الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

ریاضی فیزیک، هندسه، مدل استاندارد فیزیک، ابرتقارن، همراه با طلبگی

بایگانی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

 

 

‫عکس/سینی چای در دست امام‬‎

‫امام خمینی (س) - همیشه آماده کردن چای های اول صبح خانه با امام(س) بود‬‎

‫عکس | وقتی امام (ره) برای همسرش چای می‌ریخت - همشهری آنلاین‬‎

 

رویداد ملّی «ایران همدل» برگزار شدرویداد ملّی «ایران همدل» روایتی از همدلی ملّت ایران از کرونا تا طوفان الاقصی و جنگ ۱۲ روزه‌ی رژیم صهیونی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. خانواده‌ی شهدای جنگ ۱۲ روزه اخیر، فعالان جهادی، برخی از چهره‌های مقاومت و جمعی از مشارکت‌کنندگان در پویش «ایران همدل» در این رویداد حضور داشتند. ‌‌خبر |

  • ۰۴/۰۷/۱۶
  • سید حمید بنی هاشمی

نظرات (۴)

وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ ‎﴿البقرة: ٤٣﴾‏

وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنکُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ ‎﴿البقرة: ٨٣﴾‏

وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ‎﴿البقرة: ١١٠﴾‏

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِیبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ وَالْآخِرَةُ خَیْرٌ لِّمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِیلًا ‎﴿النساء: ٧٧﴾‏

فَإِذَا قَضَیْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا ‎﴿النساء: ١٠٣﴾‏

وَأَنْ أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ‎﴿الأنعام: ٧٢﴾‏

وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ وَأَخِیهِ أَن تَبَوَّآ لِقَوْمِکُمَا بِمِصْرَ بُیُوتًا وَاجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ‎﴿یونس: ٨٧﴾‏

وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَـٰذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِیرُ ‎﴿الحج: ٧٨﴾‏

وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ‎﴿النور: ٥٦﴾‏

مُنِیبِینَ إِلَیْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ ‎﴿الروم: ٣١﴾‏

أَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ‎﴿المجادلة: ١٣﴾‏

إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنَىٰ مِن ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِینَ مَعَکَ وَاللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَیَکُونُ مِنکُم مَّرْضَىٰ وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ‎﴿المزمل: ٢٠﴾‏

 

۱۴۰۴/۰۷/۱۷

پیام به سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به سی‌ودوّمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به نقش فریضه‌ی پرمعنا و حیات بخش نماز در سرنوشت انسان در دنیا و آخرت تأکید کردند: ترویج و آموزش نماز، تبیین ظرافت‌های باطن نماز و التزام به آن، تکلیف حتمی دستگاه‌های تبلیغ دین و رجال دینی و متدیّنین است که باید در این جهت از ابزارهای نوین بهره‌گیری شود.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز (پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در محل برگزاری این اجلاس در رشت قرائت شد به این شرح است:


بسم الله الرّحمن الرّحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین

اجلاس نماز یکی از سودمندترین گردهمایی‌های کشور، و روزی که این اجلاس در آن برگزار میشود، یکی از مبارک‌ترین روزهای سال است، و این به خاطر تشخّص و برجستگی این فریضه‌ی پُرمعنی و حیات‌بخش در میان فرایض اسلامی است.


نماز آنگاه که با آداب خود همچون خشوع و دل‌سپاری به معبود انجام میگیرد، دل را آرام و اراده را مستحکم و ایمان را ژرف و امید را زنده میکند. و سرنوشت انسان در دنیا و آخرت، وابسته به چنین دل و چنین اراده و چنین ایمان و چنین امیدی است. این است که توصیه به نماز، در قرآن و دیگر متون دینی از دیگر توصیه‌ها افزون‌تر است و چنین است که در اذانِ نماز، آن را از همه‌ی کارها بهتر اعلام میکنند.

پدران و مادران و سپس معلّمان و معاشران و آنگاه مقرّرات و عادات زندگیِ مرتبط با نماز، در انتشار و التزام به آن نقش دارند.

دستگاه‌های تبلیغ دین و رجال دینی و سپس همه‌ی متدیّنین، این را تکلیف حتمی خود بشمارند و از ابزارهای نوین و مشوّقها برای آموزش نماز و ترویج نماز و تبیین ظرافتهای پُرمعنی در نماز، و سرانجام نیاز دنیوی و اخروی هر فرد مسلمان به نماز بهره‌گیری کنند.

لازم است از جناب آقای قرائتی که این نهال پُرثمر را نشانده و تا اینجا رسانده‌اند، صمیمانه تشکّر کنم.

 

والسّلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای     
۱۴۰۴/۷/۱۵       

https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=61516

مطالبات رهبرانقلاب در ۳۲ پیام به اجلاس نماز

 

 اجلاس سراسری نماز از سال ۱۳۷۰ تاکنون برگزار شده و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به این اجلاس، به تشریح محورهای مهمی درباره ستون دین مبین اسلام یعنی «نماز» می‌پردازند. البته این اجلاس در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا برگزار نشد.
یکی از مسائل مهم در این ۳۲ پیام، مطالباتی است که رهبر انقلاب درباره نماز مطرح کرده‌اند، به همین مناسبت بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR مطالبات رهبر انقلاب در زمینه ترویج نماز و توصیه‌های معنوی ایشان درباره‌ی نماز خوب خواندن را در این مطلب مرور می‌کند.

 مطالبات رهبر انقلاب درباره ترویج نماز ۱در کلاسهای دروس دینی دانشگاهها سخنان سنجیده و افکار بلند در بازشناسی نماز مطرح شود.۱۳۷۰/۰۷/۱۶ ۲مسئولان با حضور خود در نماز، دیگران را تشویق کنند.۱۳۷۲/۰۶/۱۶ ۳در گردهمایی‌های علمی، فرهنگی و آموزشی نماز را در وقت خود بجا آورند.۱۳۷۲/۰۶/۱۶ ۴اساتید، دانشجویان را به خواندن نماز تشویق کنند و خود پیشقدم در آن باشند.۱۳۷۲/۰۶/۱۶ ۵رازها و رمزها و درس‌های‌ نماز در کتابهای‌ درسی‌ گنجانده شود.۱۳۷۲/۰۶/۱۶۶با گفتار و رفتار خود فرزندان را به نماز تشویق کنید.۱۳۷۲/۰۶/۱۶۷از هنر سینما برای نمایش گوهر نماز و چهره نمازگزار بهره بگیرید.۱۳۷۲/۰۶/۱۶۸هنرمندان‌ عزیز با زبان‌ شعر و قصه‌ و نقاشی‌ و جز اینها، و با آفرینش‌ آثار هنری‌ گوهر نماز را تبلیغ کنند.۱۳۷۲/۰۶/۱۶۹در ساختمانهای عمومی و دولتی، نمازخانه‌ای مناسب ساخته شود.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۰بزرگان جامعه و افراد مطرح در مراکز همگانی نماز دیده شوند.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۱بحث نماز به طور مکرر در جایگاه‌های تبلیغ دین با زبانها و از زاویه‌های گوناگون مطرح گردد.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۲بحثهای اعتقادی و عرفانی و اجتماعی نماز در سطح جامعه مطرح شود.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۳در صداوسیما در برنامه‌ای جداگانه یا در دل برنامه‌های دیگر از نماز سخن گفته شود.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۴در سربازخانه‌ها آموزش نماز و عمل به آن جدی‌تر گرفته شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۵در میان جاده‌های بیابانی مسجد به قدر کافی ساخته شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۶در شهرهای سر راه در همه ۲۴ ساعت مسجد باز و آماده باشد.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۷در شهرها و شهرکهای تازه ساخته شده، مسجد جامع نخستین بنا و در مرکز حقیقی شهر ساخته شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۸نماز صبح در مساجد اقامه شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۹احکام فقهی نماز به صورت آسان و روان منتشر شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۲۰در تعیین وقت مسابقات ورزشی ساعت نماز را خالی و آماده برگزاری نماز شوند.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۱بحثهای عالمانه، عمیق و تازه درباره نماز در کتب معارف دانشگاهها گنجانده شود.۱۳۷۶/۰۷/۰۷، ۱۳۷۵/۰۶/۳۱۲۲معلمان، دانش آموزان را به حضور در نمازخانه‌های مدارس تشویق کنند و خود پیش از همه به نماز بشتابند.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۳مسئولان پرورشی مدارس، نماز را در رأس برنامه‌های پرورشی به شمار آورند.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۴کودکان و نوجوانان را با صورت و معنای نماز آشنا سازید.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۵کتابهای شیرین و آسان فهم درباره نماز را برای کودکان بخوانید.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۶گروه‌هایی از طلاب برای تبلیغ نماز به روستاها اعزام شوند.۱۳۷۷/۰۶/۱۸۲۷هر برنامه مزاحم برای نماز اول وقت برطرف گردد.۱۳۷۸/۰۶/۱۸۲۸در اوقات نماز آهنگ اذان با صدای خوش در همه جای کشور به گوش رسد.۱۳۷۸/۰۶/۱۸۲۹فضای مادی و معنوی برای اقامه نماز در بوستانها و نمایشگاهها و... فراهم شود.۱۳۸۱/۰۶/۱۶، ۱۳۷۸/۰۶/۱۸۳۰سهم مسجدسازی و مسجدپردازی در ردیف اول اعتبارات فوق برنامه در آموزش و پرورش و وزارت علوم باشد.۱۳۸۱/۰۶/۱۶۳۱در هر بنایی مانند شهر و روستا، مدرسه و دانشگاه و... باید مسجد همچون قطب و محور ساخته شود.۱۳۹۰/۰۷/۱۹۳۲مسجد و نمازخانه در همه جا باید پاکیزه، زیبا، آرامبخش و رغبت‌انگیز باشد.۱۳۹۰/۰۷/۱۹، ۱۳۹۲/۰۶/۱۳، ۱۳۷۰/۰۷/۱۶۳۳در سفرهای زمینی و هوایی فرصت خواندن نماز برای مسافران را فراهم آورید.۱۳۹۳/۱۰/۰۹، ۱۳۷۶/۰۷/۰۷۳۴با شیوه‌های هنری در رسانه‌های تصویری و صوتی نماز را ترویج کنید.۱۳۹۳/۱۰/۰۹۳۵بهره‌ی جوانان و نوجوانان از نمازی که با توجه و خشوع خوانده شود بسی بیشتر است... پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرزگویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفه‌ئی را که بر دوش آنهاست بشناسند.۱۴۰۱/۱۱/۰۵۳۶مدارس، دانشگاهها، بطور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صداوسیما و دیگر دستگاههای فرهنگ‌ساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیموا الصلاة» جای میگیرند.۱۴۰۱/۱۱/۰۵۳۷نماز را باید همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادّی انسان دانست.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۳۸ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن است.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۳۹متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۴۰راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن برای نسل نو هموار بشود.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۴۱به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه بخشیده شود.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۴۲پدران و مادران و سپس معلّمان و معاشران و آنگاه مقرّرات و عادات زندگیِ مرتبط با نماز، در انتشار و التزام به نماز نقش دارند.۱۴۰۴/۰۷/۱۷۴۳دستگاه‌های تبلیغ دین و رجال دینی و سپس همه‌ی متدیّنین، انتشار و التزام به نماز را تکلیف حتمی خود بشمارند۱۴۰۴/۰۷/۱۷۴۴از ابزارهای نوین و مشوّقها برای آموزش نماز و ترویج نماز و تبیین ظرافتهای پُرمعنی در نماز، و سرانجام نیاز دنیوی و اخروی هر فرد مسلمان به نماز بهره‌گیری شود.۱۴۰۴/۰۷/۱۷


 

 توصیه‌های رهبرانقلاب درباره نماز خوب خواندنآدرس ۱نماز را در وقت فضیلت و به جماعت بخوانید.۱۳۷۰/۰۷/۱۶ ۲مساجد را با حضور خود در نمازهای جماعت رونق ببخشید.۱۳۷۲/۰۶/۱۶، ۱۳۷۳/۰۶/۱۰ ۳هنگام رسیدن وقت نماز هر زمین پاکیزه و مناسبی را مسجد بشمار آورید و به نماز بایستید.۱۳۷۲/۰۶/۱۶ ۴نماز را با حضور قلب بجا آورید.۱۳۷۴/۰۶/۱۴ ۵تا حد امکان نوافل مخصوصاً نافله نمازهای صبح و مغرب را بخوانید.۱۳۷۴/۰۶/۱۴۶نزدیکان و دوستان خود را به خواندن نماز ترغیب کنید.۱۳۷۴/۰۶/۱۴۷نماز را بر کارهای دیگر مقدم دارید.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۸نماز را با توجه به معانی کلمات آن بخوانید.۱۳۷۷/۰۶/۱۸۹نمازگزار بداند با مخاطبی سخن میگوید که مالک همه‌ی عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است.۱۴۰۳/۱۰/۰۵۱۰نماز آنگاه که با آداب خود همچون خشوع و دل‌سپاری به معبود انجام میگیرد، دل را آرام و اراده را مستحکم و ایمان را ژرف و امید را زنده میکند.۱۴۰۴/۰۷/۱۷

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44382

 

یک بحثی و حتی دعوایی یحتمل دربگیرد بین ائمه ی اطهار صلوات الله و سلامه علیهم و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف و فرض بفرمائید یک کمونیست یا الحادی و یک فرعون یا شاه. البته این همینطوری هم اتفاق نمی افتد و بدلایل توحیدی اسلامی ناب محمدی، علوی، ائمه ی اطهاری، امام زمانی و به صلاحدید امام یا نایب امام هم هست، آنچنان که در کربلا و بلکه کربلاهای امروزی هم می بینیم حتی امام حسین علیه السالم خود آخرین کسی است که در میان یارانش هم تن به شهادت می دهد! و آنگاه امور اسلام را هم می سپارند به امام بعد از خود آن حضرت. این فطرت امامت است و هر چند که فترتی هم آیا چقدر در امر امامت بنظر برسد که رخ می دهد!

می فرمایند در نومیدی بسی امید است، پایان شب سیه سپید است. یا می فرمایند یوسف گمگشته باز آید به کنعان، غم مخور، کلبه ی هجران شود روزی گلستان، غعم مخور. یا می فرمایند ای قلم سوزلرنده اثر یوخ، آشنادن منه بیر خبر یوخ. بنده دنبال این می گشتم که در نومیدی بسی امید است، از کیست؟ دیدم پدر مجنون، مجنون را پند می دهد و بعد هم او در جوابش نکاتی را می گوید و این بیت هم در آن میان است. عرض بنده ی حقیر این است که مسئله ی لیی و مجنون، یک حرف است. ولی یک حرف دیگر هم این است که جنون طوری در مریض هم یحتمل رخنه می کند که دیگر حتی نمی داند که لیلی ای هم بوده است که برایش مجنون شده است و بلکه هوشیاری اش را هم از دست می دهد و از خود بیخود می شود. هوشیار و بیدار است، ولی در عین حال هم نه هوشیار است و نه بیدار و بلکه گرفتار یک هوشیاری و بیداری جنون آمیزی هم شده است و نمی تواند خود را نجات دهد. 

عرض بنده ی حقیر این است که نفاق و کفر، یک چیزی است حتی بدتر از این جنون فردی و بلکه همه ی عالم را هم می تواند مبتلا کند. و البته کار ائمه ی جماعات و ائمه ی جمعه و بلکه مراجع عظام تقلید و حضرت ول فقیه مد ظلهم العالی هم اینجا برای زدودن کفر و نفاق از جوامع بشری خیلی امر مهمی است. ولی یک جا هم مسئله خود امام زمان عجل الله فرجه الشریف است که در مرکز همه ی عشاق و عاشقی و بلکه عشق به خدا است. فرض بفرمائید که یحتمل مسئله این است که آیا چطور هم می شود به فراکتالهای حاصل از چند جمله ای هایی هم پرداخت که در حد بینهایت کاربردی کردن آنها، ابرهایی را هم شناخت که تشکیل دهنده ی همین فراکتالها نیز هستند. و حالا این یک مسئله است، و مسئله ی دیگر این است که آیا کدام ابرها هم هستند که طوفانزا هستند؟ و بلکه کدام ابرها هم هستند که حتی به اندازه ی کافی باردار هم نمی شوند که بارانی تولید کنند؟! و حتی کدام ابرهایی هم هستند که اصلا از تکرار همین چند جمله ای ها، حتی فراکتالی هم تولید نمی کنند و لذا ابری هم تشکیل نمی شود؟ البته حالا این هم که آیا این فراکتالها حاصل چند جمله ای هایی درجه 2 یا 3 هستند یا چه؟ آیا به همین ترتیب هم نیست که یحتمل یک بنده خدایی نماز استسقاء می خواند، و آنگاه باران هم آیا چقدر شروع کند به باریدن یا حتی نمازش هم مقبول نیافتد؟ یا حتی یحتمل همین نماز استسقاء هم تبدیل شود به نماز حضرت نوح علی نبینا علیه السلام و بلکه طوفانی که منصوب به آن حضرت هم هست که همه ی کفار را هم غرق کرد! و اما اگر کشتی حضرت نوح علی نبینا علیه السلام را هم داریم، آنگاه شما ببینید که کشتی حضرت امام حسین علیه السلام و طوفان منصوب به آن حضرت هم کدام است که ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة.

البته، اینها را بعضی یحتمل اشکال هم کنند که یک سری کلی گوییهایی است که نه بدرد این دنیای ما می خورد و نه به درد آخرت کسی هم می خورد! و لذا، همین چند جمله ای ها و همین نمازهای یومیه را هم که چند جمله ای را در نمازها خدمت رب العالمین ارائه می کنیم را در نظر بگیرید، آیا اینها برای کودکان و مردان و زنان و همه و همه ی مردم هم نقاط بحرانی ای نیستند که می توانند شفابخش هم باشند و انسان را از انواع بلاها و از جمله هم انواع مرضهای قلبی و روحی و غیر آن که در زندگی رخ می دهند آیا چطور هم یقیناً با توکل به خدا می توانند حفظ کنند؟ و خوب، آیا این یک کار عظیمی را هم نمی طلبد که به ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم بیانجامد که ماورای شاگردی و استادی و فلسفه و عرفان و امثالهم است؛ و یحتمل بعضی حتی اشکال هم کنند که کار، کار خود خدا است و بس؟! ولی در این دعوا، کمونیست که می فرماید: کدام خدا؛ خودت و ما را هم گذاشته ای سر کار؟ و فرعون و شاه هم که تا بفرمائید: خدا؛ می فرماید: چیه، باز تو منو صدا زدی؟ در این میان، آیا می شود هم توجه کرد که چه رابطه ای است بین خدا و پیغمبرش محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم و ائمه ی اطهار علیهم السلام و امام زمان عجل الله فرجه الشریف؟

بنده ی حقیر در ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی، همین مثال فراکتالها را بزنم در دینامیک مختلط و سیستمهای دینامیکی مربوطه شان. این را عرض کنم که سر کلاسهایی از این دست در دانشگاه شریف هم می نشستم که استادش هم دکتر سیاوش شهشهانی تشریف داشتند. و بعد در همین کلاس هم یک مرتبه دیدیم که اساتیدی از روسیه هم تشریف آوردند و درسهایی را نیز گفتند که غلط نکنم همکاران ایلیاشنکو هم تشریف داشتند. ولی از جزوه های جان میلنر هم درس می دادند. بنده دیدم که او هنوز در سن 95 سالگی همراه آراچلی بونیفانت مقاله ای که قسمت سوم اش 106 صفحه ای است، می نویسد!

https://arxiv.org/abs/2503.08868

خب، خوب است دیگر؛ چه بهتر از این. البته اینجا یک نکته ای هم هست که بعضی یحتمل اشکال کنند که آیا اینها را از حکمت الهی هم الهام گرفته اند یا هیچ ربطی هم به مسئله ندارد، و بلکه نمازت را هم بخوان، و اینها را هم آیا بتوانی بفهمی. عیسی به دین خویش، و موسی به دین خویش، و ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی هم کار خودش را بکند دیگر! حالا یک بنده خدایی هم یحتمل عاشق روانشناس و روانپزشکش شد و بلکه حتی عاشق استاد ریاضیدان یا فیزیکدانش شد، ولی دیگر یحتمل گیچ هم شود که آیا کجا مسئله ریاضی است و کجا هم فیزیک است و بلکه ایرانیوم و تهرانیوم و ابو موسیوم هم کجا وارد می شود و ...؟ ولی یحتمل هم بخواهید ببینید که آیا فراکتالها با جبرهای ویراسورو هم همراه می شوند و بلکه آیا مهتاب هیولایی هم این وسط می تواند دخیل باشد و .... مدل WZW و بلکه هندسه ی ناجابجایی چطور؟ اینها هم خوب، حساب و کتابهای خود را دارند دیگر. التفات می فرمائید؟ شاگرد وقتی می خواهد از حالات خلاء بسمت الفهای بیبنهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم میل کند، یحتمل بعضی اشکال هم کنند که طی الارض هم جایز است؟! آیا جایز هم هستید که طوری از سیاه چاله های نجومی هم رد شوید که حتی ماورای سرعت نور هم جایز است طوری که بتوانید از سیاه چاله هم فرار کنید و بلکه خیلی هم فرار نکنید و فقط سری بدان زده و عبوری از آن هم کرده باشید و ....؟! جایز است؟! از این مسئله با احتیاط هم باید دید که می شود عبور کرد یا خیر. ولی این مقالات را هم در آرشیو راجع به فراکتالها و جبرهای ویراسورو و حتی دیگر جبرها هم سعی کنید نگاهی بیاندازید و .... 

البته این مسئله که آیا وقتی داریم راجع به امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم بحث می کنیم، آیا شرارتها و خیرها را هم می شود به حدودی رساند که هر کدام در الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه نیز معانی خود را به خود می گیرند و .... و کانه این مسائل برای خود تمامی هم ندارند و حتی ائمه ی جماعات و ائمه ی جمعه را هم یحتمل توی توهمات خودشان بیاندازند، و دیگر چه رسد به اینکه من و شما هم بخواهیم ببینیم این وسط چند مرده حلاجیم! لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه

وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَـٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَـٰئِکَ رَفِیقًا ‎﴿النساء: ٦٩﴾‏

إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ ‎﴿الحج: ٢٣﴾‏

جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ ‎﴿فاطر: ٣٣﴾‏

وَجَزَاهُم بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِیرًا ‎﴿الانسان: ١٢﴾‏

 

38 باب خبر نادر عن الرضا (ع)‌

1 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحُسَیْنِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْفَزَارِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ بَحْرٍ الْأَهْوَازِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ عَمْرٍو قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ بِلَالٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع)عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ(ع)عَنِ النَّبِیِّ(ص)عَنْ جَبْرَئِیلَ عَنْ مِیکَائِیلَ عَنْ إِسْرَافِیلَ عَنِ اللَّوْحِ عَنِ الْقَلَمِ قَالَ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‌ وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی‌

عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، جلد 2، ص 136

https://lib.eshia.ir/86808/2/136

 

یک پدیده ی هندسه ی انفجاری بنظر می رسد که یافت می شود که جایی که هندسه یا حتی توپولوژی احتیاج به جراحی دارد، یحتمل حتی خود جراحان را هم آیا چطور منفجر می کند که باید مورد تحقیق و بررسی هم واقع شود. این را مثلاً در مورد اطلسهای جغرافیایی و هندسی و توپولوژیک انواع جزایر و برجها هم باید مطالعه کرد که در چه ابعاد و چه وسعتی است.

 

وَإِن نَّکَثُوا أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ ‎﴿التوبة: ١٢﴾‏

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءَ الزَّکَاةِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ ‎﴿الأنبیاء: ٧٣﴾‏

وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ‎﴿القصص: ٥﴾‏

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یُنصَرُونَ ‎﴿القصص: ٤١﴾‏

وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ ‎﴿السجدة: ٢٤﴾‏

 

یک وقت هست که مسئله ی خلافت را ما داریم، و اما مسئله ی ولایت را هم آیا چقدر همراه خلافت داریم؟ یعنی این یک مسئله است که ائمه ی هدی مردم را می توانند بسمت خدا هدایت کنند، ولی یک وقت هم هست که مردم گیر ائمه ی کفر هم افتاده اند و بلکه آنها را بسمت آتش هم می رانند و می کشانند. و در این میان هم بین ائمه ی هدی و ائمه ی کفر آیا چقدر درگیریهایی هست. و وقتی ائمه ی هدی که بشریت را بسمت خدا هدایت می کنند و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف مردم عالم را جذب کنند، مسئله ی نفاق و کفر هم طرد و نابود شده و از بین می رود. ولی وقتی ائمه ی کفر بر مردم غالب شوند، این فرصت را مردم نمی یابند که بتوانند خودشان کاستیها و مشکلات خودشان را اصلاح کنند و بلکه در نهایت نفاق و کفر هم بسر می برند. این است که شاگردی که از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم سعی می کند پیشرفت کند، مسائل انفجاری را هم باید یاد بگیرد که چطور درک کند. مثلاً یک جاهایی مسئله نیروهای ضعیف هستند که آیا چه ذرات تاریکی را در بر می گیرند، ولی یک جاهایی هم مسئله نیروهای قوی را داریم که دربرگیرنده ی کدام ذزرات تاریک هم آیا هستند و بلکه همراه گرانش و الکترومغناطیسم هم چطور با هم برهمکنش می کنند و چه درهمتنیدگیهایی هم دارند. مثلاً آیا مسائل آمریکانیوم و روسیوم کدامند و آنگاه افغانیوم هم کدام است؟ و به همین ترتیب هم یمنیوم و عراقیوم و سوریوم و لبنانیوم و فلسطینیوم و غزهیوم و ایرانیوم و تنب بزرگیوم و تنب کوچکیوم و ابوموسیوم و امثالهم و هندسه ی ناشی از آنها نیز کدامند؟ و آمریکنیوم از آن طرف عالم هم این طرفها دارد چه می کند؟

گاهی اوقات، مسئله این است که یک چند جمله ای حتی با درجات 2 و 3 را بینهایت بار که به خودش کاربردی کنید، آیا چه فراکتالهایی با کدام مجموعه های جولیا و فاتو هم تشکیل می دهند. و حالا کاری هم نداریم که ائمه ی کفر است یا ائمه ی هدی که با آن طرفیم. به هر حال، یک مرتبه یحتمل مشاهده هم کنیم که مثلاً ابرهایی هستند که در آسمان چطور شکل گرفته اند؟ ولی مسئله هم همین است که آیا چطور از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی شاگرد حتی بدون راهنماییهای استادش هم هدایت می شود؟ موضوع این است که این شاگرد هم هست که باید یاد بگیرد و حتی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هم یاد بگیرد که چطور خدا و پیغمبر و ائمه ی اطهار و امام زمان عجل الله فرجه الشریف را دریاب و بلکه امید به غیر خدا هم نبندد و حتی از غیر خدا هم ناامید شود و وارد جهاد تبیین با ائمه ی کفر هم شود. و الا که اگر هم ائمه ی اطهار علیهم السلام را نتوانست بیابد و هم اینکه ائمه ی کفر را نیز با ائمه ی اطهار علیهم السلام اشتباهی گرفت. اینها در روانشناسیشان هم دچار مشکل می شوند و بهتر است مشاوران خوبی هم برای خود بیابند. واما مسئله ی توپولوژی و هندسه ی انفجاری هنوز باقی است که بالاخره حتی منشاء اش هم از کجا است. سرباز کوچک امام با خبرنگار زن در اردوگاه اسراء مصاحبه نکرد و گفت که باید اول حجابش را رعایت کند و فرمودند که ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است، ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است. گاهی هست که خود امام هم می فرمایند که رهبر من آن پسر شهیدی است که به خودش نارنجک بست و رفت زیر تانک و منفجرش هم کرد و بلکه راه ورود دشمن را هم بست. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

فَکَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِی النَّارِ خَالِدَیْنِ فِیهَا ۚ وَذَٰلِکَ جَزَاءُ الظَّالِمِینَ ‎﴿١٧﴾‏ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ‎﴿١٨﴾‏ وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ‎﴿١٩﴾‏ لَا یَسْتَوِی أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۚ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ ‎﴿٢٠﴾‏ لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ‎﴿٢١﴾‏ هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ ۖ هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِیمُ ‎﴿٢٢﴾‏ هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ ‎﴿٢٣﴾‏ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ‎﴿الحشر: ٢٤﴾‏

وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَـٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَـٰئِکَ رَفِیقًا ‎﴿النساء: ٦٩﴾‏

 

278 و قال علیه‌السلام قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ أرْجى‌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.

امام علیه السلام فرمود:

کار کمى که (با نشاط) آن را ادامه دهى امیدبخش‌تر از کار زیاد

و خسته‌کننده است. [1]


[1]. سند گفتار حکیمانه:

مرحوم خطیب در مصادر مى‌گوید: این کلام در غررالحکم به سه صورت آمده است: «قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ خَیْرٌ مِنْ کَثیرٍ مَمْلُولٍ»؛ «قَلِیلٌ یَدُومُ خَیْرٌ مِنْ کَثیرٍ یَنْقَطِعُ» و «قَلیلٌ یَدُومُ خَیْرٌ مِنْ کَثیرٍ مُنْقَطِعٍ» (این تفاوت‌ها نشان مى‌دهد که آمُدى منابع دیگرى در دست داشته که هرکدام این کلام حکیمانه را به نحوى نقل کرده‌اند) سپس از ابن قاسم در کتاب روض الاخیار نقل مى‌کند که او تعبیرى همچون تعبیر سیّد رضى آورده، با این تفاوت که به جاى «أرْجى‌»، «خَیْرٌ» ذکر کرده است. (مصادر نهج‌البلاغه، ج 4، ص 222)

 

شرح و تفسیر ارزش اعمال کم توأم با نشاط

امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه به نکته‌اى اشاره مى‌فرماید که بسیارى از آن غافلند، مى‌فرماید: «کار کمى که (با نشاط) آن را ادامه دهى امیدبخش‌تر از کار زیاد و خسته کننده است»؛

(قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ أرْجى‌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ)

. «أرْجى» به معناى امیدبخش‌تر از ماده «رجاء» گرفته شده و به یقین، کارى که دوام داشته باشد هر چند کم باشد امیدبخش‌تر از کارهاى زیادى است که مایه ملالت است و به زودى قطع مى‌شود.

بسیارى افراد هنگامى که اهمیت و فواید کارى را مى‌شنوند- خواه فواید مادى داشته باشد یا معنوى- به آن هجوم مى‌آورند، به مقدار زیادى انجام مى‌دهند و خسته و وامانده شده و در نتیجه، از آن کار سرخورده مى‌شوند و اى بسا کمتر رغبت تکرار آن را پیدا مى‌کنند در حالى که اگر کار کمتر باشد و انسان آن را با میل و رغبت ادامه دهد بسیار مفیدتر است.

کارِ گروه اول مانند رگبارى است که از آسمان نازل شود و سیلابى راه بیفتد و همه جا را آب فرا بگیرد و بسیارى از زراعت‌ها و خانه‌ها را ویران سازد؛ ولى کار گروه دوم مانند باران‌هاى نرم نرم طولانى و مفید است که همه جا را آباد مى‌کند بى‌آن‌که ویرانى به بار آورد.

نیز کارِ گروه اول مانند کسى است که داروى شفابخشى را به مقدار زیاد

 

و بدون رعایت کمیت لازم مصرف مى‌کند و به جاى درمان، به مسمومیت گرفتار مى‌شود و چه بسا براى همیشه از آن دارو بیزار مى‌گردد. کار گروه دوم مانند کسى است که آن دارو را به مقدار کم و طبق دستور طبیب به‌تدریج در مدت نسبتاً طولانى مصرف مى‌کند و بهبودى مى‌یابد و زیانى دامن او را نمى‌گیرد.

شبیه همین کلام حکیمانه در حکمت 444 نیز آمده است که مى‌فرماید:

«قَلِیلٌ مَدُومٌ عَلَیْهِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ؛

کار کمى که دوام یابد بهتر از کار زیادى است که خسته کننده باشد».

همین معنا در حدیث مفصلى که مرحوم کلینى در کافى‌ ذکر کرده، آمده است.

آغاز حدیث چنین است: همه مردم در ایمان و عمل یکسان نیستند؛ بعضى داراى یک سهم، بعضى دو سهم و بعضى بیشترند و نباید کسى که توان بیشترى دارد وضع خود را بر کسى که توان کمترى دارد تحمیل کند. سپس امام علیه السلام فرمود:

براى تو مثالى ذکر مى‌کنم: مردى از مسلمانان همسایه‌اى داشت که نصرانى بود، او را به اسلام دعوت کرد و مزایاى اسلام را براى وى برشمرد، او هم پذیرفت و مسلمان شد. هنگام سحر، مرد مسلمان درِ خانه همسایه تازه مسلمان را کوفت.

گفت: کیستى؟ گفت: من فلان شخص، همسایه توام. گفت: چه‌کار دارى؟ گفت:

وضو بگیر و لباس‌هایت را بپوش و همراه من بیا براى نماز صبح برویم. او وضو گرفت و لباس پوشید و همراه او آمد و مقدار زیادى پیش از طلوع فجر نماز خواندند. سپس صبر کردند تا صبح شد و مرد تازه مسلمان برخاست تا به خانه‌اش برگردد. رفیق مسلمانش گفت: کجا مى‌روى؟ روز کوتاه است و تا ظهر وقت زیادى نیست. آن مرد تازه مسلمان همراه همسایه مسلمانش نشست تا نماز ظهر را خواندند. سپس به او گفت: بین ظهر و عصر نیز فاصله زیادى نیست باش تا نماز عصر را بخوانیم. مرد تازه مسلمان مى‌خواست به منزل خود بازگردد، به او گفت: روز به پایان رسیده بمان تا نماز مغرب را بخوانیم. بعد از

 

نماز مغرب مى‌خواست به خانه‌اش برگردد گفت: یک نماز بیشتر باقى نمانده بمان تا آن را هم بخوانیم بعد به منزل مى‌روى. مرد تازه مسلمان نماز عشا را هم خواند؛ سپس از هم جدا شدند و هرکدام به منزل خود رفتند. هنگامى که سحر روز بعد شد بار دیگر مرد مسلمان آمد و درِ خانه او را زد. گفت: کیستى؟ گفت:

من فلان شخص هستم. گفت: چه کار دارى؟ گفت: وضو بگیر و لباس‌هایت را بپوش برویم نماز بخوانیم: مرد تازه مسلمان گفت: أُطْلُبْ لِهذَا الدّینِ مَنْ هُوَ أفْرَغْ مِنّى وَأنَا إنْسانٌ مِسْکینٌ وَعَلى‌ عَیالٌ؛ براى این دین، آدم بیکارتر از من را پیدا کن.

من آدم محتاجى هستم و عیال‌وارم و باید دنبال کار و زندگى باشم.

امام علیه السلام در پایان فرمود:

«أدْخَلَهُ فِی شَیْ‌ءٍ أخْرَجَهُ مِنْهُ؛

او را داخل اسلام کرد (اما براثر نادانى و تحمیل زیاد) او را از اسلام خارج ساخت». [1]

این در واقع درسى است به همه مسلمانان و به خصوص براى مبلغان و پدران و مادران که مراقب باشند وظایف سنگین و به خصوص مستحباتى که جز افاضل و اوتاد تحمل آن را ندارند، بر توده مردم و فرزندان تحمیل نکنند و اسلام را آن‌گونه که هست دین سهل و آسان معرفى نمایند تا بتوانند بر آن تداوم یابند.

در واقع آنچه امام علیه السلام در این کلام حکیمانه فرموده برگرفته از کلام رسول خدا صلى الله علیه و آله است آن‌جا که مى‌فرماید:

«إنَّ النَّفْسَ مَلُولَةٌ وَإنَّ أَحَدَکُمْ لا یَدْری ما قَدْرُ الْمُدَّةِ فَلْیَنْظُرْ مِنَ الْعِبادَةِ ما یُطِیقُ ثُمَّ لِیُداوِمْ عَلَیْهِ فَإنّ أحَبَّ الْأعْمالِ إلَى اللَّهِ ما یُدیمُ عَلَیْهِ وَإنْ قَلَّ؛

روح انسان کسل مى‌شود و شما نمى‌دانید چه اندازه توان و تحمل دارید. باید به سراغ عبادتى بروید که توان آن را دارید و بر آن تداوم یابید، زیرا محبوب‌ترین کارها عملى است که ادامه داشته باشد، هرچند کم باشد». [2]

 

***

 


[1]. کافى، ج 2، ص 42، ح 2

[2]. کنزالعمّال، ح 5312

پیام امام امیر المومنین علیه السلام، جلد 14، ص 325- 329

https://lib.eshia.ir/27571/14/325

 

یک وقت هست که مسئله ی امامت لورل هاردی از  این نوع است که مثلاً با امام جماعت خود وارد دعواهای طلبگی هم شده اید و حالا یحتمل کار به جاهای باریک هم کشیده است که یحتمل بنده بهتر است واردش نشوم. یک وقت هم هست که مسئله ی امامت اصلا در درون شما است و می خواهید امام درون خود را هم بیابید و یحتمل حتی با او هم وارد کل و کشتی می شوید و باز هم نمی توانید بیابیدش! یک وقت هم هست که شاگرد برای اینکه از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی و اجتهاد و حضرات آیات عظام تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم دارد سعی می کند پیشرفت کرده و هر چه بیشتر هم الی ما شاء الله میل کند. و اما یک وقت هم هست که مسئله اثبات الغدیر برای خود امام علی امیر المومنین علیه صلوات و السلام و امامت خود آن حضرت هم هست که پیغمبر اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آل و سلم هم فرموده اند. و یک وقت هم هست که خود امام زمان عجل الله فرجه الشریف که در ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی و ابرریسمانی ... ربع و نیم و تمام ... چرخشی قلوب زمینی و آسمانی باید الغدیر را اثبات و ذولة کریمه انسان 250 ساله را هم تثبیت فرموده و در عین حال امامت خود را هم ثابت بفرمایند. اینجا است که مسئله پیش می آید که آیا ما امامت افرادی از قبیل دن کیشوت و لورل هاردی را هم نداریم؟ یعنی شاگردی که از حالات خلاء سعی دارد با راهنماییهای استادش و بلکه ائمه ی جماعات و جمعه و حتی مراجع عظام تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی هم به اجتهاد هم رسیده و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف را هم دریابد، یحتمل این سوال هم مطرح است که خوب، حالا پشت سر همین امام ات هم به نماز بایست دیگر. بالاخره امام ات است دیگر! و اما شاگرد مایل هم هست که جهشی نیز شهادت دهد که او به امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم رسیده است و او را دریافته است و نه فقط امام جماعت خود را و بلکه همه ی ائمه ی جماعات را هم پشت سر گذاشته است و به مقام شهادت دست یافته است! و لذا، الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه را همه و همه ی درجات و مراتبشان را تا عرش اعلی هم طی کرده است و نجات یافته است. و حالا هر چه امام جماعت به او بفرمایند که بابا، این سلامی را که تو می کنی هم بدتر از فحش دادن است؛ که بلکه این بچه یک کمی هم به خودش بیاید و سر جایش بنشیند و ....

نکته اینجا در هوش مصنوعی این است که درست است که تکرار مکررات هم هست و بارها هم اتفاق می افتد و بلکه یحتمل بین دو مرجع تقلید هم آنقدر اختلافاتی رخ دهند که کار به قول معروف به لنگ و لگد هم بکشد، ولی مسئله این است که وقتی معادلاتی که دارید مثلاً در مدل استاندارد ذرات فیزیک می نویسید، مثل معادله ی لاگرانژی آن، و انگاه معادلاتی از قبیل ابرتقارنهای مختلف را هم می خوئاهید در آن وارد کنید و بلکه انواع کلافهایی را که روی انواع خمینه های مختلفی که جایز است برای در نظر گرفتن هم همه  و همه را وارد کنید، اینجا یحتمل حتی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هم جا بماند که آقا ما کجای کار بودیم و داشتیم چه می کردیم؟! کدام ذره ی هیگز را داشتیم در نظر می گرفتیم در این میان؟ کدام کلافهای هیچین را داریم و ...؟ و دیگر چه برسد به اینکه یاد گیریهای ماشینی را هم داشته باشید که خودشان برای خودشان همینطوری معادلات هم می توانند تولید کنند و شما باید بنشینید از آنها یاد بگیرید که دارند چه می کنند و ...! 

و لذا، گاهی اوقات لازم هم هست که یک گوشه ای از معادله را هم بگیریم و ببینیم می خواهیم با آن چه کنیم و چطوری هم توسعه یافته است و وسعتش هم تا کجاها می رود. و حالا لنگ و لگد هم داریم و بلکه حتی بین شاگرد و ماموم و استاد و امام و ... همه و همه نیز یحتمل دعواهای طلبگی و غیر طلبگی هم رخ می دهند و .... حوصله و بصیرت هم می خواهد این کارها دیگر! ببینید این بنده خداهای روانشناسان و روانکاوان و روانپزشکان چه می کشند که باید با انواع افراد روانپریش هم سر و کله بزنند که آیا جطور هم درمانشان کنند و .... و لذا صبر و حوصله هم کنید! یعنی بالاخره گاهی اوقات هم دن کیشوت و لورل هاردی و ... را ببینید چه دارند بفرمایند دیگر! لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه.

Nuclear Physics B

Open access

 Research articleOpen accessMultiversal Entropy and Information Conservation in Black Hole Nucleated Baby Universes

B. Pourhassan

In Press, Journal Pre-proof, Available online 6 October 2025 View PDF

Article preview

  1. select article Thermodynamics in the Sine-Gordon model: the NLIE approach

    Research articleOpen accessThermodynamics in the Sine-Gordon model: the NLIE approach

    Árpád Hegedűs

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 6 October 2025 View PDF

    Article preview

  2. select article Thermodynamic Analysis of a Compact Object in Rastall–Rainbow Gravity

    Research articleOpen accessThermodynamic Analysis of a Compact Object in Rastall–Rainbow Gravity

    Sareh Eslamzadeh, Saheb Soroushfar

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 6 October 2025 View PDF

    Article preview

  3. select article Gravity and Unification: Insights from SL(2N,C) Gauge Theories

    Research articleOpen accessGravity and Unification: Insights from SL(2N,C) Gauge Theories

    J.L. Chkareuli

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 5 October 2025 View PDF

    Article preview

  4. select article CGAN-Based Framework for Meson Mass and Width Prediction

    Research articleOpen accessCGAN-Based Framework for Meson Mass and Width Prediction

    S. Rostami, M. Malekhosseini, M. Rahavi Ezabadi, K. Azizi

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 4 October 2025 View PDF

    Article preview

  5. select article Correlators in phase-ordering from Schrödinger-invariance

    Research articleOpen accessCorrelators in phase-ordering from Schrödinger-invariance

    Malte Henkel, Stoimen Stoimenov

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 4 October 2025 View PDF

    Article preview

  6. select article <math xmlns:mml="http://www.w3.org/1998/Math/MathML" altimg="si1.svg" class="math"><mi mathvariant="script">PT</mi></math>-symmetric deformations of some types of supersymmetric integrable equations

    Research articleOpen accessPT-symmetric deformations of some types of supersymmetric integrable equations

    Xia Li, Zhonglong Zhao, Xianzhong Yao, Yindi Liu

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 4 October 2025 View PDF

    Article preview

  7. select article Comment on: “Quantum dynamics of spin-0 particles in a cosmological space-time”

    Research articleOpen accessComment on: “Quantum dynamics of spin-0 particles in a cosmological space-time”

    Francisco M. Fernández

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 3 October 2025 View PDF

    Article preview

  8. select article The Dirac oscillator, generalised parastatistics and colour Lie superalgebras

    Research articleOpen accessThe Dirac oscillator, generalised parastatistics and colour Lie superalgebras

    Phillip S. Isaac, Mitchell Ryan

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 3 October 2025 View PDF

    Article preview

  9. select article Thermodynamic Insights into ModMax-AdS Black Holes: A Bridge Between Electrodynamic Corrections and Black Hole Physics

    Research articleOpen accessThermodynamic Insights into ModMax-AdS Black Holes: A Bridge Between Electrodynamic Corrections and Black Hole Physics

    Saeed Noori Gashti, Mohammad Ali S. Afshar, Yassine Sekhmani, Sanjar Shaymatov, ... Javlon Rayimbaev

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 3 October 2025 View PDF

    Article preview

  10. select article Superradiance, Geodesics and Shadows of Black Holes in Dark Photon with Higher-Order Correction

    Research articleOpen accessSuperradiance, Geodesics and Shadows of Black Holes in Dark Photon with Higher-Order Correction

    Shahid Chaudhary, Muhammad Danish Sultan, Talha Anwar, Atif Mossad Ali, ... Ali M. Mubaraki

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 2 October 2025 View PDF

    Article preview

  11. select article 4D Einstein–Gauss–Bonnet Black Holes Surrounded by Quintessence in Noncommutative Spacetime

    Research articleOpen access4D Einstein–Gauss–Bonnet Black Holes Surrounded by Quintessence in Noncommutative Spacetime

    Hamil Bilel, B. Hamil, T. Birkandar

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 1 October 2025 View PDF

    Article preview

  12. select article On Inflation and Reheating Features in the Higgs-<math xmlns:mml="http://www.w3.org/1998/Math/MathML" altimg="si17.svg" class="math"><msup><mi>R</mi><mn>2</mn></msup></math> Model

    Research articleOpen accessOn Inflation and Reheating Features in the Higgs-�2 Model

    Norma Sidik Risdianto

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 1 October 2025 View PDF

    Article preview

  13. select article From oversimplified to overlooked: the case for exploring Rich Dark Sectors

    Research articleOpen accessFrom oversimplified to overlooked: the case for exploring Rich Dark Sectors

    Asli Abdullahi, Francesco Costa, Andrea Giovanni De Marchi, Alessandro Granelli, ... Filippo Sala

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 30 September 2025 View PDF

    Article preview

  14. select article Astrophysical Stellar Models in <math xmlns:mml="http://www.w3.org/1998/Math/MathML" altimg="si6.svg" class="math"><mrow><mi>f</mi><mo>(</mo><mi>R</mi><mo>,</mo><mi>T</mi><mo>)</mo></mrow></math> Gravity under Tolman IV and Kohler-Chao-Tikekar Spacetimes

    Research articleOpen accessAstrophysical Stellar Models in �(�,�) Gravity under Tolman IV and Kohler-Chao-Tikekar Spacetimes

    Tayyab Naseer, M. Sharif, M. Waqas, Mohamed R. Eid, Abdel-Haleem Abdel-Aty

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 30 September 2025 View PDF

    Article preview

  15. select article Finite group gauge theory on graphs and gravity-like modes

    Research articleOpen accessFinite group gauge theory on graphs and gravity-like modes

    Shahn Majid, Francisco Simão

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 29 September 2025 View PDF

    Article preview

  16. select article Spontaneous Lorentz Symmetry Breaking and Topological Defects for the Chern-Simons Matter Vector Field

    Research articleOpen accessSpontaneous Lorentz Symmetry Breaking and Topological Defects for the Chern-Simons Matter Vector Field

    Luiz P. Colatto, André L.A. Penna, Wytler C. Dos Santos

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 29 September 2025 View PDF

    Article preview

  17. select article Revealing the $q^2$ dependence in $b \to s \mu^+ \mu^-$ baryonic.. decay modes <math xmlns:mml="http://www.w3.org/1998/Math/MathML" altimg="si1.svg" class="math"><msup><mi>q</mi><mn>2</mn></msup></math> dependence in <math xmlns:mml="http://www.w3.org/1998/Math/MathML" altimg="si52.svg" class="math"><mrow><mi>b</mi><mo>→</mo><mi>s</mi><msup><mi>μ</mi><mo>+</mo></msup><msup><mi>μ</mi><mo>−</mo></msup></mrow></math> baryonic decay modes

    Research articleOpen accessRevealing the $q^2$ dependence in $b \to s \mu^+ \mu^-$ baryonic.. decay modes �2 dependence in �→��+�− baryonic decay modes

    Ajay Kumar Yadav, Manas Kumar Mohapatra, Suchismita Sahoo

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 29 September 2025 View PDF

    Article preview

  18. select article Progress in <math xmlns:mml="http://www.w3.org/1998/Math/MathML" altimg="si5.svg" class="math"><mrow><mi mathvariant="script">C</mi><mi>P</mi></mrow></math> violating top-Higgs coupling at the LHC with Machine Learning

    Research articleOpen accessProgress in �� violating top-Higgs coupling at the LHC with Machine Learning

    A. Hammad, Adil Jueid

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 28 September 2025 View PDF

    Article preview

  19. select article Quintessence Phase of the Universe in <math xmlns:mml="http://www.w3.org/1998/Math/MathML" altimg="si6.svg" class="math"><mrow><mi>f</mi><mo>(</mo><mi>Q</mi><mo>,</mo><mi>T</mi><mo>)</mo></mrow></math>-gravity with <em>DESI</em> and <em>Pantheon + SH0ES</em> Samples

    Research articleOpen accessQuintessence Phase of the Universe in �(�,�)-gravity with DESI and Pantheon + SH0ES Samples

    Shambel Sahlu, B.K. Shukla, R.K. Tiwari, Değer Sofuoğlu, Alnadhief H A Alfedeel

    In Press, Journal Pre-proof, Available online 26 September 2025 View PDF

    Article preview

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی