رویداد ملّی «ایران همدل» برگزار شدرویداد ملّی «ایران همدل» روایتی از همدلی ملّت ایران از کرونا تا طوفان الاقصی و جنگ ۱۲ روزهی رژیم صهیونی، صبح امروز سهشنبه ۱۵ مهرماه در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. خانوادهی شهدای جنگ ۱۲ روزه اخیر، فعالان جهادی، برخی از چهرههای مقاومت و جمعی از مشارکتکنندگان در پویش «ایران همدل» در این رویداد حضور داشتند. | خبر |
- ۰۴/۰۷/۱۶
وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ ﴿البقرة: ٤٣﴾
وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنکُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ ﴿البقرة: ٨٣﴾
وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ﴿البقرة: ١١٠﴾
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِیبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ وَالْآخِرَةُ خَیْرٌ لِّمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِیلًا ﴿النساء: ٧٧﴾
فَإِذَا قَضَیْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا ﴿النساء: ١٠٣﴾
وَأَنْ أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ﴿الأنعام: ٧٢﴾
وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ وَأَخِیهِ أَن تَبَوَّآ لِقَوْمِکُمَا بِمِصْرَ بُیُوتًا وَاجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿یونس: ٨٧﴾
وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَـٰذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِیرُ ﴿الحج: ٧٨﴾
وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ﴿النور: ٥٦﴾
مُنِیبِینَ إِلَیْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ ﴿الروم: ٣١﴾
أَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿المجادلة: ١٣﴾
إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنَىٰ مِن ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِینَ مَعَکَ وَاللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَیَکُونُ مِنکُم مَّرْضَىٰ وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿المزمل: ٢٠﴾
۱۴۰۴/۰۷/۱۷
پیام به سیودومین اجلاس سراسری نمازحضرت آیتالله خامنهای در پیامی به سیودوّمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به نقش فریضهی پرمعنا و حیات بخش نماز در سرنوشت انسان در دنیا و آخرت تأکید کردند: ترویج و آموزش نماز، تبیین ظرافتهای باطن نماز و التزام به آن، تکلیف حتمی دستگاههای تبلیغ دین و رجال دینی و متدیّنین است که باید در این جهت از ابزارهای نوین بهرهگیری شود.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴) توسط حجتالاسلام والمسلمین فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در محل برگزاری این اجلاس در رشت قرائت شد به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین
اجلاس نماز یکی از سودمندترین گردهماییهای کشور، و روزی که این اجلاس در آن برگزار میشود، یکی از مبارکترین روزهای سال است، و این به خاطر تشخّص و برجستگی این فریضهی پُرمعنی و حیاتبخش در میان فرایض اسلامی است.
نماز آنگاه که با آداب خود همچون خشوع و دلسپاری به معبود انجام میگیرد، دل را آرام و اراده را مستحکم و ایمان را ژرف و امید را زنده میکند. و سرنوشت انسان در دنیا و آخرت، وابسته به چنین دل و چنین اراده و چنین ایمان و چنین امیدی است. این است که توصیه به نماز، در قرآن و دیگر متون دینی از دیگر توصیهها افزونتر است و چنین است که در اذانِ نماز، آن را از همهی کارها بهتر اعلام میکنند.
پدران و مادران و سپس معلّمان و معاشران و آنگاه مقرّرات و عادات زندگیِ مرتبط با نماز، در انتشار و التزام به آن نقش دارند.
دستگاههای تبلیغ دین و رجال دینی و سپس همهی متدیّنین، این را تکلیف حتمی خود بشمارند و از ابزارهای نوین و مشوّقها برای آموزش نماز و ترویج نماز و تبیین ظرافتهای پُرمعنی در نماز، و سرانجام نیاز دنیوی و اخروی هر فرد مسلمان به نماز بهرهگیری کنند.
لازم است از جناب آقای قرائتی که این نهال پُرثمر را نشانده و تا اینجا رساندهاند، صمیمانه تشکّر کنم.
والسّلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۴/۷/۱۵
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=61516
مطالبات رهبرانقلاب در ۳۲ پیام به اجلاس نمازاجلاس سراسری نماز از سال ۱۳۷۰ تاکنون برگزار شده و حضرت آیتالله العظمی خامنهای در پیامی به این اجلاس، به تشریح محورهای مهمی درباره ستون دین مبین اسلام یعنی «نماز» میپردازند. البته این اجلاس در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا برگزار نشد.
مطالبات رهبر انقلاب درباره ترویج نماز ۱در کلاسهای دروس دینی دانشگاهها سخنان سنجیده و افکار بلند در بازشناسی نماز مطرح شود.۱۳۷۰/۰۷/۱۶ ۲مسئولان با حضور خود در نماز، دیگران را تشویق کنند.۱۳۷۲/۰۶/۱۶ ۳در گردهماییهای علمی، فرهنگی و آموزشی نماز را در وقت خود بجا آورند.۱۳۷۲/۰۶/۱۶ ۴اساتید، دانشجویان را به خواندن نماز تشویق کنند و خود پیشقدم در آن باشند.۱۳۷۲/۰۶/۱۶ ۵رازها و رمزها و درسهای نماز در کتابهای درسی گنجانده شود.۱۳۷۲/۰۶/۱۶۶با گفتار و رفتار خود فرزندان را به نماز تشویق کنید.۱۳۷۲/۰۶/۱۶۷از هنر سینما برای نمایش گوهر نماز و چهره نمازگزار بهره بگیرید.۱۳۷۲/۰۶/۱۶۸هنرمندان عزیز با زبان شعر و قصه و نقاشی و جز اینها، و با آفرینش آثار هنری گوهر نماز را تبلیغ کنند.۱۳۷۲/۰۶/۱۶۹در ساختمانهای عمومی و دولتی، نمازخانهای مناسب ساخته شود.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۰بزرگان جامعه و افراد مطرح در مراکز همگانی نماز دیده شوند.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۱بحث نماز به طور مکرر در جایگاههای تبلیغ دین با زبانها و از زاویههای گوناگون مطرح گردد.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۲بحثهای اعتقادی و عرفانی و اجتماعی نماز در سطح جامعه مطرح شود.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۳در صداوسیما در برنامهای جداگانه یا در دل برنامههای دیگر از نماز سخن گفته شود.۱۳۷۳/۰۶/۱۰۱۴در سربازخانهها آموزش نماز و عمل به آن جدیتر گرفته شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۵در میان جادههای بیابانی مسجد به قدر کافی ساخته شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۶در شهرهای سر راه در همه ۲۴ ساعت مسجد باز و آماده باشد.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۷در شهرها و شهرکهای تازه ساخته شده، مسجد جامع نخستین بنا و در مرکز حقیقی شهر ساخته شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۸نماز صبح در مساجد اقامه شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۱۹احکام فقهی نماز به صورت آسان و روان منتشر شود.۱۳۷۵/۰۶/۳۱۲۰در تعیین وقت مسابقات ورزشی ساعت نماز را خالی و آماده برگزاری نماز شوند.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۱بحثهای عالمانه، عمیق و تازه درباره نماز در کتب معارف دانشگاهها گنجانده شود.۱۳۷۶/۰۷/۰۷، ۱۳۷۵/۰۶/۳۱۲۲معلمان، دانش آموزان را به حضور در نمازخانههای مدارس تشویق کنند و خود پیش از همه به نماز بشتابند.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۳مسئولان پرورشی مدارس، نماز را در رأس برنامههای پرورشی به شمار آورند.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۴کودکان و نوجوانان را با صورت و معنای نماز آشنا سازید.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۵کتابهای شیرین و آسان فهم درباره نماز را برای کودکان بخوانید.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۲۶گروههایی از طلاب برای تبلیغ نماز به روستاها اعزام شوند.۱۳۷۷/۰۶/۱۸۲۷هر برنامه مزاحم برای نماز اول وقت برطرف گردد.۱۳۷۸/۰۶/۱۸۲۸در اوقات نماز آهنگ اذان با صدای خوش در همه جای کشور به گوش رسد.۱۳۷۸/۰۶/۱۸۲۹فضای مادی و معنوی برای اقامه نماز در بوستانها و نمایشگاهها و... فراهم شود.۱۳۸۱/۰۶/۱۶، ۱۳۷۸/۰۶/۱۸۳۰سهم مسجدسازی و مسجدپردازی در ردیف اول اعتبارات فوق برنامه در آموزش و پرورش و وزارت علوم باشد.۱۳۸۱/۰۶/۱۶۳۱در هر بنایی مانند شهر و روستا، مدرسه و دانشگاه و... باید مسجد همچون قطب و محور ساخته شود.۱۳۹۰/۰۷/۱۹۳۲مسجد و نمازخانه در همه جا باید پاکیزه، زیبا، آرامبخش و رغبتانگیز باشد.۱۳۹۰/۰۷/۱۹، ۱۳۹۲/۰۶/۱۳، ۱۳۷۰/۰۷/۱۶۳۳در سفرهای زمینی و هوایی فرصت خواندن نماز برای مسافران را فراهم آورید.۱۳۹۳/۱۰/۰۹، ۱۳۷۶/۰۷/۰۷۳۴با شیوههای هنری در رسانههای تصویری و صوتی نماز را ترویج کنید.۱۳۹۳/۱۰/۰۹۳۵بهرهی جوانان و نوجوانان از نمازی که با توجه و خشوع خوانده شود بسی بیشتر است... پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرزگویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفهئی را که بر دوش آنهاست بشناسند.۱۴۰۱/۱۱/۰۵۳۶مدارس، دانشگاهها، بطور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صداوسیما و دیگر دستگاههای فرهنگساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیموا الصلاة» جای میگیرند.۱۴۰۱/۱۱/۰۵۳۷نماز را باید همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادّی انسان دانست.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۳۸ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن است.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۳۹متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۴۰راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن برای نسل نو هموار بشود.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۴۱به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه بخشیده شود.۱۴۰۲/۱۰/۱۶۴۲پدران و مادران و سپس معلّمان و معاشران و آنگاه مقرّرات و عادات زندگیِ مرتبط با نماز، در انتشار و التزام به نماز نقش دارند.۱۴۰۴/۰۷/۱۷۴۳دستگاههای تبلیغ دین و رجال دینی و سپس همهی متدیّنین، انتشار و التزام به نماز را تکلیف حتمی خود بشمارند۱۴۰۴/۰۷/۱۷۴۴از ابزارهای نوین و مشوّقها برای آموزش نماز و ترویج نماز و تبیین ظرافتهای پُرمعنی در نماز، و سرانجام نیاز دنیوی و اخروی هر فرد مسلمان به نماز بهرهگیری شود.۱۴۰۴/۰۷/۱۷یکی از مسائل مهم در این ۳۲ پیام، مطالباتی است که رهبر انقلاب درباره نماز مطرح کردهاند، به همین مناسبت بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR مطالبات رهبر انقلاب در زمینه ترویج نماز و توصیههای معنوی ایشان دربارهی نماز خوب خواندن را در این مطلب مرور میکند.
توصیههای رهبرانقلاب درباره نماز خوب خواندنآدرس ۱نماز را در وقت فضیلت و به جماعت بخوانید.۱۳۷۰/۰۷/۱۶ ۲مساجد را با حضور خود در نمازهای جماعت رونق ببخشید.۱۳۷۲/۰۶/۱۶، ۱۳۷۳/۰۶/۱۰ ۳هنگام رسیدن وقت نماز هر زمین پاکیزه و مناسبی را مسجد بشمار آورید و به نماز بایستید.۱۳۷۲/۰۶/۱۶ ۴نماز را با حضور قلب بجا آورید.۱۳۷۴/۰۶/۱۴ ۵تا حد امکان نوافل مخصوصاً نافله نمازهای صبح و مغرب را بخوانید.۱۳۷۴/۰۶/۱۴۶نزدیکان و دوستان خود را به خواندن نماز ترغیب کنید.۱۳۷۴/۰۶/۱۴۷نماز را بر کارهای دیگر مقدم دارید.۱۳۷۶/۰۷/۰۷۸نماز را با توجه به معانی کلمات آن بخوانید.۱۳۷۷/۰۶/۱۸۹نمازگزار بداند با مخاطبی سخن میگوید که مالک همهی عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است.۱۴۰۳/۱۰/۰۵۱۰نماز آنگاه که با آداب خود همچون خشوع و دلسپاری به معبود انجام میگیرد، دل را آرام و اراده را مستحکم و ایمان را ژرف و امید را زنده میکند.۱۴۰۴/۰۷/۱۷https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44382
یک بحثی و حتی دعوایی یحتمل دربگیرد بین ائمه ی اطهار صلوات الله و سلامه علیهم و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف و فرض بفرمائید یک کمونیست یا الحادی و یک فرعون یا شاه. البته این همینطوری هم اتفاق نمی افتد و بدلایل توحیدی اسلامی ناب محمدی، علوی، ائمه ی اطهاری، امام زمانی و به صلاحدید امام یا نایب امام هم هست، آنچنان که در کربلا و بلکه کربلاهای امروزی هم می بینیم حتی امام حسین علیه السالم خود آخرین کسی است که در میان یارانش هم تن به شهادت می دهد! و آنگاه امور اسلام را هم می سپارند به امام بعد از خود آن حضرت. این فطرت امامت است و هر چند که فترتی هم آیا چقدر در امر امامت بنظر برسد که رخ می دهد!
می فرمایند در نومیدی بسی امید است، پایان شب سیه سپید است. یا می فرمایند یوسف گمگشته باز آید به کنعان، غم مخور، کلبه ی هجران شود روزی گلستان، غعم مخور. یا می فرمایند ای قلم سوزلرنده اثر یوخ، آشنادن منه بیر خبر یوخ. بنده دنبال این می گشتم که در نومیدی بسی امید است، از کیست؟ دیدم پدر مجنون، مجنون را پند می دهد و بعد هم او در جوابش نکاتی را می گوید و این بیت هم در آن میان است. عرض بنده ی حقیر این است که مسئله ی لیی و مجنون، یک حرف است. ولی یک حرف دیگر هم این است که جنون طوری در مریض هم یحتمل رخنه می کند که دیگر حتی نمی داند که لیلی ای هم بوده است که برایش مجنون شده است و بلکه هوشیاری اش را هم از دست می دهد و از خود بیخود می شود. هوشیار و بیدار است، ولی در عین حال هم نه هوشیار است و نه بیدار و بلکه گرفتار یک هوشیاری و بیداری جنون آمیزی هم شده است و نمی تواند خود را نجات دهد.
عرض بنده ی حقیر این است که نفاق و کفر، یک چیزی است حتی بدتر از این جنون فردی و بلکه همه ی عالم را هم می تواند مبتلا کند. و البته کار ائمه ی جماعات و ائمه ی جمعه و بلکه مراجع عظام تقلید و حضرت ول فقیه مد ظلهم العالی هم اینجا برای زدودن کفر و نفاق از جوامع بشری خیلی امر مهمی است. ولی یک جا هم مسئله خود امام زمان عجل الله فرجه الشریف است که در مرکز همه ی عشاق و عاشقی و بلکه عشق به خدا است. فرض بفرمائید که یحتمل مسئله این است که آیا چطور هم می شود به فراکتالهای حاصل از چند جمله ای هایی هم پرداخت که در حد بینهایت کاربردی کردن آنها، ابرهایی را هم شناخت که تشکیل دهنده ی همین فراکتالها نیز هستند. و حالا این یک مسئله است، و مسئله ی دیگر این است که آیا کدام ابرها هم هستند که طوفانزا هستند؟ و بلکه کدام ابرها هم هستند که حتی به اندازه ی کافی باردار هم نمی شوند که بارانی تولید کنند؟! و حتی کدام ابرهایی هم هستند که اصلا از تکرار همین چند جمله ای ها، حتی فراکتالی هم تولید نمی کنند و لذا ابری هم تشکیل نمی شود؟ البته حالا این هم که آیا این فراکتالها حاصل چند جمله ای هایی درجه 2 یا 3 هستند یا چه؟ آیا به همین ترتیب هم نیست که یحتمل یک بنده خدایی نماز استسقاء می خواند، و آنگاه باران هم آیا چقدر شروع کند به باریدن یا حتی نمازش هم مقبول نیافتد؟ یا حتی یحتمل همین نماز استسقاء هم تبدیل شود به نماز حضرت نوح علی نبینا علیه السلام و بلکه طوفانی که منصوب به آن حضرت هم هست که همه ی کفار را هم غرق کرد! و اما اگر کشتی حضرت نوح علی نبینا علیه السلام را هم داریم، آنگاه شما ببینید که کشتی حضرت امام حسین علیه السلام و طوفان منصوب به آن حضرت هم کدام است که ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة.
البته، اینها را بعضی یحتمل اشکال هم کنند که یک سری کلی گوییهایی است که نه بدرد این دنیای ما می خورد و نه به درد آخرت کسی هم می خورد! و لذا، همین چند جمله ای ها و همین نمازهای یومیه را هم که چند جمله ای را در نمازها خدمت رب العالمین ارائه می کنیم را در نظر بگیرید، آیا اینها برای کودکان و مردان و زنان و همه و همه ی مردم هم نقاط بحرانی ای نیستند که می توانند شفابخش هم باشند و انسان را از انواع بلاها و از جمله هم انواع مرضهای قلبی و روحی و غیر آن که در زندگی رخ می دهند آیا چطور هم یقیناً با توکل به خدا می توانند حفظ کنند؟ و خوب، آیا این یک کار عظیمی را هم نمی طلبد که به ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم بیانجامد که ماورای شاگردی و استادی و فلسفه و عرفان و امثالهم است؛ و یحتمل بعضی حتی اشکال هم کنند که کار، کار خود خدا است و بس؟! ولی در این دعوا، کمونیست که می فرماید: کدام خدا؛ خودت و ما را هم گذاشته ای سر کار؟ و فرعون و شاه هم که تا بفرمائید: خدا؛ می فرماید: چیه، باز تو منو صدا زدی؟ در این میان، آیا می شود هم توجه کرد که چه رابطه ای است بین خدا و پیغمبرش محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم و ائمه ی اطهار علیهم السلام و امام زمان عجل الله فرجه الشریف؟
بنده ی حقیر در ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی، همین مثال فراکتالها را بزنم در دینامیک مختلط و سیستمهای دینامیکی مربوطه شان. این را عرض کنم که سر کلاسهایی از این دست در دانشگاه شریف هم می نشستم که استادش هم دکتر سیاوش شهشهانی تشریف داشتند. و بعد در همین کلاس هم یک مرتبه دیدیم که اساتیدی از روسیه هم تشریف آوردند و درسهایی را نیز گفتند که غلط نکنم همکاران ایلیاشنکو هم تشریف داشتند. ولی از جزوه های جان میلنر هم درس می دادند. بنده دیدم که او هنوز در سن 95 سالگی همراه آراچلی بونیفانت مقاله ای که قسمت سوم اش 106 صفحه ای است، می نویسد!
https://arxiv.org/abs/2503.08868
خب، خوب است دیگر؛ چه بهتر از این. البته اینجا یک نکته ای هم هست که بعضی یحتمل اشکال کنند که آیا اینها را از حکمت الهی هم الهام گرفته اند یا هیچ ربطی هم به مسئله ندارد، و بلکه نمازت را هم بخوان، و اینها را هم آیا بتوانی بفهمی. عیسی به دین خویش، و موسی به دین خویش، و ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی هم کار خودش را بکند دیگر! حالا یک بنده خدایی هم یحتمل عاشق روانشناس و روانپزشکش شد و بلکه حتی عاشق استاد ریاضیدان یا فیزیکدانش شد، ولی دیگر یحتمل گیچ هم شود که آیا کجا مسئله ریاضی است و کجا هم فیزیک است و بلکه ایرانیوم و تهرانیوم و ابو موسیوم هم کجا وارد می شود و ...؟ ولی یحتمل هم بخواهید ببینید که آیا فراکتالها با جبرهای ویراسورو هم همراه می شوند و بلکه آیا مهتاب هیولایی هم این وسط می تواند دخیل باشد و .... مدل WZW و بلکه هندسه ی ناجابجایی چطور؟ اینها هم خوب، حساب و کتابهای خود را دارند دیگر. التفات می فرمائید؟ شاگرد وقتی می خواهد از حالات خلاء بسمت الفهای بیبنهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم میل کند، یحتمل بعضی اشکال هم کنند که طی الارض هم جایز است؟! آیا جایز هم هستید که طوری از سیاه چاله های نجومی هم رد شوید که حتی ماورای سرعت نور هم جایز است طوری که بتوانید از سیاه چاله هم فرار کنید و بلکه خیلی هم فرار نکنید و فقط سری بدان زده و عبوری از آن هم کرده باشید و ....؟! جایز است؟! از این مسئله با احتیاط هم باید دید که می شود عبور کرد یا خیر. ولی این مقالات را هم در آرشیو راجع به فراکتالها و جبرهای ویراسورو و حتی دیگر جبرها هم سعی کنید نگاهی بیاندازید و ....
البته این مسئله که آیا وقتی داریم راجع به امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم بحث می کنیم، آیا شرارتها و خیرها را هم می شود به حدودی رساند که هر کدام در الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه نیز معانی خود را به خود می گیرند و .... و کانه این مسائل برای خود تمامی هم ندارند و حتی ائمه ی جماعات و ائمه ی جمعه را هم یحتمل توی توهمات خودشان بیاندازند، و دیگر چه رسد به اینکه من و شما هم بخواهیم ببینیم این وسط چند مرده حلاجیم! لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه