پیام تسلیت در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهانش
اعلام ۵ روز عزای عمومی از سوی رهبر انقلاب اسلامی
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت شهادتگونه حجتالاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
- ۰۳/۰۲/۳۱
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿البقرة: ١٥٦﴾
وَلَا تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَـٰکِن لَّا تَشْعُرُونَ ﴿البقرة: ١٥٤﴾
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ﴿آل عمران: ١٦٩﴾
وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ ﴿القصص: ٧﴾
به کتابخانه «مدرسه فقاهت» خوش آمدید؛
دارای 7572 عنوان کتاب در 17375 جلد
«درگذشتِ شهادت گونهی رئیسجمهور خدوم، و همراهان ایشان را تسلیت عرض میکنیم.»
۱۴۰۳/۰۳/۰۲
دیدار آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماسآقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیأت همراه، پیش از ظهر امروز در دیدار رهبر انقلاب اسلامی مراتب تسلیت و تعزیت خود را به حضرت آیتالله خامنهای و همچنین به ملت و دولت ایران اعلام کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تشکر از ابراز همدردی ملت فلسطین بهویژه مردم غزه، متقابلاً شهادت فرزندان آقای هنیه را تبریک و تسلیت گفتند و از صبر رئیس دفتر سیاسی حماس تمجید کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به مقاومت فوقالعاده مردم غزه که موجب تعجب جهانیان شده است، گفتند: چه کسی باور میکرد که روزی در دانشگاههای آمریکا به نفع فلسطین شعار داده و پرچم فلسطین برافراشته شود و چه کسی باور میکرد که روزی در ژاپن و در تظاهرات به نفع فلسطین، به زبان فارسی شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شود.
ایشان تأکید کردند: در آینده نیز ممکن است در مورد قضیه فلسطین حوادثی اتفاق بیفتد که امروز باور کردنی نیستند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیات قرآنی که درباره تحقق دو وعده خداوند به مادر حضرت موسی(ع) است، افزودند: اکنون نیز وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمندِ آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. برهمین اساس وعده دوم یعنی محو رژیم صهیونیستی نیز قابل تحقق است و به لطف الهی آن روزی که فلسطین از «بحر» تا «نهر» تشکیل شود، فرا خواهد رسید.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: آقای مخبر که بر اساس قانون اساسی مسئولیت امور اجرایی کشور را برعهده دارد سیاستها و جهتگیریهای رئیس جمهور فقید را درباره فلسطین، با همان انگیزه و روحیه ادامه خواهد داد.
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=56465
... حضرة الذات، و حضرة الصفات و الأسماء و هی حضرة الألوهیة، و حضرة الأفعال و هی حضرة الربوبیة، ثم حضرة المثال و الخیال، ثم حضرة الحس و المشاهدة، و إلا نزل منها مثال و صورة للأعلى فالأعلى عالم الغیب المطلق، أی غیب الغیوب و إلا نزل عالم الشهادة فهو آخر الحضرات، فکل ما فیه مثال لما فی عالم المثال، و کل ما فی عالم المثال صورة شأن من شئون الربوبیة، و کل ما فی الحضرة الربوبیة من الشؤون فهو مقتضى اسم من أسماء الله و صورة صفة من صفات الله، و کل صفة وجه للذات تبرز بها فی کون من الأکون
فکل ما یظهر فی الحس صورة لمعنى غیبى، و وجه من وجوه الحق برزه، و العلم بذلک هو الکشف المعنوی، فمن أوتى ذلک فی کل ما یرى و یسمع و یعقل فقد أوتى خیرا کثیرا، و قد أشار إلیه علیه الصلاة و السلام فی قوله «الناس نیام» فکل ما یجرى علیهم فهو صورة لمعنى مما عند الله و مثال لحقیقة من الحقائق الغیبیة، و کان علیه الصلاة و السلام یشهد الحق فی کل ما یرى و یدرک بل لا یغیب عن شهوده، کما قال علیه الصلاة و السلام «اللهم إنى أسألک لذة النظر إلى وجهک الکریم» فصرح بشهود وجهه تعالى، و أنه فان فی شهوده فلا لذة له لفنائه و حیرته فیه، فسأل لذة الشهود بالبقاء بعد الفناء، و الفرق بعد الجمع لوجدان لذة الشهود و هی مرتبة أعلى من الشهود، و الفناء بالشهود هو الموت الحقیقی المشار إلیه بالهلاک فی قوله- کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ- و البقاء بعد الفناء هو الانتباه الحقیقی، فکل ما یرى إلى الرسول فی حال یقظته فهو من قبیل ما یرى فی النوم و إن اختلفت الأحوال، فإن هذا فی الحس و ذلک فی الخیال، و لکنها من حیث إن کلا منهما مثال و صورة لمعنى حقیقى سواه، و فی بعض النسخ: و کل ما یرى فی حال النوم.
...
(و قال یوسف علیه و السلام- إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِی ساجِدِینَ- فرأى إخوته فی صورة الکواکب، و رأى أباه و خالته فی صورة الشمس و القمر، هذا من جهة یوسف، و لو کان من جهة المرئی لکان ظهور إخوته فی صورة الکواکب، و ظهور أبیه و خالته فی صورة الشمس، و القمر مرادا لهم، فلما لم یکن لهم علم بما رآه کان الإدراک من یوسف فی خزانة خیاله، و علم ذلک یعقوب حین قصها علیه فقال- یا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ رُؤْیاکَ عَلى إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْداً- ثم برأ أبناءه عن ذلک الکید و ألحقه بالشیطان، و لیس إلا عین الکید فقال- إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ- أی ظاهر العداوة) و علم یعقوب أن ذلک اختصاص من عند الله لیوسف و اجتباء له من بین إخوته، و أن اقتصاصها علیهم یوجب حسدهم علیه و قصدهم إیاه بالسوء فنهاه عن ذلک، و إنما نسب الکید إلى الشیطان و برأ أبناءه عنه مکرا لیوسف و کیدا له فی تزکیته عن سوء الظن بهم، و تربیته و ترشیحه للنبوة التی یغرسها فیه، فإن النبوة لا بد لها من سلامة الصدر و صفاء القلب و نقاء الباطن، و تذکر ما ذکره فی فص نوح: أن الدعوة مکر بالمدعو، و قد علم أن الکید من أحوال أعیانهم الثابتة و کذا طاعة الشیطان، و الفعل فی الأصل إنما هو من الله....
فصوص الحکم، عبد الرزاق کاشانی، ص 135
http://lib.eshia.ir/10962/1/135
الفصل الأول فی الوجود و أنه هو الحق
إشارة إلى بعض المراتب الکلیة و اصطلاحات الطائفة فیها
[1] حقیقة الوجود إذا اخذت بشرط أن لا یکون معها شیء، فهی المسماة عند القوم بالمرتبة الأحدیة المستهلکة جمیع الأسماء و الصفات فیها، وتسمى جمع الجمع و حقیقة الحقائق و العماء أیضا.
[شرح فصوص الحکم: 22؛ و (ط- الحجری) ص 11]
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین
[1] قوله: «حقیقة الوجود ...» إلى آخره.
اعلم: أنه لیس أخذ حقیقة الوجود بشرط لا أ و لا بشرط شیء، أو غیرهما من الاعتبارات الواردة علیها، کما هو ظاهر عبارة المصنف؛ فإن الاعتبار و الأخذ و اللحاظ و غیرها من أمثالها، من لواحق الما هیات و الطبائع، ولا یتمشى فی حقیقة الوجود. بل ما هو المصطلح عند أهل الله لیس إلانتیجة مشاهداتهم و التجلیات الواردة على قلوبهم.
و بعبارة اخرى: هذا الاصطلاحات إما نقشة تجلیات الحق على الأسماء و الأعیان و الأکوان، أو تجلیاته على قلوب أهل الله و أصحاب القلوب و مشاهداتهم إیاه.
فیقال: إن الوجود إما أن یتجلى بالتجلی الغیبی الأحدی المستهلک فیه کل الأسماء و الصفات، و هذا التجلی یکون بالاسم المستأثر و الحرف الثالث و السبعین من الاسم الأعظم، فهو مقام بشرط اللائیة، ففی هذا المقام له اسم، إلا أنه مستأثر فی علم غیبه. و هذا التجلی هو التجلی الغیبی الأحدی بالوجهة الغیبیة للفیض الأقدس. و أما الذات من حیث هی، فلا یتجلى فی مرآة من المرائی، ولا یشاهدها سالک من أهل الله و لا مشاهد من أصحاب القلوب و الأولیاء. فهی غیب لا بمعنى الغیب الأحدی، بل لا اسم لها و لا رسم و لا إشارة إلیها و لا طمع لأحد فیها: «عنقا شکار کس نشود
دائم[دام] باز گیر» [1] [[1] دیوان حافظ: 76، غزل 9.].و إما أن یتجلى بأحدیة جمع جمیع حقائق الأسماء و الصفات، فهو مقام اسم الله الأعظم رب الإنسان الکامل. والتجلی العلمی بطریق الکثرة الأسمائیة الجامعة لجمیع الکثرات الأسمائیة هو مقام الواحدیة. وقس على ذلک جمیع ما ذکر فی هذا المقام.
^^^^^^^^
موسوعة الامام الخمینی 45 [تعلیقات علی فصوص الحکم و تعلیقات علی مصباح الانس]، جلد 1، ص 5- 6
http://lib.eshia.ir/11157/1/6
این بعید نیست که در ختم عزیزی خطیب محترم بفرمایند: الناس نیام و اذا ماتوا انتبهوا. ولی این هم مسئله ای دیگر است که شما در گوشه ی دفتر کارخانه ی هواپیماسازی مسافربری و بلکه فضاپیماها نشسته اید و دارید کارتان را می کنید، و بحث به اینجا هم بکشد که بالاخره آیا گورو شیمورا و بلکه تاداشی ناکایاما و گرهارد هوخشیلد و بلکه جوزف لیولویل و اواریست گالوا هم می دانستند که آیا چقدر ممکن است روی هواپیماها و جتهایی بمبهایی از چه انواعی هم کار گذاشت یا خیر آنچنان که کینگ کنگ هم سوار آنها شده و حالا برو و کی نرو؟! یعنی شما می توانید هم متصور شوید که حالا بمبهای اتمی هم بوده اند که شهرهایی را نیز با خاک یکسان کرده اند. و اما حالا چرا هم هنوز که هنوزه باید شهرهایی را با بمبهایی که حتی وزنشان به یک تُن هم می رسند روی سر مردم ریخته شوند، آنچنان که حتی اعتراضات پروفسورها و دانشجویان آمریکایی و اروپایی را هم الی ما شاء الله بدنبال داشته است و بلکه دستگیری و زندانیهای آنها را از رسانه ها مشاهده می کنیم؟
ولی به هر تقدیر برای اینکه شاگرد و دانشجو و طلبه هم بتوانند از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف نیز الی ما شاء الله میل کنند، و بلکه از اشتباهات خود در یادگیری درسهای ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ... و ربع و نیم و تمام و ... چرخشهای قلوب زمینی و آسمانی هم درسها بگیرند، یحتمل این هم خودش مسئله ای است که آیا چقدر هم از یک خواب وارد خوابی دیگر و از بیداری ای چقدر وارد بیداری ای دیگر داریم می شویم. و مثلاً آیا چطور هم می توانیم حتی مسائل ریاضی فیزیکی حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی خود را نیز حل کنیم. یحتمل خوب هم هست نگاهی به این مقالات بیاندازیم:
Hochschild, Nakayama, Frobenius:
https://arxiv.org/abs/1610.01229
https://arxiv.org/abs/1405.5325
...
Hochschild, Liouville
https://arxiv.org/abs/q-alg/9709043
https://arxiv.org/abs/1001.4593
https://arxiv.org/abs/1304.7312
https://arxiv.org/abs/1712.09126
https://arxiv.org/abs/2304.03014
karen Ulenbeck, mathematics, Physics:
https://arxiv.org/abs/math/9307227
https://arxiv.org/abs/math/9404229
https://arxiv.org/abs/2205.08970
https://arxiv.org/abs/2304.01160
لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابیین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممتثلین لاوامره و المحامین عنه و المسارعین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه