام تقسیم مرا خواهى شناخت. حارث پرسید: منظور از تقسیم چیست؟ فرمود: منظور این است که من جهنم را به درستى تقسیم مى‌کنم و به آتش مى‌گویم این دوست من است رهایش کن و این دشمن من است او را بگیر. (این چیزى است که خداوند در اختیار من گذاشته است).

سپس امام بشارت‌هاى دیگرى به حارث داد و او آنچنان شاد شد که از جا برخاست در حالى که عبایش به زمین مى‌کشید گفت: بعد از این من ناراحت نیستم که مرگ به سراغ من بیاید یا من به سراغ آن بروم. [1]

همچنین در حدیث دیگرى آمده است که حارث مى‌گوید: روزى نزدیک‌


[1]. بحارالانوار، ج 6، ص 178 و 179

پیام امام امیر المومنین، جلد 11، ص 362

https://lib.eshia.ir/27571/11/362

یک وقتهایی هست که شما در شک هستید که آیا خوکی را دارند سر می برند و لذا کانه دارد جیغ جیغ و بلکه طغیان هم می کند؟ ولی یک وقتها هم هست که یحتمل مشاهده می فرمائید که نخیر؛ حتی در خمینه ای که واقع هستید آیا اینکه در مختصات محلی است یا مختصات جهانی است که فرض بفرمائید شما این پیام را می گیرید که ریت اکسیدد rate exceeded. یا یحتمل حتی مسئله ماورای اینها است و بلکه آیا این پیام از ای تی E.T. (Extra Terrestrial) است؟ آیا پیام از تصویر آینه ای آرشیو دانشگاه کرنل است یا از خود دانشگاه کرنل است یا .... یا آیا از حضرت حق است؟ و آیا از شیطان هم می تواند باشد؟ یا آیا حد وسط مسئله هم کدام است؟ حد وسطی هم داریم یا جواب مسئله مثل مسائل دینامیک ارگادیک فقط یا صفر است یا یک؟

عرض بنده ی حقیر این است که یک وقت هست که آیا حق را درست نمی شناسد و می تواند تشخیص هم دهد که مسئله ای را چطور بر حسب حق هم حل کند؟ ولی یک وقت هم هست که چنین نیست و باید از طرقی مثل سعی و خطا یا یادگیری ماشین عمیق و هوش مصنوعی هم اقدام کند و .... مثلاً یحتمل با یک ترک زبان هم ملاقات کرده اید، ولی لهجه اش را هم تشخیص نمی دهید و بلکه فکر می کنید که اصفهانی است. خوب، خصوصیات اصفهانی و ترک زبانی هم یحتمل بتواند وجه اشتراکی باشند که هم ترک است و هم اصفهانی است. اشکالی که ندارد. ولی مسئله اینجا است که یحتمل اشتباه هم شود که آیا او واقعاً همان انسان کامل و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم هست که حتی خود او هم می خواهد با سعی و خطا متوجه اش شود و ...؟ اینجا است که بین ممکن الوجودها و واجب الوجود و بلکه روز جمعه ای که واجب الوجود هم واجبش می فرمایند که حضرت امام زمان عجل الله فرجه الشریف نیز همراه حضرت عیسی بن مریم علی نبینا علیه السلام تشریف فرما شوند و نماز جمعه با حضور این حضرات علیهم السلام هم بر پا شود، حکمتش در چیست که می فرماید: شاید این جمعه بیاید، شاید،

خبر آمد خبری در راه است سرخوش آن دل که از آن آگاه است!
شاید این جمعه بیاید شاید شاید این جمعه بیاید شاید…
پرده از چهره گشاید شاید دست افشان پای کوبان میروم…
بر در سلطان خوبان میروم میروم بار دگر مستم کند!

بی سر و بی پا و بی دستم کند میروم کز خویشتن بیرون شوم…
در پی لیلا رخی مجنون شوم هرکه نشناسد امام خویش را..
بر که بسپارد زمان خویش را با همه لحن خوش آوایی ام!
در به در کوچه تنهاییم ای دو سه تا کوچه ز ما دورتر…
نغمه تو از همه پرشورتر!

ای قلم سوزلرینده اثر یوخ؛ آشنادن منه بیر خبر یوخ
گلدی بو جمعه ده گده الله؛ فاطمه یوسفینن خبر یوخ!
یاندی پروانه لر شمع سوندی؛ آیریلیقدان اوره قانه دوندی…
شانیده رتبه ده بی بدلسن؛ هر گوزلده اقا سن گوزلسن
کیم دییر آیریلیق درده سالماز؟ عاشقین صبرینی الدن آلماز…؟
ای گوزوم یوللارا باخ داریخما؛ گون همیشه بولوت آتدا گالماز
غنچه گوللر نه اندازه سولسون؟! قلبیلر گویما قانیله دولسون…!
گلدی بو جمعه ده گلمه دین سن؛ گون ساییم جمعه ی دیگر اولسون…
ای صفایی هله دوز فراقه؛ یول سالاغ بیزده بیرده عراقه…
قلبیلر غصه دن داغلی؛ گالدی یا امام زمان گَل اماندی!

ای قلم در حرفهایت اثری نیست؛ از آشنا برایم خبری نیست…
ای خدا این جمعه هم آمد و بگذشت… از یوسفِ فاطمه باز خبری نیست!
پروانه ها سوخت و شمع خاموش شد؛ از جدایی دل ها همه پرخون شد…
در شان و رتبه بی همتایی؛ آقا جان زیباتر از هر زیبایی…
که میگوید که جدایی مبتلا نمیکند؟ صبر را از عاشق جدا نمیکند…؟
ای چشم براه نظاره کن و دلتنگ مشو؛ چون که آفتاب همیشه پشت ابر نمیماند
غنچه ها تا چه اندازه پرپر شود؟ مگذار قلب های منتظران پرخون شود!
این جمعه هم آمد اما تو نیامدی؛ روزها را میشمارم تا جمعه ی دیگر شود…
ای «صفایی» صبر کن هنوز بر فراق؛ تا بلکه مسیرمان افتد به عراق!
از غصه ات قلبمان داغدار است ؛ بیا و رحم کن یا امام زمان!

حسینیه ی حضرت علی اصغر و حضرت علی اکبر صلوات الله و سلامه علیهم را هر چه زودتر هم باید حتی با حضور و ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف نیز جهانی اش کنیم، و اما بالاخره همین حسینیه ها را حتی در حالات محلی آن هم اول آیا هر چه بیشتر دانش بنیان نیز نباید شروع کرد؟ لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی