خبر | گزارش تصویری | فیلم
- ۰۴/۰۹/۰۲
خبر | گزارش تصویری | فیلم
یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ﴿الحجرات: ١٣﴾
قال الباقر علیه السلام:
یدخل المومنین الجنة علی قدر سعیهم الی الجمعة
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
مومنان بر پایه شتافتنشان به نماز جمعه وارد بهشت می شوند.
خطبه های نماز جمعه تهران (شبکه ۱) ۳۰ آبان ۱۴۰۴.ساعت ۱۷:۲۸
https://telewebion.com/episode/0x161e71df
این آیه ی مبارکه را در نظر بگیرید:
یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَیُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَکَذَٰلِکَ تُخْرَجُونَ ﴿الروم: ١٩﴾
تقابل مستضعفین و استکبار جهانی با حضور امام زمان عجل الله فرجه الشریف چنین است که استکبار استعماری را می میراند و مستضعفین را زنده می کند. مشکل اینجا این است که استکبار هم همچون اویی که با حضرت ابراهیم علیه السلام وارد محاجه شد و همچون فرعون در برابر موسی علی نبینا علیه السلام، عرضه می دارد که خوب من هم می میرانم و زنده می کنم!
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِی حَاجَّ إِبْرَاهِیمَ فِی رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّیَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ قَالَ أَنَا أُحْیِی وَأُمِیتُ قَالَ إِبْرَاهِیمُ فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿البقرة: ٢٥٨﴾
و این را این روزها می بینیم که واقعاً هم استکبار جهانی چطور مایل است نشان دهد که چه جنایات هولناکی را می تواند مرتکب شود و این را حق مستضعفین هم می داند! یکی نیست به این بدبختها بگوید ای بدبخت، کجا داری می روی؟! چه غلطی داری مرتکب می شوی؟ فکر کرده ای که پستونک را می خواهی از دهان بچه بگیری و بلکه با یک مشته بچه پستونکی هم طرفی؟! حیا و عفت را هم قی کرده اید؟ شرمتان باد. بعضی از این حضرات بنظرشان هم می رسد که ائمه ی امت هم تشریف دارند و بلکه حتی واسطه ی عالمیان هم هستند بین خلق و خدا و پیغمبر ائمه ی اطهار که اگر می خواهی حتی به اهل قبور هم سلام کنی و جواب هم بگیری، باید بیایی نزد ما، و لا غیر! بعضی ساده لوحان زودباور بدتر از این حقیر هم باورشان می شود که اینها علمایی هستند که از احبار یهود هم خیلی بالاترند که هر چه خورده اند و قی کرده اند، ککشان هم نگزیده است! حتی می فرمایند: بهشت رفت؟ خوب آمد یاد گرفت چطور هم سلام بدهد و آنگاه میخواهی بهشت هم نرود؟! یکی نیست به اینها هم بفرماید، بچه چه داری می گویی؟ شاگردی که از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب ودرجات متعالیه و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم در سعی و تلاش است که میل کند، خیلی هم باید مواظب باشد که گیر چنین عوام فریبیهایی نیز نیافتد! استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام ... چرخشی قلوب آسمانی و زمینی را هم حتی بعضی می خواهند روی سر همه خراب کنند که چرا زده ای کاسه کوزه شان را شکسته ای. اصول روانشناسی و علم نفس را هم باید دریافت که بالاخره حتی در حکمت متعالیه نیز چند بار آمده است که من عرف نفسه عرف ربه. مسئله این است که اگر مواظبت هم نفرمائید، هرمله ها و شمرها و ابن زیادها و یزیدها هم مدعی خلیفة الله می کنند دیگر و بلکه فاطمه زهرا را هم به شهادت می رسانند و حال آنکه خبر هم ندارند که این بانوی بزرگوار است که شهیده ی زنده است و او از بس که در کفرش مرده نیز نمی تواند آنرا درک کند و بلکه میل هم دارد که او را شهیدش هم کند. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره واعوانه والمستشهدین بین یدیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِکَةِ رُسُلًا أُولِی أَجْنِحَةٍ مَّثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ یَزِیدُ فِی الْخَلْقِ مَا یَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿١﴾ مَّا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا ۖ وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٢﴾ یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ۚ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَکُونَ ﴿فاطر: ٣﴾
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أعدى عَدوِّکَ نَفسُکَ الَّتی بَینَ جَنبَیکَ .[. تنبیه الخواطر : 1/259.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : دشمن ترین دشمن تو، نفسى است که میان دو پهلویت قرار دارد.
https://www.hadithlib.com/hadithtxts/view/24012182
1404/8/30
سخننگاشت | حقیقت عظیمحضرت آیتالله خامنهای: «فاطمهی زهرا به صورت، یک بشر و یک زن است؛ امّا در معنا، یک حقیقت عظیم، نور درخشان الهی، یک بندهی صالح، انسان ممتاز و برگزیده است.» ۱۳۶۸/۱۰/۲۶
رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها مجموعه سخننگاشت «حقیقت عظیم» را منتشر میکند.
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=61829
در مقابل این حدیث که نفست بدترین دشمنت است، این حدیث هم از رسول اکرم صل الله علیه و آله هست که از وصایای به ابوذر است اگر درست یادم باشد و غلط نکنم این در من لا یحضره الفقیه هم آمده است. ولی حالا نمی توانم پیدایش کنم! و آن اینکه می فرماید ای ابوذر، به بهترین دوست ات خیانت نکن! می فرماید بهترین دوستم کیست؟ می فرماید به نفست که همان بهترین دوست ات هم هست خیانت نکن!
یحتمل بعضی اینجا اشکال هم کنند که این دو حدیث که علی القاعده مخالف یا ضد همدیگر هم هستند؛ چطور می شود که نفست هم دشمنترین دشمنانت باشد و هم بهترین دوست ات که نباید به او خیانت کنی؟! این را در مسائل روانشناسی می توان بهتر فهمید که مثلاً در وضعیت آخر چطور می فرماید که بین والدین و کودک و بالغ هم چطور باید سعی کرد که آن وضعیت بالغ- بالغی که به این نتیجه می رسد که من خوبم، تو هم خوبی باید رسید. والدین وقتی بسیار هم عظیم الشان تشریف دارند، مثل چهارده معصوم؛ آنگاه کودک هر چقدر هم به بلوغ فکری برسد، نمی تواند خیلی هم مدعی شود که من بد نیستم و بلکه اگر بگوید من بدم و تو خوبی هم اینجا برای او یحتمل بعضی اشکال کنند که بهتر نیست؟! البته چنین والدین عظیم الشانی هیچ گاه نمی فرمایند که تو بدی، ولی فرزندی که متوجه عظمت خدا و پیغمبر و ائمه ی اطهار و امام زمان عجل الله فرجه الشریف می شود، اینجا متوجه مسئله می شود که بنده در عبادت خدا چقدر هم عاجز است و چقدر هم از حتی کمک به خدا و پیغمبر اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم و ائمه ی اطهار و امام زمان عجل الله فرجه الشریف به اندازه ی سر سوزنی و خردلی هم سعی و تلاشها باید کرد که آیا ان شاء الله چقدر هم مورد قبول افتد.
این را گاهی بر منبرها از زبان سخنرانیها انسان می شنود که قابل تحسین هم هستند که مثلاً آیا در مبحث حکمت متعالیه و معاد در جلد 9 حکمت متعالیه هم ملا صدرا چه چیزی را در مورد مرگ می فرماید؟ آنجا که می فرماید گاهی مرگ مثل این است که انگار زنده زنده دارند پوست کسی را می کنند، و گاهی هم مثل این است که دارد گلی را بو می کند! (البته بعضی هم یحتمل حتی به شوخی نیز اشکال می فرمایند که مواظب باشید که هر کس آمد گفت این گل را بو کن، یک وقت این کار را نکنیها! یحتمل خود عزرائیل است یا حتی تروریستی است که قصد جانت را هم کرده است!) مسئله این است که می فرمایند مرگ مثل آینه ای است که لحظه ی مرگ سراغت می آید.
البته این را در ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی هم داریم که مثلاً در مسائل ریسمانی SYZ سترومینگر-یاو- زسلوا هم آیا چطور داریم؟ حتی این مسئله را در مدل SYk ساچدو- یی- کیتیو هم بعضی می توانند چطور بین فیزیک ماده چگال و فیزیک انرژی بالا متصور شوند. اخیراً لئونارد سوسکیند هم به نوعی وارد چنین بحثهایی در فضاهای سیتر و آنتی سیتر شده است: dSSYK .... نکته این است که آیا چقدر معنویت لازم است که ما را مدام در معنویت همراه دیگر شهداء سرای باقی هم سیر دهد چرا که ما آنرا چقدر هم می توانیم حتی درک کنیم آنچنان که حتی چند تا فرسته هایی را هم می توانیم بر سر سوزنی جا دهیم و بلکه حالا فرشته هایی هم نباشند و حتی سیاه چاله هایی هم باشند و ...؟ موضوع این است که در ماسائلی که به حالات BPS هم مربوط می شوند که به سیاه چاله هایی نیز می انجامند، موضوع یحتمل بعضی اشکال هم کنند که آیا چقدر شبیه این مسئله ی گلستان سعدی است که می فرماید: ... تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری! و آن قسمت اول مسئله این است که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا .... و اما موضوع اینجا است که وقتی مسئله را کوانتومی اش هم می کنیم یا حتی یحتمل خیلی هم کوانتومی اش نکنیم و بلکه حتی کلاسیک یا نیمه کلاسیک هم باشد، آیا چقدر این دو مسئله با هم درهمتنیدگی نیز دارند و بلکه سالک الی الله قادر هم هست که حتی از انواع سیاه چاله ها هم که با آنها روبرو می شود افقشان را درک کرده و حتی از آنها بدر هم آید و ...؟ یحتمل سخنرانی استاد یوسف ثبوتی در آپارات هم در مورد الکترودینامیک و معادلات مکسول و دیرک و ... در این زمینه قابل توجه باشد. مقاله شان در آرشیو هم هست. و لذا اگر مسائل QED و Kuget- Susskind را در lattice QED دنبال کنید، یحتمل طبیعتاً هم بخواهید ببینید سوسکیند این روزها هم دارد چه می کند؛ و بنابراین، DSSYK ...؟
physics.class-ph
Three arguable and interrelated concepts: point particle singularity, asymmetric action of EM on quantum wave functions, and the Left out restricted Lorentz gauge from U(1)
Authors: Yousef Sobouti
Abstract: We address three issues. i. The point particle assumption, inherent to non-quantum physics, is singular and entails divergent fields and integrals. ii. In quantum physics EM plays an asymmetric roll. It acts on quantum wave fields (wave functions) but the wave fields do not react back. We suggest to promote the one sided action of EM on quantum fields into a mutual action-reaction partnership. By… ▽ More
Submitted 30 June, 2022; v1 submitted 23 July, 2015; originally announced July 2015.
Comments: 19 pages, 1 figure
arXiv:2511.10907 [pdf, ps, other]
hep-th
Where is the Entropy in DSSYK-de Sitter? Correction to a wrong claim
Authors: Leonard Susskind
Abstract: …The answer of course is in the stretched horizon, but how far from the mathematical horizon is the stretched horizon? In recent papers and lectures I argued that the entropy in DSSYK/JT-de Sitter resides at a string distance from the horizon. That conclusion was based on misconception about the confinement-deconfinement transition in the 't Hooft model.… ▽ More
Submitted 13 November, 2025; originally announced November 2025.
arXiv:2506.18054 [pdf, ps, other]
hep-th
DSSYK at Infinite Temperature: The Flat-Space Limit and the 't Hooft Model
Authors: Shoichiro Miyashita, Yasuhiro Sekino, Leonard Susskind
Abstract: …the hologram and determine the bulk flat space theory, its particle spectrum, forces, and bulk quantum fields? In this paper we will answer this question for a particular case: DSSYK at infinite temperature and show that the bulk theory is a strongly coupled version of the 't Hooft model, i.e., (1+1)-dimensional QCD, with a single quark flavor. It may al… ▽ More
Submitted 8 October, 2025; v1 submitted 22 June, 2025; originally announced June 2025.
Comments: 40 pages, 9 figures. v2: minor changes; added references. v3: Corrected statements about the 't Hooft and the flat-space limits in Section 5. Changed the definitions of the dimensionless couplings and . The main claim of the paper is not affected by these changes
arXiv:2501.09423 [pdf, ps, other]
hep-th
Double-Scaled SYK, QCD, and the Flat Space Limit of de Sitter Space
Authors: Yasuhiro Sekino, Leonard Susskind
Abstract: …-- parallels the double-scaled limit of SYK. From the holographic perspective fixed g is the far more interesting limit of gauge theory, but very little is known about it. DSSYK allows us to explore it in a more tractable example. The connection is illustrated by perturbative and non-perturbative… ▽ More
Submitted 2 August, 2025; v1 submitted 16 January, 2025; originally announced January 2025.
Comments: 85 pages, 32 figures. v2: minor changes; added a reference
hep-th gr-qc
-Chords, Wee-Chords, and de Sitter Space
Authors: Adel A. Rahman, Leonard Susskind
Abstract: …proposals [9]. In this note, we trace the origin of the disagreement to a superficial similarity between two q-deformed algebraic structures: the algebra of "chords" in DSSYK, and the algebra of line operators in the Chern-Simons formulation of 3D de Sitter gravity. Assuming that these two structures are the same requires an identification of paramet… ▽ More
Submitted 17 April, 2025; v1 submitted 17 July, 2024; originally announced July 2024.
Comments: 30 + 15 pages, 3 figures; updated formatting (V2)
hep-th
Comments on a Paper by Narovlansky and Verlinde
Authors: Adel A Rahman, Leonard Susskind
Abstract: …notions of temperature that appear in the duality; the relationship between Hamiltonian energy and bulk mass; and the location of bulk conical defect states in the spectrum of DSSYK. ▽ More
Submitted 17 April, 2025; v1 submitted 7 December, 2023; originally announced December 2023.
Comments: 48 + 24 pages, 3 figures; updated formatting (V2); comment on arXiv:2310.16994
hep-th
De Sitter Space has no Chords. Almost Everything is Confined
Authors: Leonard Susskind
Abstract: …theory are confined (as in quark confinement) in the double-scaled infinite temperature limit. The mechanism for confinement is an essential ingredient in the duality between DSSYK and de Sitter space. The mechanism, which removes almost all states from the physical spectrum of the bulk de Sitter theory applies to configurations of a small number of fermions… ▽ More
Submitted 1 March, 2023; originally announced March 2023.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِکَةِ رُسُلًا أُولِی أَجْنِحَةٍ مَّثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ یَزِیدُ فِی الْخَلْقِ مَا یَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿فاطر: ١﴾
ذکر صلوات بر آن حضرت
:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ اَلْحَسَنِ وَ وَصِیِّهِ وَ وَارِثِهِ اَلْقَائِمِ بِأَمْرِکَ وَ اَلْغَائِبِ فِی خَلْقِکَ وَ اَلْمُنْتَظِرِ لِإِذْنِکَ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ قَرِّبْ بُعْدَهُ وَ أَنْجِزْ وَعْدَهُ وَ أَوْفِ عَهْدَهُ وَ اِکْشِفْ عَنْ بَأْسِهِ حِجَابَ اَلْغَیْبَةِ وَ أَظْهِرْ بِظُهُورِهِ صَحَائِفَ اَلْمِحْنَةِ وَ قَدِّمْ أَمَامَهُ اَلرُّعْبَ وَ ثَبِّتْ بِهِ اَلْقَلْبَ وَ أَقِمْ بِهِ اَلْحَرْبَ وَ أَیِّدْهُ بِجُنْدٍ مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ مُسَوِّمِینَ وَ سَلِّطْهُ عَلَى أَعْدَاءِ دِینِکَ أَجْمَعِینَ وَ أَلْهِمْهُ أَنْ لاَ یَدَعَ مِنْهُمْ رُکْناً إِلاَّ هَدَّهُ وَ لاَ هَاماً إِلاَّ قَدَّهُ وَ لاَ کَیْداً إِلاَّ رَدَّهُ وَ لاَ فَاسِقاً إِلاَّ حَدَّهُ وَ لاَ فِرْعَوْنَ إِلاَّ أَهْلَکَهُ وَ لاَ سِتْراً إِلاَّ هَتَکَهُ وَ لاَ عَلَماً إِلاَّ نَکَّسَهُ وَ لاَ سُلْطَاناً إِلاَّ کَسَبَهُ وَ لاَ رُمْحاً إِلاَّ قَصَفَهُ وَ لاَ مِطْرَداً إِلاَّ خَرَقَهُ وَ لاَ جُنْداً إِلاَّ فَرَّقَهُ وَ لاَ مِنْبَراً إِلاَّ أَحْرَقَهُ وَ لاَ سَیْفاً إِلاَّ کَسَرَهُ وَ لاَ صَنَماً إِلاَّ رَضَّهُ وَ لاَ دَماً إِلاَّ أَرَاقَهُ وَ لاَ جَوْراً إِلاَّ أَبَادَهُ وَ لاَ حِصْناً إِلاَّ هَدَمَهُ وَ لاَ بَاباً إِلاَّ رَدَمَهُ وَ لاَ قَصْراً إِلاَّ خَرَّبَهُ [أَخْرَبَهُ] وَ لاَ مَسْکَناً إِلاَّ فَتَّشَهُ وَ لاَ سَهْلاً إِلاَّ أَوْطَأَهُ وَ لاَ جَبَلاً إِلاَّ صَعِدَهُ وَ لاَ کَنْزاً إِلاَّ أَخْرَجَهُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ مؤلف گوید که شیخ مفید بعد از نقل زیارت سابق که اول آن
اَللَّهُ أَکْبَرُ اَللَّهُ أَکْبَرُ لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَللَّهُ أَکْبَرُ [156]بود فرموده که به روایت دیگر منقول است که مىگویى بعد از داخل شدن در سرداب مقدس
اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْحَقِّ اَلْجَدِیدِ [157]پس زیارت را نقل کرده تا نماز زیارت آنگاه فرموده پس دوازده رکعت نماز زیارت مىکنى هر دو رکعت به یک سلام و مىخوانى بعد از آن دعایى را که از آن حضرت روایت شده:
اَللَّهُمَّ عَظُمَ اَلْبَلاَءُ وَ بَرِحَ اَلْخَفَاءُ وَ اِنْکَشَفَ اَلْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ اَلْأَرْضُ وَ مَنَعَتِ اَلسَّمَاءُ وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ اَلْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ اَلْمُعَوَّلُ فِی اَلشِّدَّةِ وَ اَلرَّخَاءِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ
فَعَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً کَلَمْحِ اَلْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ مِنْ ذَلِکَ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اُنْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَایَ وَ اِکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَایَ یَا مَوْلاَیَ یَا صَاحِبَ اَلزَّمَانِ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی مؤلف گوید که این دعاى شریفى است و سزاوار است خواندن آن در آنجا مکرر و در غیر آن مکان و ما در باب اول ذکر کردیم این دعا را با اختلاف جزئى
(19) وَ کانَ مِن دُعائِهِ علیهالسلام عِنْدَ الْاِسْتِسْقآءِ بَعْدَ الْجَدْبِ
«دعاى آن حضرت به وقت طلب باران پس از خشکسالى»
اَللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَیْثَ، وَانْشُرْ عَلَیْنا رَحْمَتَکَ بِغَیْثِکَ الْمُغْدِقِ
بارخدایا، ما را به باران سیراب ساز، و رحمتت را بر ما بگستران به باران بسیار
مِنَ السَّحابِ الْمُنْساقِ لِنَباتِ اَرْضِکَ الْمُونِقِ فى جَمیعِ
از ابرى که براى رویانیدن گیاه شگفتانگیز در همه
الْافاقِ، وَامْنُنْ عَلى عِبادِکَ بِایناعِ الثَّمَرَةِ، وَ اَحْىِ بِلادَکَبِبُلُوغِ
آفاق روان گشته، و بر بندگان خود با بهبار آمدن میوه منّت گذار، و سرزمینهاى مرده را
الزَّهَرَةِ، وَاَشْهِدْ مَلآئِکَتَکَ الْکِرامَ السَّفَرَةَ بِسَقْىٍ مِنْکَ
با شکفتن شکوفهها زنده کن، و فرشتگان بزرگوار خود را به بارانى سودمند
نافِعٍ، دآئِمٍ غُزْرُهُ، واسِعٍ دِرَرُهُ، وابِلٍ سَریعٍ عاجِلٍ،
گواه گیر، بارانى بسیار و انبوه، و پیوسته با برکات گسترده، بارانى تند و سریع و شتابان،
تُحْیى بِهِ ما قَدْ ماتَ، وَ تَرُدُّ بِهِ ما قَدْ فاتَ، وَتُخْرِجُ بِهِ ما
تا هر چه مرده است به آن زنده نمایى، و آنچه از میان رفته به ما بازگردانى، و آنچه آمدنى است
هُوَ اتٍ، وَ تُوَسِّعُ بِهِ فِىالْاَقْواتِ، سَحاباً مُتَراکِماً هَنیئاً مَریئاً
بیرون آورى، و به سبب آن روزىها را وسعت بخشى، ابرى درهم فشرده، کامبخش و گوارا
طَبَقاً مُجَلْجَلاً، غَیْرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ، وَلا خُلَّبٍ بَرْقُهُ. اَللَّهُمَّ
و فراگیرنده و خروشان که بارانش دائمِ ویران کننده، و برقش فریبنده (بدون باران) نباشد. بارخدایا
اسْقِنا غَیْثاً مُغیثاً مَریعاً مُمْرِعاً عَریضاً واسِعاً غَزیراً، تَرُدُّ بِهِ
ما را به بارانى فریادرس و برطرف کننده قحطى سیراب کن، بارانى رویاننده گیاه، سبز کننده - دشت و دَمَن، وسیع و پرمایه، که به سبب آن
النَّهیضَ، وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهیضَ. اَللَّهُمَّ اسْقِنا سَقْیاً تُسیلُ
گیاه روئیده پژمرده را خرم کنى، و آن را براى گیاه شکسته مومیایى قرار دهى. بارخدایا بر ما بارانى فرست که
مِنْهُ الظِّرابَ، وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبابَ، وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْاَنْهارَ،
به آن از تپهها آب سرازیر گردانى، و چاهها را لبریز کنى، و نهرها را روان سازى،
وَتُنْبِتُ بِهِ الْاَشْجارَ، وَتُرْخِصُ بِهِ الْاَسْعارَ فى جَمیعِ
و درختان را برویانى، و قیمتها را در همه شهرها
الَأمْصارِ، وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهآئِمَ وَالْخَلْقَ، وَ تُکْمِلُ لَنا بِهِ
ارزان کنى، و چهارپایان را قوّت دهى و خلایق را زندهدل و نکوحال فرمایى، و روزیهاى پاکیزه را براى ما
طَیِّباتِ الرِّزْقِ، وَ تُنْبِتُ لَنا بِهِ الزَّرْعَ، وَتُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ، وَ
کامل گردانى، و کشت و زرع ما را برویانى، و پستانها را پرشیر سازى، و
تَزیدُنا بِهِ قُوَّةً اِلى قُوَّتِنا. اَللَّهُمَّ لاتَجْعَلْ ظِلَّهُ عَلَیْنا سَمُوماً،
نیرویى بر نیروى ما بیفزایى. بارخدایا، سایه آن ابر را بر ما باد گرم و زهرآگین مساز،
وَلاتَجْعَلْ بَرْدَهُ عَلَیْنا حُسُوماً، وَلاتَجْعَلْ صَوْبَهُ عَلَیْنا
و سردى آن را بر ما شوم و ناخجسته منما، و باریدنش را بر ما باران عذاب
رُجُوماً، ولاتَجْعَلْ مآئَهُ عَلَیْنا اُجاجاً. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى
قرار مده، و آبش را در کام ما تلخ و ناگوار مگردان. بارالها بر محمد و آلش
مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَارْزُقْنا مِنْ بَرَکاتِ السَّمواتِ وَالْاَرْضِ،
درود فرست، و از برکات آسمانها و زمین روزى ما ساز،
اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ.
که تو بر هر چیز توانایى.
صحیفه سجادیه، ترجمه حاج شیخ حسین انصاریان، ص 105- 107
https://lib.eshia.ir/10261/1/107
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿الجمعة: ٨﴾
وای من و وای من و وای من،
میخ در و سینه ی زهرای من
یک سر عظیمی هست در وجود مبارک حضرت زهرا مرضیه شهیده آنچنان که می فرمایند
اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها
که این سِرّ در سینه ی غمناک حضرت بقیت الله الاعظم عجل الله فرجه الشریف هم نهفته است و یافت می شود. نکته اینجا است که مسئله حجاب حضرت زهرا صلوات الله و سلامه علیها را توجه بفرمائید! عدالت امیر المومنین علیه السلام را هم همینطور سعی کنیم درک کنیم! مثل این است که بفرمائید، خورشید آمد، خود دلیل آفتاب. واما آیا وقتی خورشید سر می رسد، همه متوجه وجود خورشید هم می شوند؟ آیا متوجه می شویم که چطور خورشید توانست با تولید بادهایی هم ابرها را حرکت داده تا حتی برف و باران هم ایجاد کند؟ یا حتی وقتی یک چرخشی در کره ی زمین ایجاد می شود که فصلهای سال هم تغییر می کنند، آیا همه متوجه می شویم که چطور این حرکات و تغییر فصلها در همه ی شئونات زندگی چقدرها هم تاثیر می گذارند؟ مسئله صرفاً این نیست که حالا ما این دور و برها خیلی هم مِه نداریم و لذا نگران هم نیستیم که آیا این مِه سنگین با آمدن روز تا ظهر و بلکه عصر و شب هم می رود یا حتی سنگینتر هم خواهد شد؟
نکته اینجا است که بعضی می فرمایند که زیارت اهل قبور هم برویم همانطوری که حضرت امیر المومنین علیه السلام هم زیارت قبر حضرت زهرا در همان حینی که مخفی هم بود تشریف فرما می شدند. یحتمل بعضی اشکال بفرمایند که خوب، حالا حضرت علی علیه السلام که می دانستند قبر آن حضرت کجا است، و اما ما که نمی دانیم؛ آنگاه تکلیف ما هم چیست؟ می فرمایند یک قبر کوچکی درست کنید، حتی یک عکسی از قبر آن حضرت و قبر پیغمبر اکرم درست کنید همانطوری که در مفاتیح هم آمده است، و همان را زیارت بفرمائید. در مفاتیح یحتمل موضوعاتی هست که بنده ی حقیر هیچ وقت پیدایشان نکنم! البته یحتمل اینجا بعضی اشکال هم بفرمایند که آیا شما بدین ترتیب دارید قبر را زیارت می فرمائید، یا اینکه تهمت هم بزنند که شماها اصلا بنوعی بت پرست هم شده اید! آن طرف افراط و تفریط هم این است که می فرمایند مگر ما مرده پرستیم همانطوری که بعضی حتی قبور متبرکه را هم نمی توانند ببینند که زیارت می شود و نعوذ بالله دست به تخریبشان هم می زنند و ....
نکته ای که اینجا نهفته است، یحتمل از دیدگاه خیلیها خرافی هم بنظر برسد. ولی مسئله این است که حتی در مسائل مجرد و انتزاعی مهم ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی نیز این مسئله را دارید که آیا فهم و درک مسئله به چه صورت است؟ یعنی عبور از این دنیا و پرداختن به آخرت آیا برای مردم چطور متصور هم می تواند شود و بلکه آیا از میان اموری است که مجرد و انتزاعی هم هستند؟ و حال آنکه حضرت بقیت الله الاعظم عجل الله فرجه الشریف آن روح روحانی جسمانی است که منشاء و ماوای معاد است. یعنی برای او معنا هم ندارد که آقا شما لطف کنید بیشتر فکر آخرت خود هم باشید، چرا که مثل این است که شما به پیغمبر اکرم و ائمه ی اطهار ه بخواهید بفرمائید که لطف کنید یک کمی بیشتر فکر آخرت خود باشید! او سر تا پا آخرت و معنا و روحانیت است دیگر؛ بچه دیگر چه می خواهی از جان او؟ او را هم می خواهی هدایتش کنی؟! و لذا، پای منبر یک بزرگورای هم نشستن این خاصیت را هم دارد که موضوعش مثل موضوع خود قرآن کریم هدایت است. و لذا دیگر نمی شود هم اشکال کرد که شما که دیگر نمی توانید هدایت را نیز هدایت بفرمائید! چرا که دارد موعظه می فرماید دیگر. شاگرد هم برای اینکه از حالات خلاء بسمت الفهای بینهایت آیات اللهی مراتب و درجات متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف پیشرفت کند، خوب باید به موعظه هم گوش دهد دیگر همانطوری که حتی حضرت ولی فقیه مد ظله العالی نیز پای روضه ها می نشینند و گوش فرا می دهند. ولی عرض بنده ی حقیر این است که بابا برای اینکه طرف را بگذارید سر کار، دیگر همراه او مراجع تقلید و حضرت ولی فقیه و امام زمان عجل الله فرجه الشریف را هم سعی نکنید بگذارید سر کار! حالا هدایت را اشکالی ندارد بگذارید سر کار، ولی دیگر آیا حضرت زهرا را هم باز می خواهید بگذارید سر کار! یعنی یحتمل بعضی اشکال هم کنند که بالاخره مادیات را هم که نمی شود در نظر نگرفت چرا که هر کاریش هم کنید، مادیات و معنویات غیر ممکن است که با هم درهمتنیدگیهایی نداشته باشند. آقایان و بلکه خانمها هم خیلی بد نمی دانند این روزها یک موبایل خوبی در دستشان هم داشته و بلکه یک سویچ ماشینی هم تو مشتشان حالا داشته باشند و .... بد است؟! لپ تاپ که دیگر خیلی خیلی هم خوب می شود. موعظه ی منبر اینجا است که تهذیب نفس در حوزه و دانشگاه حسابهای خودش را هم دارند دیگر که حالا همه ی اینها را هم داشته باشید، ولی شهادت شهداء هم یک چیز دیگری است. و بلکه جهاد فی سبیل الله در رکاب امام زمان عجل الله فرجه الشریف که دیگر خود معرکه ای هم هست و ...!
1. لِّکُلِّ نَبَإٍ مُّسْتَقَرٌّ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿الأنعام: ٦٧﴾
2. قُلْ یَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَىٰ مَکَانَتِکُمْ إِنِّی عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن تَکُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿الأنعام: ١٣٥﴾
3. قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنتُم بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ إِنَّ هَـٰذَا لَمَکْرٌ مَّکَرْتُمُوهُ فِی الْمَدِینَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْهَا أَهْلَهَا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿الأعراف: ١٢٣﴾
4. فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن یَأْتِیهِ عَذَابٌ یُخْزِیهِ وَیَحِلُّ عَلَیْهِ عَذَابٌ مُّقِیمٌ ﴿هود: ٣٩﴾
5. وَیَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَىٰ مَکَانَتِکُمْ إِنِّی عَامِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن یَأْتِیهِ عَذَابٌ یُخْزِیهِ وَمَنْ هُوَ کَاذِبٌ وَارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ ﴿هود: ٩٣﴾
6. لِیَکْفُرُوا بِمَا آتَیْنَاهُمْ فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿النحل: ٥٥﴾
7. قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ إِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذِی عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ لَأُقَطِّعَنَّ أَیْدِیَکُمْ وَأَرْجُلَکُم مِّنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّکُمْ أَجْمَعِینَ ﴿الشعراء: ٤٩﴾
8. لِیَکْفُرُوا بِمَا آتَیْنَاهُمْ فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿الروم: ٣٤﴾
9. قُلْ یَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَىٰ مَکَانَتِکُمْ إِنِّی عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿الزمر: ٣٩﴾
10. کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿التکاثر: ٣﴾
11. ثُمَّ کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿التکاثر: ٤﴾
285 و قال علیهالسلام کُلٌّ مُعَاجَلٌ یَسْأَلُ الْإِنْظَارَ، وَکُلٌّ مُؤَجَّلٌ یَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِیفِ.
امام علیه السلام فرمود:
آن کس که زمانش پایان گرفته، خواهان مهلت است و آن کس که مهلت دارد
(در انجام کارهاى نیک و نهى از گناه) کوتاهى مىکند. [1]
[1]. سند گفتار حکیمانه:
به گفته خطیب رحمه الله در کتاب مصادر، مرحوم آمُدى در غررالحکم این کلام حکیمانه را با تفاوتهایى نقل کرده است. (مصادر نهجالبلاغه، ج 4، ص 224). ولى در نسخه غررالحکم که نزد ماست تفاوتى میان آنچه در نهجالبلاغه آمده و آنچه در غررالحکم است نیست. (غررالحکم، ص 266، ح 5770 و ص 481، ح 11088) و همانگونه که در بیان مصادر حکمت پیشین گفتیم در کتاب شریف تحف العقول هر دو جمله توأم با یکدیگر در کلمات امام حسن مجتبى علیه السلام آمده است که قاعدتاً از پدر گرامىاش امیرمؤمنان علیه السلام آموخته است. (تحف العقول، ص 236)
شرح و تفسیر از دست دادن فرصتها
امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه، از یک واقعیت که دامان غالب مردم را مىگیرد- هرچند گروهى از نیکان و پاکان از آن مستثنا هستند- خبر مىدهد و مردم را به دو گروه تقسیم مىکند: گروهى که مهلت آنها سرآمده؛ یا پیر و ناتوانند، یا بیمار و در آستانه مرگ و یا مستحق مجازاتند. اینها از خداوند متعال و یا از خلق خدا تقاضاى مهلت مىکنند تا خطاهاى خود را جبران نمایند در حالى که زمانى طولانى فرصت در اختیار داشته و کارى نکردهاند.
امام علیه السلام درباره اینها مىفرماید: «آن کس که زمانش پایان گرفته، خواهان مهلت است»؛
(کُلٌّ مُعَاجَلٌ یَسْأَلُ الْإِنْظَارَ، وَکُلٌّ مُؤَجَّلٌ یَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِیفِ)
. اینها همانها هستند که قرآن مجید درباره آنها مىگوید: «حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمْ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ* لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحاً فِیمَا تَرَکْتُ»؛ (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مىدهند) تا زمانى که مرگ یکى از آنها فرا رسد مىگوید:
پروردگارا! مرا بازگردان شاید در آنچه ترک (و کوتاهى) کردهام عمل صالحى انجام دهم». [1]
گروه دوم کسانى هستند که براى هرگونه اعمال نیک یا جبران گناهان گذشته فرصت دارند؛ جوانند، سالمند، در محیطى آرام و امن و امان زندگى مىکنند؛
[1]. مؤمنون، آیه 99 و 100
ولى با این حال از فرصت خود استفاده نمىکنند و پیوسته امروز و فردا مىنمایند. امام علیه السلام درباره چنین کسانى مىگوید: «آن کس که مهلت دارد تعلل مىورزد و کوتاهى مىکند»؛
(وَکُلُّ مُؤَجَّلٍ یَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِیفِ)
. اینها همان کسانى هستند که امام سجاد علیه السلام در دعاى ابوحمزه، گویا از زبان آنان سخن مىراند و عرضه مىدارد: « (خداوندا!)
فَقَدْ أَفْنَیْتُ بِالتَّسْوِیفِ وَ الآْمَالِ عُمُرِی؛
من بهواسطه تعلل وتسویف و آرزوهاى دور و دراز، عمرم را بر باد دادم».
این یک واقعیت است که آمال و آرزوهاى دور و دراز و جاذبههاى شهوات به انسان اجازه نمىدهد از فرصتى که در دست دارد بهره گیرد و خطاها و گناهان گذشته را جبران نماید و با اعمال صالح آثار شوم آنها را بزداید.
جوانان نباید بپندارند همیشه مرگ به سراغ پیران مىرود و آنان در امانند.
همچنین افراد سالم نباید تصور کنند که مردن مخصوص بیماران است و آنها که ایمن هستند نباید چنین پندارند که همیشه در امن و امان خواهند بود.
امام صادق علیه السلام مىفرماید:
«تَأْخِیرُ التَّوْبَةِ اغْتِرَارٌ وَطُولُ التَّسْوِیفِ حَیْرَةٌ؛
تأخیر انداختن توبه نوعى غرور و فریفتگى و امروز و فردا کردن مایه حیرت و سرگردانى است». [1]
این سخن را با حدیث دیگرى از رسول خدا صلى الله علیه و آله پایان مىدهیم. آنجا که به ابوذر فرمود:
«یَا أَبَا ذَرٍّ إِیَّاکَ وَالتَّسْوِیفَ بِأَمَلِکَ فَإِنَّکَ بِیَوْمِکَ وَلَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ فَإِنْ یَکُنْ غَدٌ لَکَ فَکُنْ فِی الْغَدِ کَمَا کُنْتَ فِی الْیَوْمِ وَإِنْ لَمْ یَکُنْ غَدٌ لَکَ لَمْ تَنْدَمْ عَلَى مَا فَرَّطْتَ فِی الْیَوْمِ؛
اى ابوذر از امروز و فردا کردن به سبب آرزوها بپرهیز. تو مسئول کار امروزت هستى نه کار فردا. اگر فردایى در کار بود فردا نیز چنان باش که امروز بودى و اگر فردایى در کار نباشد پشیمان بر کوتاهىهاى امروزت نخواهى شد (زیرا کوتاهى نکردهاى)». [2]
[1]. بحارالانوار، ج 6، ص 30، ح 36
[2]. همان، ج 74، ص 75، ح 3
پیام امیر المومنین علیه السلام، جلد 14، ص 367- 370
https://lib.eshia.ir/27571/14/367