رویداد ملّی «ایران همدل» برگزار شدرویداد ملّی «ایران همدل» روایتی از همدلی ملّت ایران از کرونا تا طوفان الاقصی و جنگ ۱۲ روزهی رژیم صهیونی، صبح امروز سهشنبه ۱۵ مهرماه در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. خانوادهی شهدای جنگ ۱۲ روزه اخیر، فعالان جهادی، برخی از چهرههای مقاومت و جمعی از مشارکتکنندگان در پویش «ایران همدل» در این رویداد حضور داشتند. | خبر |
- ۰۴/۰۷/۱۶



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
1403/8/15
قهرمان هفت اکتبرحضرت آیت الله خامنهای: «مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار... با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربهی جبرانناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد.» ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان فرمانده یحیی السنوار، لوح «قهرمان هفت اکتبر» را منتشر میکند.
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=58287
7 / 27
سَدُّ الحُرِّ الطَّریقَ عَلَى الإِمامِ علیه السلام
1479.تاریخ الطبری عن هشام عن أبی مخنف عن أبی جناب عن ثُمَّ ساروا مِنها [أی مِن شَرافِ ]فَرَسَموا [1] صَدرَ یَومِهِم حَتَّى انتَصَفَ النَّهارُ . ثُمَّ إنَّ رَجُلاً قالَ : اللّه ُ أکبَرُ ! فَقالَ الحُسَینُ علیه السلام : اللّه ُ أکبَرُ ، ما کَبَّرتَ ؟ قالَ : رَأَیتُ النَّخلَ ، فَقالَ لَهُ الأَسَدِیّانِ : إنَّ هذَا المَکانَ ما رَأَینا بِهِ نَخلَةً قَطُّ ، قالا : فَقالَ لَنَا الحُسَینُ علیه السلام : فَما تَرَیانِهِ رَأى ؟ قُلنا : نَراهُ رَأى هَوادِیَ الخَیلِ [2] ، فَقالَ : وأنَا وَاللّه ِ أرى ذلِکَ . فَقالَ الحُسَینُ علیه السلام : أما لَنا مَلجَأٌ نَلجَأٌ إلَیهِ نَجعَلُهُ فی ظُهورِنا ، ونَستَقبِلُ القَومَ مِن وَجهٍ واحِدٍ ؟ فَقُلنا لَهُ : بَلى ، هذا ذو حُسُمٍ إلى جَنبِکَ ، تَمیلُ إلَیهِ عَن یَسارِکَ ، فَإِن سَبَقتَ القَومَ إلَیهِ فَهُوَ کَما تُریدُ . قالا : فَأَخَذَ إلَیهِ ذاتَ الیَسارِ ، قالا : ومِلنا مَعَهُ ، فَما کانَ بِأَسرَعَ مِن أن طَلَعَت عَلَینا هَوادِی الخَیلِ ، فَتَبَیَّنّاها ، وعُدنا فَلَمّا رَأَونا وقَد عَدَلنا عَنِ الطَّریقِ عَدَلوا إلَینا ، کَأَنَّ أسِنَّتَهُمُ الیَعاسیبُ [3] ، وکَأَنَّ رایاتِهِم أجنِحَةُ الطَّیرِ . قالَ : فَاستَبَقنا إلى ذی حُسُمٍ ، فَسَبَقناهُم إلَیهِ ، فَنَزَلَ الحُسَینُ علیه السلام ، فَأَمَرَ بِأَبنِیَتِهِ فَضُرِبَت ، وجاءَ القَومُ ـ وهُم ألفُ فارِسٍ ـ مَعَ الحُرِّ بنِ یَزیدَ التَّمیمِیِّ الیَربوعِیِّ ، حَتّى وَقَفَ هُوَ وخَیلُهُ مُقابِلَ الحُسَینِ علیه السلام فی حَرِّ الظَّهیرَةِ ، وَالحُسَینُ علیه السلام وأصحابُهُ مُعتَمّونَ مُتَقَلِّدو أسیافِهِم . فَقالَ الحُسَینُ علیه السلام لِفِتیانِهِ : اِسقُوا القَومَ وأرووهُم مِنَ الماءِ ، ورَشِّفوا الخَیلَ تَرشیفا ، فَقامَ فِتیانُهُ فَرَشَّفُوا الخَیلَ تَرشیفا ، فَقامَ فِتیَةٌ وسَقَوُا القَومَ مِنَ الماءِ حَتّى أروَوهُم ، وأقبَلوا یَملَؤونَ القِصاعَ وَالأَتوارَ [4] وَالطِّساسَ [5] مِنَ الماءِ ، ثُمَّ یُدنونَها مِنَ الفَرَسِ ، فَإِذا عَبَّ فیهِ ثَلاثا أو أربَعا أو خَمسا عُزِلَت عَنهُ ، وسَقَوا آخَرَ ، حَتّى سَقَوُا الخَیلَ کُلَّها . قالَ هِشامٌ : حَدَّثَنی لَقیطٌ ، عَن عَلِیِّ بنِ الطَّعّانِ المُحارِبِیِّ : کُنتُ مَعَ الحُرِّ بنِ یَزیدَ ، فَجِئتُ فی آخِرِ مَن جاءَ مِن أصحابِهِ ، فَلَمّا رَأى الحُسَینُ علیه السلام ما بی وبِفَرَسی مِنَ العَطَشِ ، قالَ : أنِخِ الرّاوِیَةَ ـ وَالرّاوِیَةُ عِندِی السِّقاءُ ـ ثُمَّ قالَ : یَابنَ أخِ ، أنِخِ الجَمَلَ ، فَأَنَختُهُ ، فَقالَ : اِشرَب ، فَجَعَلتُ کُلَّما شَرِبتُ سالَ الماءُ مِنَ السِّقاءِ . فَقالَ الحُسَینُ علیه السلام : اِخنِثِ السِّقاءَ ـ أیِ اعطِفهُ ـ قالَ : فَجَعَلتُ لا أدری کَیفَ أفعَلُ ! قالَ : فَقامَ الحُسَینُ علیه السلام فَخَنَثَهُ ، فَشَرِبتُ وسَقَیتُ فَرَسی . قالَ : وکانَ مَجیءُ الحُرِّ بنِ یَزیدَ ومَسیرُهُ إلَى الحُسَینِ علیه السلام مِنَ القادِسِیَّةِ ، وذلِکَ أنَّ عُبَیدَ اللّه ِ بنَ زِیادٍ لَمّا بَلَغَهُ إقبالُ الحُسَینِ علیه السلام بَعَثَ الحُصَینَ بنَ تَمیمٍ التَّمیمِیَّ ـ وکانَ عَلى شُرَطِهِ ـ فَأَمَرَهُ أن یَنزِلَ القادِسِیَّةَ ، وأن یَضَعَ المَسالِحَ فَیُنَظِّمَ ما بَینَ القُطقُطانَةِ إلى خَفّانَ [6] ، وقَدَّمَ الحُرَّ بنَ یَزیدَ بَینَ یَدَیهِ فی هذِهِ الأَلفِ مِنَ القادِسِیَّةِ ، فَیَستَقبِلُ حُسَینا علیه السلام . قالَ : فَلَم یَزَل مُوافِقا حُسَینا علیه السلام حَتّى حَضَرَتِ الصَّلاةُ ؛ صَلاةَ الظُّهرِ ، فَأَمَرَ الحُسَینُ علیه السلام الحَجّاجَ بنَ مَسروقٍ الجُعفِیَّ أن یُؤَذِّنَ ، فَأَذَّنَ ، فَلَمّا حَضَرَتِ الإِقامَةُ خَرَجَ الحُسَینُ علیه السلام فی إزارٍ ورِداءٍ ونَعلَینِ ، فَحَمِدَ اللّه َ وأثنى عَلَیهِ ، ثُمَّ قالَ : أیُّهَا النّاسُ ! إنَّها مَعذِرَةٌ إلَى اللّه ِ عز و جل وإلَیکُم ؛ إنّی لَم آتِکُم حَتّى أتَتنی کُتُبُکُم ، وقَدِمَت عَلَیَّ رُسُلُکُم : أنِ اقدَم عَلَینا ؛ فَإِنَّهُ لَیسَ لَنا إمامٌ ، لَعَلَّ اللّه َ یَجمَعُنا بِکَ عَلَى الهُدى . فَإِن کُنتُم عَلى ذلِکَ فَقَد جِئتُکُم ، فَإِن تُعطونی ما أطمَئِنُّ إلَیهِ مِن عُهودِکُم ومَواثیقِکُم اَقدَم مِصرَکُم ، وإن لَم تَفعَلوا وکُنتُم لِمَقدَمی کارِهینَ انصَرَفتُ عَنکُم إلَى المَکانِ الَّذی أقبَلتُ مِنهُ إلَیکُم ! قالَ : فَسَکَتوا عَنهُ وقالوا لِلمُؤَذِّنِ : أقِم ، فَأَقامَ الصَّلاةَ ، فَقالَ الحُسَینُ علیه السلام لِلحُرِّ : أتُریدُ أن تُصَلِّیَ بِأَصحابِکَ ؟ قالَ : لا ، بَل تُصَلّی أنتَ ونُصَلّی بِصَلاتِکَ ، قالَ : فَصَلّى بِهِمُ الحُسَینُ علیه السلام ، ثُمَّ إنَّهُ دَخَلَ وَاجتَمَعَ إلَیهِ أصحابُهُ ، وَانصَرَفَ الحُرُّ إلى مَکانِهِ الَّذی کانَ بِهِ ، فَدَخَلَ خَیمَةً قَد ضُرِبَت لَهُ ، فَاجتَمَعَ إلَیهِ جَماعَةٌ مِن أصحابِهِ ، وعادَ أصحابُهُ إلى صَفِّهِمُ الَّذی کانوا فیهِ فَأَعادوهُ ، ثُمَّ أخَذَ کُلُّ رَجُلٍ مِنهُم بِعِنانِ دابَّتِهِ وجَلَسَ فی ظِلِّها ، فَلَمّا کانَ وَقتُ العَصرِ أمَرَ الحُسَینُ علیه السلام أن یَتَهَیَّؤوا لِلرَّحیلِ . ثُمَّ إنَّهُ خَرَجَ فَأَمَرَ مُنادِیَهُ فَنادى بِالعَصرِ ، وأقامَ فَاستَقدَمَ الحُسَینُ علیه السلام فَصَلّى بِالقَومِ ثُمَّ سَلَّمَ ، وَانصَرَفَ إلَى القَومِ بِوَجهِهِ ، فَحَمِدَ اللّه َ وأثنى عَلَیهِ ، ثُمَّ قالَ : أمّا بَعدُ ، أیُّهَا النّاسُ ! فَإِنَّکُم إن تَتَّقوا وتَعرِفُوا الحَقَّ لِأَهلِهِ یَکُن أرضى للّه ِِ ، ونَحنُ أهلَ البَیتِ أولى بِوِلایَةِ هذَا الأَمرِ عَلَیکُم مِن هؤُلاءِ المُدَّعینَ ما لَیسَ لَهُم ، وَالسّائِرینَ فیکُم بِالجَورِ وَالعُدوانِ ، وإن أنتُم کَرِهتُمونا ، وجَهِلتُم حَقَّنا ، وکانَ رَأیُکُم غَیرَ ما أتَتنی کُتُبُکُم ، وقَدِمَت بِهِ عَلَیَّ رُسُلُکُم ، اِنصَرَفتُ عَنکُم . فَقالَ لَهُ الحُرُّ بنُ یَزیدَ : إنّا وَاللّه ِ ما نَدری ما هذِهِ الکُتُبُ الَّتی تَذکُرُ ! فَقالَ الحُسَینُ علیه السلام : یا عُقبَةَ بنَ سَمعانَ ! أخرِجِ الخُرجَینِ اللَّذَینِ فیهِما کُتُبُهُم إلَیَّ . فَأَخرَجَ خُرجَینِ مَملوءَینِ صُحُفا ، فَنَشَرَها بَینَ أیدیهِم . فَقالَ الحُرُّ : فَإِنّا لَسنا مِن هؤُلاءِ الَّذینَ کَتَبوا إلَیکَ ، وقَد اُمِرنا إذا نَحنُ لَقیناکَ ألّا نُفارِقَکَ حَتّى نُقدِمَکَ عَلى عُبَیدِ اللّه ِ بنِ زِیادٍ . فَقالَ لَهُ الحُسَینُ علیه السلام : المَوتُ أدنى إلَیکَ مِن ذلِکَ ، ثُمَّ قالَ لِأَصحابِهِ : قوموا فَارکَبوا ، فَرَکِبوا وَانتَظَروا حَتّى رَکِبَت نِساؤُهم ، فَقالَ لِأَصحابِهِ : اِنصَرِفوا بِنا . فَلَمّا ذَهَبوا لِیَنصَرِفوا حالَ القَومُ بَینَهُم وبَینَ الاِنصِرافِ . فَقالَ الحُسَینُ علیه السلام لِلحُرِّ : ثَکِلَتکَ اُمُّکَ ! ما تُریدُ ؟ قالَ : أمَا وَاللّه ِ لَو غَیرُکَ مِنَ العَرَبِ یَقولُها لی وهُوَ عَلى مِثلِ الحالِ الَّتی أنتَ عَلَیها ما تَرَکتُ ذِکرَ اُمِّهِ بِالثُّکلِ أن أقولَهُ کائِنا مَن کانَ ، ولکن وَاللّه ِ ما لی إلى ذِکرِ اُمِّکَ مِن سَبیلٍ إلّا بِأَحسَنِ ما یُقدَرُ عَلَیهِ . فَقالَ لَهُ الحُسَینُ علیه السلام : فَما تُریدُ ؟ قالَ الحُرُّ : اُریدُ ـ وَاللّه ِ ـ أن أنطَلِقَ بِکَ إلى عُبَیدِ اللّه ِ بنِ زِیادٍ . قالَ لَهُ الحُسَینُ علیه السلام : إذن وَاللّه ِ لا أتبَعُکَ ! فَقالَ لَهُ الحُرُّ : إذَن وَاللّه ِ لا أدَعُکَ ! فَتَرادّا القَولَ ثَلاثَ مَرّاتٍ ، ولَمّا کَثُرَ الکَلامُ بَینَهُما قالَ لَهُ الحُرُّ : إنّی لَم اُؤمَر بِقِتالِکَ ، وإنَّما اُمِرتُ ألّا اُفارِقَکَ حَتّى اُقدِمَکَ الکوفَةَ ، فَإِذا أبَیتَ فَخُذ طَریقا لا تُدخِلُکَ الکَوفَةَ ، ولا تَرُدُّکَ إلَى المَدینَةِ ، تَکونُ بَینی وبَینَکَ نَصَفا حَتّى أکتُبَ إلَى ابنِ زِیادٍ ، وتَکتُبَ أنتَ إلى یَزیدَ بنِ مُعاوِیَةَ إن أرَدتَ أن تَکتُبَ إلَیهِ ، أو إلى عُبَیدِ اللّه ِ بنِ زِیادٍ إن شِئتَ ، فَلَعَلَّ اللّه َ إلى ذاکَ أن یَأتِیَ بِأَمرٍ یَرزُقُنی فیهِ العافِیَةَ مِن أن اُبتَلى بِشَیءٍ مِن أمرِکَ . قالَ : فَخُذ هاهُنا ، فَتَیاسَرَ عَن طَریقِ العُذَیبِ [7] وَالقادِسِیَّةِ ، وبَینَهُ وبَینَ العُذَیبِ ثَمانِیَةٌ وثَلاثونَ میلاً . ثُمَّ إنَّ الحُسَینَ علیه السلام سارَ فی أصحابِهِ وَالحُرُّ یُسایِرُهُ . [8]
[1] یرسُمون نحوه : أی یذهبون إلیه سرعا . والرَّسیم : ضربٌ من السیر سریع یؤثّر فی الأرض (النهایة : ج 2 ص 224 «رسم») .
[2] هَوادی الخیل : یعنی أوائلها ، والهادی والهادیة : العُنُق (النهایة : ج 5 ص 255 «هدا») .
[3] الیَعسُوب : جریدة من النخل مستقیمة دقیقة یکشط خوصها ، والذی لم ینبت علیه خوص (القاموس المحیط : ج 1 ص 104 «عسب») .
[4] التَّوْر : إناء یُشرب فیه (الصحاح : ج 2 ص 602 «تور») .
[5] طَسّ : لغة فی الطَّست ، والجمع طساس (لسان العرب : ج 6 ص 122 «طسس») .
[6] خَفّان : موضع قرب الکوفة (معجم البلدان : ج 2 ص 379) وراجع: الخریطة رقم 4 فی آخر هذا المجلّد .
[7] العُذَیْبُ : هو ماء بین القادسیّة والمُغِیثة ، وبینه وبین القادسیّة أربعة أمیال (معجم البلدان : ج 4 ص 92) وراجع : الخریطة رقم 4 فی آخر هذا المجلّد .
[8] تاریخ الطبری : ج 5 ص 400 ، أنساب الأشراف : ج 3 ص 380 ، تجارب الاُمم : ج 2 ص 61 ، الکامل فی التاریخ : ج 2 ص 551 ، مقتل الحسین علیه السلام للخوارزمی : ج 1 ص 229 ؛ الإرشاد : ج 2 ص 77 ، إعلام الورى : ج 1 ص 448 وفی الأربعة الأخیرة «الحصین بن نمیر التمیمی» وکلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج 44 ص 375 وراجع : روضة الواعظین : ص 198 والمناقب لابن شهرآشوب : ج 4 ص 95 .
7 / 27
بسته شدن راه بر امام علیه السلام توسّط حُر
1479.تاریخ الطبرى ـ به نقل از هشام ـ: ابو مِخنَف ، از ابو جَناب ، از عدىّ بن حرمله ، از عبد اللّه بن سلیم اسدى و مَذَرى بن مُشمَعِل اسدى ، برایم نقل کرد که : سپس از آن جا (منزلگاه شَراف) روان شدند. اوّلِ روز را با شتاب ، راه پیمودند تا روز به نیمه رسید . آن گاه ، یکى گفت: اللّه أکبر ! حسین علیه السلام فرمود : «اللّه اکبر ! براى چه تکبیر گفتى؟» . گفت: نخلستان دیدم. دو مرد اسدى گفتند: هیچ گاه در این جا ، حتّى یک نخل ندیده ایم. [دو مرد اسدى] گفتند : حسین علیه السلام به ما فرمود : «پس به نظر شما ، چه دیده است ؟» . گفتیم: به نظر ما ، گردن اسبان و سر نیزه ها را دیده است . فرمود : «به خدا ، نظر من نیز همین است» . آن گاه ، حسین علیه السلام فرمود : «آیا پناهگاهى هست که به سوى آن برویم و آن را پشت سرِ خویش نهیم و با این قوم، از یک سمت ، مقابله کنیم ؟» . گفتیم: آرى ؛ ذوحُسُم ، پهلوى توست . از سمت چپ ، به سوى آن مى پیچى. اگر زودتر از این قوم به آن جا برسى ، چنان مى شود که مى خواهى. پس حسین علیه السلام ، از طرف چپ ، راه آن جا را پیش گرفت. ما نیز با وى پیچیدیم و خیلى زود ، گردن اسبان ، نمودار شد و آنها را آشکارا دیدیم . آنها چون دیدند که ما راه را کج کردیم ، به طرف ما پیچیدند، گویى نیزه هاشان ، شاخ نخل ها بود و پرچم هاشان ، بال پرندگان. شتابان ، به سوى ذو حُسُم رفتیم و زودتر از آنها به آن جا رسیدیم . حسین علیه السلام ، فرود آمد و فرمان داد تا خیمه هاى او را برپا کردند . آن گاه ، آن قوم ـ که یک هزار سوار بودند ـ همراه حُرّ بن یزید تمیمى یَربوعى آمدند . او و سپاهش در گرماى نیم روز ، مقابل حسین علیه السلام ایستادند . حسین علیه السلام و یارانش ، دستار [بر سر] و شمشیر به کمر داشتند . حسین علیه السلام به جوانانش فرمود : «به این جماعت ، آب بدهید و سیرابشان کنید . اسبان را نیز سیراب کنید». گروهى از جوانان برخاستند و به آنان ، آب دادند تا سیراب شدند . آنان ، مى آمدند و کاسه ها و ظرف هاى سنگى و طشت ها را از آب ، پُر مى کردند و نزدیک اسبى مى بردند و چون سه یا چهار یا پنج بار مى خورد، از پیشِ او مى بردند و اسب دیگر را آب مى دادند، تا همه سپاه را آب دادند. همچنین لَقیط ، از على بن طَعّان مُحاربى براى من (هشام) نقل کرد که : با حُرّ بن یزید بودم و با آخرین دسته از یاران وى رسیدیم . چون حسین علیه السلام دید که من و اسبم تشنه ایم ، فرمود : «راویه را بخوابان» که راویه نزد من ، معناى مَشک مى داد. آن گاه فرمود : «برادرزاده! شتر را بخوابان» . و من ، شتر را خوابانیدم. فرمود : «آب بنوش» . من ، نوشیدن آغاز کردم و چون مى نوشیدم ، آب از مشک ، بیرون مى ریخت. حسین علیه السلام فرمود : «مشک را بپیچ» ، و من ندانستم چه کنم. حسین علیه السلام آمد و مَشک را کج کرد و من ، آب نوشیدم و اسبم را هم آب دادم. حُرّ بن یزید ، از قادسیّه به سوى حسین علیه السلام آمده بود ؛ چون وقتى عبید اللّه بن زیاد از آمدن حسین علیه السلام خبر یافت ، حُصَین بن تمیم تمیمى را ـ که رئیس شرطه ها (پاسبان ها) بود ـ فرستاد و گفت که در قادسیّه جاى گیرد و همه جا از قُطقُطانه تا خَفّان ، [1] دیده بان نهد و حُرّ بن یزید را با این هزار سوار ، از قادسیّه به استقبال حسین علیه السلام فرستاد. حُر ، همچنان در مقابل حسین علیه السلام بود، تا وقت نماز رسید ؛ نماز ظهر.حسین علیه السلام به حَجّاج بن مَسروق جُعْفى فرمود که اذان بگوید و او اذان گفت . چون وقت اقامه گفتن رسید ، حسین علیه السلام با ردا و عبا و نَعلَین ، بیرون آمد . ستایش خدا کرد و او را سپاس گزارد و آن گاه فرمود : «اى مردم! این ، عذرى است به درگاه خداوند عز و جل و شما . من ، پیش شما نیامدم ، تا نامه هاى شما به من رسید و فرستادگانتان آمدند که : به سوى ما بیا که پیشوایى نداریم . شاید خدا به وسیله تو ، ما را بر هدایت ، فرا هم آورَد . اگر بر این قرارید ، آمده ام . اگر عهد و پیمانى مى سپارید که بِدان اطمینان یابم ، به شهر شما مى آیم ، و اگر چنین نکنید و آمدنِ مرا خوش نمى دارید، از پیش شما باز مى گردم و به همان جا مى روم که از آن، به سوى شما آمده ام» . آنان ، در مقابل وى ، خاموش ماندند و به مؤذّن گفتند که : اقامه بگو . او نیز اقامه نماز را گفت. حسین علیه السلام به حُر فرمود : «مى خواهى با یاران خویش ، نماز بگزارى ؟» . گفت: نه . تو نماز مى گزارى و ما نیز به تو اقتدا مى کنیم. پس حسین علیه السلام با آنان ، نماز خواند . آن گاه به درون [خیمه] رفت و یارانش به دور وى ، گِرد آمدند . حُر نیز به جاى خویش رفت و وارد خیمه اى شد که برایش زده بودند . جمعى از یارانش ، دور او جمع شدند و بقیّه یارانش نیز به صفى که داشتند ، رفتند و از نو ، صف بستند و هر کدامشان ، عنان مَرکب خویش را گرفته ، در سایه آن ، نشسته بود . وقتى عصر شد، حسین علیه السلام فرمود : «براى حرکت ، آماده شوید» . پس از آن ، بیرون آمد و مؤذّن خویش را خواند و او نداى نماز عصر داد و اقامه گفت. سپس حسین علیه السلام ، پیش آمد و با قوم ، نماز گزارد و سلام نماز را گفت . آن گاه ، رو به جماعت کرد و ستایش خدا کرد و او را سپاس گزارد و سپس فرمود : «امّا بعد ، اى مردم! اگر پرهیزگار باشید و حق را براى صاحب حق بشناسید، بیشتر مایه رضاى خداست. ما اهل بیت ، به کار خلافت شما از این مدّعیان ناحق ـ که با شما رفتار ظالمانه دارند ـ ، شایسته تریم. اگر ما را خوش ندارید و حقّ ما را نمى شناسید و رأى شما ، جز آن است که در نامه هایتان به م�� رسیده و فرستادگانتان به نزد من آورده اند، از پیش شما باز مى گردم» . حُرّ بن یزید گفت: به خدا ، ما نمى دانیم این نامه ها که مى گویى ، چیست! حسین علیه السلام فرمود : «اى عُقبة بن سَمعان! دو خورجینى را که نامه هاى آنها در آن است ، بیاور» . عُقبه ، دو خورجین پُر از نامه آورد و پیشِ روى آنها ریخت. حُر گفت: ما جزو این گروهى که به تو نامه نوشته اند ، نیستیم. به ما دستور داده اند که وقتى به تو رسیدیم ، از تو جدا نشویم تا تو را نزد عبید اللّه بن زیاد ببریم. حسین علیه السلام فرمود : «مرگ ، از این کار به تو نزدیک تر است» . آن گاه ، حسین علیه السلام به یاران خویش فرمود : «برخیزید و سوار شوید» . پس یاران وى ، سوار شدند و منتظر ماندند تا زنانشان نیز سوار شدند . آن گاه به یاران خود فرمود : «برگردیم» ! چون خواستند که برگردند ، جماعت ، از رفتنشان مانع شدند. حسین علیه السلام به حُر فرمود : «مادرت عزادارت شود! چه مى خواهى؟» . گفت: به خدا ، اگر جز تو کسى از عرب ، این سخن را به من گفته بود و در این وضع بود که تو هستى، هر که بود ، از آرزو کردن عزادارى مادرش بر او دریغ نمى کردم ؛ امّا به خدا ، از مادر تو نمى توان سخن گفت ، مگر به نیکوترین شکل . حسین علیه السلام فرمود : «پس چه مى خواهى؟» . گفت: به خدا، مى خواهم تو را نزد عبید اللّه بن زیاد ببرم. حسین علیه السلام فرمود : «در این صورت ، به خدا که با تو نمى آیم» . حُر گفت: در این صورت، به خدا که تو را وا نمى گذارم. این سخن ، سه بار از دو سو ، تکرار شد. چون سخن در میان آن دو بسیار شد ، حُر گفت: به من ، دستور جنگ با تو را نداده اند . فقط دستور داده اند که از تو جدا نشوم تا تو را به کوفه برسانم. اگر اِبا دارى، راهى را در پیش بگیر که تو را به کوفه نرساند و تو را به سوى مدینه هم نبَرَد ، که میان من و تو ، عادلانه باشد ، تا من براى ابن زیاد ، نامه بنویسم و تو نیز اگر مى خواهى به یزید ، نامه بنویسى، بنویسى، یا اگر مى خواهى به ابن زیاد بنویسى ، بنویسى . شاید خدا تا آن وقت ، کارى پیش آورد که مرا از ابتلا به کار تو ، معاف دارد . [سپس] حُر گفت: پس، از این راه برو . حسین علیه السلام از راه عُذَیب [2] و قادسیّه ، به سمت چپ حرکت کرد . میان قادسیّه و عُذَیب ، 38 میل فاصله بود. پس حسین علیه السلام با یاران خویش به راه افتاد و حُر نیز با وى همراه بود.
[1] . ر . ک : نقشه شماره 4 در پایان همین جلد .
[2] عُذَیب ، آبگاهى میان قادسیّه و مُغِیثه است و میان آن و قادسیّه ، چهار میل فاصله است (ر . ک : نقشه شماره 4 در پایان همین جلد) .
دانشنامه امام حسین علیه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، جلد 5، ص 218- 219
https://lib.eshia.ir/27254/5/219
بعضی یحتمل اشکال هم بفرمایند که مسئله ی بی حجابی/ حجاب که امروزه ما با آن دست به گریبان هستیم، می تواند یک درهمتنیدگی ای را تعریف کند. مثلاً قبل از انقلاب، وضعیت حجاب چه بوده است، و حالا چیست؟ یا مثلاً در فتنه ی 1401 این در همتنیدگی چه شد؟ حتی امروز آیا همین وضعیت حجاب و درهمتنیدگیهایش در کشورهای غربی و اروپا و آمریکا مسئله ای نیست؟! یا اینکه مسئله از نوعی است که آنقدر درجات غفلت و جاهلیت هم زیاد شده اند که دیگر جامعه نسبت به آن کرخ شده است و در خواب فرو رفته است. و بدرستی که یحتمل باید گفت که باید آن جنگیر فیلم جنگیر را خبر کنند که ببینند چه بلایی بر سر جامعه آورده اند و چطور آن طفل دختر بچه را که شیطان در او حلول کرده است را بلکه نجات هم دهند. در این فیلم، کشیش جنگیر از آب مقدسی هم استفاده می کند که حالا به چه ترتیب هم هست، از چاهی است که مقدس است، یا دعاهایی به آب خوانده می شود یا ...، و الله اعلم.
ولی در اسلام، سوای آب زمزم، تربت کربلای امام حسین علیه السلام است که مقدس است آنچنان که از آن مهر نماز هم ساخته می شود. و اما یک مسئله ی اساسی هم حوض کوثر است؛ آن حوضی که در کنارش چهارد معصوم هم منتظر مومنین و مومنات هستند که همه و همه به آنها بپیوندند. روح قضایا، غلط نکنم اینطور به ما خبر دهند که حتی امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم آنجا منتظر ما هستد که به او و پدران و مادران آنها بپیوندیم. و از جمله به حضرت زهرا علیها الصلاة و السلام بپیوندیم. مسئله ی سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش با داعش اینجا است که داعش هم مدعی بود که آنها هم لب حوض کوثر پیغمبر را ملاقات خواهند کرد که البته شرشان را سردار شهید و یارانش کندند. و هر چند که حالا در سوریه هم دوباره آیا دارد چه می گذرد؟
و همین مسئله را هم آیا جور دیگری حتی با صهیونیستها نداریم؟! نکته ای که در مورد شهدای هسته ای داریم و قابل توجه هم هست این است که تروریستهایی که این جنایات را هم مرتکب شده اند آیا چقدر هم وابسته به صهیونیستها بوده اند یا اینکه در مورد شهدای اخیر جنگ 12 روزه که یقیناً هم صهیونیست هستند. بنده کلیپهایی را همین دیروز دیدم که راجع به خانواده ی دانشمند شهید سید امیر حسین فقهی است. در یکی از این ویدئوها شهید فقهی توضیحاتی هم راجع به استادشان شهید دکتر مجید شهریاری می فرمایند که واقعاً هم شنیدنی است. ولی یک جایی هم می فرمایند که وقتی بعضی اورکوالیفاید over-qualified می شوند، آنگاه شهید هم می شوند! بنده اتفاقاً دیروز به یک پادکستی از شان کارول هم گوش می کردم که بیش 3 ساعت و نیم هم بود، ولی بنظر هم می رسید که تمامی ندارد و همینطوری از بعد از ظهر که گوش می کردم تا ساعت 8 شب هم طول کشید. البته حالا یک کارهای دیگری هم در حینش انجام دادم. عرض بنده ی حقیر این است که نوع حل مسائلی را که شهید مجید شهریاری و شهید سید امیر حسین فقهی ارائه می دهند، آنطور که مثلاً می فرماید دو رکعت نماز هم خواندند و بعد مسئله حل شد! این یک جور دیگری است که بفرمایند اصلا مسائل هسته ای مربوط به دانشمندان الحادی هم هست که طرز برخوردشان هم متفاوت است. ولی عرض بنده ی حقیر این است که آنطوری که درهمتنیدگی لب حوض کوثر را هم داریم که آیا چطور هم می توان یا نمی توان با امام زمان عجل الله فرجه الشریف آنجا ملاقات کرد در حینی که آیا چقدر هم شاگرد به یقین رسیده است که امام زمانی که در قلبش هم هست او را هدایت می کند به لب حوض کوثری که پیغمبر اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم و اهل بیت مکرم آن حضرت هم آنجا منتظر او هستند. و لذا، اینجا درهمتنیدگیهای مورد بحث هم کدامند آنچناذن که روح و نفس و روان و جان و همین جسم هم چطور قرار است با این حضرات ملاقات کند؟ و آیا می تواند هم آنها را ملاقات کند و بلکه آنها را می شناسد و متوجه می شود که این حضرت فاطمه ی زهرا صلوات الله و سلامه علیها است که مادر او هم هست، یا از این امر غافل هم هست و بلکه خدای ناکرده حتی مثل حر به دستور عبید الله هم آمده است که راه را بر امامش سد هم کند؟ یا بدتر حتی مثل یزید شعر هم سروده است و با چوب خیزران هم بر لب و دندان امام حسین علیه السلام می زند و شعر هم می خواند:
2368.الاحتجاج عن شیخ صدوق من مشایخ بنی هاشم وغیره من إنَّهُ لَمّا دَخَلَ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ علیه السلام وحَرَمُهُ عَلى یَزیدَ ، وجیءَ بِرَأسِ الحُسَینِ علیه السلام ووُضِعَ بَینَ یَدَیهِ فی طَستٍ ، فَجَعَلَ یَضرِبُ ثَنایاهُ بِمِخصَرَةٍ [1] کانَت فی یَدِهِ ، وهُوَ یَقولُ : .. لَعِبَت هاشِمُ بِالمُلکِ فَلا خَبَرٌ جاءَ ولا وَحیٌ نَزَلَ .. لَیتَ أشیاخی بِبَدرٍ شَهِدوا جَزَعَ الخَزرَجِ مِن وَقعِ الأَسَل .. لَأَهَلّوا وَاستَهَلّوا فَرَحا ولَقالوا یا یَزیدُ لا تُشَل .. فَجَزَیناهُم بِبَدرٍ مَثَلاً وأقمَنا مِثلَ بَدرٍ فَاعتَدَل .. لَستُ مِن خِندِفَ [2] إن لَم أنتَقِم مِن بَنی أحمَدَ ما کانَ فَعَل [3] 0
2368.الاحتجاج ـ به نقل از پیرمردى راستگو از بزرگان بنى هاشم و ن: هنگامى که زین العابدین علیه السلام و اهل حرمش بر یزید ، وارد شدند و سرِ امام حسین علیه السلام را آوردند و پیشِ رویش در تَشت گذاشتند ، یزید با چوب دستى اش بر دندان هاى پیشِ امام حسین علیه السلام مى زد و مى خواند : . هاشمیان ، با فرمان روایى ، بازى کردند ، و گر نه نه خبرى آمده و نه وحیى نازل شده است . .. کاش پدرانم در بدر ، اکنون بودند و بى تابى خزرج را از زخم سلاح مى دیدند ! .. هلهله مى کردند و از شادى ، فریاد مى کشیدند و مى گفتند : اى یزید ! پاینده و سربلند باشى . .. ما جزاى بدر را به آنها دادیم و مانند آن را بر سرشان در آوردیم و اکنون ، برابریم . .. من از خِندِف [1] نیستم ، اگر انتقام آنچه را خاندان احمد کرده اند ، از آنها نگیرم . 0
دانشنامه امام حسین علیه السلام، محمد محمدی ری شهری، جلد 8، ص 278- 279
https://lib.eshia.ir/27254/8/278
بعضی یحتمل اینجا حتی اشکال هم می کنند که دیگر کار اسلام و مقاومت اسلامی با شهدایی مثل شهید سید حسن نصر الله، شهید سردار سلامی، شهید سردار باقری، ... تمام است، خصوصاً که ترامپ هم خود حضرت ولی فقیه امام خامنه ای مد ظلهم العالی را هم تهدید کرده بوده است. البته مسئله ی غفلت و جهالت و مرضهای قلبی و روحی و روانی انسان طوری هم هست که اصلا کانه خدا را هم فراموش کرده اند و تا آنجا که یادشان هم رفته است که چطور شاه سرنگون و انقلاب هم شد و جمهوری اسلامی هم شکل گرفت. اینها اگر آمریکایی ها و از جمله شان کارول هم همه و همه مسلمان شوند، باز هم توبه نمی کنند! البته شان کارول از ستاره های تاریک هم می گفت و بلکه از جان دوئی John Dewey و ویلیام جیمز به عنوان پدران نهضت روشنفکری آمریکا هم نام برد و .... البته شهید مطهری هم ویلیام جیمز را چندین بار نقل قول می کند. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه
https://arxiv.org/search/?
query=primordial+dark+stars&searchtype=title&abstracts=show&order
=-announced_date_first&size=50